BluePink XHost |
Oferim servicii de instalare, configurare si monitorizare servere linux (router, firewall, dns, web, email, baze de date, aplicatii, server de backup, domain controller, share de retea) de la 50 eur / instalare. Pentru detalii accesati site-ul BluePink. |
PREDICA LA CALUGARIA PARINTILOR IERONIM SI AUGUSTIN
Iată că, cu pronia Preasfintei si de viată făcătoarei Treimi, cu
rugăciunile Preasfintei Maicii lui Dumnezeu si ale tuturor sfintilor care
se roagă pentru noi, am avut fericita ocazie în seara aceasta să luăm
parte la un botez călugăresc, mai bine-zis o nuntă duhovnicească. Vedeti
dumneavoastră, din cele ce ati auzit din gura părintelui staret, din cântările
Bisericii, de la Apostol si din Evanghelie, toate s-au referit la această
taină la care suntem acum, adică la călugăria unor părinti.
Acesti doi părinti au făgăduit înaintea Preasfintei Treimi, a Maicii Domnului
si a tuturor îngerilor si sfintilor, că de acum înainte vor sluji lui Dumnezeu
în viata călugărească, având cele trei sfaturi evanghelice, adică cele
trei voturi călugăresti: ascultarea până la moarte, sărăcia de bună
voie si fecioria până la usa mormântului.
Da. Mari făgăduinte au făcut. Să dea Dumnezeu să nu uite nici ei,
nici noi ceea ce am făgăduit, că n-am făgăduit unui om, nici unui
boier, nici unui general, nici unui conducător, nici unui împărat. Am făgăduit
înaintea Celui ce a făcut cerul si pământul, Care le tine si poartă grijă
de toate.
Ati auzit ce zice în făgăduintă: "Luati aminte că o să dati seamă
lui Dumnezeu nu de cele ce ati făgăduit, ci de cele ce-ati lucrat după
făgăduintă". Nu cumva să făgăduim una si să facem alta. Dar
fiindcă predica din seara aceasta priveste si pe monahi si pe voi credinciosii,
o să împărtim subiectul în două.
Oare voi, mirenii, nu aveti făgăduintă? S-a întâmplat să luati parte
la o făgăduintă a noastră, la o călugărie, care este al doilea botez,
după rânduiala tainelor crestinesti. Dar voi n-aveti făgăduintă? Avem
cu totii. Si voi si noi, toti crestinii, cea dintâi făgăduintă am avut-o
la dumnezeiescul Botez. Vai si amar, că tare uităm! Că si atunci am zis
că ne lepădăm de satana si de toate lucrurile lui; nu de unul sau două,
ci de toate. Si pe urmă călcăm si facem toate răutătile, împotriva
făgăduintei dumnezeiescului Botez.
Dar Dumnezeu nu poate fi mintit. Pe El nu-L putem minti. În ziua cea mare a
Judecătii va cere făgăduinta botezului de la toti crestinii, iar de la
noi, monahii, îndoita făgăduintă, si de la botez si de la călugărie.
Iubiti frati, ati auzit ce zice în Evanghelie: Cel ce vrea să-Mi urmeze Mie
să se lepede de sine, să-si ia crucea si să-Mi urmeze Mie. Oare pentru
care pricină Hristos pune ca primă conditie, la cel ce vrea să-I urmeze
Lui, lepădarea de sine? Auzi! N-a spus altceva. Să se lepede de sine si
să-si ia crucea, adică să sufere toate necazurile si ostenelile pentru
Împărătia Cerurilor, pentru mântuirea lui.
Iată de ce a pus Dumnezeu prima conditie lepădarea de sine. Pentru că
cel mai mare păcat sub cer la mintea omenească este iubirea de sine. Cum
să nu stie Preavesnicul si Preasfântul si Preaînteleptul Dumnezeu, dacă
El ne-a făcut din nimic? Cum să nu stie El care-i patima aceea care ne loveste
simtitor si gânditor în toată vremea si noi nici n-o cunoastem?
Dar ce este iubirea de sine? Să întrebăm pe dumnezeiescul Maxim Mărturisitorul:
"Iubirea de sine este iubirea neratională fată de trup". Ai voie
să iubesti trupul tău, să-l îngrijesti, că Dumnezeu ti-a dat minte,
dar cum ai pierdut cumpăna si te îngrijesti mai mult de trup decât de suflet,
te-ai pierdut. Că Aposto-lul zice: Iar grija trupului să nu o faceti spre
pofte.
Avem datoria să dăm trupului mâncare, apă, odihnă, îmbrăcăminte,
aer, lumină, tot ce-i trebuie, dar când vedem că face abuz si vrea să
tragă sufletul în gheena cu toate poftele lui, te opresti. Mie mi-a spus Domnul:
"Pe nimeni să nu iubesti mai mult decât pe Dumnezeu". Care este
porunca cea dintâi în Decalog? Să iubesti pe Domnul Dumnezeul tău din toată
inima ta, din tot cugetul tău, din toată virtutea ta. A luat cele trei părti
ale omului: prin inimă, sufletul; prin cugetare, mintea si prin virtute, trupul.
Deci cu toată fiinta noastră să ne adâncim în iubirea de Dumnezeu! Să
ne contopim în dragostea de Dumnezeu cu toată fiinta noastră. Asta-i prima
poruncă.
Iar a doua, asemenea acesteia, zice: si pe aproapele tău, ca pe tine însuti!
Ai văzut că la porunca a doua, îi pune măsură dragostei? Nu cu toată
fiinta. Nu să mă contopesc cu el. Nu, ci ca pe mine însumi. Si eu, dacă
doresc să mă mântuiesc, tot asa îi doresc si fratelui. Ce-a spus Mântuitorul
în această privintă? Cel ce iubeste pe tatăl său, sau pe mama sa, sau
pe sora sa, sau pe fratele său, sau pe prietenii săi, sau holde, sau mosie,
sau casă, sau vii, mai mult decât pe Mine, nu este vrednic Mie. Din clipa
aceasta, de când am făgăduit lepădarea de părinti, nu mai suntem ai
părintilor trupesti. Suntem ai lui Hristos!
Îmi aduc aminte, când a murit tata, Dumnezeu să-l odihnească, poate sunt
40 de ani, mama a trimis trei telegrame să mă duc. Eram cu grija mănăstirii
atunci si nu m-am dus la înmormântarea lui. "Îl va îngropa primăria,
dacă nu va avea cine", am zis; că mama era singură. Vine biata mamă
plângând, după vreo lună de zile:
- Dragul mamei, n-ai venit nici la înmormân-tarea tatălui tău!
- Da? Dar eu n-am tată!
- Cum asa?
- Nu!…
- Dar mamă?
- Nici mamă! De când am iesit pe poarta voastră si am plecat la mănăstire,
aveam 14 ani si ceva, nu mai am tată si mamă, nu mai am soră, nu mai am
frate, nu mai am prieteni, nu mai am nimic. De ce? Asa spune Hristos: Că dacă
iubiti pe acestia mai mult, nu sunteti vrednici de Împărătia Cerurilor,
că tot cel ce va lăsa pentru Mine tată si mamă si casă si holde si
mosii si prieteni, însutit va lua si viată vesnică va mosteni.
Deci călugării nostri să audă si să-si deschidă urechile. După
ce-au intrat frătiorii nostri aici si călugării, nu mai au nimic cu casa.
Nu mai au nimic cu prietenii, cu neamurile, cu rudeniile, în veac, că te-ai
lepădat! Ati văzut în seara aceasta, în fata lui Dumnezeu: "Te lepezi
de mamă? Te lepezi de tată?" "Asa, Dumnezeu ajutând, cinstite
părinte, mă lepăd!"
Voi n-ati zis la botez asa? Si voi ati zis că vă lepădati de satana, de
toate lucrurile lui. Si acum altă făgăduintă mai mare, când este omul
matur si cu mintea lui si cu voia lui vine si făgăduieste că se leapădă
de toate, ca să slujească lui Hristos.
Vai de noi dacă ne-om întoarce cu mintea înapoi în lume, să mai avem de
azi înainte tată si mamă si soră si frate si prieteni si neamuri si rudenii
si casă si mosie si cutare! Am fost trădători de Hristos! Mincinosi si
fătarnici si cei mai mari vicleni, că în fata lui Dumnezeu am zis că ne
lepădăm de acestea, si noi pe acestea le căutăm.
Nu! Când ai intrat în mănăstire ai murit lumii! Nu mai ai mamă, nu mai
ai tată! Ai auzit ce spune Evanghelia? De te sminteste ochiul tău cel drept,
scoate-l. Că mai bine cu un ochi să mergi în rai, decât cu amândoi în iad.
De te sminteste mâna ta cea dreaptă tai-o, că mai bine cu o mână să
mergi în rai, decât cu amândouă în iad.
Care-i mâna dreaptă si ochiul drept? Avem un prieten, avem sotie, avem mamă,
si tinem la ei ca la ochii nostri. Hristos m-a învătat: nu mai am mână dreaptă,
nu mai am nimic, când e vorba de iubirea lui Dumnezeu. Pentru mine astea au
murit. Eu una să stiu: din toată fiinta mea să-L iubesc pe Dumnezeu.
Iar vouă celor de acasă, vă dorim mântuire. O singură datorie mai au
cei din mănăstire fată de tata, de mama, de sotie, de oricine ar fi acasă.
Să-i învete cuvântul lui Dumnezeu si să se roage pentru mântuirea lor. Dar
ca să se mai ducă să-i ajute pe ei, sau să plece din mănăstire,
sau să fure nu stiu ce din averea mănăstirii să dea la ai săi, acela
este al doilea Iuda, pentru că s-a lepădat de lume numai cu gura, iar cu
inima este în lume. Cu inima trăieste la tatăl său si la mama sa si la
sotie si la frati si la surori.
Pentru ce s-a spânzurat Iuda? Evanghelia spune: Căci pungă avea, si ceea
ce se punea într-însa lua si dădea la neamurile lui. Deci punga obstească.
Parcă Hristos nu stia, dacă era Dumnezeu? Dar îl lăsase liber, să vadă
ce-o să facă. Si s-a dus Duhul Sfânt de la el, că lua din averea obstii
si dădea la neamurile lui.
Nu-i voie! Ai intrat în mănăstire, te-ai unit cu Hristos, nu mai ai nimic
al tău. Toate sunt ale obstii. Tu ai sufletul si trupul si acelea sunt roadele
lui Iisus Hristos până la moarte, dacă vrei să le câstigi vesnic.
Aici este o lepădare de bună voie si din toată inima, ca să iubesti
numai pe Dumnezeu si poruncile Lui. Ce înseamnă monah? Monah vine de la cuvântul
grecesc monos, adică singur. Om care s-a însingurat pentru Împărătia Cerurilor.
Ce înseamnă monah după dumnezeiescul Maxim? Monah este cel care afară
de lume stă cu mintea sa si de-a pururea se roagă lui Dumnezeu. Poate să
fie în Bucuresti, poate să fie în Paris sau în Londra, poate să fie în Praga,
poate să fie în orice capitală, el nu mai vede ale lumii, nu mai aude. El
stă cu mintea înaintea lui Dumnezeu si de-a pururea se roagă Lui. Acela
este monah, care vede pururea pe Dumnezeu înaintea ochilor.
Dacă vrem să mergem pe calea împărătească, ne trebuie două ziduri
până la moarte: unul de-a dreapta si altul de-a stânga. Care sunt acelea?
Să-i întrebăm pe Sfintii Părinti: Zidul din dreapta este frica de Dumnezeu.
Ai auzit cum îl avea David pe acesta? Văzut-am pe Domnul înaintea mea pururea,
că de-a dreapta mea este ca să nu mă clatin. Iar zidul din stânga este
cugetarea la moarte. Că spune dumne-zeiescul Isus Sirah: Fiule, adu-ti aminte
de cele mai de pe urmă ale tale, si în veac nu vei gresi. Totdeauna trebuie
să călătorim cu mintea între cele două ziduri. Dumnezeu este de fată
si vede în inima noastră. Totdeauna să ne gândim că nu stim când vine
moartea si nimeni nu scapă de dânsa.
Când a fost întrebat Marele Vasile de filosoful Eubul din Alexandria: "O,
Vasile, care-i cea mai mare întelepciune în lumea crestină?" Ati auzit
ce-a spus? "De-a pururea să vedem moartea înaintea noastră". Că
strămosii nostri, Adam si Eva, cât au avut această armă, nu i-a înselat
satana. Mergeau până la măr: "Măi, nu mâncăm, că a spus Dumnezeu
că o să murim!" A văzut satana că i-a înarmat Dumnezeu pe oameni
cu cea mai puternică armă contra lui. Atunci s-a băgat în sarpe si vine
la Eva:
- Ce-a zis Dumnezeu?
- A zis că din toti pomii din Rai să mâncăm, dar din pomul ăsta să
nu mâncăm, că în orice zi vom mânca, cu moarte vom muri.
- Nu-i adevărat! a zis diavolul.
- Vai de mine! De câte ori n-am poftit noi mărul ăsta, dar ne-am ferit de
moarte!
- Nu-i adevărat! a zis satana. Stii ce ascunde? Când veti mânca din măr,
are să se deschidă ochii inimii voastre si o să cunoasteti binele si răul,
si veti fi ca Dumnezeu. Dumnezeu, de frică să nu vă faceti ca El, v-a
oprit să mâncati!
Dumnezeu spune să nu mănânce, iar sarpele spune să mănânce. Dumnezeu
spune să nu mănânci că o să mori; sarpele spune că n-ai să mori,
ci ai să te faci dumnezeu, ca să scoată frica mortii din inima lor. Cum
au mâncat, au dobândit moartea cea trupească după 930 de ani si moartea
cea duhovnicească timp de 5508 ani, în iad, pentru că au ascultat de satana,
că nu veti muri cu moarte.
Asa face diavolul, când te duce în fata unui păcat, zice: "N-ai să
mori chiar acum! Fă păcatul! Doar mai ai timp de pocăintă! Te pocăiesti
mâine, poimâine, că doar esti tânăr!" Iată asa face! Este acelasi
care a vorbit din sarpe. Tot el vorbeste si acum. Dar de unde stiu eu că ajung
până dimineată? Hristos ne-a înarmat pe noi din toate veacurile cu această
învătătură: Privegheati si vă rugati, că nu stiti ziua nici ceasul,
întru care Fiul Omului va veni. Stiu eu că ajung până dimineată? Sau de
dimineată până seara? Cine mi-a spus? Câti nu mor de tineri si mai voinici
ca noi. Deci nu stim.
Iar diavolul ne pândeste. Auzi ce spune Sfântul Apostol Petru: Privegheati,
că potrivnicul vostru diavolul umblă ca un leu răcnind, căutând pe cine
să înghită. Cum înghite el sufletele noastre? Prin păcat. I-am făcut
voia lui, am făcut păcatul, ne-a si înghitit. Suntem ai lui. De aceea trebuie
mare veghere si vouă credinciosilor si nouă monahilor; pururea să-L vedem
pe Dumnezeu înaintea ochilor nostri si să avem cugetarea la moarte.
Pentru ce? Că nu stim când vine moartea, căci Dumnezeu nu se uită la exteriorul
nostru. Auzi ce spune la Ieremia: Iadul este gol înaintea Mea, cum nu si inimile
voastre totdeauna? Pururea citeste si cele mai subtiri gânduri din inima noastră.
Auzi ce spune Apostolul Pavel: Cuvântul lui Dumnezeu este mai ascutit decât
toată sabia cea cu două tăisuri si străbate până la despărtirea
duhului de a sufletului. Nu până la despărtirea trupului de a sufletului,
si aceasta este despărtire mare, si aceasta este unire negrăită, că
sufletul este vărsat de Dumnezeu în trupul nostru ca focul prin fier, în toate
fibrele corpului nostru, cele mai mici. Toate vasele sangvine si capilare contin
suflet.
Dar stiinta lui Dumnezeu nu merge până la despărtirea sufletului de a trupului.
Dar până unde? Până la despărtirea duhului de a sufletului. Voi stiti
ce înseamnă aceasta? Întreabă pe dumnezeiescul părinte Grigorie Palama:
"Acest duh de viată făcător este în chip de raze de lumină în mijlocul
inimii". El este chipul si asemănarea lui Dumnezeu în om: minte, cuvânt
si duh. Acest duh de viată făcător este un dor gânditor, care stă între
minte si între cuvânt si are în sine si pe cuvânt si pe minte, circumscrie exact
cum face Duhul Sfânt în sânul Sfintei Treimi. Că Duhul Sfânt are si pe Tatăl
si pe Fiul. Asa-i duhul acesta, are si mintea si sufletul nostru. Este chipul
si asemănarea - icoana - Preasfintei Treimi. Si stiinta lui Dumnezeu străbate
până la despărtirea duhului de a sufletului. O unire negrăită, neînteleasă
nici de îngeri. Să nu credem noi că este vreun gând în inima noastră pe
care nu-l stie Dumnezeu, sau nu-l vede.
Dacă vom avea această convingere, ne vom feri de tot păcatul. Dumnezeu
vede pururea; nu ce gândesc eu acum, ci ceea ce voi gândi până mor; până
mă fac o mână de tărână în fundul unui mormânt. Că auzi ce spune:
Cele mai înainte gândite ale tale le-au văzut ochii Mei. Nu ce gândesc acum.
Până mă voi duce în groapă, Dumnezeu le stie toate.
Si atunci, dacă vom avea această convingere, ne vom feri de tot răul.
Auzi ce spune Scriptura: Cu frica lui Dumnezeu, se păzeste tot omul de la
rău. Si iarăsi: Fiule, adu-ti aminte de cele mai de pe urmă ale tale,
si în veac nu vei gresi. A părăsit strămosul nostru frica mortii si a
intrat păcatul cel vechi pe care-l mostenim.
Asa pătim noi, fiii lui Adam. Si aceasta nu o grăiesc numai cu călugării,
ci si cu voi, că sunteti suflete aici botezate în numele Sfintei Treimi. Si
noi si voi trebuie să avem frica lui Dumnezeu în toată vremea si frica mortii
în toată clipa, dacă vrem să mergem pe calea împărătească, cum zice
Scriptura: Nu te abate nici la stânga, nici la dreapta.
Cum vom uita frica de Dumnezeu si frica mortii, devenim măturoiul dracilor
si batjocura lor. Ne legăm cu lucrurile veacului de aici, ne umplem de grijile
cele blestemate si Duhul Sfânt se duce de la noi. Auzi ce spune Marele Vasile:
"Însă potop de ape multe, Doamne, către Tine nu se vor apropia".
Care-i potopul? Acelasi sfânt zice: "Grijile veacului aces-tuia".
Grija! Grija după lucrurile veacului acestuia; mintea, fiind legată cu grijile
acestea, nu poate să se apropie de Dumnezeu. Că zice: "Însă potop
de ape multe, Doamne, către Tine nu se vor apropia".
Auzi ce spune dumnezeiescul Părinte Isaac Sirul: "Mintea cea tulburată
nu va scăpa de uitare si întelepciunea acesteia usa n-o deschide". Si
Sfântul Talasie Libianul zice: "Nu poti, cu grija lumii fiind înfăsurat,
să mai ai cu tine si frica lui Dumnezeu".
Vezi? Toate acestea ne trag să ne lege cu pământul si cu păcatul si cu
moartea. Să fim atenti, că le spun si călugărilor si fratilor la mărturisire:
"Măi, du-te unde te trimite la ascultare, dar să nu crezi că acolo
esti fără Dumnezeu! Să ai pe Hristos în minte si în inimă, că cine
face ascultare în mănăstire fără rugăciunea inimii, argătie face.
Cum ai sta la un boier! Nici o plată n-are de la Dumnezeu. Iar cine face ascultare
cu dragoste si are pe Hristos în minte, fiu al lui Dumnezeu după dar se face",
spune Sfântul Isaac Sirul. Si acestea le zice si pentru noi si pentru voi. Si
nouă si vouă ne trebuie frica lui Dumnezeu si frica mortii.
Să revenim oleacă asupra călugăriei. Fratii nostri, monahii Ieronim
si Augustin, au luat două nume a doi sfinti mari de la Apus, contemporani
cu Sfântul Ioan Gură de Aur. Mari scriitori. Sfântul Augustin, teologul inimii,
teologul sentimentelor, si Ieronim, mare scriitor si mare apologet al dreptei
credinte, care a trăit în secolele III - IV.
Să dea Dumnezeu să le urmeze si ei viata. Să aibă întotdeauna în mintea
lor "Doamne, Iisuse Hristoase, Fiul lui Dumnezeu, miluieste-mă pe mine,
păcătosul" si totdeauna să creadă "că poate nici o oră
nu mai trăiesc si voi muri". Atunci vor fi cei mai întelepti călugări
si cei mai buni si cei mai apărati de toate ispitele diavolilor. Pentru că
frica de Dumnezeu si frica mortii, si pe voi credinciosii si pe noi monahii,
ne păzeste de tot păcatul.
Asa să ne ajute bunul Dumnezeu la toti să nu uităm frica lui Dumnezeu,
să nu uităm frica mortii, si atunci vom merge drept pe cărarea cea dreaptă
a mântuirii noastre. Amin.
Viata Parintelui Cleopa - de Arh. Ioanichie Balan
Ne vorbeste Parintele Cleopa - vol. 1-10 Editura Episcopiei Romanului 1995-2000
DESPRE
APOCALIPSA
O ISTORIOARA ADEVARATA
VINDECAREA CELOR DOI DEMONIZATI DIN GADARA
CUVaNT CATRE MAICA IRINA, AFLATA iN SUFERINTA
CUVaNT LA iNCEPUTUL POSTULUI MARE DIN ANUL 1983
PREDICA LA CALUGARIA PARINTELUI NIFON
DESPRE PUTEREA MILOSTENIEI SI POCAINTA CEA ADEVARATA
CUVaNT LA iNCEPUTUL POSTULUI MARE, DIN ANUL 1984
PREDICA LA CALUGARIA PARINTILOR DAMASCHIN SI VITALIE
PREDICA LA CALUGARIA PARINTILOR MACARIE, IOANICHIE SI IACOV
PREDICA LA CALUGARIA PARINTILOR IERONIM SI AUGUSTIN
DIN PRISOSUL INIMII GRAIESTE GURA
DIAVOLUL CARE S-A TRANSFORMAT iN iNGER DE LUMINA
CHEMAREA LUI DUMNEZEU SI ASCULTAREA OMULUI
SFATURI DUHOVNICESTI 1
MESAJE DUHOVNICESTI ALE MARILOR PARINTI
CUVaNT LA NASTEREA DOMNULUI
CUVaNT LA SOBORUL MAICII DOMNULUI
DESPRE ANUL NOU SI DESPRE CALENDAR
O MINUNE CU SFaNTA ICOANA A MaNTUITORULUI
CUVaNT DESPRE RAI
MARIA PARTEA CEA BUNA SI-A ALES
CUVaNT LA CINA CEA MARE
CUM SA PRAZNUIM DUHOVNICESTE
DUMNEZEU ESTE TOTUL iNTRU TOATE SI iNTRU NIMENI,
NIMIC
DRAGOSTEA FATA DE ZIDIREA LUI DUMNEZEU
FILOSOFIA PAIANJENULUI
DESPRE JUDECATILE LUI DUMNEZEU
iNDOIALA iN CREDINTA
DESPRE RUGACIUNE
CUVaNT LA iNMORMaNTAREA PARINTELUI AMBROZIE
DOGARU
SFATURI DUHOVNICESTI 2
PREDICA LA NASTEREA SFaNTULUI IOAN BOTEZATORUL
O ISTORIOARA CU FEMEILE CARE FAC AVORTURI
TREPTELE URCUSULUI DUHOVNICESC SAU "iNALTAREA
LA CER"
iNSEMNATATEA CELOR SAPTE LAUDE ALE BISERICII
CELE TREI TREPTE ALE MaNIEI
DESPRE CRESTEREA COPIILOR iN FRICA DE DUMNEZEU
NEASCULTAREA DE PARINTI
PEDEAPSA PENTRU COPIII CARE SE RIDICA iMPOTRIVA PARINTILOR
CELE OPT PRICINI DE NEPUTREZIRE A MORTILOR
MUTAREA MUNTELUI ADAR CU RUGACIUNEA
DARURILE MAICII DOMNULUI
CALUGARUL CARUIA I S-A ARATAT MAICA DOMNULUI
CaNTAREA AXIONULUI "AXION ESTIN"
JUDECATA! O, JUDECATA!
POTOPUL CU APA SI POTOPUL CU FOC
CE VRETI SA VA FACA VOUA OAMENII, FACETI SI VOI LOR ASEMENEA
CELE PATRU ISPITE ALE OMULUI DIN VREMEA MORTII
OMUL CA IARBA, ZILELE LUI CA FLOAREA CaMPULUI
SFATURI DUHOVNICESTI 3
SFATUL DRACILOR
DESPRE MOARTE
DESPRE
FRICA DE DUMNEZEU
DESPRE PAZA MINTII
SFANTA SPOVEDANIE
SFANTA IMPARTASANIE
SFANTA CRUCE
DESPRE DRAGOSTEA DE DUMNEZEU
DESPRE FELUL LACRIMILOR
HARUL MANTUIRII
DESPRE IUBIREA DE ARGINT
POCAINTA IMPARATULUI MANASE
CUGETAREA LA MOARTE
CELE PATRU LEGI DUPA CARE VA JUDECA HRISTOS LUMEA
JUDECATA DE APOI
DESPRE VISE SI VEDENII FALSE
DREAPTA CREDINTA A NEAMULUI ROMANESC
DIFERENTELE DINTRE BISERICA ORTODOXA SI CEA CATOLICA
INTREBARI DE CREDINTA
DESPRE APOSTOLI SI IERARHIA BISERICII
ROLUL FEMEII IN FAMILIE, SOCIETATE SI IN BISERICA
CINSTIREA MAICII DOMNULUI
PUTEREA SFINTEI CRUCI
CUM CITIM IN SFANTA SCRIPTURA
VORBIREA LUI DUMNEZEU CU NOI
ROLUL CELOR PATRUZECI DE SFINTE LITURGHII
STILUL VECHI SI NOU
PREDICA LA SCHIMBAREA LA FATA
PATIMA DOMNULUI
CINSTIREA MAICII DOMNULUI
CELE 14 REGULI PENTRU MERGEREA LA BISERICA
SA NU JUDECAM PREOTII !
LUCRAREA CONSTIINTEI
NUNTA CRESTINA
IDOLUL NOROC
INIMA DE MAMA
MINUNEA FACUTA DE DUMNEZEU CU VADUVA ANASTASIA
SINODUL AL VII-LEA ECUMENIC
PILDA SEMANATORULUI
PROOROCII MINCINOSI
DESPRE RAI
DESPRE IAD
DRUMUL SUFLETULUI DUPA MOARTE
DESPRE VRAJITORIE
TREPTELE RUGACIUNII
DREAPTA CREDINTA A NEAMULUI ROMANESC
SFATURI DUHOVNICESTI
Lumina si faptele credintei - convorbiri cu Parintele Cleopa
1. Introducere
2. Despre creatie, caderea omului, rai si iad
3. Despre credinta, nadejde, dragoste si har
4. Despre rugaciune si Sfanta Liturghie
5. Despre pacat, spovedanie, Sfanta Impartasanie
6. Despre casatorie, datoriile sotilor si copiilor
7. Despre suferinta, ispite, vrajitorie
8. Despre rugaciune, lacrimi, duhovnicie, datoriile
preotilor
9. Despre ingeri, moarte, viata viitoare si judecata
de apoi
10. Diverse cuvinte de folos, secte, ecumenism
11. Alte cuvinte de folos
12. Despre energiile necreate
13. Rolul ispitelor in mantuire
14. Despre copii si tineretul crestin
15. Prozelitismul
sectar, indemnuri si sfaturi pentru toti
Interviuri audio/video cu Parintele Cleopa
Predici ale Parintelui Cleopa la duminicile de peste an (pe alt site)
Parintele Arsenie Papacioc
Ne vorbeste Parintele Arsenie - vol. 1-3
- Despre smerenie
- Sfaturi duhovnicesti
- Sfintele Taine
- Taina Iubirii
- Interviu despre calugarie
- Ortodoxie si secte
- Dialog cu tinerii despre casatorie
- Despre calugarie si casatorie
- Convorbiri duhovnicesti I (NOU)
- Convorbiri duhovnicesti II (NOU)
Interviuri audio/video cu Parintele Arsenie