BluePink XHost |
Oferim servicii de instalare, configurare si monitorizare servere linux (router, firewall, dns, web, email, baze de date, aplicatii, server de backup, domain controller, share de retea) de la 50 eur / instalare. Pentru detalii accesati site-ul BluePink. |
SFATURI DUHOVNICESTI
Se mai pot pune la slujbe mortii care se ard la crematoriu?
Daca s-au pus fara voia lor la crematoriu, se pot pune la slujbe. Pentru ca
cei de pe front, când batea artileria si brandurile si aviatia la Cotul Donului,
spuneau ofiterii, în 20 de minute, dintr-un regiment de 4000 de oameni, au ramas
12 oameni. Daca i-au ars cu foc si s-au facut scrum, ce-s vinovati ei? Poate
ei au murit cu rugaciunea în gura.
Iar daca s-a cerut omul sa-l duca la crematoriu, "Domnule, eu las testament
sa ma duceti la crematoriu", acela s-a despartit de Biserica si de slujbele
Bisericii, ca n-a vrut sa primeasca rânduiala Bisericii cu înmormântare. Pe
acela nu-l poti pune la slujbele Bisericii.
Ce se întâmpla daca a murit omul fara lumânare?
Daca moare omul fara lumânare nu-i nimica. Lumânarea este numai un simbol. Auzi
ce spune Mântuitorul în Evanghelie, ca sa arate care-i lumânarea noastra: Asa
sa lumineze lumina voastra înaintea oamenilor - si apoi arata care-i lumina
- ca, vazând oamenii faptele cele bune ale voastre, sa-L slaveasca pe Tatal
vostru Care este în ceruri.
Un om, crestin bun în sat la voi, care nu înjura, nu fura, nu fumeaza, duce
viata curata cu sotia, posteste toate sfintele posturi, lunea, miercurea si
vinerea; merge la biserica regulat, creste copiii în frica Domnului, acela este
o lumina pentru tot satul. "Mai, pe cutare nu l-ai vazut niciodata în crâsma,
nu l-ai auzit vreodata înjurând, l-ai vazut totdeauna la biserica, ai vazut
copiii lui cum se închina, ai vazut ca-i milostiv, ai vazut ca posteste sfintele
posturi, merge la marturisiri cât mai des, este o lumina pentru tot satul".
Asta-i lumina. Faptele bune.
Poti sa ai un milion de lumânari, nu-ti ajuta nimic la moarte. Cine le-a aprins
lumânarea la cei care au murit pe front? Iata lumina: daca au avut fapte bune,
aceea-i lumina.
Lumânarea este un simbol. Daca o aprinzi este bine, daca nu poti, nu-i nimic.
Faptele bune merg cu noi, nu lumânarea.
Nu-i o primejdie daca ai murit fara lumânare, este primejdie daca ai murit nespovedit,
neîmpar-tasit. Aceea este primejdia.
Prea Cuvioase Parinte Cleopa, femeile care îsi reteaza parul, îsi fac parul
la coafor, poarta pantaloni, îsi pun cercei, poarta bratari, îsi fac unghiile
la mâini si la picioare, si se machiaza, calca Sfintele Canoane?
Mai baieti, asta-i semn de necredinta mai întâi. Când pagânii îsi faceau idolii,
îi împodobeau.
Bunaoara zeitei Nemzida, îi puneau un inel de aur în nas si cercei de aur în
urechi si legau urechile de nas. Si pe urma îi puneau par si în par îi puneau
pene de vultur, îi puneau câte minunatii; clopotei îi puneau în haine, ca atunci
când sufla vântul sa sune clopoteii. Toata împodobirea asta este închinare de
idoli. Sunt obiceiuri ale închinatorilor de idoli, ramase de la romani.
Noi, românii, ne tragem din doua popoare pagâne: dacii si romanii, si toti aveau
aceste obiceiuri pagâne, cum aveau si pe zeul "noroc" si pe Baal si
pe Marnas, pe Neptun, pe Apolon, pe Serapid, pe Bacus, pe ceilalti draci. Ca
spurcati erau dumnezeii lor, spurcate erau si praznicele lor. Asa ca acesta-i
obicei de la închinatorii de idoli, ca sa se sluteasca femeile, sa puna toate
bijuteriile pe trupurile lor.
Au venit la mine saptamâna trecuta patru artisti, doi din Iasi si doi din Bucuresti,
trimisi de cineva. Eu n-am vazut de când sunt femei cu ochii vopsiti cu creioane
albastre, cu ochii albastri, dati cu creioane albastre; cu parul facut vâlvoi,
sprâncene facute parca erau cu caneala, niste papuci cu calcâiul ca un fus.
Vin la mine si-mi spun:
- Am auzit de dumneata…
Când i-am vazut, eu atâta le-am spus:
- Stiti ce se întâmpla cu voi? Voi mai aveti un ceas si muriti.
- Vai, parinte! Dar de ce?
- Peste o ora sunteti gata! Am eu un semn, ca o sa muriti amândoua.
- Vai, parinte!
- Gata. Mai aveti un ceas de trait si va duceti, cu unghiile rosii, cum sunteti
acum.
- Cum e asta, parinte?
- Cu ce sunteti?
- C-o masina.
- Gata. Va rastoarna masina. Am semn ca de azi nu mai traiti. Acusi, acusi.
Cel mult doua ceasuri. Dar v-ati pregatit de moarte?
- Nu, parinte.
- Daca vine moartea, nu râde si moartea de voi? Tu esti crestina? Ori esti un
drac, o momâie de pus în cânepa, de speriat vrabiile, ce fel de om esti? Cine
esti tu cu acestea asa?…
Am stat mult de vorba cu ei. La urma au dat pomelnice si au zis: "Parinte,
am sa ma las de aiestea". Chiar aceea care era cu ochii spoiti cu cerneala
albastra si cu sprâncenele facute, drept mascati de la anul nou, zice:
- Eu sunt actrita.
- Oricine ai fi tu. Dar vine moartea si o sa te întrebe de ce ai facut treaba
asta. Cine te-a învatat lucrurile acestea diavolesti? Evanghelia spune undeva
sa faci treburi de astea?
Ce vreau sa spun? Dumnezeu l-a împodobit pe om cum a stiut ca-i mai frumos.
Zice la Geneza: Iata, câte a facut Dumnezeu, erau bune foarte. Daca ar fi stiut
Dumnezeu ca omului îi trebuie sa-l faca cu unghii rosii si cu cercei în urechi,
asa îl facea. Daca stia ca trebuie sa fumeze, îi facea un hogeag în vârful capului
ca sa iasa fumul.
Si iaca, nu i-a facut hogeag, ca n-are nevoie sa fumeze. Nu l-a facut pentru
fumat. L-a facut ca gura si limba lui sa slaveasca pe Dumnezeu, nu sa se umple
de fum si de putoare.
Parinte, dar ce ne puteti spune despre portul indecent care se poarta azi
în lume si de barbatii care îsi rad barba?
Întrebati-le pe cele care se vopsesc si pe cele care poarta fusta scurta, daca
le-au vazut vreodata pe Maica Domnului sau pe sfintele mironosite cu fusta scurta.
Noi trebuie sa urmam Maicii Domnului. Ati vazut sfintele martire care sunt pe
icoane, vreo una cu fusta scurta? Nu vedeti ca vesmintele sunt pâna în pamânt
la toti sfintii? Auziti ce spune Sfântul Apostol Pavel: Fiti sfinti, ca sfânt
sunt Eu, zice Domnul.
Ai vazut vreodata pe Hristos barbierit? Sau pe patriarhi sau pe prooroci i-ai
vazut cu briciul în barba? Daca acuma lumea se barbiereste, acesta-i obicei
luat mai mult de la romani. Dar dacii, stramosii nostri, nu! Ei purtau uniforma,
cu toate ca erau pagâni. Si rusii purtau barbi, slavii de altadata.
Si acestea sunt ceva. Dar noi sa privim lucrurile tainice, care ataca mintea,
inima si sufletul omului. Crestinului îi sta bine sa se cunoasca si din lucrurile
dinafara, dar acestea sunt exterioare. Însa Domnul nu cere de la noi numai exteriorul.
Exteriorul este frunza, iar roada este lucrarea cea dinlauntru.
S-a întâlnit odata Ava Alonie cu Ava Agaton: "Avo, de ce trebuie sa ne
grijim mai tare, de lucrarea cea dinafara sau de paza cea dinlauntru?"
Si i-a zis: "Lucrarea cea dinafara, adica postul, milostenia, portul, barba,
fusta, uniforma, vorba, sunt frunza. Si Mântuitorul, în martea cea mare, a blestemat
smo-chinul acela în care a gasit numai frunze: De acum sa nu se mai faca în
tine roada în veac". Era simbolul poporului evreiesc si al fariseilor,
care puneau baza numai pe cele dinafara.
Apoi zice Ava Alonie: "Aratat este ca toata osteneala noastra este pentru
paza cea dinlauntru. Pentru credinta cea dreapta în Dumnezeu, pentru smerenie,
pentru dragoste, pentru înfrânare, pentru dreapta socoteala si celelalte fapte
bune, care sunt roade ale dragostei". Roada duhului este: dragostea, bunatatea,
îndelunga rabdare, înfrânarea poftelor, facerea de bine, blândetea, credinta.
Dar unui pom îi sta bine când are si frunze si roade. Atunci este complet. Daca
ai vedea un pom numai cu roade si nici o frunza, nu te-ai mira unde-i podoaba?
Este bine sa aiba si uniforma cea dinafara si roada dinlauntru, ca sa-l vada
pe crestin asemenea unui pom care-i încarcat de roade, dar are si frunze.
Parinte, sunt unii care asculta slujba la radio sau la televizor si nu mai
merg la biserica. Este bine?
Cine te-a învatat sa stai la televizor în timpul Sfintei Liturghii? Sau sa te
culci pe pat si sa vezi Liturghia la televizor. Sa crezi tu ca aceea o asculta
Dumnezeu! La Liturghie trebuie sa ai simtire, sa vii în biserica, sa asculti
cu urechile tale, sa stai cu mare frica de Dumnezeu si sa plângi.
Cum ai sa plângi si ai sa te rogi, daca tu asculti slujba la televizor tolanit
pe perna? Aceea-i ascul-tare de slujba? Aceea-i batjocura de cele sfinte!
Toata fapta, zice Eclesiastul, toata fapta o va aduce Dumnezeu la judecata si
va rasplati fiecaruia dupa faptele lui.
Parinte Cleopa, am gasit în Filocalie ca poti sa-ti dai seama de starea duhovniceasca
în care te gasesti, dupa visuri. Cum vedeti Sfintia voastra?
Care sunt visurile? Daca te tulbura visurile pacatoase cu femei, sa stii ca
esti patimas si ai nevoie de rugaciune multa si de înfrânare.
Daca te tulbura visurile mâniei si ai spaima mare prin visuri, sa stii ca esti
biruit de mânie.
Daca vin visuri din partea rationala, pentru ca îti încurca întelegerea Scripturii
si-ti da credinta strâmba si hula si nebunie si eres si uitare, sa stii ca nu
esti lamurit în întelepciune.
Iata ce spune Sfântul Maxim: "Când stapânesc în suflet doua virtuti, dragostea
si înfrânarea, nici un vis nu poate sa-l însele pe om. Dragostea ucide toate
visurile care sunt din partea mânioasa si rationala, si înfrânarea ucide pe
cele din partea poftitoare. Când se întâlnesc aceste doua virtuti în om, nici
un vis nu-l mai poate însela".
Parinte, daca superi pe fratele tau fara sa vrei, si vezi ca se necajeste
si îti ceri iertare de la el, dar el ramâne cu mânie asupra ta, ce sa faci?
Tu fa-ti datoria si sa zici: "Iarta-ma, frate, ca am gresit!" Si el,
daca nu te iarta, asupra lui ramâne pacatul. Tu ti-ai cerut iertare, ti-ai facut
datoria. Si daca nu te iarta, el raspunde, ca nu mai poate zice "Tatal
nostru".
Ai vazut ce spune în Pateric. Doi frati de-o mama, calugari, veniti la manastire,
au trait în pustie 30-40 de ani si nu s-au sfadit niciodata. Se duceau dracii
la satana si ziceau: "Sunt doi calugari si au dragoste mare si sinceritate
si iubire între ei si nu putem sa-i facem sa se sfadeasca". Dar un drac
mai mare zice: "Eu îi fac sa se bata!" Era unul dintre aceia mesteri,
ca si ei sunt si prosti si mai destepti - soldati, capitani, generali, de tot
felul.
Când stateau fratii amândoi la rugaciune, linistiti în chilia lor, apare dracul.
La unul s-a aratat porumbel si la unul s-a aratat cioara. Cel care a vazut cioara,
a zis:
- Mai frate, uite o cioara!
- Mai, dar tu nu vezi ca-i porumbel?
- Mai, dar tu esti chior, nu vezi ca-i cioara? De când erau ei, nu vorbisera
asa.
- Tu esti chior! Nu vezi ca-i porumbel? Si-i da o palma celuilalt. Atunci acela
a zis:
- Iarta-ma, frate!
Când a zis "Iarta-ma", n-a mai vazut nici cioara, nici porumbelul.
Era dracul! Atunci au cunoscut ca sunt batjocoriti.
Si degeaba i-a facut sa se bata, ca au cerut iertare unul de la altul. Au cerut
iertare si tot ei au ramas mai mari decât dracul. Dracul niciodata nu zice "iarta-ma".
Prea Cuvioase Parinte Cleopa, pentru cei ce au murit nespovediti, se mai
poate face ceva?
Care au murit nespovediti si neîmpartasiti toata viata, nu mai au legatura cu
Biserica. În fundul fundului iadului se duc. Daca vezi ca au murit necununati,
care au trait necununati, sau cei ce mor nespovediti si neîmpartasiti de ani
de zile, nu mai poti sa te rogi pentru ei. Daca au trait în preacurvie nu poti
sa-i unesti cu Biserica!
Dar stiti cum îi mai poti ajuta? Cu un pomelnic sobornicesc. Biserica noastra,
asa a ramas cu traditia de la apostoli, se roaga în doua feluri: soborniceste
si nominal. Ati vazut preotul, când începe dupa "liturghia celor chemati"?
…Sa le descopere lor Evanghelia dreptatii. …Sa-i uneasca pe dânsii cu Sfânta
sa soborniceasca si apostoleasca Biserica…
Pentru cine se roaga atunci Biserica? Pomeneste pe cineva? Se roaga pentru evrei,
pentru turci, pentru chinezi, pentru toate popoarele lumii, sa le descopere
Dumnezeu Evanghelia dreptatii.
În felul acesta se face, am gasit scris, pentru cei care mor nespovediti de
multa vreme sau în pacate de moarte. Daca stii ce preot l-a botezat, si-i mort,
pui preotul acela; si ce preot l-a cununat, daca a fost casatorit, daca-i mort;
si nasii lui de botez; rudeniile spirituale. Îi pui pe aceia, fara sa-i pui
numele la acesta, si zici: "si cu tot neamul lor cel adormit". Aici
intra si el, ca este botezat si este fiu duhovnicesc al lor.
Asa se poate face pomelnic pentru acei ce traiesc toata viata necununati, nespovediti,
neîmpar-tasiti sau în alte pacate grele. Putem sa-i punem pe acestia, dar fara
nume, soborniceste.
Dumnezeu poate sa-i miluiasca si pe diavoli?
Îngerii rai au cazut fara trup si ce este pentru om moartea, aceea este pentru
îngeri caderea. Îngerii dupa cadere nu se mai pot întoarce, iar omului din cauza
trupului i s-a dat pocainta pâna la moarte, pâna la ultima suflare. Daca se
pocaieste, îl primeste Dumnezeu si poate sa-l faca din om asemenea cu dracii,
înger si Dumnezeu dupa dar, sa-l ridice în cer.
Caci pentru neputinta trupului S-a rastignit Dumnezeu si a venit si S-a îmbracat
în trup, ca sa ridice firea noastra, nu pâna la îngeri, nu pâna la heruvimi,
ci pâna la dreapta Tatalui. Pe scaunul Dumnezeirii sta firea omeneasca, acolo
unde este Iisus Hristos.
Aceasta este în ciuda satanei. Caci ce a zis Dumnezeu? L-ai scos pe om din rai?
Am sa îndumnezeiesc firea omeneasca si am s-o ridic în cer si am sa Ma îmbrac
în firea lui si am sa stau pe scaun cu Tatal si ai sa vezi floarea aceasta pe
care ai stricat-o în rai si ai corupt-o, ca sta pe tronul Dumnezeirii. Acesta-i
lucrul lui Dumnezeu si razbunarea Lui pentru pizma satanei.
Parinte, cum trebuie judecata o fapta?
Sfântul Maxim spune: "Este feciorie si rugaciune si milostenie si ascultare
si înfrânare care sunt urâciune înaintea lui Dumnezeu, când acestea nu se fac
dupa voia Lui".
Pavel Apostolul ne-a spus: Ori de mâncati, ori de beti, ori altceva de faceti,
sa fie spre slava lui Dumnezeu. Dumnezeu nu se uita la ceea ce facem noi. Fapta
buna are trup, are si suflet. Trupul faptei bune este sa postesc, sa ma rog,
sa fac metanii, sa fac milostenii, sa ma marturisesc, sa sfatuiesc. Acestea
sunt trupul numai. Iar sufletul faptei bune este scopul cu care fac eu fapta
buna.
Sfântul Ioan Scararul spune: "Ia seama, ca scopul este întreit. Unul îl
lauda pe altul, ca sa câstige ceva de la dânsul; ori bani ori altceva. Altul
se face prieten cu cineva, ca-i da bani. S-a facut prieten pentru bani. Se poarta
cu lingusire si îl lauda, ca sa capete parale. Altul are prietenie cu o femeie,
o fata pe care o iubeste cu iubire de patima, trupeasca.
Toate acestea sunt scopuri dracesti, ale iubirii de trup, ale iubirii de slava
si ale iubirii de bani. Ai vazut scopuri dracesti? Si daca fapta ai facut-o
cu scopul acesta, ea trece totdeauna de partea scopului. Se face una cu el.
Se face urâciune înaintea lui Dumnezeu, ca nu-i spre slava Lui. Ci este cu scopul
de a dobândi, ori fata aceea pe care o iubeste cu patima, ori banii, ori lauda
de la oameni.
Când se face fapta buna cu scopuri de acestea, este urâciune la Dumnezeu. Ca
a pierdut omul tot, din cauza ca le face cu alt scop. Nu cu scopul de a placea
lui Dumnezeu si a i se ierta pacatele, ca sa se mântuiasca. Deci, întru toate
trebuie ispitit scopul!
Parinte, de ce le-a spus Mântuitorul ca: Despre ziua si de ceasul acela (când
o sa vie sfârsitul) nimeni nu stie, nici îngerii din ceruri, nici Fiul, ci numai
Tatal? Se putea sa nu stie Fiul, daca este de o fiinta cu Tatal?
Daca proorocii au avut atâta întelepciune duhovniceasca în trup si au stiut
viitorul, cum nu putea Hristos sa stie sfârsitul lumii? Iata ce spune Sfântul
Andrei si dumnezeiescul Maxim Marturisi-torul în privinta nestiintei Fiului
despre sfârsitul lumii: "Ca nici Fiul nu stie, luat dupa firea omeneasca,
adica dupa firea simpla, asa cum o purtam noi, fara Duhul Sfânt si fara sufletul
Lui cel îndumnezeit". Cum nu stim nici noi ce are sa fie mâine, asa nu
stie nici Hristos ca om.
Si alta pricina pentru care a zis Hristos ca nu stie nici Fiul, a fost aceasta:
Antihrist când va veni, se va da pe sine ca este Fiul lui Dumnezeu si oamenii
vor zice: Iata vine sfârsitul, ca nu ploua, ca-s necazuri, ca-s chinuri. Si
atunci cei credinciosi sa nu se lase înselati de Antihrist, care va zice ca
el este Fiul lui Dumnezeu si ca el stie de sfârsitul lumii, ci sa zica: "Noi
stim din dumnezeiasca Scriptura ca despre sfârsitul lumii nici Fiul nu stie,
si tu de unde stii?" Asa zice Sfântul Andrei. Adica de aceea a zis Fiul
ca nu stie, nu pentru ca nu stia, ca nu se putea sa nu stie, daca El Însusi
este Întelepciunea si Cuvântul lui Dumnezeu.
Dar, fratii mei, gândindu-ne la sfârsitul lumii, sa ne gândim la sfârsitul nostru.
N-avem treaba când are sa fie sfârsitul lumii. Poate are sa fie peste 100 de
ani, poate peste 1000. Când o vrea Dumnezeu. Noi sa ne gândim la sfârsitul nostru.
Sfârsitul meu e sfârsitul lumii. Daca eu mor peste un ceas, ce-mi pasa mie,
sau ce ma priveste ca lumea va mai trai. Daca eu ma duc la groapa mâine, pentru
mine lumea s-a terminat si eu ma duc în lumea cea vesnica. Cu ce ma duc? Cu
ce am pus în traista! Când pornesti la drum, ti-ai pus merinde de acasa, ti-ai
pus ceapa, ti-ai pus cozonac, ti-ai pus sticla cu vin, ti-ai pus încaltari,
ti-ai pus brâu, ti-ai pus caciula, ti-ai pus bundita de frig. Toate ti le-ai
pus în traista. Când stai la popas, ce scoti din traista? Ce-ai pus, nu? Aceea
si gasesti.
Vom gasi un pahar de apa dat în numele Domnului, o vorba buna, o milostenie
facuta. Daca am ajutat pe fratele nostru, daca ne-am rugat pentru cei ce ne-au
necajit sa le faca Dumnezeu bine, nu rau; daca n-am pomenit numele diavolului,
daca ne-am rugat, daca am postit, daca am privegheat, daca am citit dumnezeiestile
Scripturi, daca am ajutat pe cel necajit, pe cel sarman, daca am îmbracat pe
cel gol, daca am primit pe cel strain. Toate le vom gasi daca le-am pus în traista,
pe drumul cel vesnic.
De la nastere la mormânt - zice un filozof grec - este o clipa. Cel ce a vazut
nastere, vede si groapa, negresit. Ne-am nascut, trebuie sa murim în chip sigur.
Pornim de la nastere si numai pâna la groapa ajungem. De aceasta suntem siguri.
A rasarit soarele, merge la amiaza, merge la apus, aceasta este viata noastra.
Am rasarit în nastere. Înaintam negresit si asfintim în moarte. Aceasta sa ne
fie pururea în minte. Toti murim, cum zice Isus Sirah. Toti murim, dar avem
un drum la mijloc, nu stim cât.
De aceea Hristos a spus: Luati aminte, privegheati si va rugati, ca nu stiti
când va fi acea vreme! Eu stiu ca am sa mor, dar nu stiu când. Acesta-i lucru
înfricosat. Poate acum, poate peste un ceas si ce am sa iau cu mine? Îngerul
pazitor care m-a îndemnat sa fac bine si faptele mele bune sau rele, acelea
merg cu mine si prin vami si la Hristos si la judecata. Deci, fratii mei, sunteti
un grup de oameni, nu stiu de unde ati aparut. Hotarât, îngerul vostru v-a adus
aici. Ati auzit o predica. Am voit sa va spun si eu ceva, sa spuneti si la altii.
Fericit si de trei ori fericit este crestinul acela care în fiecare ceas si
în fiecare zi pune ceva în traista pentru veacul viitor. Cele ce le pune sunt
faptele lui cele bune.
Când vom calatori, când vom merge la vami, când vor veni dracii sa spuna cuvintele
si lucrurile si gândurile noastre, sa putem arata si noi: da, am facut rau,
dar m-am spovedit la duhovnic. Cine se spovedeste la duhovnic, Duhul Sfânt sterge
de la el tot ce a facut. Sa aratam la judecata: da, am facut rau, dar am facut
si milostenie, am facut si metanie, am tinut si post, m-am spovedit, am facut
mila cu cel sarac, am ajutat, am vorbit de bine, am iertat pe cel ce mi-a gresit.
Sa le aratam si noi acestea ca sa se puna în cumpana cele bune si cele rele.
Astfel, de trei ori fericit va fi sufletul acela care se pregateste pentru drumul
cerului. Ce spune Hristos? Împaca-te cu pârâsul tau cât esti pe cale. Care este
pârâsul? Constiinta noastra. Nu vezi? Daca ai facut un lucru mic, daca ai gresit
cu cuvântul, constiinta te mustra. De ce ai zis rau de altul? Daca ai batut,
daca ai mintit, daca ai furat, daca ai blestemat, daca ai luat lucrul altuia,
în orice te mustra constiinta. Constiinta îti spune tot ce-ai facut.
Constiinta este glasul lui Dumnezeu în om. Acesta este pârâsul. El ne pâraste
de pe acum si daca ne împacam cu el, este bine. Iar împacându-ne cu pârâsul
acesta, ne împacam cu Dumnezeu, ca-i glasul Lui. Si cu el ne putem împaca daca
ne spovedim, daca ne pare rau pentru cele ce am facut si ne hotarâm sa facem
fapte bune si sa le punem în locul celor rele de mai înainte. Asa ne împacam
cu pârâsul. Zice Scriptura: "Împaca-te cu pârâsul tau cât esti pe cale".
O cale este viata de acum. Viata de aici se numeste cale pentru ca într-una
calatorim pe ea. Milioane de milioane de oameni calatorim pe ea de la nastere
la groapa. Ce spune Duhul Sfânt în catisma a saptesprezecea? Fericiti cei fara
prihana în cale, care umbla în legea Domnului.
Auziti pe cine-i fericeste Duhul Sfânt: pe cei ce în aceasta cale, adica de
la nastere pâna la moarte, sunt fara prihana, adica fara pacate, pe cei ce calatoresc
în calea Domnului. Fericit barbatul care se teme de Domnul; întru poruncile
Lui va voi foarte. Cel ce se teme de Dumnezeu în calea vietii acesteia, se teme
sa gândeasca rau si sa vorbeasca rau si sa faca rau mai departe. Cel ce are
frica de Dumnezeu, are toata întelepciunea. Caci spune Solomon: Frica Domnului
este întelepciune. David o numeste începu-tul întelepciunii. Iar Isus Sirah
zice: Frica Domnului, mai presus de toata întelepciunea a covârsit.
Omul care se teme de Dumnezeu este mai presus decât toti înteleptii veacului.
Dar Sfântul Ioan Gura de Aur zice: "du-te, omule, la mormânt, stai acolo
si cugeta la cel ce a murit. Ca mâine sa stii ca te vei face ca el". La
mormintele din cimitir vei învata mai mult decât toate scolile filozofilor din
lume. Cel mai întelept om din lume este cel care cugeta la moarte. Dar de ce?
Caci spune Isus Sirah: Fiule, adu-ti aminte de cele mai de pe urma ale tale
si în veac nu vei gresi.
Daca cugetam ca vom muri, sigur ca ne masuram cuvintele, gândurile si faptele
noastre si nu avem nevoie de frica oamenilor. Stim ca Dumnezeu este pretutindeni
si stie si gândurile noastre, si de frica Lui noi facem fapta buna. De trei
ori fericiti sunt aceia care în viata aceasta scurta se îngrijesc de suflet
si se împaca cu Dumnezeu.
A trait Adam 930 de ani si la moartea lui l-a întrebat îngerul: "Adame,
cum ti s-a parut viata?" "Asa, Doamne, cum ai intra pe o usa si ai
iesi pe alta". Saptezeci de ani ai nostri ca pânza unui paianjen s-au socotit,
caci ce este oare mai slab ca pânza paianjenului? Zilele anilor nostri saptezeci
de ani; iar de vor fi în putere optzeci de ani, si ce este mai mult decât acestia,
osteneala si durere. Ati auzit aceasta în Psaltire. Viata noastra trece în foarte
scurta vreme. Drumul nostru este foarte scurt.
Deci, de trei ori sunt fericiti cei care în calea aceasta scurta îsi strâng
merinde pentru drumul spre cer. Amin.
Viata Parintelui Cleopa - de Arh. Ioanichie Balan
Ne vorbeste Parintele Cleopa - vol. 1-10 Editura Episcopiei Romanului 1995-2000
DESPRE
APOCALIPSA
O ISTORIOARA ADEVARATA
VINDECAREA CELOR DOI DEMONIZATI DIN GADARA
CUVaNT CATRE MAICA IRINA, AFLATA iN SUFERINTA
CUVaNT LA iNCEPUTUL POSTULUI MARE DIN ANUL 1983
PREDICA LA CALUGARIA PARINTELUI NIFON
DESPRE PUTEREA MILOSTENIEI SI POCAINTA CEA ADEVARATA
CUVaNT LA iNCEPUTUL POSTULUI MARE, DIN ANUL 1984
PREDICA LA CALUGARIA PARINTILOR DAMASCHIN SI VITALIE
PREDICA LA CALUGARIA PARINTILOR MACARIE, IOANICHIE SI IACOV
PREDICA LA CALUGARIA PARINTILOR IERONIM SI AUGUSTIN
DIN PRISOSUL INIMII GRAIESTE GURA
DIAVOLUL CARE S-A TRANSFORMAT iN iNGER DE LUMINA
CHEMAREA LUI DUMNEZEU SI ASCULTAREA OMULUI
SFATURI DUHOVNICESTI 1
MESAJE DUHOVNICESTI ALE MARILOR PARINTI
CUVaNT LA NASTEREA DOMNULUI
CUVaNT LA SOBORUL MAICII DOMNULUI
DESPRE ANUL NOU SI DESPRE CALENDAR
O MINUNE CU SFaNTA ICOANA A MaNTUITORULUI
CUVaNT DESPRE RAI
MARIA PARTEA CEA BUNA SI-A ALES
CUVaNT LA CINA CEA MARE
CUM SA PRAZNUIM DUHOVNICESTE
DUMNEZEU ESTE TOTUL iNTRU TOATE SI iNTRU NIMENI,
NIMIC
DRAGOSTEA FATA DE ZIDIREA LUI DUMNEZEU
FILOSOFIA PAIANJENULUI
DESPRE JUDECATILE LUI DUMNEZEU
iNDOIALA iN CREDINTA
DESPRE RUGACIUNE
CUVaNT LA iNMORMaNTAREA PARINTELUI AMBROZIE
DOGARU
SFATURI DUHOVNICESTI 2
PREDICA LA NASTEREA SFaNTULUI IOAN BOTEZATORUL
O ISTORIOARA CU FEMEILE CARE FAC AVORTURI
TREPTELE URCUSULUI DUHOVNICESC SAU "iNALTAREA
LA CER"
iNSEMNATATEA CELOR SAPTE LAUDE ALE BISERICII
CELE TREI TREPTE ALE MaNIEI
DESPRE CRESTEREA COPIILOR iN FRICA DE DUMNEZEU
NEASCULTAREA DE PARINTI
PEDEAPSA PENTRU COPIII CARE SE RIDICA iMPOTRIVA PARINTILOR
CELE OPT PRICINI DE NEPUTREZIRE A MORTILOR
MUTAREA MUNTELUI ADAR CU RUGACIUNEA
DARURILE MAICII DOMNULUI
CALUGARUL CARUIA I S-A ARATAT MAICA DOMNULUI
CaNTAREA AXIONULUI "AXION ESTIN"
JUDECATA! O, JUDECATA!
POTOPUL CU APA SI POTOPUL CU FOC
CE VRETI SA VA FACA VOUA OAMENII, FACETI SI VOI LOR ASEMENEA
CELE PATRU ISPITE ALE OMULUI DIN VREMEA MORTII
OMUL CA IARBA, ZILELE LUI CA FLOAREA CaMPULUI
SFATURI DUHOVNICESTI 3
SFATUL DRACILOR
DESPRE MOARTE
DESPRE
FRICA DE DUMNEZEU
DESPRE PAZA MINTII
SFANTA SPOVEDANIE
SFANTA IMPARTASANIE
SFANTA CRUCE
DESPRE DRAGOSTEA DE DUMNEZEU
DESPRE FELUL LACRIMILOR
HARUL MANTUIRII
DESPRE IUBIREA DE ARGINT
POCAINTA IMPARATULUI MANASE
CUGETAREA LA MOARTE
CELE PATRU LEGI DUPA CARE VA JUDECA HRISTOS LUMEA
JUDECATA DE APOI
DESPRE VISE SI VEDENII FALSE
DREAPTA CREDINTA A NEAMULUI ROMANESC
DIFERENTELE DINTRE BISERICA ORTODOXA SI CEA CATOLICA
INTREBARI DE CREDINTA
DESPRE APOSTOLI SI IERARHIA BISERICII
ROLUL FEMEII IN FAMILIE, SOCIETATE SI IN BISERICA
CINSTIREA MAICII DOMNULUI
PUTEREA SFINTEI CRUCI
CUM CITIM IN SFANTA SCRIPTURA
VORBIREA LUI DUMNEZEU CU NOI
ROLUL CELOR PATRUZECI DE SFINTE LITURGHII
STILUL VECHI SI NOU
PREDICA LA SCHIMBAREA LA FATA
PATIMA DOMNULUI
CINSTIREA MAICII DOMNULUI
CELE 14 REGULI PENTRU MERGEREA LA BISERICA
SA NU JUDECAM PREOTII !
LUCRAREA CONSTIINTEI
NUNTA CRESTINA
IDOLUL NOROC
INIMA DE MAMA
MINUNEA FACUTA DE DUMNEZEU CU VADUVA ANASTASIA
SINODUL AL VII-LEA ECUMENIC
PILDA SEMANATORULUI
PROOROCII MINCINOSI
DESPRE RAI
DESPRE IAD
DRUMUL SUFLETULUI DUPA MOARTE
DESPRE VRAJITORIE
TREPTELE RUGACIUNII
DREAPTA CREDINTA A NEAMULUI ROMANESC
SFATURI DUHOVNICESTI
Lumina si faptele credintei - convorbiri cu Parintele Cleopa
1. Introducere
2. Despre creatie, caderea omului, rai si iad
3. Despre credinta, nadejde, dragoste si har
4. Despre rugaciune si Sfanta Liturghie
5. Despre pacat, spovedanie, Sfanta Impartasanie
6. Despre casatorie, datoriile sotilor si copiilor
7. Despre suferinta, ispite, vrajitorie
8. Despre rugaciune, lacrimi, duhovnicie, datoriile
preotilor
9. Despre ingeri, moarte, viata viitoare si judecata
de apoi
10. Diverse cuvinte de folos, secte, ecumenism
11. Alte cuvinte de folos
12. Despre energiile necreate
13. Rolul ispitelor in mantuire
14. Despre copii si tineretul crestin
15. Prozelitismul
sectar, indemnuri si sfaturi pentru toti
Interviuri audio/video cu Parintele Cleopa
Predici ale Parintelui Cleopa la duminicile de peste an (pe alt site)
Parintele Arsenie Papacioc
Ne vorbeste Parintele Arsenie - vol. 1-3
- Despre smerenie
- Sfaturi duhovnicesti
- Sfintele Taine
- Taina Iubirii
- Interviu despre calugarie
- Ortodoxie si secte
- Dialog cu tinerii despre casatorie
- Despre calugarie si casatorie
- Convorbiri duhovnicesti I (NOU)
- Convorbiri duhovnicesti II (NOU)
Interviuri audio/video cu Parintele Arsenie