BluePink XHost |
Gazduire site-uri web nelimitata ca spatiu si trafic lunar la doar 15 eur / an. Inregistrare domenii .ro .com .net .org .info .biz .com.ro .org.ro la preturi preferentiale. Pentru oferta detaliata accesati site-ul BluePink |
Prea Cuvioase părinte staret, prea cuviosi părinti si frati. Să multumim
Preasfintei si de viată făcătoarei Treimi si Preasfintei Născătoare
de Dumnezeu si pururea Fecioarei Maria si tuturor sfintilor că ne-am învrednicit
să ajungem si anul acesta la poarta Sfântului si Marelui Post al patruzecimii,
post pe care l-a postit si Însusi Mântuitorul Hristos.
Iubitii mei frati, pentru că suntem aici si monahi si credinciosi, voi vorbi
pentru ambele părti, că scopul nostru este să ne întărim acum la începutul
postului cu un cuvânt.
Sigur că mănăstirea noastră nu este mănăstire nesfătuită. Totdeauna
personalul de aici si poporul din biserică aud cuvintele Sfintilor Părinti,
aud cazania, aud cântările Bisericii, aud paremiile, proorociile, si din toate
se poate învăta adevărul. Dar acum la începutul postului este un cuvânt
cu deosebire pentru ceea ce ne stă înainte.
Iată că citea acum fratele cuvânt de la Sfântul Teodor Studitul. Această
carte a Sfântului Teodor Studitul, cu slovă veche, care mai este azi în inventarul
bibliotecii noastre, este neagră la file. Ale cui mânute au umblat pe ea?
Ale vestitului nostru staret Ioanichie. Zeci de ani a citit în capul mesei pe
Sfântul Teodor Studitul. Zeci de ani! Că eu o stiu pe de rost cartea asta,
numai de câte ori am ascultat-o.
Bătrânul a făcut douăzeci de ani la altar aproape singur. Si el nu venea
să mănânce la masă, el venea să ne citească cuvântul. El trăia numai
cu Sfânta Împărtăsanie si mânca numai sâmbăta si Duminica, iar atunci
numai oleacă de grâu fiert sau oleacă de varză murată. Iar în celălalt
timp staretul nostru venea să ne destepte pe noi păcătosii si supusii
ucenici ai lui, cu această minunată carte.
Această carte este cea mai bună carte pentru viata de obste la monahi. Cuvinte
scurte si foarte cuprinzătoare. Dacă ati fi avut urechi sau poate ati avut
si ati tinut minte, ati văzut cu ce a început cuvântul acesta. Adevăratul
post este tăierea voii si supunerea monahului întru toate.
Mare lucru este tăierea voii! Auzi ce spune Duhul Sfânt: Socotitu-ne-am ca
niste oi de junghiere, Doamne, că întru Tine ne junghiem toată ziua. De
câte ori călugărul îsi taie voia si are răbdare unde-i trimis la ascultare,
de atâtea ori este mucenic pentru Hristos. De atâtea ori se junghie el pentru
Iisus Hristos si nu-si dă seama că duce o mucenicie permanentă în viata
lui!
Mântuitorul nostru Iisus Hristos când a venit în lume, n-a arătat viata pustnicească
întâi, nici cea stâlpnicească de pe stâlp, nici cea idioritmică, să trăiască
omul de capul lui, adică de sine. Viata de obste a arătat-o. A venit în
lume să facă ascultare Părintelui Ceresc până la moarte si moarte pe
cruce, iar viata Lui, de când a iesit la propovăduire, timp de trei ani si
jumătate, a dus-o de obste cu ucenicii Săi. Aveau o pungă, o masă si
o biserică, după cum stiti că a fost la Cina de Taină, când a fost vândut
de Iuda, unul din ucenicii Lui.
Dar viata de obste, cum spune marele Vasile, este o viată îngerească, dacă
se tine în hotarele ei canonice. O pungă, o masă si o biserică, iar ceilalti
să fie toti ascultători, ca îngerii lui Dumnezeu în ceruri, supunându-se
staretului, economului si la cei care sunt pusi de Dumnezeu să conducă.
Oriunde este ascultătorul, face Liturghie!
Să nu-mi spui mie: "Dar eu mă duc pe câmp, eu mă duc la oi, eu mă
duc la vaci, eu fac ascultare, mă apuc să mătur în ogradă, sau sunt
la trapeză, sau sunt bucătar, sau sunt în altă parte". Auzi ce spune
despre aceasta Sfântul Teodor Studitul: "Cel ce face ascultare cu dragoste,
liturghie săvârseste".
Iar marele Vasile în regulile mari, în regula a 55-a, zice asa: Călugărul
în viata de obste este jertfă si jertfitor. În mănăstirea cu viata de
obste, după cum arată Sfântul Pahomie cel Mare, călugărul este călător
fără de povară. Călugărul în viata de obste nu are voie să aibă
mai mult de două haine, una de purtat si una pentru biserică; să aibă
urechi de ascultat si vointă tare de a face serviciu unde este trimis, cu
mare dragoste si cu mare sinceritate.
Dar tineti minte, părintilor! Întâi cu sfintiile voastre vorbesc. Adevăratul
călugăr este mort de viu. Auzi pe Apostolul Pavel ce spune: În toate zilele
mor. Cum poate muri omul si să trăiască? Să moară fată de păcat.
Să moară într-însul păcatul, viciul. Să moară fată de betie, să
moară fată de lăcomie, să moară fată de lenevie, să moară fată
de trândăvie, să moară fată de cârtire, să moară fată de nesimtire,
de nepăsare. Să moară fată de trufie, de semetie, de ură, de zavistie,
de pizmă, de invidie, de răutate. Să moară fată de tinerea minte de
rău, de dorinta de a se răzbuna, de a se mânia. Să moară vorbirea de
rău într-însul, clevetirea. Să moară iubirea de arătare, trufia, fătărnicia,
viclenia, lăudărosia, minciuna, iubirea de sine, plăcerea de sine, încrederea
în sine, rezemarea pe sine, nesimtirea, împietrirea inimii. Să moară în
călugăr greseala cu vederea, cu auzul, cu mirosul, cu gustul, cu pipăirea.
Deci iată moartea de sine! Să moară adică păcatului si să vieze
dreptătii. Si aceasta nu se cere numai monahilor, ci si tuturor crestinilor
care au Sfântul Botez din mâinile Preasfintei si de viată făcătoarei Treimi,
pentru că Apostolul Pavel n-a zis cuvântul acesta către călugări, căci
monahismul nu era încă întemeiat. Rânduielile monahale sunt întemeiate în
secolul I si II după Hristos.
Părintilor si fratilor, viata noastră este umbră si vis. Unde sunt părintii
nostri cei vechi? Eu cu mila Preasfintei Treimi am aici 54 de ani. Îmi aduc
aminte, când am intrat aici în mănăstirea aceasta, nimeni nu avea pat în
chilie. Toti dormeau pe scaune. Cei mai râvnitori dormeau noaptea în sicrie.
Dumnezeu să-i odihnească pe Gherasim, pe Constandie Uricaru si pe ceilalti.
Toată noaptea plângeau si se rugau, stiau Psaltirea toată pe de rost, dormeau
două-trei ore pe noapte, făceau mii de me-tanii. Unde sunt acum cei ce nu
mai sunt? În ceruri.
Fericiti, de trei ori fericiti sunt aceia care s-au nevoit în putina asta viată,
care este umbră si vis. De ce să ne legăm cu mintea de cele de aici, care
vrând sau nevrând, ne lasă pe noi?
Ia gânditi-vă, când moare omul si se duce la Domnul, de-ar avea munti de aur
de aici si până la marginea lumii, la ce i-ar folosi? Îi ia cu dânsul? Nimic
nu ia cu el. Doamne fereste, să nu moară si sufletul odată cu trupul nostru!
Fiinta sufletului nu moare niciodată. Dar care este moartea sufletului? Păcatul.
Ce-a zis dumnezeiescul Apostol Pavel? Plata păcatului este moartea.
Vai de acel om care a trăit nepocăit pe pământ si odată cu trupul a
murit si sufletul lui. Trupul s-a dus să-l mănânce viermii, să se facă
pământ, iar sufletul s-a dus în gheena. Aceea-i moartea sufletului, cum zice
la Apocalipsă, moartea a doua, că omul se va munci în vecii vecilor.
A trăit patriarhul Matusalem 969 de ani; mai mult decât toti oamenii din lume.
Dar fată de vesnicie…! Si chiar dacă ar trăi omul 10.000 de ani, nu este
nici cât o picătură din Oceanul Pacific. Pentru ce? În comparatie cu vesnicia.
Vai de noi! Tare ne înselăm, si noi monahii si voi mirenii, dacă punem mare
bază pe viata aceasta! Să trăim aici pentru viata cea vesnică. Să
trăim pe pământ pentru ceruri. Să trăim aici pentru rai, pentru bucuria
cea fără de margini care ne asteaptă dincolo de mormânt. Vai de noi dacă
punem bază în hoitul ăsta de trup, în blestematul ăsta vrăjmas, care
se luptă cu noi până la moarte! N-ati auzit ce spune Apostolul Pavel? Grija
trupului să nu o faceti spre pofte. Adică să-i dăm trupului mâncare
cu ratiune, si băutură si odihnă, dar cu cumpătare.
Ati auzit mai înainte un cuvânt al Sfântului Asterie al Amasiei, ce se întâmplă
din mâncarea si băutura multă: se întâmplă scleroză, din cauză că
sângele se îngroasă si se încheagă pe vine, si îl vezi pe om sclerozat,
îl vezi paralizat, boala lui Parkinson, boală de stomac, ulcer duodenal, ulcer
stomacal, auzi si cancer, ciroză si asa mai departe.
Iată ce facem noi cu trupul nostru dacă îl îngre-unăm cu mâncări! Mâncările
grase sunt toxice: ouăle, carnea, brânzeturile, grăsimea, si ele vatămă
orga-nismul nostru si ne facem vrăjmasi ai vietii noastre.
Sfântul Vasile cel Mare spune asa: "Omule, vrei să trăiesti mult, posteste
mult!" Postul este maica sănătătii si lungimea vietii. Iar în cuvântul
IV în Hexaimeron zice pentru post: "Bucatele cele multe si bucatele cele
grase, neputând să le mistuie stomacul, multe boli au adus în lume. Iar postului
si înfrânării, pururea îi urmează sănătatea".
Dacă nu crezi sfintilor, crede doctorilor, că-ti spun ei! Ai făcut abuz
de mâncări, de băuturi, te-ai trezit cu cancer, cu ulcer, te-ai trezit sclerozat.
De ce? Toate trebuie să fie cu măsură. Auzi ce spune Sfântul Isaac Sirul:
"Pe tot lucru îl împodobeste măsura în viată". Cum ai trecut cântarul
cu mâncare multă, sau băutură, sau somn mult, sau îti permiti multe altele,
cum ai stricat si trupul, ai stricat si sufletul si te pierzi pentru vesnicie.
Ce spun dumnezeiestii Părinti? "Marginile, extremele, sunt ale diavolilor,
iar mijlocul este al lui Hristos, calea împărătească". Ce spune Scriptura?
Nu te abate, omule, nici la dreapta, nici la stânga. Mergi pe calea împărătească,
dacă vrei să mergi cu Împăratul Hristos! Adică să ne folosim de toate,
de hrană, de odihnă, de băutură, dar cu ratiune.
Staretul nostru ne citea aici mereu cartea aceas-ta, scrisă după regulile
marelui Vasile, si ne spunea că Sfântul Teodor Studitul în Studion, în Constantinopol,
a făcut optsprezece ani de închisoare si bătăi pentru sfintele icoane.
De aceea îi spune "Mărturisitorul", că a suferit multe bătăi
si chinuri pentru sfintele icoane.
L-au băgat la închisoare, legându-l în lanturi, iar ighemonul priveghea pe
ai lui în închisoare si-i dădea câte o sută de lovituri în fiecare zi. Se
rupsese carnea de pe el, iar ucenicul lui, Nicolae Studitul, putrezind carnea
pe Sfântul Teodor si căzând bucăti, o tăia cu briciul si-l ungea cu untdelemn
si cu vin să-l vindece.
Au fost multi călugări care au pătimit martiriul pentru sfintele icoane,
cum au fost: Sfântul Iosif, Navcratie, Eftimie si multi altii.
Asa au răbdat sfintii pentru Împărătia cerurilor împotriva împăratilor
iconoclasti, care au tulburat Biserica lui Hristos peste o sută de ani, că
au fost mai multi împărati iconoclasti: Leon Isaurul, Constantin Copronim,
Leon al IV-lea, Leon Armeanul si Teofil, până la anul 842.
Vedeti ce au răbdat sfintii si ce răbdăm noi? Ne-a zis unul un cuvânt,
ne supărăm. Vai de noi! Vrem să fim cu sfintii, dar nu vrem să răbdăm
cum au răbdat ei.
Dar să revenim la viata noastră. Intrăm în post. Să intrăm cu mare
umilintă, cu mare frică de Dumnezeu si împăcati cu toti. Dacă nu-i o
picătură de dragoste în inima fiecăruia, nu ne putem mântui. Dacă are
cineva care de minte, dar n-are un dram de dragoste, nu se poate mântui.
Auzi? Dacă vrei să ai pacea, să-i vezi pe toti îngeri si pe tine să
te vezi diavol. Toti să fie îngeri în fata ta, sfinti, si pe tine să te
vezi ca un diavol de păcătos. Atunci ai pozitia cea mai ortodoxă. Atunci
ai ajuns la ceea ce spune proorocul: că fărădelegea mea eu o cunosc si
păcatul meu înaintea mea este pururea.
Deci avem rânduială dumnezeiască în Biserica lui Hristos, rugăciunea sobornicească
a Sfântului Efrem Sirul, care de acum merge si până în Miercurea Scumpă.
Ati auzit ce zice? Doamne si Stăpânul vietii mele, duhul trândăviei, al
grijii de multe, al iubirii de stăpânire si al grăirii în desert nu mi-l
da mie.
Iar duhul curătiei, al gândului smerit, al răbdă-rii si al dragostei,
dăruieste-l mie, slugii Tale.
Si încheie asa la a treia metanie: Asa, Doamne, Împărate, dăruieste-mi ca
să-mi văd greselile mele si să nu osândesc pe fratele meu, că binecuvântat
esti în vecii vecilor. Amin.
Vai si amar de noi, dacă nu ne vedem acum păcatele, că în vremea sfârsitului,
la iesirea sufletului, vin atâtia diavoli, câte păcate a făcut omul, si
atâtia îngeri buni, câte fapte bune a făcut. Acolo ne întâlnim cu faptele
noastre. Si când vede bietul suflet ce-l asteaptă, unii se sperie si vor să
fugă, altuia i se leagă limba de frică si nu poate spune tainele care
le vede; altuia îi dă Dumnezeu să poată spune ce vede; este constient
până ce-si dă sufletul.
Vai de noi si de noi! De aceea vă spun si vouă crestinilor si vouă monahilor.
Mare lucru este spovedania. Când vei vedea în familie că unul s-a îmbolnăvit,
tata, mama, copilul, fratele, sora, sotul, sotia, cel mai iubit prieten, si
chiar si cine ti-a fost vrăjmas, căci si pe el trebuie să-l iubesti, fă-i
cel mai mare bine din lume, pe care poti să-l faci. Adu repede duhovnicul
să-l mărturisească. Spovedania curată este al doilea botez.
Deunăzi am vorbit despre Taina Pocăintei la o conferintă, si îmi spuneau
preotii că ei au în parohie pocăiti; si le-am zis: "Întrebati-i pe
dânsii, părintilor, cum pot ei să se pocăiască fără Biserică?"
Taina Po-căintei nu-i a fiecăruia. Este a Bisericii; este asezată de Hristos
în Biserică, când a suflat asupra apostolilor si a zis: Luati Duh Sfânt, cărora
veti ierta păcatele, iertate vor fi, si cărora le veti tine, vor fi tinute.
Si ce veti lega voi pe pământ, va fi legat si în ceruri; si ce veti dezlega
voi aici, este dezlegat si acolo.
Deci vedeti că Taina Pocăintei este în mâna preotilor! Si le-am arătat
cele patru părti ale pocăintei. Întâi este durerea inimii si părerea de
rău a celui ce a gresit; al doilea este spovedania prin viu grai la duhovnic;
al treilea este primirea canonului si al patrulea este punerea mâinilor pe capul
celui ce se spovedeste, că atunci vine Duhul Sfânt să ierte păcatele.
După cum atunci când arhiereul pune mâna pe cel hirotonit, atunci proheriseste
si vine Duhul Sfânt pe cel ce se hirotoneste, tot asa vine prin mâna duhovnicului
Duhul Sfânt si-l iartă pe cel ce s-a mărturisit. Dar le-am arătat preotilor
că n-au voie să dezlege pe nimeni, până nu făgăduieste că face canonul,
pentru că spune Sfântul Nicodim Aghioritul: "Dacă ai dezlegat pe om,
fără a promite că-si face canonul, toate păcatele trec asupra preotului".
Le-am arătat cum se cearcă păcatul la mărtu-risire cu cele sapte pricini:
Cine? Ce? Pentru ce? În ce fel? În ce vreme? În ce loc? Si suma păcatului.
Ne interesăm, că ce este mintea duhovnicului? Trebuie să fie ca un serafim
si ca un heruvim. Să privească toate ascunsurile fiintei omenesti.
Părintilor si fratilor, a rânduit Dumnezeu ca mănăstirea aceasta să
aibă si gospodărie mare. Vă rog din suflet si vă aduc aminte un cuvânt
al staretului meu, nu stiu dacă voi mai vorbi vreodată, că eu sufăr
cu inima si poate într-o clipă am să mă duc de aici. Staretul nostru bătrân,
Dumnezeu să-l odihnească, 34 de ani a stăretit aici, de prin 1910 până
în 1944. El ne chema la capul lui, când pe mine, când pe Părintele Ioil, care
nu poate fi aici săracul că cu boala lui stă acasă acum, si care a stăretit
după mine 12 ani. Eu am plecat la Mănăstirea Slatina si el a rămas pe
post de egumen aici, că am avut pe capul meu opt mănăstiri atunci: sase
de călugări si două de maici - "Obstea Sfântul Teodor Studitul"
, că a trebuit să le conduc sapte ani de zile cu multe jertfe si necazuri.
Ce se întâmplă? Bătrânul ne chema pe noi la patul lui, după ce l-au bătut
tâlharii si i-au scos ochiul drept si au dat foc mănăstirii. "Măi
băieti, orice ati face, orice n-ati face, biserica, dragii mei să n-o lăsati.
Că dacă veti tine biserica, Dumnezeu are să ridice locul acesta mult mai
frumos de cum a fost mai înainte de a arde. Iar dacă nu, se va pustii".
Astea sunt cuvintele staretului meu, care n-a mai trăit decât câteva luni
si s-a dus la Domnul. Cea mai sfântă grijă a avut de biserică. Iată,
mănăstirea are gospodărie, are vite multe, are grădini, are de toate.
De toate ne bucurăm, că-s ale mănăstirii, nu-s ale noastre. Sunt spre
folosul obstesc. Vedeti că aici se face asistentă socială. Aici vin la
masă atâtea mii de oameni tot timpul, că avem la sărbători mari si patru
cinci rânduri de mese. De aceea trebuie să avem si prisos, nu pentru noi,
ci spre binele obstesc al poporului.
Dar băgati de seamă, a trimis Maica Domnului aici niste frătiori buni,
niste călugări, să-i tinem cât mai aproape de biserică... Se începuse
oleacă de scoală monahală si s-a sistat; nu s-a mai făcut. Dar cea mai
mare scoală din lume este biserica. Ei acolo învată si cântările, să
pună troparele si condacele; aud proorociile, sunt sfătuiti.
Să stăm lângă biserică, că de la biserică se tin toate în mănăstirea
asta. Cu banul bisericii puneti mireni la vite, la grădini; puneti oameni,
care n-au sotii, n-au grijă. Călugărul săracul trebuie să pos-tească,
să se roage, nu poate să facă ascultările grele. Si ceilalti adunati-vă
lângă biserică. Să tineti sfatul bătrânului staret Ioanichie, că eu
nu sunt nimica, si vedeti că de la biserică, cu darul lui Hristos, se tin
toate.
Să ne ajute Preamilostivul Dumnezeu să trecem cu pocăintă curgerea Sfântului
si Marelui Post si să ajungem cu bucurie la slăvita Înviere a Domnului nostru
Iisus Hristos. Amin.
Viata Parintelui Cleopa - de Arh. Ioanichie Balan
Ne vorbeste Parintele Cleopa - vol. 1-10 Editura Episcopiei Romanului 1995-2000
DESPRE
APOCALIPSA
O ISTORIOARA ADEVARATA
VINDECAREA CELOR DOI DEMONIZATI DIN GADARA
CUVaNT CATRE MAICA IRINA, AFLATA iN SUFERINTA
CUVaNT LA iNCEPUTUL POSTULUI MARE DIN ANUL 1983
PREDICA LA CALUGARIA PARINTELUI NIFON
DESPRE PUTEREA MILOSTENIEI SI POCAINTA CEA ADEVARATA
CUVaNT LA iNCEPUTUL POSTULUI MARE, DIN ANUL 1984
PREDICA LA CALUGARIA PARINTILOR DAMASCHIN SI VITALIE
PREDICA LA CALUGARIA PARINTILOR MACARIE, IOANICHIE SI IACOV
PREDICA LA CALUGARIA PARINTILOR IERONIM SI AUGUSTIN
DIN PRISOSUL INIMII GRAIESTE GURA
DIAVOLUL CARE S-A TRANSFORMAT iN iNGER DE LUMINA
CHEMAREA LUI DUMNEZEU SI ASCULTAREA OMULUI
SFATURI DUHOVNICESTI 1
MESAJE DUHOVNICESTI ALE MARILOR PARINTI
CUVaNT LA NASTEREA DOMNULUI
CUVaNT LA SOBORUL MAICII DOMNULUI
DESPRE ANUL NOU SI DESPRE CALENDAR
O MINUNE CU SFaNTA ICOANA A MaNTUITORULUI
CUVaNT DESPRE RAI
MARIA PARTEA CEA BUNA SI-A ALES
CUVaNT LA CINA CEA MARE
CUM SA PRAZNUIM DUHOVNICESTE
DUMNEZEU ESTE TOTUL iNTRU TOATE SI iNTRU NIMENI,
NIMIC
DRAGOSTEA FATA DE ZIDIREA LUI DUMNEZEU
FILOSOFIA PAIANJENULUI
DESPRE JUDECATILE LUI DUMNEZEU
iNDOIALA iN CREDINTA
DESPRE RUGACIUNE
CUVaNT LA iNMORMaNTAREA PARINTELUI AMBROZIE
DOGARU
SFATURI DUHOVNICESTI 2
PREDICA LA NASTEREA SFaNTULUI IOAN BOTEZATORUL
O ISTORIOARA CU FEMEILE CARE FAC AVORTURI
TREPTELE URCUSULUI DUHOVNICESC SAU "iNALTAREA
LA CER"
iNSEMNATATEA CELOR SAPTE LAUDE ALE BISERICII
CELE TREI TREPTE ALE MaNIEI
DESPRE CRESTEREA COPIILOR iN FRICA DE DUMNEZEU
NEASCULTAREA DE PARINTI
PEDEAPSA PENTRU COPIII CARE SE RIDICA iMPOTRIVA PARINTILOR
CELE OPT PRICINI DE NEPUTREZIRE A MORTILOR
MUTAREA MUNTELUI ADAR CU RUGACIUNEA
DARURILE MAICII DOMNULUI
CALUGARUL CARUIA I S-A ARATAT MAICA DOMNULUI
CaNTAREA AXIONULUI "AXION ESTIN"
JUDECATA! O, JUDECATA!
POTOPUL CU APA SI POTOPUL CU FOC
CE VRETI SA VA FACA VOUA OAMENII, FACETI SI VOI LOR ASEMENEA
CELE PATRU ISPITE ALE OMULUI DIN VREMEA MORTII
OMUL CA IARBA, ZILELE LUI CA FLOAREA CaMPULUI
SFATURI DUHOVNICESTI 3
SFATUL DRACILOR
DESPRE MOARTE
DESPRE
FRICA DE DUMNEZEU
DESPRE PAZA MINTII
SFANTA SPOVEDANIE
SFANTA IMPARTASANIE
SFANTA CRUCE
DESPRE DRAGOSTEA DE DUMNEZEU
DESPRE FELUL LACRIMILOR
HARUL MANTUIRII
DESPRE IUBIREA DE ARGINT
POCAINTA IMPARATULUI MANASE
CUGETAREA LA MOARTE
CELE PATRU LEGI DUPA CARE VA JUDECA HRISTOS LUMEA
JUDECATA DE APOI
DESPRE VISE SI VEDENII FALSE
DREAPTA CREDINTA A NEAMULUI ROMANESC
DIFERENTELE DINTRE BISERICA ORTODOXA SI CEA CATOLICA
INTREBARI DE CREDINTA
DESPRE APOSTOLI SI IERARHIA BISERICII
ROLUL FEMEII IN FAMILIE, SOCIETATE SI IN BISERICA
CINSTIREA MAICII DOMNULUI
PUTEREA SFINTEI CRUCI
CUM CITIM IN SFANTA SCRIPTURA
VORBIREA LUI DUMNEZEU CU NOI
ROLUL CELOR PATRUZECI DE SFINTE LITURGHII
STILUL VECHI SI NOU
PREDICA LA SCHIMBAREA LA FATA
PATIMA DOMNULUI
CINSTIREA MAICII DOMNULUI
CELE 14 REGULI PENTRU MERGEREA LA BISERICA
SA NU JUDECAM PREOTII !
LUCRAREA CONSTIINTEI
NUNTA CRESTINA
IDOLUL NOROC
INIMA DE MAMA
MINUNEA FACUTA DE DUMNEZEU CU VADUVA ANASTASIA
SINODUL AL VII-LEA ECUMENIC
PILDA SEMANATORULUI
PROOROCII MINCINOSI
DESPRE RAI
DESPRE IAD
DRUMUL SUFLETULUI DUPA MOARTE
DESPRE VRAJITORIE
TREPTELE RUGACIUNII
DREAPTA CREDINTA A NEAMULUI ROMANESC
SFATURI DUHOVNICESTI
Lumina si faptele credintei - convorbiri cu Parintele Cleopa
1. Introducere
2. Despre creatie, caderea omului, rai si iad
3. Despre credinta, nadejde, dragoste si har
4. Despre rugaciune si Sfanta Liturghie
5. Despre pacat, spovedanie, Sfanta Impartasanie
6. Despre casatorie, datoriile sotilor si copiilor
7. Despre suferinta, ispite, vrajitorie
8. Despre rugaciune, lacrimi, duhovnicie, datoriile
preotilor
9. Despre ingeri, moarte, viata viitoare si judecata
de apoi
10. Diverse cuvinte de folos, secte, ecumenism
11. Alte cuvinte de folos
12. Despre energiile necreate
13. Rolul ispitelor in mantuire
14. Despre copii si tineretul crestin
15. Prozelitismul
sectar, indemnuri si sfaturi pentru toti
Interviuri audio/video cu Parintele Cleopa
Predici ale Parintelui Cleopa la duminicile de peste an (pe alt site)
Parintele Arsenie Papacioc
Ne vorbeste Parintele Arsenie - vol. 1-3
- Despre smerenie
- Sfaturi duhovnicesti
- Sfintele Taine
- Taina Iubirii
- Interviu despre calugarie
- Ortodoxie si secte
- Dialog cu tinerii despre casatorie
- Despre calugarie si casatorie
- Convorbiri duhovnicesti I (NOU)
- Convorbiri duhovnicesti II (NOU)
Interviuri audio/video cu Parintele Arsenie