BluePink XHost |
Oferim servicii de instalare, configurare si monitorizare servere linux (router, firewall, dns, web, email, baze de date, aplicatii, server de backup, domain controller, share de retea) de la 50 eur / instalare. Pentru detalii accesati site-ul BluePink. |
Iubiti credinciosi,
Cu cât pătrundem în Sfintele Scripturi mai adânc prin teologie si prin tâlcuire,
cu atât ne dau si ele mai bogat mireasma Duhului Sfânt si întelegem mai mult
cuprinsul lor.
Mântuitorul spune: Cercetati Scripturile, căci ele mărturisesc pentru Mine.
Deci stim din gura lui Hristos că Sfintele Scripturi sunt mărturii ale lui
Dumnezeu. Proorocul David zice: În calea mărturii-lor Tale, Doamne, m-am desfătat
ca de toată bogătia. Mare adevăr este în aceste cuvinte. Cine aleargă
pe calea mărturiilor sau pe calea dumnezeiestilor Scrip-turi si pe calea întelesurilor
duhovnicesti din ele, pururea se veseleste de înăltimea tainelor care se află
în ele.
Duhul Sfânt fericeste mai departe pe cei ce le cercetează, zicând: Fericiti
cei ce cearcă mărturiile Lui, cu toată inima Îl vor căuta pe Dânsul
(Ps. 118, 2). Duhul Sfânt Însusi fericeste pe omul care cearcă mărturiile
Lui, adică cearcă cu de-amănuntul întelesul duhovnicesc al Sfintelor si
dumnezeiestilor Scripturi. Pentru care pricină caută omul cu toată inima
pe Dumnezeu în calea Scripturilor? Pentru întelegerea celor ce citeste. Căci,
rugându-se la Dumnezeu să-i deschidă ochii mintii, întelege taine mari si
negrăite, atât cât este cu putintă omului a întelege, si atunci aleargă
cu toată puterea pe calea poruncilor lui Dumnezeu.
Dumnezeiasca Evanghelie de astăzi începe asa: În vremea aceea, a venit Iisus
Hristos în latura Gadarenilor si i-au iesit înainte doi îndrăciti foarte cumpliti,
care locuiau în morminte.
Îndrăcitii nu puteau sta în case, ci se ascundeau în criptele din morminte.
Deci doi din acesti îndrăciti au iesit înaintea Mântuitorului, si Sfânta Scriptură
spune că erau foarte cumpliti, încât din cauza lor nimeni nu putea să treacă
pe calea aceea, căci toti se speriau de ei si fugeau din calea lor.
Si ce-au făcut îndrăcitii acestia, mai bine-zis diavolii din ei, când au
văzut pe Iisus Hristos, Dumnezeul nostru si Mântuitorul lumii? Au început
a striga foarte tare către Dânsul: Ce este nouă si Tie, Iisuse, Fiul Dumnezeului
Celui Preaînalt? Adică: "Ce ai cu noi? Noi nu Ti-am făcut Tie nimic.
Noi îi chinuim numai pe oamenii acestia, care sunt dati nouă tot de puterea
Ta si pe care îi avem în stăpânire si în care locuim noi". Dar apoi,
temându-se de puterea Mântuitorului, au zis: Ai venit să ne muncesti pe noi
mai înainte de vreme?
Auzi ce spun diavolii? Din această pericopă evanghelică învătăm trei
lucruri mari:
- întâi, că si diavolii au credintă si cunostintă;
- al doilea, că ei nu fac nimic fără voia lui Dumnezeu; si
- al treilea, se tem foarte tare de puterea dumnezeiască, ca să nu-i alunge
în gheena mai înainte de judecata viitoare, că muncile iadului sunt foarte
grele.
Deci nu toti diavolii se află desăvârsit la muncă pentru căderea lor,
asa cum nici păcătosii nu se află definitiv în iad, cum spun dumnezeiestii
Părinti. De aceea ziceau diavolii acestia: De ce ai venit să ne muncesti
înainte de vreme? Adică: "Nu-Ti ajunge că ai să ne muncesti desăvârsit
începând din ziua Judecătii? Ai venit să ne muncesti pe noi înainte de judecată?"
Căci multi din ei au rămas în văzduh, cum zice marele Apostol Pavel către
efeseni: domnii puterii văzduhului; duhurile răutătii răspândite în
aer, sau cum zice marele prooroc David: Multi sunt cei ce se luptă cu noi
de la înăltime.
Asa si diavolii sălăsluiti în cei doi oameni, încă nu erau în gheenă,
ci erau din cei din văzduh. Ei intraseră în acesti doi îndrăciti si se
temeau ca nu cumva Hristos să-i scoată din oameni si să-i trimită în
gheena, unde se munceau alti conducători de-ai lor, care intraseră de la
început acolo.
Dar dumnezeiescul Evanghelist Luca mai spune ceva în Evanghelia sa; zice că
Hristos a întrebat pe diavoli: Cum vă este numele? Căci si diavolii au nume.
Si au răspuns ei din cei îndrăciti: Legheon ne este numele. Adică: "Eu
nu sunt numai unul, ci suntem 6000 de diavoli" (Legheon sau legiune. Legiunea
romană avea 6000 de ostasi). Dar cu toate că erau asa de multi, se rugau
lui Hristos să nu-i trimită în gheenă.
Dar oare diavolul n-are putere, de au trebuit să fie atât de multi într-un
om? Are foarte multă putere, căci spune Iov: Adâncul fierbe ca o căldare
înaintea lui si cine va descoperi pieptul armurii lui? Si proorocul Iezechiel,
vorbind de împăratul Tirului si al Sidonului, zice despre căderea satanei:
Erai un heruvim ocrotitor si te plimbai în mijlocul cetelor celor scânteietoare
din cer si toate flautele si muzicile cerului te lăudau pe tine. Si frumusetile
tale te-au înselat pe tine, adică te-au vopsit cu carbinetul de aur, cu iachint,
cu hrisolit, cu topaz, cu ametist, cu beril si cu celelalte pietre scumpe.
Auzi cum era satana înainte de cădere? Era un heruvim ocrotitor, înfrumusetat
cu mare podoabă, sau cum mai zice Isaia, era luceafărul care răsare dimi-neata
din ceruri. Căci zice: Cum ai căzut din fala ta, stea de dimineată? Vezi
cine era si câtă putere avea? Dar această putere o au numai când si cât
le îngăduie Dumnezeu. Stiti de ce? Pentru că "puterea drăcească
- cum spune Sfântul Grigorie Cuvântătorul de Dumnezeu - este îngrădită
de puterea dumnezeirii".
Frânele puterii satanei sunt în mâna lui Dumnezeu. El este câinele lui Dumnezeu
si nu poate să facă nimic fără poruncă. Ati văzut la Iov cum satana
a cerut voie să-l ispitească, si când i-a dat voie, a adus ispite, pogorând
si foc din cer, si într-un ceas a pierdut cele 7000 de oi, 3000 de cămile,
500 de perechi de boi, 500 de asine si casele le-a dărâmat printr-un cutremur.
Ai văzut ce poate el? Dar numai când îi dă voie Dumnezeu.
Deci, cum v-am spus, toată puterea drăcească este îngrădită de puterea
dumnezeirii si el nu poate face nimic până nu îi dă voie Dumnezeu.
Si ce-au zis acesti diavoli? "Acesta Care este de fată este Fiul lui
Dumnezeu Cel Preaînalt". Credeau aceasta diavolii si mărturiseau: Stimu-te
pe Tine cine esti; esti Fiul lui Dumnezeu Celui Preaînalt.
Auzi mărturisirea diavolească? Vezi credinta diavolilor? Dar oare credinta
aceasta a diavolilor este mântuitoare? Nu, nicidecum. Sfântul Apostol Iacov
ne învată: si diavolii cred în Dumnezeu si se cutremură.
De ce se cutremură diavolii? Erau 6000 în fata lui Iisus si tremurau ca varga
si se rugau să nu-i trimită în gheenă mai înainte de vreme. Ce le folosea
lor credinta, dacă n-au zis: "Iartă-ne, Doamne! Ne pocăim! Ne vom
face slugile Tale!" N-au zis. Ci se temeau numai si se cutremurau; dar
credinta lor nu era lucrătoare si mântuitoare!
Când credinta este numai cunoscătoare, nu mântuieste pe nimeni. Adică, dacă
cred eu că este Dumnezeu si cunosc aceasta, numai cu atât nu mă mântuiesc.
Căci zice Sfântul Apostol Iacov: Tu crezi că unul este Dumnezeu? Bine faci;
dar si diavolii cred si se cutremură. Ce folos au de credinta lor? Este o
credintă cunoscătoare si iscoditoare, care nu foloseste nimănui. Ea nu
mântuieste nici pe diavoli, nici pe oameni.
Dar este o altă credintă, despre care spune dumnezeiescul Apostol Pavel.
Care? Credinta cea lucrătoare care se lucrează prin dragoste. Cel ce o are,
păseste de la credintă la fapte. Se smereste, ascultă, miluieste, iartă,
posteste, priveghează, duce viată curată, cu sfintenie, iartă pe toti
cei ce l-au supărat si, cu darul lui Dumnezeu, totdeauna este milostiv, precum
si Tatăl nostru milostiv este. Aceasta este credinta lucrătoare sau credinta
care se lucrează prin dragoste.
Deci tineti minte că si diavolii au credintă, dar numai credintă cunoscătoare,
si vai de noi păcătosii dacă ne vom asemăna cu ei, dacă numai vom
crede că este Dumnezeu, dar nu vom lucra poruncile Lui! Se va împlini cu noi
cuvântul care zice: Multi vor zice Mie în ziua aceea: Doamne, Doamne, au nu
în numele Tău am vindecat? Nu în numele Tău am propovăduit? Si voi zice
către ei: Duceti-vă de la Mine, blestematilor, în focul cel vesnic! Nu vă
cunosc pe voi. Dar de ce? "M-ati cunoscut ca Dumnezeu si ati făcut chiar
minuni în numele Meu, dar n-ati lucrat poruncile Mele. Nu vă cunosc pe voi!"
Asa, fratilor, să nu ne asemănăm diavolilor, care nu împlinesc poruncile
lui Dumnezeu.
Dar să vedem ce spune Evanghelia mai departe. Zice că acolo lângă lac
păstea o turmă mare de porci. Si s-au rugat diavolii: Doamne, dacă ne
scoti pe noi din acesti doi oameni, dă-ne voie să ne ducem în turma aceea
de porci. Adică: "Doamne, dacă ne scoti din zidirea făcută după
chipul si asemănarea Ta, din oamenii acestia care pot să fie biserica Ta,
nu-ti cerem să ne ducem în alt om, ci dă-ne voie să ne ducem în aceste
dobitoace, care, desi sunt ale Tale, sunt murdare, lenese si lacome, fiind chipul
patimilor trupesti, la care noi îi învătăm pe oameni".
Si a ascultat Hristos rugăciunea diavolilor si a zis: Mergeti! Si îndată
ce le-a dat voie, au intrat diavolii în porci si s-a aruncat turma în mare si
s-a înecat. Si erau ca la 2000 de porci.
Oare de ce a ascultat Mântuitorul rugăciunea diavolilor? A ascultat-o fiindcă
rânduia prin diavoli o pedeapsă celor ce aveau porci. Pentru că porcul este
un animal greoi, lenes, lacom, mocirlos si murdar, asa cum este un om păcătos,
care se tăvăleste în mocirla fărădelegilor, a lăcomiei, a betiei si
a curviei. Si de aceea le-a dat voie, pentru a arăta simbolul omului în care
locuiesc diavolii, căci ei se odihnesc pururea în oamenii cei lacomi ca porcii,
curvari si preacurvari.
Diavolii, temându-se de munca din gheena, si-au zis: "O fi mai rău în
porci si în mare si oriunde ne-am duce decât în om, dar e mai bine decât în
gheena".
Oare de ce se tem diavolii de gheena? Am spus putin mai sus, dar aici vom deslusi
mai pe larg acest lucru. Ati citit în psalmul 74 cuvântul: Paharul este în mâna
Domnului, cu vin neamestecat, plin de amestecătură . Oare ce să fie aceasta?
Paharul mâniei si a iutimii Domnului este, zice, neamestecat si plin de amestecătură.
Iată ce vrea să însemne aceasta, după mărturia Sfântului Andrei al Cezareei,
care a dat cea mai înaltă tâlcuire la Apocalipsă, el punând cuvântul acesta
în legătură cu muncile cele de după judecată.
Paharul cu vin neamestecat si totodată plin de amestecătură este focul
iutimii mâniei Domnului în veacul de acum, când vine asupra noastră, a tuturor
popoarelor pământului, amestecat cu milă. Până la sfârsitul lumii vor
veni multe răni peste popoarele lumii: robie, războaie, foamete, secetă,
boli, holeră, ciumă, tulburări; dar toate acestea vor veni amestecate
cu mila lui Dumnezeu.
Până în ziua judecătii, focul mâniei lui Dumnezeu vine amestecat pururea
cu milă. Ne-a robit Dumnezeu, dar ne dezrobeste; ne-a îmbolnăvit, dar poate
să ne ridice din boală, dacă ne rugăm. Vine peste noi secetă, dar,
dacă ne rugăm, o depărtează. Deci, cum zice Sfântul Maxim Mărturisitorul:
"Precum noptile urmează zilelor si zilele urmează noptilor, asa si
în veacul de acum, bucuriile urmează scârbelor si scârbele vin iarăsi după
bucurii". După bucurii vin necazurile si după necazuri iarăsi bucurii.
Nu se judecă Dumnezeu acum deplin cu noi.
Dar când va veni paharul iutimii mâniei Domnului neamestecat? În ziua judecătii.
Iată ce spune dumnezeiescul Andrei pentru ziua judecătii: "Iutimea
mâniei Domnului va veni peste diavoli si peste toti oamenii care au făcut
voia lor, fără de milă si fără de crutare". Si totusi zice că
va fi plin de amestecătură. Ce vrea să zică? Atunci nu va mai fi amestecat
paharul mâniei Domnului cu milă.
Dar amestecătura de care vorbeste, înseamnă multimea si felurimea muncilor.
Muncile nu vor fi la fel pentru toti. Nu se va munci curvarul si tâlharul la
fel cu cel ce a jurat strâmb, sau cel ce a jurat la fel cu cel ce a hulit. Nu!
Muncile vor fi vesnice, dar nu deopotrivă la toti. Vor fi feluri si feluri
de munci, după cum fericirile raiului sunt iarăsi felurite. Căci zice
Hristos: Să nu se tulbure inima voastră, în casa Tatălui Meu sunt multe
lăcasuri. Eu mă duc să vă pregătesc vouă loc.
După cum în rai sunt multe lăcasuri, asa si în iad sunt multe feluri si
neasemănate chipuri de munci, pe care numai Unul Dumnezeu le stie.
Fratii mei, de aceea ziceau diavolii: "Nu ne trimite, nu ne munci în gheenă
înainte de vreme; suntem noi munciti destul, am căzut din darul Tău, am
fost îngeri, eram fiinte usoare, luminoase, curate, neprihănite; ne îndulceam
de slava Ta în ceruri, pururea vedeam fata Sfintei Treimi, cât era cu putintă
nouă, întelegeam teologia adâncă despre Tine. Apoi ne-ai aruncat jos din
cer si stăm prin văzduh; ne-am băgat printre dobitoace, prin oameni, stăm
în locuri spurcate, stăm în păduri, în pustii, în lacuri. Ne rugăm, lasă-ne
aici, că este destulă muncă, fată de dregătoria, de cinstea noastră
cea dintâi! Nu ne trimite înainte de vreme în gheenă!"
Iată cât se tem diavolii de gheenă! Cu atât mai mult ar trebui să ne temem
noi si să nu mai facem voia lor. De gheenă se tem diavolii foarte tare,
căci este locul pe care-l vor mosteni de la judecată pentru vesnicie si
ei si toti care vor face voia lor. Atunci paharul iutimii mâniei Domnului va
veni neamestecat cu mila.
Dar să trecem mai departe, la celelalte învătături din Sfânta Evanghelie.
Si s-au aruncat diavolii cu turma de porci în mare, iar păstorii ei văzând
aceasta, au fugit cu spaimă în cetatea Gadara. Ati văzut? S-au dus cu spaimă
si cu strigăt mare: "Oameni buni, iesiti să vedeti! A venit un prooroc,
a vindecat doi îndrăciti de care nu se putea apropia nimeni. A scos diavolii
din ei si i-a trimis în porci! Dar iată ce au pătit porcii nostri; s-au
înecat toti în Marea Galileii".
S-au înecat în lacul Ghenizaret 2000 de porci. Spaimă mare, căci era averea
acelei cetăti. Dar dreptatea lui Dumnezeu a îngăduit paguba pe care au suferit-o
stăpânii porcilor si fiindcă în cetatea gherghesenilor locuiau alături
de păgâni si evrei, care, desi nu aveau aceeasi credintă cu păgânii cu
care trăiau împreună, nu numai că hrăneau porcii pentru negotul lor,
dar si mâncau din cărnurile lor, călcând prin aceasta legea lui Moise. Si
ce spune dumneze-iasca Evanghelie? Au iesit toti locuitorii cetătii, cu mic
cu mare, de la bătrân si până la copil, căci îi cuprinsese spaima. Toti
se întrebau: "Cum a venit un vânt, a luat porcii si i-a dus în mare si
am rămas fără ei? Ce putere are acest prooroc, care a scos diavolii cu
cuvântul si a aruncat porcii în mare?"
Dar frica lor a fost o frică binecuvântată? Fratilor, frica Domnului cea
curată, zice psalmistul, rămâne în veacul veacului. Dar este si o frică
rea, o frică pătimasă. Căci zice proorocul: Acolo s-au temut de frică,
unde nu era frică. Aceasta este o frică rea, care întunecă mintea, pe
aceasta o aveau gadarenii. Dacă era cealaltă frică, frica curată a Domnului,
ei, când ar fi văzut minunea aceasta, ar fi căzut cu totii la picioarele
lui Hristos si ar fi spus: "Iartă-ne, Doamne! Mântuieste-ne, Doamne!
Credem în Tine!" Dar ce-au făcut gadarenii? I-au spus lui Hristos: Du-Te
din locurile noastre, du-Te de aici! căci i-a cuprins frica. Aceasta este
răsplata, multumirea gadarenilor, că le-a vindecat îndrăcitii si le-a
arătat puterea Sa în minunea săvârsită acolo. Aceasta este o frică rea,
adusă de diavoli.
Heruvimii si serafimii se cutremură în fata Domnului, dar cu frica cea curată.
Frică - zice Isaia proorocul - au serafimii dimprejurul tronului, din care
fiecare are sase aripi si cu două îsi acoperă fetele, cu două picioarele
si cu două zboară si umplu văzduhul, strigând cu glas mare: Sfânt, Sfânt,
Sfânt Domnul Savaot, plin este cerul si pământul de slava Lui.
Aceasta este frica cea bună, care rămâne în veacul veacului si peste îngeri
si peste heruvimi si peste serafimi, pe care ne-o dă Dumnezeu si nouă. Este
frica prin care omul, desi se teme de Dumnezeu, Îl si iubeste. La gadareni n-a
fost această frică, ci o frică pătimasă, căci au zis: "Acest
Hristos, Care a avut putere să trimită porcii în mare, va veni aici, ne
va schimba obiceiurile si credinta, ne va pune cine stie ce legi si rânduieli
si ne va pedepsi pentru păcatele noastre. Mai bine să-i spunem să plece
de aici. Să nu ne mai pricinuiască cine stie ce pagube cu minunile, asa
cum ne-a pricinuit până acum". Era frică rea, frică pătimasă.
Numai o frică este binecuvântată: frica de Dumnezeu, care ne aduce la picioarele
Lui, ca să ne rugăm Lui.
Frica prin care ne temem să nu ne păgubim în avere, să nu pătimim ceva
rău în lumea aceasta, este frică de la diavol. Această frică au avut-o
gadarenii. De aceea L-au rugat pe Hristos să-i părăsească. Si Mântuitorul,
blând si preabun, văzând împietrirea, necredinta, nemultumirea si răutatea
lor, S-a suit în corabie si S-a dus în cetatea Sa.
Din această Evanghelie noi am putea trage mii de învătături, din fiecare
cuvânt, si am putea face multe predici despre ea. Dar nu putem să ne lungim
prea mult, ci trebuie să scurtăm cuvântul.
Să tineti minte. Evanghelia de astăzi este învătă-tură pentru oamenii
nemultumitori. Vai de omul acela care, atunci când Dumnezeu îi face un bine,
Îl uită pe Dumnezeu!
Se află un om în război pe front; cad proiectilele în stânga si în dreapta
lui; cad obuzele, trag mitralierele, se bombardează, nu se vede de fum si
de flăcări. Si omul nostru zice: "Doamne, dacă mă scoti de aici,
călugăr mă fac! Doamne, dacă mă scoti de aici, toată averea mea
o dau săracilor! Doamne, dacă voi scăpa, nu mai fumez, nu mai trăiesc
cu femeia altuia...". Face mii de făgăduinte lui Dumnezeu când este
în primejdie si necaz.
Dar când a venit acasă, uită tot. Si în loc să-i multumească lui Dumnezeu
că l-a izbăvit, se face ca o aspidă surdă care-si astupă urechile
de la orice îndemn bun.
Altul vrea să facă o casă si când o porneste spune: "Doamne, ajută-mă
să pot scoate autorizatie de la conducere, să capăt lemn, să pot căpăta
piatră, să câstig un ban, să găsesc de lucru! Ajută-mi, Doamne, să
fac casa!" Si când a terminat-o, în loc să aducă multumire lui Dumnezeu,
uită. Se pune pe băut. Intră într-însa beat si înjură. Aceasta este
multumirea lui fată de Dumnezeu, Care l-a ajutat să-si facă casă. Uită
că i-a dat mijloace si putere să o ridice.
Altul vrea să-si mărite sau să-si însoare copiii. Altul, să reusească
la examen; altul la operatie; altul să scape de judecată si face făgăduinte
mari: "Am să fac, Doamne, asa, dacă mă vei scoate la liman!"
Dar, după ce l-a scos, a uitat tot.
Bine a zis Sfântul Isihie Sinaitul: "Precum apa stinge focul, asa uitarea
stinge lucrarea cea bună din minte". Dumnezeu ne face pururea bine, iar
noi uităm. El ne-a dat viată, minte, sănătate, ochi, lumină, căldură,
apă, ploi la vreme, hrană, poame cu tot felul de dulceti, livezi, vite,
păsări. Tot ce avem este de la El, cum zice apostolul: Toate de la El si
prin El si întru El sunt. Si iarăsi: Ce ai, omule, ce n-ai luat? Ce ai, omule?
Ai minte, întelepciune, pricepere, libertate. Si ce ai ce n-ai luat de la Dumnezeu?
Si dacă le-ai luat, de ce te mândresti ca si cum ar fi ale tale proprii? Toate
sunt de la Dumnezeu si întru El. Căci zice apostolul: Întru El si prin El
ne miscăm.
Deci, dacă toate sunt de la Dumnezeu, si prin El, si întru El, ce mai este
al nostru? Si voi - zice - sunteti ai Lui si răscumpărati cu sângele Lui.
Si cât ar trebui să-L iubim pe Dumnezeu! Câtă nemărginire si netărmurire
de dragoste are Sfânta Treime! Iar Tatăl ne cere în porunca întâia: Să iubesti
pe Domnul Dumnezeul tău din toată inima ta, din tot cugetul si din toată
puterea ta; din inima noastră, adică din suflet; din cugetare, cu mintea;
si din vârtute, adică cu trupul, cu toată fiinta.
Dar de ce? Pentru că fiinta noastră nu se poate despărti de Dumnezeu,
nici nu poate creste, nici nu poate să se miste fără El. Si dacă atâtea
daruri avem de la Dumnezeu si atâtea bunătăti, trebuie să-I multumim pururea
si să umplem gura noastră de multumire.
Azi dimineată o femeie a plătit două pomelnice pentru vii si zice: "Multumim
Preasfântului Dumnezeu pentru binefacerile Lui că ne-a ajutat nouă".
Sunt si suflete recunoscătoare. Stiti ce a făcut femeia aceea? L-a miscat
pe Dumnezeu ca să-i facă si mai bine. Căci asa zice Sfântul Isaac Sirul:
"Dacă Îi multumesti lui Dumnezeu pentru putin, Îl misti să-ti facă
si mai mare bine". El zice asa: "Dacă tu, omule, Îmi multumesti
pentru putin, pe urmă Eu am să-ti fac si mai mare bine si în veacul de acum
si în cel viitor". Deci fericit si de trei ori fericit este crestinul care
multumeste lui Dumnezeu în toată vremea pentru binefacerile Lui.
Asa, Abel, la începutul facerii, a adus jertfele curate ale oilor, ca jertfe
de multumire lui Dumnezeu. Asa, Noe, după potop a adus jertfă de multumire
că a scăpat de apele potopului. Si zice dumnezeiasca Scriptură că a
căutat Dumnezeu spre Noe si spre arderile si spre jertfele lui si le-a mirosit
întru miros de bună mireasmă. De ce? Pentru că si Abel si Noe au adus
jertfe de multumire. Acela a adus că i-a dat Dumnezeu oi, celălalt că
l-a scăpat Dumnezeu de potop.
Avraam a adus si el de trei ori jertfă de multumire si a făcut trei jertfelnice;
unul la stejarul cel înalt din Sichem, al doilea la Betel si al treilea în pământul
Hebronului, pentru că l-a binecuvântat Dumnezeu si i-a spus: Avraame, Avraame,
voi înmulti sământa ta ca stelele cerului. Si i-a adus jertfă de multumire,
ba l-ar fi adus la urmă si pe Isaac, fiul său, drept jertfă, cea mai înaltă
jertfă pe care ar fi putut să o aducă, multumind lui Dumnezeu. El n-ar
fi crutat nici pe unicul născut fiu al său, pe care l-a câstigat de la Dumnezeu
la bătrânete.
Isaac a adus si el jertfă de multumire si Dumnezeu i-a înnoit făgăduinta
pe care i-o făcuse tatălui său si a zis: Pentru Avraam, robul Meu, voi
înmulti sământa ta. Iacov de asemenea a adus jertfă lui Dumnezeu în Sichem
si a înăltat stâlp si jertfelnic, pentru că l-a scăpat Dumnezeu din mâna
lui Isav, fratele său si s-a întors de la Laban, cel lacom de bani. Si spunea:
Cu toiagul acesta am trecut Iordanul, Doamne, si acum mă întorc cu două
tabere.
A adus jertfă de multumire si Moise, când se bătea cu Amalic si l-a biruit
în pustie. A adus jertfă de multumire Isus al lui Navi, când a cucerit cetatea
Ierihonului unde erau adunati cei sapte împărati. A adus jertfă de multumire
Samuil, când i-a ajutat Dumnezeu să facă pace cu amoreii, si a zidit jertfelnic
Domnului în Armatem.
Si nu ne ajunge vremea să spunem câti au adus jertfă de multumire lui Dumnezeu.
Auziti pe Aposto-lul Pavel care spune: Neîncetat vă rugati, întru toate multumiti.
Deci, fratii mei, să vă rămână în inimi scris din Sfânta Evanghelie
de astăzi: Totdeauna când îti ajută Dumnezeu să faci un gard, o fântână,
un grajd, o casă, o punte, să măriti o fată, să însori un băiat,
să iei un examen, să-ti reusească o operatie, să-I aduci lui Dumnezeu
jertfă de multumire si să-I multumesti din toată inima, căci prin aceasta
Îl pleci pe Dumnezeu să-ti facă mai mare bine în viitor.
Iar dacă nu-I veti aduce multumire si dacă veti uita binefacerile Lui, veti
fi asemenea gadarenilor de astăzi, care au gonit pe Mântuitorul din cetatea
lor, ca si cum ati zice: "N-avem nevoie de Tine! Du-Te de aici! Nu vrem
să-Ti multumim Tie pentru minunile Tale si pentru puterile Tale! Nu vrem să
primim binefacerile Tale!" Să nu fie!...
Dumnezeu si Preacurata Lui Maică si toti sfintii să ne ajute tuturor să-I
multumim pururea lui Dumne-zeu din toată inima pentru binefacerile Lui! Amin.
Viata Parintelui Cleopa - de Arh. Ioanichie Balan
Ne vorbeste Parintele Cleopa - vol. 1-10 Editura Episcopiei Romanului 1995-2000
DESPRE
APOCALIPSA
O ISTORIOARA ADEVARATA
VINDECAREA CELOR DOI DEMONIZATI DIN GADARA
CUVaNT CATRE MAICA IRINA, AFLATA iN SUFERINTA
CUVaNT LA iNCEPUTUL POSTULUI MARE DIN ANUL 1983
PREDICA LA CALUGARIA PARINTELUI NIFON
DESPRE PUTEREA MILOSTENIEI SI POCAINTA CEA ADEVARATA
CUVaNT LA iNCEPUTUL POSTULUI MARE, DIN ANUL 1984
PREDICA LA CALUGARIA PARINTILOR DAMASCHIN SI VITALIE
PREDICA LA CALUGARIA PARINTILOR MACARIE, IOANICHIE SI IACOV
PREDICA LA CALUGARIA PARINTILOR IERONIM SI AUGUSTIN
DIN PRISOSUL INIMII GRAIESTE GURA
DIAVOLUL CARE S-A TRANSFORMAT iN iNGER DE LUMINA
CHEMAREA LUI DUMNEZEU SI ASCULTAREA OMULUI
SFATURI DUHOVNICESTI 1
MESAJE DUHOVNICESTI ALE MARILOR PARINTI
CUVaNT LA NASTEREA DOMNULUI
CUVaNT LA SOBORUL MAICII DOMNULUI
DESPRE ANUL NOU SI DESPRE CALENDAR
O MINUNE CU SFaNTA ICOANA A MaNTUITORULUI
CUVaNT DESPRE RAI
MARIA PARTEA CEA BUNA SI-A ALES
CUVaNT LA CINA CEA MARE
CUM SA PRAZNUIM DUHOVNICESTE
DUMNEZEU ESTE TOTUL iNTRU TOATE SI iNTRU NIMENI,
NIMIC
DRAGOSTEA FATA DE ZIDIREA LUI DUMNEZEU
FILOSOFIA PAIANJENULUI
DESPRE JUDECATILE LUI DUMNEZEU
iNDOIALA iN CREDINTA
DESPRE RUGACIUNE
CUVaNT LA iNMORMaNTAREA PARINTELUI AMBROZIE
DOGARU
SFATURI DUHOVNICESTI 2
PREDICA LA NASTEREA SFaNTULUI IOAN BOTEZATORUL
O ISTORIOARA CU FEMEILE CARE FAC AVORTURI
TREPTELE URCUSULUI DUHOVNICESC SAU "iNALTAREA
LA CER"
iNSEMNATATEA CELOR SAPTE LAUDE ALE BISERICII
CELE TREI TREPTE ALE MaNIEI
DESPRE CRESTEREA COPIILOR iN FRICA DE DUMNEZEU
NEASCULTAREA DE PARINTI
PEDEAPSA PENTRU COPIII CARE SE RIDICA iMPOTRIVA PARINTILOR
CELE OPT PRICINI DE NEPUTREZIRE A MORTILOR
MUTAREA MUNTELUI ADAR CU RUGACIUNEA
DARURILE MAICII DOMNULUI
CALUGARUL CARUIA I S-A ARATAT MAICA DOMNULUI
CaNTAREA AXIONULUI "AXION ESTIN"
JUDECATA! O, JUDECATA!
POTOPUL CU APA SI POTOPUL CU FOC
CE VRETI SA VA FACA VOUA OAMENII, FACETI SI VOI LOR ASEMENEA
CELE PATRU ISPITE ALE OMULUI DIN VREMEA MORTII
OMUL CA IARBA, ZILELE LUI CA FLOAREA CaMPULUI
SFATURI DUHOVNICESTI 3
SFATUL DRACILOR
DESPRE MOARTE
DESPRE
FRICA DE DUMNEZEU
DESPRE PAZA MINTII
SFANTA SPOVEDANIE
SFANTA IMPARTASANIE
SFANTA CRUCE
DESPRE DRAGOSTEA DE DUMNEZEU
DESPRE FELUL LACRIMILOR
HARUL MANTUIRII
DESPRE IUBIREA DE ARGINT
POCAINTA IMPARATULUI MANASE
CUGETAREA LA MOARTE
CELE PATRU LEGI DUPA CARE VA JUDECA HRISTOS LUMEA
JUDECATA DE APOI
DESPRE VISE SI VEDENII FALSE
DREAPTA CREDINTA A NEAMULUI ROMANESC
DIFERENTELE DINTRE BISERICA ORTODOXA SI CEA CATOLICA
INTREBARI DE CREDINTA
DESPRE APOSTOLI SI IERARHIA BISERICII
ROLUL FEMEII IN FAMILIE, SOCIETATE SI IN BISERICA
CINSTIREA MAICII DOMNULUI
PUTEREA SFINTEI CRUCI
CUM CITIM IN SFANTA SCRIPTURA
VORBIREA LUI DUMNEZEU CU NOI
ROLUL CELOR PATRUZECI DE SFINTE LITURGHII
STILUL VECHI SI NOU
PREDICA LA SCHIMBAREA LA FATA
PATIMA DOMNULUI
CINSTIREA MAICII DOMNULUI
CELE 14 REGULI PENTRU MERGEREA LA BISERICA
SA NU JUDECAM PREOTII !
LUCRAREA CONSTIINTEI
NUNTA CRESTINA
IDOLUL NOROC
INIMA DE MAMA
MINUNEA FACUTA DE DUMNEZEU CU VADUVA ANASTASIA
SINODUL AL VII-LEA ECUMENIC
PILDA SEMANATORULUI
PROOROCII MINCINOSI
DESPRE RAI
DESPRE IAD
DRUMUL SUFLETULUI DUPA MOARTE
DESPRE VRAJITORIE
TREPTELE RUGACIUNII
DREAPTA CREDINTA A NEAMULUI ROMANESC
SFATURI DUHOVNICESTI
Lumina si faptele credintei - convorbiri cu Parintele Cleopa
1. Introducere
2. Despre creatie, caderea omului, rai si iad
3. Despre credinta, nadejde, dragoste si har
4. Despre rugaciune si Sfanta Liturghie
5. Despre pacat, spovedanie, Sfanta Impartasanie
6. Despre casatorie, datoriile sotilor si copiilor
7. Despre suferinta, ispite, vrajitorie
8. Despre rugaciune, lacrimi, duhovnicie, datoriile
preotilor
9. Despre ingeri, moarte, viata viitoare si judecata
de apoi
10. Diverse cuvinte de folos, secte, ecumenism
11. Alte cuvinte de folos
12. Despre energiile necreate
13. Rolul ispitelor in mantuire
14. Despre copii si tineretul crestin
15. Prozelitismul
sectar, indemnuri si sfaturi pentru toti
Interviuri audio/video cu Parintele Cleopa
Predici ale Parintelui Cleopa la duminicile de peste an (pe alt site)
Parintele Arsenie Papacioc
Ne vorbeste Parintele Arsenie - vol. 1-3
- Despre smerenie
- Sfaturi duhovnicesti
- Sfintele Taine
- Taina Iubirii
- Interviu despre calugarie
- Ortodoxie si secte
- Dialog cu tinerii despre casatorie
- Despre calugarie si casatorie
- Convorbiri duhovnicesti I (NOU)
- Convorbiri duhovnicesti II (NOU)
Interviuri audio/video cu Parintele Arsenie