BluePink XHost |
Gazduire site-uri web nelimitata ca spatiu si trafic lunar la doar 15 eur / an. Inregistrare domenii .ro .com .net .org .info .biz .com.ro .org.ro la preturi preferentiale. Pentru oferta detaliata accesati site-ul BluePink |
Preacuvioase părinte staret, preacuviosi părinti si frati si iubiti credinciosi,
Iată că prin pronia si voia lui Dumnezeu ne-am aflat cu totii aici la făgăduinta
si călugăria fratelui nostru, monahul Nifon. Nu de mult am avut altă călugărie.
Dar de câte ori se face această mare taină înfricosată, de atâtea ori
trebuie să ne reamintim făgăduintele noastre călugăresti.
V-am spus data trecută că cel dintâi călugăr din lume a fost Iisus Hristos,
fiindcă S-a născut din Tatăl Cel pururea feciorelnic, a venit pe pământ
si a trăit în fecioria cea preadesăvârsită după omenitate, si i-a plăcut
să aibă o Maică Pururea Fecioară, în vecii vecilor.
Dar acum, pentru că voturile călugăresti sunt cele trei sfaturi evanghelice,
ascultarea neconditio-nată, sărăcia de bună voie si fecioria până
la moarte, o să vorbim câte putin din fiecare.
Ascultarea
Ce este ascultarea? Mai întâi Hristos a fost prototipul si icoana cea mai desăvârsită
a ascultării, după cum am auzit în Evanghelie: N-am venit să fac voia
Mea, ci voia Tatălui Celui ce M-a trimis pe Mine. Iar la Corinteni spune că:
S-a făcut ascultător până la moarte si moarte pe cruce.
Dar oare noi, care am făgăduit ascultarea de atâtia ani si auzim mereu zicându-se
de ascultare la masă si în Biserică si oriunde la chilii citim, ne întrebăm
vreodată serios si concret în fata lui Dumnezeu ce este ascultarea?
Vreti să stiti ce este ascultarea? Ascultati pe dumnezeiescul părinte Ioan
Scărarul, care ne spune foarte, foarte filosofic. Auzi ce este ascultarea:
Ascultarea este mormânt al voii. Fiecare să-si îngroape voia sa. Niciodată
să nu uitati. Si iarăsi: "Ascultarea este părăsirea socotelii tale
întru toate".
Celui care i se pare că face ascultare si mai face de capul lui, este batjocorit
de diavoli. Acela care are rânduiala de sine si i se pare lui că este mai
bine asa cum face el, că trebuie să facă cum crede el, niciodată nu
se mântuieste. Merge pe alături cu crucea, nu pe calea mântuirii. Că Hristos
n-a venit pe alături, ci Si-a dus crucea până la moarte.
Cine are părerea aceasta si nu-si omoară voia si nu părăseste socoteala
sa întru toate, n-are ascultare, este batjocorit de diavoli. Merge după mintea
lui si la urmă ajunge la îndoială. Deci acela e ascultător care, cum spune
Sfântul Teodor Studitul, este ca fierul în mâna fierarului si ca lutul în mâna
olarului, adică în mâna celui ce-l conduce pe calea mântuirii. Este acela
care si-a omorât voia sa, care si-a omorât părerea sa. Iar dacă va merge
după voia sa, după părerea sa, este batjocorit în tot ce face.
Sărăcia
Despre sărăcie adeseori auzim pe Hristos, Care zice: Vulpile au vizuini
si păsările cerului cuiburi, iar Fiul Omului n-are unde să-si plece capul.
Cel ce a făcut cerul si pământul si-l îmbracă cu podoabă si tine si
hrăneste toate popoarele lumii, umbla descult cu capul gol, n-avea casa Sa,
n-avea unde-Si pleca capul Său. El ne-a arătat cale desăvârsită prin
sărăcie, că n-a avut nimic. Dumnezeirea si omenirea care o purta întru
El era mai presus decât toate bogătiile.
Fecioria
Două feciorii sunt: una din fire si una din călugărie. Unii sunt feciorelnici,
căci n-au cunoscut femei până la călugărie si până la moarte. Altii
au fost căsătoriti si de la călugărie iau votul fecioriei si sunt la
fel cu ceilalti, dacă duc viată curată până la moarte. Sfântul Ioan
Scărarul arată că fecioria cea după făgăduintă are aceeasi valoare
cu cea din fire.
Să nu credeti că sunt feciorelnici, numai aceia care si-au păzit viata
sfântă si nu s-au culcat cu femei în veac. Nu! Este mare lucru si acesta.
Dar fecioria este de trei feluri: fecioria trupului, adică a nu cădea cu
femei sau în alte păcate spurcate; fecioria mintii, adică a nu primi nici
un gând păcătos si spurcat în minte; si fecioria inimii sau a sufletului
este desăvârsita despătimire de gândurile răutătii si ale stricăciunii
omenesti.
Asa o tâlcuieste dumnezeiescul părinte Isaac Sirul. Nu-i de ajuns să te
păzesti cu trupul de păcat. Trebuie să nu primesti păcatul nici cu mintea,
pentru că Evanghelia si Legea Darului n-a venit ca Legea Veche să cosească
păcatul ca pe iarbă si să rămână rădăcina. Nu! Legea Darului când
vine, o desăvârseste pe cea Veche, că zice: Ati auzit că s-a zis în Lege:
Să nu curvesti. Dar Eu vă zic vouă: Cel ce priveste la femeie spre a o
pofti pe dânsa, iată, a preacurvit cu dânsa întru inima sa. Ati auzit că
s-a zis: Să nu ucizi… Iar eu zic vouă: Cela ce urăste pe fratele său,
ucigas de om este (vezi Matei 5, 27, 21).
De aceea zice dumnezeiescul părinte Efrem Sirul: "Nu vă aruncati în
negrijă, fratii mei, pentru păcatele cu gândul că ar fi usoare! Dacă
ar fi usoare, n-ar fi socotit Însusi Hristos, Întelepciunea lui Dumnezeu, preacurvie
întru poftă de muiere si ucidere întru ură de frate".
Ai auzit ucidere si preacurvie care o face omul întotdeauna? Numai dacă urăste
pe cineva si numai dacă gândeste la păcatele trupesti. Vezi cât este de
desăvârsită Legea Darului? Ea nu taie păcatul numai din obisnuintă si
deprindere, ci scoate si rădăcina. Si care sunt rădăcinile păcatului?
Gândurile. Gândurile sunt rădăcinile păcatelor. Cine nu smulge din inimă
poftele cele necurate, pofta de avere, pofta de slavă, ura si răutatea,
acela în zadar se pocăieste. Acela să nu creadă că are desăvârsire,
că-i plin de ură si de răutate si de pofte si necurătii, si în zadar
se laudă cu masca din afară, cu forma din afară, dacă nu si-a desăvârsit
inima sa, dacă n-a scos patima si poftele din adâncul inimii si din gândire.
Deci, când auzi în Legea Darului că zice să nu poftesti femeia aproapelui
sau casa sau boul sau asinul sau toate câte sunt ale lui, atunci te învată
să smulgi păcatul din rădăcină. Nu numai să nu furi - si acela-i
mare lucru -, nici să nu poftesti lucrul altuia. Dacă-l poftesti, esti ca
si cel ce fură înaintea lui Dumnezeu, pentru că inima ta este pătimasă
si plină de păcate.
În această privintă, pentru că a depus făgăduinta acest rob al lui
Iisus Hristos, părintele nostru Nifon, care slujeste la chelărie de atâtia
ani, toti cei ce au venit cu dragoste la călugăria lui se bucură că
au ajuns la acest moment fericit, că pe toti i-a împăcat după putere.
Să dea Dumnezeu si Maica Domnului să meargă pe drumul lui asa până la
sfârsit, cum a mers până acum.
El săracul a venit hotărât din familie; a terminat armata, a lăsat toate
la părinti si a venit cu dragoste să slujească până la ultima lui suflare
în mănăstire, ca să-si mântuiască sufletul său si al neamului său.
Ascultare, mamă. Când tu îi spui una cuiva si el se duce si face ce vrea el,
este batjocură, nu ascultare. Ati auzit de Sfântul Ioan Colov din Pateric?
S-a dus ucenic la avva Siluan:
- Ia vină încoace, frate.
S-a dus, dar s-a dus să-si răstignească voia.
- Faci ascultare?
- Fac, părinte.
A luat bătrânul un lemn uscat din pustie si l-a înfipt în nisip.
- Să cari aici apă, frate, până dă roade lemnul acesta!
Si a început ucenicul să care apă; si încă se ducea de cu seară si venea
dimineata cu apa, asa de departe era. Si turna apă la lemnul uscat si nu cârtea
în sine: "ăsta-i staret? M-a pus să ud un lemn uscat? ăsta nu-i întreg
la minte!" Nu s-a deznădăjduit niciodată. "A spus părintele
staret ca să-l ud până o să rodească, asa fac".
Si el săracul a cărat acolo apă trei ani de zile. Îl întrebau unii:
- Ce faci, frate, aici?
- Ud pomul acesta ca să rodească!
Si altii râdeau de el, zicând: "ăsta nu-i prea sănătos! Udă un
lemn uscat".
Ce-a făcut Dumnezeu după trei ani? Minunea minunilor! Lemnul cel uscat a
prins rădăcină în nisip, a crescut, s-a făcut pom mare si a făcut
mere frumoase. Si a luat staretul în poala hainei si a dus la trapeza mănăstirii.
- Luati, fratilor, si mâncati din roadele ascultării fratelui Ioan!
Ati auzit ce minuni face ascultarea? Dar nu ascultarea aceea: "Că mă
duc, că nu m-as duce; că as face; nu, că altul trebuie să facă. Nu
fac cum vrea staretul sau economul sau nu stiu care".
"Trebuie să mor pentru Hristos. A spus să fac asa, asa fac! Nu mă
priveste pe mine! Eu sunt în ascultare. Dacă voi iesi bine, bine! Dacă voi
iesi rău, eu sunt păcătos. Eu îmi fac datoria! Stie Dumnezeu pentru ce
a iesit rău. Că nu răspunzi tu, răspunde cel ce-a dat ascultarea".
Aceea este ascultare, fără cârtire, fără răstire si fără a avea
socoteală în mintea ta, că faci tu mai bine decât ti-a spus cel mai mare.
Ati văzut alt ascultător care s-a făcut mucenic? Sfântul Acachie de la
Muntele Sinai. O, Doamne, am să spun ceva despre viata lui din cartea Sfântului
Ioan Scărarul, care a fost 75 de ani egumen la Muntele Sinai si avea mii de
călugări. El avea în toată obstea aceea un bătrân foarte aspru. Nimeni
nu stătea ucenic la el, decât o lună, două si pleca; că bătrânul îi
bătea de-i rupea.
La acest bătrân a venit un frate, Acachie, monah blând, răbdător si foarte
întelept. Dar a stat la acest bătrân aspru, nu o săptămână, nu o lună
si să fugă. Nu! A stat asa nouă ani. Si se minunau toti, că-l bătea
bătrânul în fiecare zi. El nu mai spunea la nimeni. Îl întrebau fratii:
- Ai luat vreo cunună astăzi?
Si arăta capul spart, mâna vânătă, piciorul vânăt, spinarea lovită,
dar nu zicea nimic. Îl bătea ca pe un hot. Iar după nouă ani de ascultare,
fericitul Acachie, mucenicul lui Iisus Hristos, a murit. Si se întâlneste Sfântul
Ioan Scărarul cu bătrânul:
- Bătrânule, unde este Acachie?
- A murit!
- Dar l-ai îngropat?
- L-am îngropat acolo în marginea cimitirului.
- Părinte, eu nu cred că a murit.
- Ba a murit, că eu l-am îngropat.
- Părinte, hai si-mi arată unde l-ai îngropat.
Si au mers la mormânt si a întrebat staretul:
- Ai murit, Acachie?
Si s-a auzit o voce din mormânt:
- Nu, părinte, nu! Ascultătorul niciodată nu moare!
Atunci a zis Sfântul Ioan bătrânului:
- Ai auzit, părinte, că n-a murit? Ai zis că a murit Acachie.
Si a zis bătrânul:
- Vai mie! Vai mie! Ce-am făcut? Ucidere am făcut! Ucidere!
- Vezi pe cine ai avut ucenic? Pe martirul lui Iisus Hristos, care ti-a răspuns
din groapă, că ascultătorul niciodată nu moare!
Si a zis bătrânul:
- Dă-mi voie să-mi fac o colibă lângă crucea lui si să plâng până
la moarte!
Si a făcut bătrânul acela o colibă lângă mormântul Sfântului Acachie
si plângea si se ruga: "Iartă-mă, frate Acachie, că moarte am făcut
si ucidere am făcut, că te-am omorât cu atâtea bătăi!" Si a plâns
bătrânul nouă ani acolo. Iar înainte de moarte i s-a arătat Sfântul Acachie
în vis si i-a zis:
- Părinte sfinte, nu mai plânge! Azi, mâine, trebuie să vii. Fericite si
sfinte sunt mâinile acelea care m-au bătut pe mine! Acestea mi-au făcut
lăcas cu martirii în ceruri! Pentru că eu prin tine m-am mântuit si prin
sfintele tale mâini eu m-am dus la cer si mi s-a iertat mie orice păcat. Sfinte
să fie mâinile tale, mântuit să fii si tu cu ceata cuviosilor călugări
sfinti, că te iert, si Dumnezeu să te ierte! Si l-a sărutat.
Si s-a mântuit bătrânul si s-a dus în ceata sfintilor. S-a mântuit Acachie
prin bătrânul cel aspru, si bătrânul cel aspru, prin rugăciunile Sfântului
Acachie. Dar Acachie a dat dovadă de atâta supunere.
Dar noi? Mi-a zis ceva, eu cârtesc; spun altceva. Vai de noi si de noi, ce făgăduinte
facem! Ai văzut ce-a spus acum staretul: "Ia aminte, fiule, că are
să vină Hristos la Judecată si ai să dai seamă nu de cele ce ai făgăduit,
ci de cele ce ai împlinit după făgă-duintă". Deci să luăm aminte!
Dar ca să păzească monahul cele trei voturi ale călugăriei - ascultarea,
sărăcia si fecioria -, cele trei sfaturi ale Evangheliei, ce trebuie să
aibă? Ce lucrare de geniu? Negresit îi trebuie paza mintii.
Vai si amar de noi dacă nu vom avea această lucrare. Ati auzit ce a zis
Dumnezeu sarpelui, când a amăgit-o pe Eva, la început: Vrajbă voi pune între
sământa ta si între sământa ei; aceasta îti va zdrobi capul, iar tu îi vei
păzi călcâiul.
Satana păzeste călcâiul omului, adică sfârsitul lui pe pământ. Iar aceea
îti va zdrobi capul tău, a spus satanei. Si ati văzut prin cine? Prin Eva
cea tainică, prin Maica Domnului.
Dar să revenim la paza mintii. Ce este paza mintii? Când auzim de paza mintii
sau trezvia atentiei sau linistea mintii sau privegherea mintii, este exact
acelasi lucru cum ai zice pâine, bucată de pâine sau felie de pâine. Dar să
auzim pe Sfântul Isihie Sinaitul în Filocalie ce spune: Paza mintii este calea
si poarta a toată virtutea si a toată fapta bună înaintea lui Dumnezeu.
În ce constă paza mintii? În trei lucruri:
- în a ne trezi cu mintea la cele ce gândim;
- în a ne împotrivi păcatului cu mintea;
- si al treilea, în a chema pe "Doamne Iisuse....", prin rugăciunea
mintii.
Că atâta legătură au paza mintii si cu rugăciunea inimii, cât are trupul
si cu sufletul. "Si nimeni, spune Sfântul Isihie Sinaitul, nu va scăpa
de căpeteniile tartarului, dacă nu are această lucrare, fie el călugăr
sau mirean". A păzi mintea, înseamnă a zdrobi capul sarpelui.
Auzi ce spun Sfintii Părinti? Tot gândul păcătos care se apropie de mintea
noastră este un sarpe gânditor. Dacă-i de curvie, dacă-i de mânie, dacă-i
de mândrie, dacă-i slavă desartă, dacă-i betie, dacă-i furtisag, dacă-i
mâhnire, dacă-i întristare, dacă-i zavistie, dacă-i pizmă, dacă-i
răutate, când îl vezi că s-a apropiat de mintea ta, imediat cheamă pe
"Doamne Iisuse": "Doamne, Iisuse Hristoase, Fiul lui Dumnezeu,
miluieste-mă pe mine, păcătosul sau păcătoasa". Si ai zdrobit
capul sarpelui în felul acesta.
Ati auzit voi ce cântă Biserica aici? Fata Babi-lonului, ticăloasa. Fericit
este care va apuca si va lovi pruncii tăi de piatră. Cine este fata Babilonului?
Care sunt pruncii fetei Babilonului? Pe cine fericeste Duhul Sfânt, când zice
să lovesti pruncii fetei de piatră? Iată pe cine: Fata Babilonului este
mintea noastră, iar pruncii ei sunt gândurile spurcate care răsar în minte.
Cumpăna dreptei socoteli trebuie să meargă în toate. Ai auzit ce spune
acelasi părinte Isaac? "Pe tot lucrul îl împodobeste măsura".
Măsură la mâncare, măsură la dormit, măsură la înfrânare, măsură
la priveghere, măsură la metanii, după măsura puterii fiecăruia. Dar
cea mai mare grijă să avem de trezvia atentiei, paza mintii si privegherea
mintii.
Aceasta este o lucrare de geniu si pentru monahi si pentru crestini, până
la suflarea cea mai de pe urmă. Că războiul cu trupul nu tine mult. Omul
a slăbit, s-a îmbolnăvit, a îmbătrânit, dar războiul cu mintea este
până la ultima suflare.
Acela-i călcâiul! Că te pândeste până la ultima suflare, ca mintea ta
să nu fie trează, si-i destul numai atât. Nu să faci păcatul, ci numai
să te gândesti la el. Este destul să te găsească împătimit cu mintea,
si tot în iad te duce. Că în ce te va găsi moartea, în aceea te va judeca!
Deci pentru călugării nostri spun aceasta: Ascultarea neconditionată,
sărăcia, viata curată, fecioria, iar mai presus de toate, ca să poată
să le păzească pe aceste trei lucrări si voturi, sunt trezvia atentiei,
paza mintii si privegherea mintii. O lucrare usoară, dar prezentă în toată
clipa, fie că esti în ascultare, fie că esti în biserică, fie că esti
la vaci, că esti la oi, că esti la bucătărie, că esti la chelărie,
că esti la grădină; fie că esti la cizmărie, la cojocărie, unde-i
fi, să ai pe Hristos înaintea ochilor.
Adu-ti aminte ceea ce spunea marele prooroc David: De-a pururea vedeam pe Domnul
înaintea mea, că de-a dreapta mea este ca să nu mă clatin. Trezvia atentiei
se naste din frica lui Dumnezeu, iar frica lui Dumnezeu se naste din credintă,
după cum spune dumnezeiescul părinte Maxim: "Cel ce crede, se teme
si cel ce se teme, se trezeste".
Dumnezeu si Preacurata lui Maică să ne ajute si mie, păcătosului, si
vouă, la toti monahii si crestinii, să câstigăm ascultare desăvârsită,
sărăcie de bună voie, feciorie si curătie, si mai presus de toate paza
mintii, trezvia atentiei, privegherea mintii în toată vremea. Amin.
Viata Parintelui Cleopa - de Arh. Ioanichie Balan
Ne vorbeste Parintele Cleopa - vol. 1-10 Editura Episcopiei Romanului 1995-2000
DESPRE
APOCALIPSA
O ISTORIOARA ADEVARATA
VINDECAREA CELOR DOI DEMONIZATI DIN GADARA
CUVaNT CATRE MAICA IRINA, AFLATA iN SUFERINTA
CUVaNT LA iNCEPUTUL POSTULUI MARE DIN ANUL 1983
PREDICA LA CALUGARIA PARINTELUI NIFON
DESPRE PUTEREA MILOSTENIEI SI POCAINTA CEA ADEVARATA
CUVaNT LA iNCEPUTUL POSTULUI MARE, DIN ANUL 1984
PREDICA LA CALUGARIA PARINTILOR DAMASCHIN SI VITALIE
PREDICA LA CALUGARIA PARINTILOR MACARIE, IOANICHIE SI IACOV
PREDICA LA CALUGARIA PARINTILOR IERONIM SI AUGUSTIN
DIN PRISOSUL INIMII GRAIESTE GURA
DIAVOLUL CARE S-A TRANSFORMAT iN iNGER DE LUMINA
CHEMAREA LUI DUMNEZEU SI ASCULTAREA OMULUI
SFATURI DUHOVNICESTI 1
MESAJE DUHOVNICESTI ALE MARILOR PARINTI
CUVaNT LA NASTEREA DOMNULUI
CUVaNT LA SOBORUL MAICII DOMNULUI
DESPRE ANUL NOU SI DESPRE CALENDAR
O MINUNE CU SFaNTA ICOANA A MaNTUITORULUI
CUVaNT DESPRE RAI
MARIA PARTEA CEA BUNA SI-A ALES
CUVaNT LA CINA CEA MARE
CUM SA PRAZNUIM DUHOVNICESTE
DUMNEZEU ESTE TOTUL iNTRU TOATE SI iNTRU NIMENI,
NIMIC
DRAGOSTEA FATA DE ZIDIREA LUI DUMNEZEU
FILOSOFIA PAIANJENULUI
DESPRE JUDECATILE LUI DUMNEZEU
iNDOIALA iN CREDINTA
DESPRE RUGACIUNE
CUVaNT LA iNMORMaNTAREA PARINTELUI AMBROZIE
DOGARU
SFATURI DUHOVNICESTI 2
PREDICA LA NASTEREA SFaNTULUI IOAN BOTEZATORUL
O ISTORIOARA CU FEMEILE CARE FAC AVORTURI
TREPTELE URCUSULUI DUHOVNICESC SAU "iNALTAREA
LA CER"
iNSEMNATATEA CELOR SAPTE LAUDE ALE BISERICII
CELE TREI TREPTE ALE MaNIEI
DESPRE CRESTEREA COPIILOR iN FRICA DE DUMNEZEU
NEASCULTAREA DE PARINTI
PEDEAPSA PENTRU COPIII CARE SE RIDICA iMPOTRIVA PARINTILOR
CELE OPT PRICINI DE NEPUTREZIRE A MORTILOR
MUTAREA MUNTELUI ADAR CU RUGACIUNEA
DARURILE MAICII DOMNULUI
CALUGARUL CARUIA I S-A ARATAT MAICA DOMNULUI
CaNTAREA AXIONULUI "AXION ESTIN"
JUDECATA! O, JUDECATA!
POTOPUL CU APA SI POTOPUL CU FOC
CE VRETI SA VA FACA VOUA OAMENII, FACETI SI VOI LOR ASEMENEA
CELE PATRU ISPITE ALE OMULUI DIN VREMEA MORTII
OMUL CA IARBA, ZILELE LUI CA FLOAREA CaMPULUI
SFATURI DUHOVNICESTI 3
SFATUL DRACILOR
DESPRE MOARTE
DESPRE
FRICA DE DUMNEZEU
DESPRE PAZA MINTII
SFANTA SPOVEDANIE
SFANTA IMPARTASANIE
SFANTA CRUCE
DESPRE DRAGOSTEA DE DUMNEZEU
DESPRE FELUL LACRIMILOR
HARUL MANTUIRII
DESPRE IUBIREA DE ARGINT
POCAINTA IMPARATULUI MANASE
CUGETAREA LA MOARTE
CELE PATRU LEGI DUPA CARE VA JUDECA HRISTOS LUMEA
JUDECATA DE APOI
DESPRE VISE SI VEDENII FALSE
DREAPTA CREDINTA A NEAMULUI ROMANESC
DIFERENTELE DINTRE BISERICA ORTODOXA SI CEA CATOLICA
INTREBARI DE CREDINTA
DESPRE APOSTOLI SI IERARHIA BISERICII
ROLUL FEMEII IN FAMILIE, SOCIETATE SI IN BISERICA
CINSTIREA MAICII DOMNULUI
PUTEREA SFINTEI CRUCI
CUM CITIM IN SFANTA SCRIPTURA
VORBIREA LUI DUMNEZEU CU NOI
ROLUL CELOR PATRUZECI DE SFINTE LITURGHII
STILUL VECHI SI NOU
PREDICA LA SCHIMBAREA LA FATA
PATIMA DOMNULUI
CINSTIREA MAICII DOMNULUI
CELE 14 REGULI PENTRU MERGEREA LA BISERICA
SA NU JUDECAM PREOTII !
LUCRAREA CONSTIINTEI
NUNTA CRESTINA
IDOLUL NOROC
INIMA DE MAMA
MINUNEA FACUTA DE DUMNEZEU CU VADUVA ANASTASIA
SINODUL AL VII-LEA ECUMENIC
PILDA SEMANATORULUI
PROOROCII MINCINOSI
DESPRE RAI
DESPRE IAD
DRUMUL SUFLETULUI DUPA MOARTE
DESPRE VRAJITORIE
TREPTELE RUGACIUNII
DREAPTA CREDINTA A NEAMULUI ROMANESC
SFATURI DUHOVNICESTI
Lumina si faptele credintei - convorbiri cu Parintele Cleopa
1. Introducere
2. Despre creatie, caderea omului, rai si iad
3. Despre credinta, nadejde, dragoste si har
4. Despre rugaciune si Sfanta Liturghie
5. Despre pacat, spovedanie, Sfanta Impartasanie
6. Despre casatorie, datoriile sotilor si copiilor
7. Despre suferinta, ispite, vrajitorie
8. Despre rugaciune, lacrimi, duhovnicie, datoriile
preotilor
9. Despre ingeri, moarte, viata viitoare si judecata
de apoi
10. Diverse cuvinte de folos, secte, ecumenism
11. Alte cuvinte de folos
12. Despre energiile necreate
13. Rolul ispitelor in mantuire
14. Despre copii si tineretul crestin
15. Prozelitismul
sectar, indemnuri si sfaturi pentru toti
Interviuri audio/video cu Parintele Cleopa
Predici ale Parintelui Cleopa la duminicile de peste an (pe alt site)
Parintele Arsenie Papacioc
Ne vorbeste Parintele Arsenie - vol. 1-3
- Despre smerenie
- Sfaturi duhovnicesti
- Sfintele Taine
- Taina Iubirii
- Interviu despre calugarie
- Ortodoxie si secte
- Dialog cu tinerii despre casatorie
- Despre calugarie si casatorie
- Convorbiri duhovnicesti I (NOU)
- Convorbiri duhovnicesti II (NOU)
Interviuri audio/video cu Parintele Arsenie