SFANTA SPOVEDANIE
In cele ce urmeaza, m-am gandit sa vorbesc cate ceva despre taina Sfintei
Spovedanii.
Una din marile datorii duhovnicesti, atat ale monahilor, cat si ale crestinilor,
este spovedania pacatelor. Trebuie sa stim mai intai ca toti gresim inaintea
lui Dumnezeu, unii mai mult, altii mai putin, si nimeni nu este fara de
pacat.
Acest lucru ni-l arata Sfanta Scriptura care zice : Toti multe
gresim. Iar de vom zice ca pacat nu avem, pe noi insine ne inselam si
adevarul nu este in noi; iar daca ne vom marturisi pacatele, credincios
si drept este Dumnezeu, ca sa ne ierte noua pacatele si sa ne curateasca
pe noi de toata intinaciunea si nedreptatea.
Daca mi-am marturisit cu cainta si cu pregatire cuvenita si m-am spovedit
curat, preotul, numai daca a pus mana pe cap si a zis : " Dumnezeu sa
te ierte ", pacatele mele s-au ridicat.
Iar daca nu m-am dus cu cainta si cu pregatire cuvenita la cel mai iscusit
duhovnic, si n-am stiut sa ma marturisesc curat, sa descopar toate pacatele
mele, sa primesc canon pentru ele si sa le parasesc, pot sa fac o mie
de dezlegari, ca pacatul, otrava, a ramas tot in mine, de nu m-am dus
pregatit.
De aceea folosul, valoarea cea scumpa a Sfintei Spovedanii nu tine de
preot, ci de mine. Eu, daca ma duc cu toata sfintenia, cu toata convingerea
in fata lui Dumnezeu - ca, atunci cand ma duc in fata preotului, inaintea
lui Dumnezeu ma duc, ca preotul este numai un martor -, trebuie sa-i spun
toate pacatele mele.
Altfel crezi ca in ziua judecatii preotul poate sa-ti ajute ceva, daca
n-ai spus drept ? Doamne fereste ! Preotul n-a putut dezlega la spovedanie
decat ce i-ai spus tu. Iar daca tu ai avut vreo rezerva si ai tinut vreun
pacat nespus, toate pacatele le ai indoite. Asa spun Sfintii Parinti,
pentru ca ai crezut ca Dumnezeu nu stie ce ai facut tu.
Iata care sunt conditiile pe care trebuie sa le implineasca spovedania
:
1. Spovedania trebuie sa se faca inaintea duhovnicului.
Deci, eu cand ma duc la spovedanie inaintea preotului, ma duc in fata
lui Dumnezeu. Preotul este un simplu martor. In ziua judecatii el atat
poate spune, cat i-am spus eu. Ce nu i-am spus, nu-i dezlegat nici pe
pamant, nici in cer. Dar eu, daca m-am dus la spovedanie si i-am spus
toate si preotul mi-a facut dezlegare cu mainile pe cap, eu sunt dezlegat.
2. Spovedania trebuie sa fie completa si sa nu se ascunda nimic
din cele faptuite, cum am spus mai inainte. Ai auzit ce spune
Sfantul Apostol Pavel ? Cuvantul lui Dumnezeu este mai ascutit
decat toata sabia cea cu doua taisuri si strabate pana la despartitura
trupului de a duhului, cea mai inalta unire intre om si Dumnezeu.
3. Spovedania trebuie facuta de buna voie, dupa marturia
Duhului Sfant, care zice : si din voia mea ma voi marturisi Lui;
4. Spovedania trebuie sa fie facuta cu umilinta, caci
inima infranta si smerita Dumnezeu nu o va urgisi;
5. Spovedania sa nu fie prihanitoare, adica sa nu dam vina pe
nimeni, nici pe oameni, nici pe vreo alta zidira a lui Dumnezeu,
nici chiar pe diavoli. La spovedanie numai pe noi sa ne invinuim si sa
ne prihanim, cum zice Sfantul Ioan Scararul : " A mea este buba, a mea
este rana; dintru a mea lenevire s-a facut, iar nu dintr-a altuia ".
6. Spovedania se cuvine sa fie dreapta, adica sa spui
adevarul, spune cum ai facut toate, fara rusine. Isus Sirah spune :
Este rusine care aduce pacat si este rusine care aduce slava si har.
Rusinea aceasta pe care o suferi la spovedanie te scuteste pe tine de
rusinea aceea pe care o vom suferi cu totii la ziua cea infricosata a
Judecatii lui Dumnezeu.
7. Spovedania sa fie hotaratoare. Sa luam inaintea duhovnicului
o mare hotarare de a nu mai pacatui, ajutandu-ne noua dumnezeiescul har,
si sa voim mai bine a muri de mii de ori decat a mai pacatui de acum inainte
cu vointa noastra.
Sfantul Vasile cel Mare zice : " Nu se foloseste de marturisire, nici
se marturiseste, cel ce zice la spovedanie numai ca a gresit, insa ramane
iarasi in pacat si nu-l uraste ". Toata pocainta ta intru aceasta consta,
adica sa te hotarasti a-ti schimba viata.
Cand ma duc la marturisire cu parere de rau si cu pocainta, si imi cunosc
gresalele, ii spun preotului cate tin eu minte. Dar ca sa tii minte si
sa faci o marturisire intreaga, nu te duce cu ochii legati la preot, ca
diavolul iti ia mintea si uiti. Cu o saptamana sau doua inainte, stai
intr-o camera linistita, ia-ti un caiet si scrie toate pacatele tale din
copilarie pana in ziua spovedaniei.
Ce pacate am eu pe constiinta, de cande eram copil mic, cand eram de cinci
ani, cand eram de sapte ani, cand eram in clasa intai la scoal, cand eram
in clasa a doua, cand eram intr-a noua, cand eram fata mare, inainte de
casatorie, sau dupa casatorie, cand eram militar, cand eram flacau.
Scrie, ca si diavolul a scris. Avem contabil bun, ingerul rau pe umarul
stang, care scrie tot, si ingerul cel bun pe umarul drept, care scrie
si el faptele cele bune ale omului.
Si atunci uite ce-i. Stii ca nimic necurat nu va intra intru
Imparatia cerurilor ? De aceea, cel mai mare bine pe care poti
sa-l faci unui om, este acesta. Daca vezi ca s-a imbolnavit in casa la
tine, tata sau mama sau ginerele sau nora sau fata sau baiatul sau fratele,
cine a slabit de boala si se apropie de moarte, nu se poate un bine mai
mare decat sa-i aduci preotul repede. Nu doctorul. Doctorul este un bolovan
de pamant ca si tine ! Preotul a luat dar de la Dumnezeu. Nu ati auzit
in Evanghelie ? Ce veti lega voi pe pamant, va fi legat si in
ceruri si ce veti dezlega voi pe pamant, va fi dezlegat si in ceruri !
Daca ai reusit sa-l spovedesti curat inainte de moarte, i-ai salvat sufletul.
Cand se duce la vami, sufletul care a avut pacate, daca le-a dezlegat
preotul aici, Duhul Sfant a sters tot de pe tabelele lor. Crapa, mor de
ciuda diavolii : " Ia uita-te, domnule ! L-am avut in mana ! " Duhul Sfant
i-a sters pacatele. Aceasta putere le-a dat Dumnezeu preotilor, ca daca
nu dadea Dumnezeu aceasta putere preotilor, nimeni din oameni nu s-ar
fi mantuit.
Dar Dumnezeu, Cel ce a facut cerul si pamantul, a stiut cum sa faca pentru
a mantui lumea. Cand a inviat Hristos aceasta putere le-a dat Apostolilor.
Ce le-a spus la Apostoli ? A suflat asupra lor si le-a zis :
Luati Duh Sfant; carora le veti tine pacatele, tinute vor fi si carora
le veti ierta, iertate vor fi si orice veti dezlega voi pe pamant, va
fi dezlegat si in cer ... Ce, fratilor, voi nu ati citit ? Nu
ati auzit Evanghelia ?
Deci, cand vezi ca esti bolnav de moarte, nu alerga la doctor, ca poate
te omoara acela si mori nemarturisit. Intai spovedeste-te si apoi du-te
si la doctor, daca este cazul, dar tu sa fii martusrisit. Daca ai murit,
gata, te-ai usurat ! Ca vei muri in mainile doctorului, ca vei muri acasa,
tu sa fii marturisit. Insa intai doctorul sufletelor, ca el te va scoate
din iad. Asa. Si nu te gandi ca n-are dar.
Dupa o spovedanie curata, trebuie sa primim un canon, pe care trebuie
sa-l tinem. Cel ce se spovedeste are mare datorie de a-si face
canonul dat pentru a scapa de chinul cel vesnic al iadului.
Vedem in Sfanta Scriptura ca prin canon s-au curatit toti cei ce au pacatuit
inaintea Domnului. Altfel, cel ce a primit canon si nu-l face, nu se poate
curati de lepra pacatului si nici sufletul sau nu este slobozit din robia
dracilor.
Este bine stiut ca cel ce se pocaieste cu adevarat, nu numai ca primeste
canonul dat de duhovnicul sau, ci singur cere mai mult canon, stiind ca
ori aici vremelnic, ori dincolo vesnic, pacatosii trebuie sa-si faca canonul.
Iar canonul sa fie dupa masura puterii fiecaruia. Ai auzit ce spune Sfantul
Marcu Ascetul ? " Cata deosebire are arama de fier si fierul de gateje
- adica de vreascuri -, atata deosebire este intre un trup si altul ".
Altul este din fire sanatos si tare si poate sa posteasca si sa nu manance
pana seara; iar altul, saracul, daca n-a mancat de doua - trei ori pe
zi, cade jos. In toate acestea se cauta scopul. De aceea dreapta
socoteala este imparateasa faptelor bune.
Tu crezi ca pe dracul il intreci la fuga ? El intr-o clipa este la marginea
pamantului. Numai cu asta il intreci : daca te smeresti si te
socotesti a fi praf si cenusa si pacatos si neputincios si nevrednic de
a trai pe pamant. Numai de smerenie se teme diavolul ! De alta
nu se teme el. Poti sa fii tu nevoitor cat ii lumea, daca nu
stii sa ceri iertare, esti batjocorit de diavoli.
De aceea, fratilor, sa ne ajute mila Domnului sa castigam oleaca de smerenie
si dreapta socoteala, fiindca in lumea aceasta sunt curse si ispite si
fel de fel de nedumeriri pamantesti si duhovnicesti. Dar sa avem in toate
dreapta socoteala. Ca padurea nu se teme de cel ce incarca o data mult
pe o caruta. Stie ca mai la vale se rupe osia si se strica carul. ea se
teme de acela care ia cate un lemnisor si-l duce acasa. Asa si vrajmasul,
nu se teme de cel care incepe cu multa nevointa, ca oboseste si ramane.
Ci, se teme de cel care ia cate oleaca asa, incet, incet.
Sfantul Teodosie spune : " De lucrezi cate putin, cate putin se imbogateste
cineva si la cele trupesti si la cele duhovnicesti !". Cate oleaca ! Asa
sa luati fapta buna, cate oleaca si sa va para rau ca n-ati facut mai
mult.
- Cand se face spovedania generala ? au intrebat unii credinciosi.
- O data pe an tebuie sa faci spovedania generala din mica copilarie.
Sfantul Nicodim Aghioritul spune : O data pe an, in Postul Mare, este
bine sa faci spovedania generala. Stii de ce ? Pentru smerenie. Te ajuta
mult sa-ti aduci aminte pacatele. Eu ma marturisesc, dar dracul ma face
sa uit pacatele mele cu care am maniat pe Dumnezeu.
Dar eu, cand fac spovedania generala, mi le face ingerul cat muntele in
fata mea. " Vezi cine esti ? " Smerenia ! Si atunci, mai mult se apropie
Dumnezeu de noi, cand noi ne smerim din adancul sufletului.
- Dar ce incredere avem ca ni s-au iertat toate pacatele prin spovedanie
?
- Dar dumneata daca ai spalat o rufa bine, curata, si daca se mai murdareste,
nu o mai speli din nou ? Nu pui soda si lesie si o pui la uscat ? Precum
camasa trebuie spalata, asa si sufletul trebuie spalat mereu prin deasa
spovedanie.
dar Sfintii parinti si mai ales Sfantul Nicodim Aghioritul avea o invatatura
pentru duhovnic : " Sfatuieste-i, o! duhovnice, la spovedanie deasa si
curata pe toti ". O data in an se face spovedania generala din nou. Si
asta-i pentru smerenie si pentru ca omul sa nu uite neputintele lui, cu
care a suparat pe Dumnezeu. Asa este.
De aceea trebuie sa ne pocaim, sa ne para rau. Pentru ca Dumnezeu este
atat de milostiv si de bun,ca nu mai tine minte raul ce-am facut, daca
noi ne intoarcem din toata inima si ne marturisim.
Ati vazut ce spune proorocul Isaia : Intoarceti-va catre Mine
si Ma voi intoarce catre voi, fiii oamenilor. De vor fi pacatele voastre
ca mohoraciunea, ca zapada va voi albi, si de vor fi ca roseala, ca luna
le voi face albe si nu voi mai pomeni cele dintai ale voastre.
In bunatatea Lui cea fara margini, El stie neputinta noastra, ca gresim
cu voie si fara voie, cu stiinta si cu nestiinta. Nu este clipa cand nu
gresim inaintea Domnului. Dar nimeni nu stie firea omului mai mult ca
Dumnezeu, caci El ne-a facut din nimic.
De aceea, cum ne intoarcem catre El cu lacrimi, cu parere de rau, cu spovedanie
curata, ne si iarta. Cine are pacate mai grele trebuie sa faca oleaca
de canon, ca Dumnezeu totdeauna este gata sa ne primeasca si sa ne ierte,
caci suntem zidirea Lui.
Nimeni nu L-a facut pe Hristos sa coboare din cer, decat mila
Lui, dragostea Lui pentru oameni. I-a fost mila de neamul omenesc.
Ca atat de multa dragoste are fata de neamul omenesc, incat auzi ce spune
Sfantul Ioan Evanghelistul : Atat de mult a iubit Dumnezeu lumea,
incat pe Unul nascut, Fiul Sau, L-a trimis in lume sa mantuiasca neamul
omenesc.
A venit Mantuitorul Iisus Hristos, nu numai sa ne invete ce trebuie sa
facem, ci pentru ca sa sufere pentru noi suferinte, batjocuri, scuipari,
batai si moarte pe Cruce, pentru ca sa scoata neamul lui Adam din iad,
care statea acolo de 5508 ani, cat au fost, de la primul Adam, pana la
venirea Noului Adam - Hristos.
Deci, sa avem catre Dumnezeu inima de fiu, si sa-L
iubim din toata inima. Iar cand am gresit ceva, indata sa cerem iertare
si sa alergam la marturisire, ca sa-L impacam pe Dumnezeu, caci l-am suparat,
ca Domnul niciodata nu tine minte raul. Daca vede ca ne-am intors, se
intoarce si El catre noi.
Sa avem catre noi inima de judecator. Adica cum ? Sa
ne judecam. Oare, ce gandim noi ii place lui Dumnezeu ? Ce vorbim noi
oare ii place lui Dumnezeu ? Ce fac eu acum oare ii place lui Dumnezeu
?
Si indata constiinta ne spune da sau nu. Caci de se va judeca omul pe
sine, nu va cadea in judecata lui Dumnezeu ! Sa ne facem judecatori noau
insine : " Mai, aceasta nu-i bun ce fac, aceasta nu-i bun ce vorbesc;
aceasta nu-i bun ce intentionez eu sa fac ! "
Catre aproapele sa avem inima de mama. Ai vazut o mama
buna ? Chiar daca are copii mai multi si daca unul o supara, o nacajeste
in fel si chip, ea are mila de toti. Daca vede ca un copil de-al ei a
cazut in apa si se ineaca, sau in foc, si striga : " Mama, nu ma lasa
! ", ea uita tot. Uita ca a suparat-o si se duce catre dansul si-l scapa,
chiar cu riscul vietii.
Ca asa este mama ! Adevarata mama nu mai tine minte raul. Atat iubeste
pe copii. Iata, asa trebuie sa avem si noi inima noastra fata de toti.
Sa ne fie mila de toti, si de straini si de ai nostri. Asa cere Dumnezeu
in Sfanta Evanghelie.
N-ai vazut closca ? Are atati apui si daca i-ai luat numai unul, iti sare
in cap, macar ca are multi. Asa si mama cea buna isi pune sufletul pentru
copii. Aceasta inima de mama o cere Dumnezeu de la noi. S-o avem fata
de toti. Cand a fi unul, care chiar de ne-a facut rau, chiar de ne-a suparat,
insa cand il vom vedea ca este la necaz, sa sarim sa-l ajutam, ca sa vada
el ca noi avem dragoste si nu tinem minte raul pe care ni l-a facut el.
Numai asa vom fi fii ai lui Dumnezeu dupa dar.
FOLOSUL DESEI SPOVEDANII
Acum sa spunem pe scurt despre cele cinci foloase ale desei spovedanii.
Preabunul Dumnezeu a pus in lume Taina aceasta a Spovedaniei, ca daca
n-ar fi fost aceasta dupa botez, nimeni nu s-ar putea mantui. Cine reuseste
sa faca o spovedanie curata, reuseste sa faca al doilea Botez; dupa cum
ati vazut ca zice preotul la molifta : " De vreme ce cu al doilea botez
te-ai botezat, dupa randuiala tainelor crestinesti ".
Taina Marturisirii sau a Spovedaniei, este una din cele sapte Taine si
cuprinde patru parti.
Prima parte este durerea inimii pentru pacate. Sa-i
para rau si sa planga pentru pacatul prin care a suparat pe Dumnezeu.
A doua este spovedania prin viu grai la duhovnic.
A treia este facerea canonului, prin hotararea in fata
preotului ca-l va face.
A patra parte, cheia Sfintei Spovedanii, este dezlegarea pacatelor,
prin punerea mainilor preotului pe capul credinciosului. Acesta,
dupa canonul 8 al Sinodului I Ecumenic, se numeste epicleza duhovniciei,
adica venirea Duhului Sfant peste capul celui ce s-a marturisit curat.
Ca nu se poate incheia taina Sfintei Spovedanii, decat atunci cand a pus
preotul mana pe capul celui ce se marturiseste, dupa cum arhiereul pune
mana pe capul diaconului sau al preotului, cand il hirotoneste si vine
Duhul Sfant prin succesiune apostolica.
Deci, la fel si aici, Duhul Sfant vine prin mana preotului, sa dezlege
sufletul care s-a spovedit.
Dar spovedania, fiind o spalare sau un botez duhovnicesc al sufletului,
dupa Botezul cel dintai, este o taina prin care se iarta pacatele omului
prin dezlegare de la duhovnic si este bine sa se faca cat mai des.
Dumnezeiescul parinte Ioan Gura de Aur zice asa in cartea care se numeste
" Putul " sau " Fantana " pe romaneste : " De este cu putinta, o, crestine,
si in fiecare ceas sa te marturisesti la duhovnic ".
de ce ? Pentru ca nu este clipa si minut cand nu gresim lui Dumnezeu.
Deci, daca gresim in fiecare clipa lui Dumnezeu, este prea de nevoie sa
se faca deasa spovedanie, sa spalam sufletul prin marturisire curata cu
cainta si canon, pentru ca se innegreste haina sufletului nostru cea curatita
la Botez, prin tot felul de pacate, din ceas in ceas si din minut in minut.
In vremea veche a crestinismului patristic, crestinii se marturiseau in
fiecare zi la duhovnici. Dar pe vremea aceea se si impartaseau in fiecare
zi, cum arata la Fapte : ... si erau toti in biserica,
cand s-a intemeiat Biserica, si staruiau in invatatura Apostolilor
si in impartasire, in frangerea painii si in rugaciune. ... iar toti cei
ce credeau erau laolalta si toate le aveau de obste.
Astfel s-a intemeiat prima obste apostolica.
Toate le dadeau Bisericii si pe ei insisi se dadeau lui Hristos. Pe vremea
aceea, dupa terminarea slujbei, si masa se dadea in biserica, mesele agape.
Mai tarziu s-au scos in pridvorul bisericii si pe urma acasa la crestini,
fiind binecuvantate de Sfintii Apostoli.
Spovedania se facea la inceput in fiecare zi. Mai tarziu oamenii, rarind
cu Sfanta Impartasanie, au rarit-o si cu Sfanta Spovedanie. Si vedeti
acum de-abia se mai spovedesc in cel;e patru posturi. Atata s-a racit
credinta si evlavia, mai ales fata de Spovedanie, si chiar de impartasirea
cu Preacuratele Taine, care aduc cel mai mare folos si putere de crestere
duhovniceasca a sufletelor noastre prin harul Duhului Sfant, care vine
peste noi prin aceste Sfinte Taine.
Aici vom vorbi, nu numai despre Spovedanie, ci despre foloasele desei
spovedanii.
Foloasele desei spovedanii sunt cinci.
Primul folos al desei spovedanii, este acela ca pacatul nu prinde
radacini in noi si se strica din suflet cuibul satanei.
Diavolul, vazand ca te spovedesti des, te caiesti, te rogi si-l parasti
mereu, zice asa : " Degeaba ma ostenesc cu dansul, ca se duce mereu la
preot si se spovedeste, si-l dezleaga, si eu nu castig nimic. Mai bine
ma duc la cei care dorm, care n-au grija de mantuire, care nu se spovedesc
cu anii, ca aceia nu mi se mai impotrivesc !".
Cine se spovedeste des, stie ce a gresit, ca tine minte. Daca nu s-a spovedit
de cateva zile : " Mai, ce-am facut ?". El indata isi aduce aminte, iar
daca lasa sa treaca o luna sau doua sau poate si un an, de unde sa tina
el minte ?
Ca intr-o zi daca s-ar ispiti omul pe sine, stai undeva intr-un unghi
de casa, intr-un colt si pandeste-ti gandurile tale numai timp de doua
ceasuri, sa vezi in cate feluri umbla mintea. Si la cate pacate se duce
daca n-o strunesti cu rugaciunea si cu frica de Dumnezeu. Dar intr-o zi
sau doua ? Dar umbland in societate cu lumea si vorbind cu lumea si vazand
si auzind, cat se incarca sufletul nostru pe constiinta in fiecare ceas
?
deci primul folos al desei spovedanii este acesta. Si sa tineti minte
ca prin marturisire deasa, pacatele nu pot prinde radacini adanci in inima
celui ce se marturiseste.
Al doilea folos al desei spovedanii este ca omul tine minte usor
greselile facute de la ultima spovedanie, pe cand cel ce se
marturiseste rar, cu anevoie poate sa-si aduca aminte de toate cate a
facut. Astfel, multe din pacate raman nespovedite si, prin urmare, neiertate.
Pentru aceea diavolul i le aduce aminte in ceasul mortii, dar fara de
folos, caci i se leaga limba si nu le mai poate marturisi.
Vai de acela care se duce la marturisire si spune o seama de
pacate si o seama nu le spune; sau le spune si pe acelea, dar nu sincer
cum le-a facut. Cauta cuvinte de acoperire; asa de ici de colo,
crede el ca poate minti pe Dumnezeu, ca nu stie Dumnezeu cum s-a facut
pacatul si in ce fel ? El crede ca trebuie sa-i spuna duhovnicului cateva
pacate si, daca l-a dezlegat, este iertat.
Duhovnicul dezleaga numai ce aude; celelalte pacate
raman legate, ca acela n-a fost sincer si nicidecum nu reuseste sa se
usureze. Deci a doua pricina ca spovedania sa fie buna, trebuie sa fie
sincera si curata. Tot ce tine minte omul sa spuna, ca nu-i spune preotului.
Preotul e un om de tarana ca si noi. El a primit puterea de a lega si
dezlega pacatele, prin lucrarea Duhului Sfant.
Al treilea folos al celui ce se marturiseste des, chiar
daca i s-ar intampla sa cada in pacat de moarte, indata alearga si se
marturiseste si intra in harul lui Dumnezeu, si nu sufera sa
aiba pe constiinta greutatea pacatului, fiind deprins a se curati
des prin spovedanie.
Al patrulea folos al desei spovedanii este ca pe unul
ca acesta, il afl amoartea curatit si in harul lui Dumnezeu,
avand mare nadejde de mantuire.
Dupa marturia Sfantului Vasile cel Mare, diavolul merge totdeauna la moartea
dreptilor si a pacatosilor, cautand sa afle pe om in pacate spre a-i lua
sufletul.
La cei ce se marturisesc des si curat nu poate afla nimic, deoarece s-au
marturisit luand dezlegare pentru pacate.
Al cincilea folos al desei spovedanii este ca unul
ca acesta se opreste si se infraneaza de la pacate,
aducandu-si aminte ca dupa putine zile se va marturisi din nou si va primi
canon de la duhovnic, acesta mustrandu-l pentru cele facute.
Acesta care se spovedeste des, cand isi aduce aminte de rusinea ce-o s-o
aiba de la duhovnic, de canonul pe care o sa-l primeasca, se opreste de
la pacat. Omul are atata putere impotriva pacatului, ca toti diavolii
din iad, daca ar veni, n-au ce-i face, daca vrea sa nu faca pacatul; caci
i-a dat Dumnezeu o putere mare, de la Botez, sa biruiasca ispitele diavolilor.
Daca n-as avea puterea aceasta, n-ar fi iad nici pedeapsa pentru pacat.
Voi nu auziti in Psaltire ce spune Duhul Sfant ? Doamne, caci
cu arma buneivoiri ne-ai incununat pe noi. Si iarasi spune Solomon
: Dumnezeu l-a zidit pe om, l-a lasat in mana sfatului sau.
Daca vrea sa faca pacatul, il face, daca nu, nu. Diavolul numai ii da
in gand, iar el daca este prost si se amageste, il face. Poti sa spui
tu in ziua judecatii : " Doamne, diavolul m-a dus la crasma, diavolul
m-a dus la muierea cutare, diavolul m-a dus la furat, diavolul m-a dus
la betie, diavolul la avort, la toate ! " Iar diavolul vas pune atunci
: " Doamne, sa-m i arate martori, ca m-a vazut cand il duceam de mana
la crasma, la desfrau sau la avort !".
Apoi va zice omului : " Vezi ca esti prost ? Eu ti-am dat in gand sa faci
pacatul. Daca ai fost prost, te-ai dus tu singur ! Nu te-am dus eu de
man ! Daca m-ai ascultat esti al meu !".
Deci prin deasa spovedanie se strica cuibul satanei. Ai vazut cocostarcul
? Face cuib pe casa la tine; si-i o pasare foarte fina. Daca i-ai stricat
cuibul o data, de doua ori, nu-ti mai vine acolo. Stie ca-i esti dusman.
Asa si noi, daca-i stricam cuibul satanei, el nu mai vine repede. Si acesta
este un om care tine sufletul curat, ca nu poate suferi pacatele.
Deci al cincilea folos al sfintei spovedanii este indoit. Mai intai ca
stricam cuibul satanei din suflet si al doilea ca nu ne gaseste moartea
nespovediti.
Cel ce are obicei sa se marturiseasca des, nu lasa rugina pacatului sa
se prinda de mintea si inima lui; cine isi pliveste ogorul lui des, simte
cand incolteste pacatul si indata il smulge din suflet prin spovedanie.
Pe acel amoartea nu-l gaseste nepregatit.
Uite, acum um parinte a murit la noi, duhovnicul Natanail. A venit la
mine vineri, s-a spovedit dupa indreptarul de spovedanie pe care il au
duhovnicii, s-a impartasit cu Preacuratele Taine, iar peste cateva zile
s-a dus la Domnul, zicand rugaciuni.
Acest suflet, desi s-a dus repede, era pregatit. A fost om intelept. Dar
noi ce zicem ? " Lasa ca m-oi spovedi la anul !". Nu ! Sa nu amanam, ca
nu stim cand ne cheama Hristos ! Parintele Natanail n-a stiut ca moare.
Dar ingerul Domnului l-a ajutat, fiindca el avea obicei in fiecare saptamana
sa vina la marturisit. Nu a avut cand sa se stranga rautatea, ca au fost
dezlegate la spovedanie toate pacatele, pana si cele mai mici.
Sa nu credeti dumneavoastra ca pacatele mici nu sunt grave ! Si pe acelea
trebuie sa le marturisim, ca auzi ce spune Evanghelia : Nimic
necurat nu va intra intru imparatia cerurilor.
|