BluePink XHost |
Gazduire site-uri web nelimitata ca spatiu si trafic lunar la doar 15 eur / an. Inregistrare domenii .ro .com .net .org .info .biz .com.ro .org.ro la preturi preferentiale. Pentru oferta detaliata accesati site-ul BluePink |
Dialog cu Părintele Arhimandrit Sofian Boghiu despre
păcat si spovedanie
• Ce este păcatul, Părinte Sofian?
Toată lumea este plină de păcate. Suntem ca între mii si milioane de microbi.
Ne dăm seama în ce mediu suntem si totusi stăm, rămânem pe loc. Ce bine ar fi
dacă n-ar fi păcatele pe lume! Am fi ca îngerii - curati, străvezii, luminosi...
Dar din nefericire există păcatul, si este lăsat în acest ansamblu universal chiar
de la începutul omenirii. Primii oameni au gresit fată de Dumnezeu, si după ei,
ceilalti toti.
Păcatul, ca definitie, este călcarea legii lui Dumnezeu
cu vointă si cu stiintă. Suntem constienti că este rău, dar facem păcatul din
interese meschine sau din cauza nimicurilor care ne înconjoară, precum si din
cauza libertătii cu care am fost înzestrati de la început. Suntem liberi să facem
orice pe pământul acesta. Dar, pentru orice faptă a noastră, vom da seama. Este
în Evanghelie un cuvânt cumplit de adevărat: "În zilele acelea, oamenii vor
da seama pentru orice cuvânt desert spus în viată". Orice cuvânt, orice prostie,
orice viclenie se înregistrează undeva, si cândva vom fi confruntati cu noi însine
si cu ceea ce am spus odată în viată. Nu este de glumă. Această vorbă desartă
este o stare de păcat, în care alunecăm foarte des.
Păcatul este, asadar,
călcarea legii lui Dumnezeu, cu stiintă si vointă, pe baza libertătii noastre
depline. Putem face orice, suntem liberi. Ni se pare că nu ne urmăreste nimeni,
si aceasta ne încurajează parcă la păcat...
• Cum putem recunoaste
păcatul, cum putem deosebi binele de rău?
Există un for lăuntric: constiinta,
care ne spune totdeauna dacă ceea ce facem este plăcut lui Dumnezeu si nu este
o rusine, dacă ceea ce facem este bine sau rău. Desigur, există si constiinte
pervertite, opace - mai mult decât opace - care nu mai pot distinge binele de
rău. Daltonistii, de pildă, confundă culorile, rosu cu verde. Cam asa sunt cei
ce trăiesc permanent în acest mediu al păcatului. Si, la drept vorbind, toată
societatea noastră este cam daltonistă, pentru că cei asa-zisi "normali"
înclină tot mai mult spre acest daltonism, deformând binele si transformându-l
în rău.
• Părinte Sofian, vorbiti-ne despre posibilitatea iertării
păcatului.
Da... Pentru căinta cu lacrimi, Dumnezeu ne iartă îndată. De
obicei, omul se întoarce la Dumnezeu atunci când are un necaz mare. Atunci strigă,
tipă, dă acatiste, face metanii. Când necazul este mare, se roagă fiecare la nivelul
lui.
Sfântul Apostol Pavel spune: "M-am făcut tuturor toate, ca
pe toti să-i dobândesc". Adică se apleacă la nevoile fiecărui om si caută
să-l ajute, să intre în viata lui, în necazul lui. Sfântul Pavel din partea lui
Dumnezeu spune acest cuvânt. De la Dumnezeu împrumută această formulă, pentru
că si Dumnezeu face la fel. Dumnezeu caută mântuirea tuturor, nu numai a monahilor.
Se mântuiesc nu numai monahii, ci si lumea simplă, de rând, laică. Dumnezeu nu
are nevoie de o filozofie foarte bine întocmită ca să asculte rugăciunile noastre.
De multe ori un oftat, un suspin din adâncul inimii este de ajuns; o chemare foarte
scurtă: "Doamne, ajută-mă, nu mă părăsi". Un cuvânt sincer si smerit
spus cu durere si încredere în acest Dumnezeu, atât de prezent în inima si în
constiinta noastră.
Noi Îl alungăm, mereu, pe Dumnezeu prin faptele noastre.
Dar dacă ne căim, dacă ne pare rău cu adevărat si dacă nu mai repetăm păcatul,
Dumnezeu, întotdeauna prezent, ne iartă îndată si ne ajută.
Sunt foarte
multe persoane care au gresit fată de Dumnezeu si au fost iertate, începând cu
cei doi mari apostoli Petru si Pavel. Pavel prigoneste cumplit, la început, Biserica
lui Hristos, apoi se întoarce la Dumnezeu si Dumnezeu îl face vas ales al Său.
Petru, care a fost totdeauna cu El si I-a făgăduit că-L va însoti până la moarte,
la un moment dat a jurat că nu-L cunoaste pe Iisus. Si a fost iertat, dar a plâns
toată viata lui pentru această tăgadă.
În istoria de două mii de ani a crestinismului
au fost multe cazuri cunoscute, dar mai multe necunoscute, nespuse, nemărturisite,
care se petrec în constiinta fiecărui om. Stim că Dumnezeu există si că este de
fată, si totusi suntem mincinosi, suntem fătarnici. Si cine stie cum ne vine un
gând din partea lui Dumnezeu si ne căim, ne pare rău, Dumnezeu ne iartă, si intrăm
din nou în relatii normale cu El.
În această lume foarte variată, foarte
pestrită, fiecare are problemele lui cu Dumnezeu. Unii păcătuiesc toată viata
lor. De altii se îndură Dumnezeu, le dă un gând mare de căintă pentru viata lor
ticăloasă si se îndreaptă. Nu putem sti însă dacă ni se dă această sansă, acest
gând... Nu trebuie să asteptăm.
Fiecare are relatia lui personală cu Dumnezeu.
Nu există un sablon prin care să se mântuiască oamenii. Toti suntem păcătosi,
dar trebuie să avem, din când în când, această întoarcere către sine, pentru că
toti suntem în lipsă. Să ne căim, cu constatarea sinceră că suntem nevrednici.
Dumnezeu nu ne face procese, cum ne fac oamenii, ci ne primeste cu toată dragostea.
Dragostea lui Dumnezeu este mai presus decât orice dragoste lumească. Si dacă
ajungem să întelegem această bunătate a lui Dumnezeu, chiar dacă suntem căzuti,
chiar dacă am ajuns la un nivel josnic de viată, să ne întoarcem spre Dumnezeu,
să-I cerem iertare, dar o iertare profundă, cu lacrimi, cu căintă, si Dumnezeu
ne va ierta îndată. Niciodată nu suntem singuri, ci totdeauna cu Dumnezeu. Dumnezeu
este pretutindeni si este cu atât mai prezent în viata noastră, cu cât Îl chemăm
mai des.
Este o rugăciune pe care o spune monahul, o rugăciune de invocare
a numelui lui Dumnezeu: "Doamne Iisuse Hristoase, Fiul lui Dumnezeu, mântuieste-mă
pe mine păcătosul". Această rugăciune suntem datori, după rânduială, să o
spunem mereu. Si încet-încet, această datorie se transformă într-o chemare de
dragoste, pentru că suntem foarte apropiati de Dumnezeu si Dumnezeu trebuie să
locuiască în noi. Si dacă această chemare este făcută stăruitor mai mult timp,
rezultatele ei sunt foarte plăcute. Se produce o căldură duhovnicească în fiinta
noastră, ne creste credinta în Dumnezeu, ne sporeste dragostea pentru Dumnezeu,
dragostea pentru oameni si pentru natură. Această dragoste care vine din inimă
vine din partea lui Dumnezeu. Ne pătrunde sentimentul de trăire în Dumnezeu. Asa
cum trăieste pestele în apă, asa trăieste monahul în Dumnezeu, într-o atmosferă
în care te simti deplin în Dumnezeu. Mă refer la monahii care trăiesc după rânduiala
lui Dumnezeu, pentru că nu totdeauna te poti mentine în această stare. Si peste
noi, monahii, năpădesc tot felul de valuri ale vietii pământesti. Practic, nu
suntem deloc oameni ceresti, desi am vrea să fim, si ne străduim, prin chemarea
lui Dumnezeu în viata noastră, ca prin El să devenim fiinte nesingure, fiinte
cu Dumnezeu. Dacă reusim să-I facem loc lui Dumnezeu în noi, cu atât mai bine
pentru noi, ca si pentru cei din jurul nostru.
• Părinte, vorbiti-ne
despre Taina Spovedaniei.
Taina Spovedaniei este mare, cu adevărat. Te
cureti prin ea de tot ce este murdar în fiinta ta, ca într-o apă curată. Primii
care au spovedit în viata Bisericii au fost Apostolii. Cei doi, Anania si Safira,
de care ne vorbesc Faptele Apostolilor, s-au spovedit la Apostolul Petru, au mintit
la această spovedanie si au murit îndată.
Noi nu întrebăm la spovedanie:
"Ce ai făcut?", pentru că spovedania nu este anchetă, ci fiecare trebuie
să se pârască singur: "Iată, părinte, asta si asta am făcut!" Dar spovedania
să nu fie numai o însiruire de păcate, căci nu are nici o valoare dacă nu este
făcută cu toată sinceritatea, cu toată durerea lăuntrică pentru că ai fost în
stare să gresesti fată de un Dumnezeu atât de bun. Dacă este o simplă însiruire
de păcate nu are nici o valoare. Trebuie să avem constiinta că datorită păcatelor
noastre pierdem harul lui Dumnezeu, pierdem înfierea. Nu mai suntem copii ai lui
Dumnezeu, copii ai luminii, ci fii ai dezordinii, ai păcatului.
Fiecare
om ar vrea să păstreze viata lui în taină, să rămână niste unghere ale sufletului
pe care să nu le stie nimeni, asa cum ascundem gunoiul sub covor. Preotul primeste
spovedania, dar nu divulgă acest secret al spovedaniei. Sunt canoane foarte aspre
în această privintă. În acelasi timp, se uită faptul că Cel care primeste spovedania
este Mântuitorul Hristos Însusi. Noi preotii suntem numai unealta, sau persoana
vizibilă care-L reprezintă pe Mântuitorul, dar spovedania o primeste Însusi Mântuitorul,
Care deja ne cunoaste pe toti si cunoaste tot ce este în inima noastră. Asa spune
Sfântul Ioan Evanghelistul: "Iisus stie tot ce este în om". Noi toti
ne spovedim Mântuitorului Hristos. El primeste spovedania noastră. Să nu se uite
aceasta.
Mântuitorul spune asa: "Nimic necurat si păcătos nu intră
în Împărătia lui Dumnezeu". Spovedania este un ajutor pentru ca noi să ne
împăcăm cu Dumnezeu. Dumnezeu nu ne recunoaste ca fii ai Săi câtă vreme rămânem
în păcat. El stie tot ce facem noi, dar trebuie numaidecât să recunoastem aceste
scăderi ale noastre. Toate trebuie spuse ca niste lucruri care ne dor, nu ca o
simpă însiruire de nume; ci cu lacrimi, cu căintă, cu frică de Dumnezeu, pentru
ca să primim iertare si lumină de la bunul Dumnezeu.
Dezlegarea are
valoare numai atunci când esti hotărât să nu mai repeti păcatul. Căinta este foarte
importantă si intensitatea ei trebuie să fie asemenea căintei tâlharului de pe
cruce. Numai atunci este valabilă dezlegarea.
Unii vin la noi si spun: "Părinte,
eu nu am păcate!" Este o mare greseală. Sfântul Evanghelist Ioan spune: "Nu
este om fără greseală pe pământ". Oricât ai fi de atent la viata ta, tot
îti scapă ceva. Este imposibil să nu gresesti înaintea lui Dumnezeu. De pildă,
rătăcirile cu mintea în timpul rugăciunii. Când te rogi cu mintea aiurea o jumătate
de oră, dar nu stii nimic din cele ce ai citit, este o mare jignire adusă lui
Dumnezeu. Stai de vorbă cu El si esti cu gândul în altă parte. Când te duci într-o
audientă la cineva mare si esti întrebat ceva, iar tu răspunzi aiurea, esti dat
afară imediat.
• Ce sunt canoanele care se dau la spovedanie?
Canoanele nu sunt pedepse, ci mijloace de îndreptare. De pildă, pentru păcatele
trupesti, metaniile sunt tare de folos, ele sunt un semn de pocăintă. Plecând
la pământ fruntea, ne umilim si trupul care a gresit înaintea lui Dumnezeu. Nestiinta
se pedepseste prin a citi din diferite cărti, pentru a întelege ce răspundere
avem fată de sufletul nostru. Pentru păcatele foarte grele se opreste de la Sfânta
Împărtăsanie. Sfânta Maria Egipteanca a stat patruzeci si sapte de ani în pustiu
fără Sfânta Împărtăsanie. Dar pentru plânsul ei, pentru regretul adânc, din toată
inima, pentru căinta ei adâncă, a ajuns la o mare sfintenie. Saptesprezece ani
a păcătuit, saptesprezece ani a durat si lupta pentru despătimire, timp în care
postea, plângea, se ruga si dormea pe pământ gol. Numai după ce a împlinit acest
canon a primit Sfânta Împărtăsanie, desi ajusese la un grad mare de sfintenie.
Dacă luăm Sfânta Împărtăsanie la întâmplare, riscăm să fim pedepsiti foarte
aspru, pentru că am îndrăznit să punem acest mărgăritar de mare pret într-un vas
murdar si spurcat. În vechime, cei cu păcate foarte grele erau aspru canonisiti.
Stăteau de multe ori afară, în genunchi, si-si cereau iertare de la toti, ca să-si
dea ei însisi seama de gravitatea păcatelor lor. Făceau acest canon aspru cu multă
părere de rău. Noi astăzi dăm niste metanii de făcut si vin credinciosii si ne
spun că o sută de metanii sunt prea multe. Eu le spun: "Dragă, dacă vrei
să rămâi nespălat, nu face metaniile". Când esti bolnav, dacă nu iei doctorii,
rămâi mai departe bolnav. La spovedanie, repet, aceste canoane sunt mijloace de
îndreptare, nu pedepse. Făcând canonul, dobândim pace în suflet, credintă si dragoste
de Dumnezeu. Păcatul este cel mai mare dusman al nostru, pentru că ne desparte
de Dumnezeu. Si cu cât te asupresti mai mult cu post, cu rugăciune, cu cât chemi
mai mult numele lui Dumnezeu în viata ta, cu atât prinde în tine acest cheag duhovnicesc
si-L simti si-L regăsesti din nou pe Dumnezeu.
Ori de câte ori ne mânjim
cu noroi, tot de atâtea ori ne spălăm. Când suntem în păcat, ne spovedim si ne
curătim. Diavolul stie asta si face tot ce poate ca să ne împiedice de la spovedanie.
Nu ne lasă să ne pârâm pe noi însine cu toate amănuntele si nuantele, ca să curătim
pe deplin lăuntrul nostru. Din bătrâni se spune că diavolul poartă cu el o sulită,
o pătură si o trâmbită. Cu sulita te împunge să faci păcatul. Cănd îl faci te
acoperă cu pătura, iar după ce-l faci tipă cu trâmbita, trâmbitând păcatele tale
cu toată puterea, ca să te descurajeze si să te ducă la disperare.
Când
cazi, ai nevoie de post si rugăciune, de multe lacrimi si metanii, ca să-ti recâstigi
pacea. Nici nu ne dăm noi seama cât pierdem printr-un păcat. Iar când se adună
păcat peste păcat, se pune un fel de plasture peste constiinta noastră, nu mai
simtim greutatea păcatului si mergem din cădere în cădere până la prăbusire. Ajungem
să-L hulim pe Dumnezeu, să-L sfidăm, ne ia diavolul în primire, pierdem simtul
smereniei, pierdem totul.
Extrase din cartea "CANON DE POCAINTA
CATRE DOMNUL NOSTRU IISUS HRISTOS PENTRU PRUNCII AVORTATI"