BluePink XHost |
Oferim servicii de instalare, configurare si monitorizare servere linux (router, firewall, dns, web, email, baze de date, aplicatii, server de backup, domain controller, share de retea) de la 50 eur / instalare. Pentru detalii accesati site-ul BluePink. |
Dialog cu Părintele Arsenie Papacioc
despre
canonisirea femeilor care si-au lepădat pruncii
• Ce
canon obisnuiti să dati femeilor care au făcut avorturi?
E atât de important,
pe de-o parte, si de delicat, pe de altă parte, să poti să comunici public canonul
pe care îl dai pentru diferite păcate. Consider că acest păcat este printre cele
mai mari păcate posibile. Mi-am zis în sinea mea - motivat - că a ucide un copil
în pântece e mult mai grav decât a omorî un om botezat. Mai întâi de toate, acest
copil e autonom. Mama care îl poartă în pântece n-are drept asupra vietii lui.
El e, fără discutie, liber să crească fără alt stăpân decât Dumnezeu. Si-apoi,
în marile planuri ale lui Dumnezeu, acest fapt se transformă într-un fel de fraudă
conjugală, urmată de ucidere. Dumnezeu, în planurile Lui, unde putea să asigure
cresterea fătului mai bine ca în pântece de mamă?!
S-a constatat, de
când e lumea, cât de iubitoare este mama pentru pruncul ei. Am avut ocazia, la
o mânăstire mare pe care o conduceam - Slatina, în Bucovina -, să mă duc odată
către stâna mânăstirii. Si pe când mă apropiam, am auzit câinii lătrând puternic
lângă un tufis din pădure. Cum m-au văzut pe mine că vin, băteau si mai tare.
M-am apropiat; si ce credeti că era acolo? O lupoaică îsi apăra doi pui cu o îndârjire
nemaipomenită. Acest lucru mi-a folosit si, sigur, mi-a fost usor să fac legătura
cu sentimentele mamei pentru apărarea puiului. Cu cât mă apropiam, câinii îndrăzneau
si mai tare. În cele din urmă, lupoaica a luat unul din pui în gură si a fugit,
iar pe celălalt l-am luat eu si l-am dus la muzeu. Mi-am zis atunci: uite cât
de jertfitoare este o mamă pentru puii ei!
Se mai stie că lupoaicele
alăptează copii de oameni; o lupoaică îl alăptează, iar mama lui îl ucide! Vă
dati seama ce cruzime si ce abdicare de la rosturile de mamă, de femeie, care
este atât de lăudată si de necomparat în fata lui Dumnezeu!
Deci, avortul
este o crimă foarte mare, pentru că acest prunc mai întâi moare nebotezat. El
are suflet din momentul zămislirii. Chiar în Dreptul Roman se spune: "Copilul,
odată zămislit, are drept de cetătean". Cu conditia să se nască, spun ei.
Dar nouă nu ne arde de inventar acum; dacă nu e-n inventar...
Deci, sufletul
există din momentul zămislirii. O părere relativă a unor Sfinti Părinti spune
că pruncul avortat "nu ar fi la bine pentru nebotez, nici la rău pentru nevinovătie".
Nu ne amestecăm; noi îi pomenim la proscomidie, stiti, pe "pruncii înainte
de vreme". Chiar am avut o discutie cu un părinte însemnat, un mare profesor,
care nu recunostea că "pruncii înainte de vreme" sunt copiii acestia
avortati. I-am demonstrat si a rămas convins.
Canonul Sfintilor Părinti
este foarte mare. Acestia opresc de la Sfânta Împărtăsanie chiar până aproape
de sfârsitul vietii. Însă contează foarte mult problema căintei în fata duhovnicului
a mamei care a făcut un avort. Nu poti să-i dai unei mame care are căintă un canon
de cincisprezece ani sau douăzeci de ani - cum, de altfel, s-a întâmplat din partea
unor duhovnici, lucru pe care, vă spun drept, nu l-am acceptat.
Nu mă
interesează cine, dar, în tot cazul, într-o vizită pe care am făcut-o la Sihăstria
- si eu sunt sihăstrean, dar am plecat de mic – i-am întrebat pe unii duhovnici
pe care i-am adus eu în mânăstire si doream să-i mai văd si doream să mai stiu
cum canonisesc. Si mi-au spus asa: "Dacă au un număr de avorturi, noi nu-i
mai dezlegăm".
• Până la moarte nu-i mai dezleagă, dacă au foarte
multe avorturi?
Au fost putini cei care au dat canon până la moarte, dar
au dat. Au socotit importanta mare a Sfintei Împărtăsanii. Sau au dat-o asa, pentru
că se dă, că e ucidere grozavă. Nu, nu-i asa. "Si ce faceti cu ăstia dacă
nu-i dezlegati, îi trimiteti la Arsenie?" - l-am întrebat pe respectivul
părinte, care-mi era fiu duhovnicesc. Nu m-a bucurat deloc pozitia asta, pentru
că, dragii mei, Domnul Iisus Hristos S-a răstignit, S-a jertfit pentru toate păcatele
posibile, tinând cont de gravitatea lor, de numărul lor, tinând cont de acel "de
saptezeci de ori câte sapte", care înseamnă permanentă. Cuvântul "sapte"
în Scriptură înseamnă "mai mult" si vrea să spună Mântuitorul "permanent",
dacă există căintă. Deci, nu trebuie să mărginim, nu trebuie să punem limite jertfei
de pe Golgota, refuzând căinta. Dacă Sfânta Împărtăsanie este atât de mare încât
n-o merităm, tot atât de important si chiar mai important este să n-o neglijăm
tocmai pentru că este mare.
În ce priveste oprirea de la Sfânta Împărtăsanie
a femeilor care au făcut avorturi, eu n-am depăsit trei ani, dacă se căiesc din
toată inima. Si se căiesc! Dar, mai mult decât a canonisi, le arăt cu orice chip
marea greseală pe care au făcut-o. Copiii acestia lepădati ne văd, si este încă
timp să plângem si să cădem cu fata la pământ.
Le dau canon - sfătuitor,
bineînteles - în sensul unei nevointe scurte, dar permanente; zi de zi, toată
viata, să facă ceva, care e chestie de secunde, dar care tine de pocăinta aceasta
sinceră. Să fie constientă toată viata de ceea ce a făcut. Nu mă interesează un
canon rece, pe care îl face tur-tur-tur sau nu-l face, ci un canon la care să
participe. Si am rezumat numai la câteva secunde durata acestui canon pe care
îl dau, numai să fie o stare de prezentă continuă a ceea ce a făcut.
Oprire de la împărtăsit sub trei ani; n-am depăsit trei ani. Dar nu fac lucrul
acesta de capul meu, ci urmărind canoanele Pidalionului. Acum sunt sapte editii;
când predam, odată, asa ceva, nu era nici o editie; ba era una, destul de ascunsă,
făcută de un preot îndrăznet. Sfântul Vasile cel Mare, care are foarte multe canoane
mari, încât e considerat în lumea duhovnicească drept cel mai tare în canoane,
are un canon, Canonul 74, care spune asa: "Dacă oricare dintre cei ce au
făcut păcatele mentionate mai înainte se va face sârguitor, mărturisindu-se, în
acest caz, dacă acela căruia prin iubirea de oameni a lui Dumnezeu i s-a încredintat
puterea de a lega si dezlega, văzând covârsirea mărturisirii celui ce a păcătuit,
s-ar face mai blând întru a micsora timpul epitimiilor, nu este vrednic de osândire;
fiindcă examinarea Scripturilor ne face cunoscut că cei ce cu mare durere se mărturisesc
degrabă ajung iubirea de oameni a lui Dumnezeu". De unde se întelege că intensitatea
unei pocăinte, a unei trăiri, te apropie foarte mult de starea omului duhovnicesc
si de iertare. De aceea am spus eu: Urmăriti elasticitatea canoanelor, nu numaidecât
litera, ajungând astfel la canoane de zeci de ani. În canonisire, duhovnicii ar
trebui să-i explice cât de cât cum stau lucrurile celui ce se mărturiseste. Să-l
pună într-o stare de îngrijorare, nu să-l înspăimânte la gândul că nu va mai fi
iertat. Să-l asiguri că este iertat, că-l dezlegi, cu conditia ca el să-L îmblânzească
pe Dumnezeu prin acte de pocăintă, de prosternare câteva secunde pe zi, în fiecare
zi cât va trăi pe pământ.
Deci, Sfântul Vasile cel Mare spune, chiar
el, în Canonul 74, ceea ce v-am spus! Si mai este o însemnare la Canonul 86, tot
al Sfântului Vasile cel Mare, că pe vremea aceea se dădeau canoane mari pentru
că era si credintă multă. Noi trebuie să tinem cont si de momentul istoric pe
care îl trăim. Nu aceasta ar avea cuvânt determinant, numaidecât, ci starea reală
a sufletului omenesc din acest moment istoric. Plus faptul că sunt o serie întreagă
de împrejurări, de situatii între sot si sotie, o serie întreagă de judecăti si
prejudecăti de care trebuie să tii cont, ca duhovnic, mai ales când este vorba
să opresti ani de zile de la împărtăsit.
Deci, eu nu sunt pentru o oprire
prea mare. Pe duhovnici îi întreb dacă au fost prea aspri sau prea blânzi. Dacă
au fost cu pogorământ, e foarte bine, dar bazându-se pe trăirea celui care se
căieste. Nu trebuie să rămâi la un canon rece - "faci atât pentru că ai făcut
atât". Când vin la mine la spovedit diferiti credinciosi, femei mai ales,
si îmi spun cât au fost opriti de la împărtăsit, îmi dau seama ce au făcut după
anii cât au fost opriti. Asta nu înseamnă duhovnicie, ci înseamnă un fel de dura
lex sed lex - "legea e aspră, dar e lege" -, care în justitia laică
se potriveste, dar la noi nu, pentru că aici se face uz de mila lui Dumnezeu cu
orice chip.
În sfârsit, sunt multe lucruri de spus în legătură cu pozitia
aceasta duhovnicească si cu grija mântuirii noastre.
Primul lucru -
si singurul, de fapt - de care trebuie să tină seamă duhovnicii când dau canoane
femeilor care au făcut avorturi este căinta cu orice chip. Să boteze copii, să
facă milostenie... De altfel, aceasta este obligat orice crestin s-o facă. Aspectul
esential al sfatului si al canonului este căinta propriu-zisă. De ea trebuie să
tinem cont. Am întâlnit femei, după 20-30 de ani, care făcuseră avorturi si nu
spuseseră niciodată lucrul acesta - din diferite motive. Deci, este în functie
de intensitatea pocăintei, nu de cantitatea timpului, pentru că nu timpul decide!
Nu timpul decide împărtăsirea, ci pocăinta ta interioară este cea care decide.
Este gândul la iad, dar nădejdea la Dumnezeu, stiind cu orice chip - trăind stiinta
aceasta! - că este peste măsură de iubitor si că iadul este marea durere a Lui!
În toată opera Sa, în tot ceea ce face, Dumnezeu nu are gândul să-l piardă pe
om. Si a dat duhovnicului - care este, ca fiintă, la acelasi nivel cu cel care
se spovedeste, că e om si el, - putinta de a-l rândui, de a-l pune pe drumul cel
mai mare, adică pe drumul singur al vesniciei fericite; cu putere nelimitată:
"Tii locul Meu; ai băgat de seamă, fiule?" - îi zice Dumnezeu. Preotul
tine locul lui Dumnezeu; nu se discută lucrul acesta. Dar dacă stii cine esti
si faci uz de puterea aceasta, esti foarte vinovat; dar mai vinovat esti dacă
esti inconstient de puterea pe care o detii. Asa că eu sunt silit, în cazul avorturilor,
când stau de vorbă cu duhovnicii, dacă este cazul, să-i canonisesc pentru că au
fost nepăsători si au dat la întâmplare canoane de ani si ani. Nu timpul decide,
ci pocăinta ta interioară. S-ar putea, într-un timp foarte scurt, să ajungi si
la marea milostivire a lui Dumnezeu. Deci, contează enorm de mult trăirea aceasta
în Dumnezeu, smerenia... "prăpastie de smerenie", cum se spune. Aceasta
va decide.
Dar oamenii vin si nepregătiti din punct de vedere al gravitătii
păcatelor - sau vin din obicei la Crăciun, la Pasti, asa, pentru că trebuie să
se spovedească. Ei, atunci trebuie să-l pui un pic în simtire, dacă l-ai prins.
Dar eu mai spun si următorul lucru: mărturisirea în sine este un canon!
Nu este usor să vii si să dezgolesti păcate atât de ascunse. Pe de altă parte,
întreb si asta: "Ai spus si la altcineva că ai făcut?" - că se împrăstie
vorba: "A făcut, si cutare, cutare..."
Am întrebat adeseori
femei, fete, despre chiuretaj. Si ce am constatat: când întrebam de niste păcate
neînsemnate, spuneau foarte greu că le-au făcut; le era rusine - că au mintit,
că au furat etc. Dar când întrebam de avort, spuneau imediat: "Da, am făcut!",
ca si cum avortul era un lucru neînsemnat. Aceasta pentru că în vremea de astăzi
este considerat un lucru oarecare. Mă interesa să-i pun în starea de trezvie,
de simtire că întreruperea de sarcină este un păcat foarte mare, grozav de mare.
• Ce sfaturi de mângâiere obisnuiti să dati acestor femei care vin,
femei care uneori deznădăjduiesc pentru păcatul pe care l-au făcut?
Adevărul
este că nu le las în situatia de a fi hărtuite de fel de fel de sfaturi, ci le
spun: "Da, este iertare. Eu te dezleg acum pentru totdeauna, numai că urmează
să-L îmblânzesti pe Dumnezeu cu acest simulacru de canon pe care ti-l dau. Dar
canon de simtire, nu de nevointă". Deci, cu orice chip o asigur că este iertată
si nu mai este nevoie să-l tot mărturisească. Se mai spune că trebuie să-l spui
din nou, din când în când... Nu este adevărat! Dacă-l mai spui, s-o faci numai
cu gândul. Unii duhovnici spun că e bine să mai spui din când în când păcatele
mari, să faci mărturisire generală. Eu te sfătuiesc să-ti amintesti ce ai făcut
fără o nouă spovedanie, pentru că astfel se diminuează puterea pe care o are dezlegarea
respectivă - ca si cum m-as boteza din nou, ca să fiu sigur că m-am scăpat de
păcatul lui Adam. O singură dată se mărturiseste păcatul; dar mă interesează ca
mărturisirea să fie cu simtire proprie, cu participarea lui. Deci, îl asigur că
este iertat, să intre într-o stare de continuă nădejde, dar cu o căintă permanentă.
Tocmai acesta este canonul pe care îl dau; să facă milostenie, să boteze un copil,
vin după aceea. Pentru că este posibil ca respectiva să nu aibă bani nici de pâine,
dar de botez!
• Mai este o situatie specială în ajunul Pastelui sau
în ajunul Crăciunului, când vine foarte multă lume la spovedit, mai ales în Săptămâna
Mare. Atunci preotii se confruntă cu multe cazuri speciale - de exemplu, fete
tinere, care sunt încă la scoală sau la liceu, necăsătorite, care trăiesc în desfrânare
sau au făcut avorturi, dar vin numai o dată pe an să se spovedească. Ce faceti
cu ele când vin asa? Ce le recomandati preotilor să facă, când stiu că nu mai
vin altă dată?
Si acum vedeti coadă mare la usa mea - asta e zilnic.
Dacă o prind la spovedanie - pe ea, mică sau mare - discut cu ea despre gravitatea
păcatului si, sigur, o invit să mai vină. "Când să mai vin, părinte?"
- "Când esti rănită. Dar s-a terminat cu păcatele acestea". Le spun
în asa fel, ca să nu înteleagă că păcatul acesta se mai poate repeta.
Nu stii pe cine omori; el nici nu se poate apăra de lucru acesta; nu stii, lasule?!
Era un împărat care a cucerit pe alt împărat, si a vrut să omoare tot neamul
împăratului, după ce a intrat în palatele lui. Si într-o cameră a descoperit un
copil mic. Copilul, când l-a văzut, a ridicat mâinile spre tiran, râzând si astfel
l-a dezarmat complet. Ei, vedeti? Copilul, în pântece, nu poate să se apere. S-a
demonstrat că fătul simte pericolul, simte cutitul ucigas si se roteste puternic,
într-un strigăt mut, dar nu se poate nicicum apăra. Va să zică, este fiintă! El
nu se poate apăra, si tu îl ucizi cu atâta cruzime si cu dezinvoltură... Poate
să iasă un preot, poate să iasă un mare despicător de idei... Nu stii pe cine
omori. Avortul a devenit un obicei, iar acum statisticile însumează cifre îngrozitoare.
• După Revolutie mai ales, sotiile s-au întors la credintă, unii
bărbatii rămân încă necredinciosi; ei duc în continuare o viată de familie. Ca
să nu mai facă avorturi, ce le sfătuiti pe femei să facă? Pentru că bărbatul nu
este de acord cu înfrânarea sau cu păstrarea pruncilor zămisliti.
Cu nici
un chip să nu facă avort, indiferent ce s-ar întâmpla. "Pe viată si pe moarte",
le spun eu. Cu nici un chip n-au voie să ucidă. Despărtire, orice altceva, dar
nu avort, nu ucidere.
• Pot fi recomandate mijloacele anticonceptionale,
cu pretextul că este un păcat, dar este un păcat mai mic?
Dragă, anticonceptionalele
si alte mijloace asemănătoare sunt fraudă conjugală si atentat împotriva planurilor
lui Dumnezeu. Nu e crimă; e numai atentat. Este un păcat mai mic. Dar noi nu îngăduim
nici cel mai mic păcat! Pentru că, din momentul în care m-asez pe această pozitie
de acceptare a unor păcate mai mici, încep să mă gândesc: dar care-i mic si care-i
mare? Sau "sarpe mic si sarpe mare"; dacă un sarpe mic te muscă cu atâta
otravă încât să mori, nu mai e nevoie să te muste altul mai mare! Deci, e o mare
greseală. Nu accept, însă nu-i pot opri de la împărtăsanie pentru aceste fraude
conjugale ca pe cei care au făcut avort. Îi împărtăsesc mai repede. Nu putem să
tinem lucrurile pe loc; nici nu putem condamna femeia să reziste la tirania unui
păgân de sot. Am zilnic cazuri din acestea! Nu putem nici asta. Însă nu putem
accepta cu nici un chip păcatul. Pot merge până acolo încât să se despartă! Pentru
că si aceste lifte de bărbati necredinciosi - sunt destul de multe cazuri - trebuie
înteleptiti si ei prin refuzul femeii... Ea nu e jucăria lui, nu este păpusa căreia
să-i strâmbe gâtul pentru că stie că e flexibil. Nu! Femeia, cum obisnuiesc să
le spun pe la cununii, "cu el totdeauna, ca el totdeauna". Adică, e
liberă ca si el. Cum să facă crima aceasta?! Si atunci zic: nu e obligată, săraca,
să suporte tirania acestor lucruri; e liberă si se poate despărti.
• Deci, le spuneti clar: să nu folosească anticonceptionale.
Cine poate
să le spună altfel?! Păi, cum să spunem noi: "Foloseste anticonceptionale"?!
Noi întâlnim persoane care ne spun că au făcut lucrul acesta, si trebuie să luăm
niste măsuri mai usoare decât dacă ar fi făcut crimă; dar nu ca si cum n-ar fi
făcut nimic.
Dar eu am întâlnit un preot care, văzând cât de multe femei
cu avorturi vin la el, ca totusi să nu mai facă crima asta atât de mare, le-a
zis: "În loc de păcatul ăsta mare, măcar alegeti unul mai mic, dacă nu puteti
să faceti altceva"...
Dragă, eu am întâlnit si altceva: niste îngeri
buni care s-au făcut draci. Putem să acceptăm oare acest sistem de compromis si
chiar să facem lege din sistemul si metodele noastre? Nu se poate! Păcatul rămâne
păcat. Un duhovnic n-are voie să dezlege nici ca să se mănânce de dulce, măcar
că în Canonul 69 Apostolic, în jurul căruia se învârt toate rigorile postului,
se spune până la urmă asa: "...afară de caz de boală". Dar eu nu dezleg
dinainte. "Domnule, dumneata, dacă ai omorât un om, vii la mine si te spovedesti
si te dezleg. Dar nu-ti spun dinainte: «Omoară-l»". Nu spun dinainte: "Mănâncă
de dulce". Nu am voie, ca duhovnic, să dezleg înainte ceea ce, de fapt, e
legat de Biserică. Eu dezleg după ce ai făcut fapta, dar nu anticipez.
Preotii trebuie să fie foarte blânzi, foarte îngăduitori, dar pe pozitia lui Hristos.
Hristos n-a putut să accepte nici cel mai mic păcat! Pentru aceasta, El a suferit
toate împunsăturile, loviturile si scuipările. Nu poate să accepte! Că te iartă
dacă te pocăiesti, asta e altceva. Duhovnicul, care este însărcinat cu acest nemaipomenit
har, nu poate să facă compromisuri prealabile.
Dumnezeu a creat două
lucruri nemaipomenite, care nu pot fi mai desăvârsite: a creat o femeie distinsă,
care a născut un Dumnezeu, si preotia, prin care Îl aduce pe Dumnezeu din cer
si-L naste din nou pe Sfânta Masă. Vă dati seama ce înseamnă preotia?! Vă dati
seama în ce haină S-a îmbrăcat un Om, ca oamenii, si cu ce har dumnezeiesc?! Are
putere... Si atunci, nu poti să faci un astfel de compromis. Tii locul lui Dumnezeu
- nu este o simplă vorbire si respectiv o comparatie care trece drept lăudabilă
si figură de stil; e un adevăr! Si noi avem puterea să dezlegăm cu orice chip,
orice, dar nu anticipăm păcatul. "Eu Mă răstignesc" - a zis Mântuitorul;
dar nu "pentru unele da, pentru unele nu". Nu se poate accepta să faci
compromisuri. Să fim blânzi, să nu-l oprim prea mult, să-l iubim, să ne pară rău
de păcat, si să spunem: "Foarte bine că a venit!" Atunci omul spune
tot, si tu poti să-i dai dezlegare. Că a căzut si l-ai scos din adânc de ape,
foarte bine, dar nu-l mai certa de ce e ud... Asta e important, să-l salvezi;
ăsta e scopul, nu? Să-l aduci la linia de plutire, să-l readuci la respiratie
si să intre pe drumul cel bun. Nu acceptăm cu nici un chip compromisuri.
Femeia care este fortată de bărbat să facă avort se poate si despărti. Sunt
patru motive pentru care se pot despărti, printre care aste si acesta: dacă te
omoară duhovniceste celălalt.
• Deci femeia trebuie să-si ducă crucea
până la capăt, chiar dacă are copii, chiar dacă nu?
Dragă, dar unde spune
să n-o duci până la capăt?! Ce, numai până la capul locului?! Nu există sfârsit;
până la moarte! Noi respirăm fără oprire; inima bate într-o nemiscată permanentă
de zeci si zeci de ani în tine. Ea nu se contrazice; asa să fii si tu în misiunile
pe care le ai pe fata pământului - ca bărbat, ca femeie, ca doctor, ca inginer,
ca duhovnic, ca preot.
Extrase din cartea "CANON DE POCAINTA
CATRE DOMNUL NOSTRU IISUS HRISTOS PENTRU PRUNCII AVORTATI"