BluePink XHost |
Gazduire site-uri web nelimitata ca spatiu si trafic lunar la doar 15 eur / an. Inregistrare domenii .ro .com .net .org .info .biz .com.ro .org.ro la preturi preferentiale. Pentru oferta detaliata accesati site-ul BluePink |
Interviu cu Arhim. Teofil Paraian :
- Prea Cuvioase, în numeroasele conferinte si interviuri
pe care le-ati oferit credinciosilor în acesti ultimi 10 ani, nu o data
ati afirmat ca viata v-a fost ajutata de doua lucruri: credinta în Dumnezeu
si Cultura. Pentru început, v-as ruga sa ne spuneti un cuvînt despre
aceste doua cai.
- M-a ajutat în viata credinta în Dumnezeu si Cultura. M-a ajutat
credinta în Dumnezeu caci cu ea m-am pomenit în lumea aceasta. M-am
pomenit într-un sat de oameni credinciosi, de oameni care stiau de Dumnezeu,
stiau de Biserica, stiau de sarbatori, stiau de posturi, stiau de legea lui
Dumnezeu, stiau de rînduieli… Erau niste oameni care n-as putea
zice ca au trait viata religioasa la ultima posibilitate, dar atmosfera, în
general, era una îndemnatoare catre viata religioasa. Nu stiu cînd
am învatat Tatal Nostru si Îngerelul, m-am pomenit cu ele asa cum
m-am pomenit si cu limba pe care o vorbesc. Am adaugat apoi altele si altele,
mai întîi în familie si apoi la scoala. În familie erau
niste rînduieli care astazi nu mai sunt nici macar în familiile
fratilor mei, rînduieli care s-au pierdut, care s-au parasit. Ma refer
în special la rugaciunea de seara. Noi, copii, eram obligati de mama sa
ne facem rugaciunile. Mama ne-a învatat rugaciuni, asa am spus rugaciuni.
Tot ea ne spunea sa ne facem cruce pe perna. Daca vreodata eram obositi si nu
doream sa ne mai si rugam, ne spunea: ”Mai copii, sculati-va la rugaciune,
nu va puneti precum caii!”
Erau deci niste reguli pe vremea aceea. Biserica era singura institutie angajanta
pentru credinciosi. M-am pomenit deci în Biserica. Am mers la Biserica
înca de la vîrsta la care nu stiam ca acolo se spune ceva cu sens,
si abia dupa aceea am început sa-mi dau seama de importanta slujbelor.
Poate ca nu o faceam însa asa cum trebuie pentru ca abia la Institutul
Teologic am înteles comorile ortodoxiei cuprinse în Sfintele Slujbe.
Deci credinta în Dumnezeu a fost ceva care s-a impus prin mediul în
care am trait.
În ceea ce priveste cultura, pe aceasta mi-am cîstigat-o pe masura
ce am facut scoala. Si, pentru ca credinta în Dumnezeu a predominat întotdeauna,
cultura s-a conectat la credinta, atît cît am avut. M-am bucurat
deci si de una si de cealalta, recomandîndu-le, la rîndul meu, pe
amîndoua. Nu spun asta în sensul ca fara cultura nu se poate, ci
în sensul ca este mai bine sa ai si cultura. Sigur, Mîntuirea ne-o
da credinta, nu cultura. Însa cultura cultiva si ea. Si, daca este o cultura
adevarata – care îsi merita numele si care are un continut îndrumator
de suflet, atunci este un lucru minunat sa fii si credincios si sa fii si om
cult.
- Însa tineretul din zilele noastre nu se poate spune ca a avut sansa
de a fi crescut într-un mediu profund credincios si nici ca a acumulat
cultura îndeajuns. În aceasta situatie, ce drum poate el parcurge?
- Tineretul nu poate apuca decît drumul pe care merge deja. El se schimba
doar daca se trezeste cumva, daca ajunge sa constate anumite valori. Altfel
îl duce valul, îl duce suvoiul. Credinta în Dumnezeu este
o valoare pe care, daca omul nu o are, nici el nu este de valoare. Cineva care
nu are credinta în Dumnezeu nu are suport pentru viata, nu are o orientare,
nu are un suport pentru a înainta în cele bune. Daca te rezumi numai
la ceea ce poti face fara o îndrumare venita de undeva de mai presus de
tine, poti avea o viata fluctuanta si ai, de fapt, de multe ori oscilatii, de
multe ori faci bine, de multe ori nu faci bine, uneori esti bun, alteori esti
rau, precum îti vine tie. Pe cînd cineva care are credinta în
Dumnezeu are o orientare, se jeneaza sa faca rau, are un program de viata precum
este programul prezentat în Psalmul 33:” Veniti fiilor, ascultati-ma
pe mine, frica Domnului va voi învata pe voi; Cine este omul cel ce voieste
viata, care iubeste sa vada zile bune? Opreste-ti limba de la rau si buzele
tale sa nu graiasca viclesug. Fereste-te de rau si fa bine, cauta pacea si o
urmeaza pe ea.” Ori, lucrurile acestea nu se pot realiza asa, spontan,
ci se realizeaza pregatindu-te pentru ele, stiind de ele. Sfîntul Apostol
Pavel zice: Nu te lasa biruit de rau ci biruieste raul cu binele (Rom. 12, 21).
Sfîntul Isaac Sirul zice: "Împaca-te cu tine însuti si
va fi în pace cu tine si cerul si pamîntul." Sfîntul
Marcu Ascetul are cuvîntul: Cînd îti aduci aminte de Dumnezeu
înmulteste rugaciunea ta ca, atunci cînd îl vei uita, Domnul
sa-si aduca aminte de tine.
Deci toate lucrurile acestea ni le ofera credinta în Dumnezeu care ne
mai ofera, pe lînga asta, si o disciplina – disciplina postului,
de pilda, care întareste disciplina umana în general. Sunt atîtea
si atîtea lucruri care nu le poti avea în alta parte decît
în credinta.
În ceea ce priveste Cultura, trebuie sa stiti ca oamenii o pretuiesc pe
masura ce înainteaza în ea. Asa-i si cu Credinta, o pretuiesti pe
masura în care înaintezi în Credinta. Cu Cultura-i ca si cu
Credinta iar cu Credinta-i ca si cu Cultura! Daca faci faptele credintei, înaintezi
în Credinta. Daca faci faptele culturii înaintezi în Cultura,
în aprecierea Culturii. Deci ele pot fi legate una de alta.
Numai ca, în tineretul nostru de astazi nu mai exista interesul care era
odinioara. Cînd eram eu elev de liceu, la Timisoara am facut eu liceul,
aveam un profesor de limba latina care avea peste 50 de ani atunci, si care
ne spunea ca, pe vremea lui, adica pe vremea tineretii lui, se citea mult mai
mult. Stia poezii de Eminescu, ne recita anumite versuri. Mi-aduc aminte ca
de la el am auzit pentru prima data, poate ca le-am citit si singur dar nu le-am
retinut atunci, versurile:
Si Narcis, vazîndu-si chipul în oglinda sa, izvorul
Singur fuse îndragitul, singur el îndragitorul
Sau:
Pentru numele Sfîntului
Taci, s-auzi cum latra
Catelul pamîntului
Sub crucea de piatra!
Sunt cuvinte din poezii, cuvinte din Eminescu pe care eu le-am auzit de la acest
profesor. Deci el avea un suflet îmbogatit cu versuri de Eminescu, avea
un suflet îmbogatit cu ceea ce a acumulat prin citit. Ori, el constata
ca, pe vremea noastra, se citeste mult mai putin. Si, acum este si constatarea
mea, ca pe vremea noastra de acum, în contemporaneitatea noastra, tinerii
citesc mai putin decît citeam noi în tinerete. Iar noi, la vremea
aceea, citeam mai putin decît citeau înaintasii nostri, de exemplu
profesorul meu de latina.
- Sper sa nu mergem tot în ritmul acesta…
- Draga, sa stii ca eu nu prea sper la multe. Pentru ca exista o atmosfera de
delasare. Sunt, într-adevar, si oameni preocupati de cultura, care scriu,
care studiaza. Însa acestia sunt foarte putini fata de majoritatea oamenilor
care, am putea zice ca din punctul acesta de vedere, sau nu fac nimic, sau fac
prea putin.
- Fiindca am vorbit despre Credinta si Cultura, spuneti-ne daca se poate una
fara cealalta si care din cele doua ar trebui sa o alegem în primul rînd?
- Se poate Credinta fara Cultura, se poate si Cultura fara Credinta. Însa
Credinta fara Cultura este mai buna decît Cultura fara Credinta.
- În România avem mai multa Credinta fara Cultura sau invers?
- În România este mai mult necredinta si necultura. Asta-i realitatea!!!
O credinta fara faptele credintei nu exista de fapt. Un om care zice ca-i credincios,
si sunt multi care spun asta în sensul ca nu tagaduiesc pe Dumnezeu cu
cuvîntul dar care-l tagaduiesc cu fapta, unul care zice Cred în
Dumnezeu dar care nu merge la Biserica, înseamna ca acela nu crede. Sau
ca nu are atîta credinta care sa-l duca în Biserica, sau sa-l tina
în Biserica. Sunt atîtia oameni care se duc si aprind o lumînare
în Biserica, lasînd-o acolo în locul lor pe cînd ea
sta, de fapt, în locul ei. Ei se duc si îsi vad de treaba, ca si
cînd si-au îndeplinit o datorie. Pe cînd asa ceva, pentru
un om credincios, cu adevarat credincios, un om care îl are pe Dumnezeu
si care nu-l poate sa-l neglijeze pe Dumnezeu, asa ceva nu se poate! Nu se poate
sa crezi în Dumnezeu si sa nu te rogi lui Dumnezeu, nu se poate sa crezi
în Dumnezeu si sa nu citesti cuvintele Lui din Sfînta Scriptura,
nu se poate sa crezi în Dumnezeu si sa nu-ti pazesti mintea de gînduri
rele, nu se poate sa crezi în Dumnezeu si sa nu postesti, nu se poate
sa crezi în Dumnezeu si sa înjuri, nu se poate sa crezi în
Dumnezeu si sa faci pacate tineresti, sa traiesti cu o prietena, si asa mai
departe. Asa ceva nu se poate! Deci, cine crede în Dumnezeu, are o viata
dupa Credinta. Masura Credintei este masura vietii. Cum îti este viata,
asa e si credinta. Nu exista o credinta în suflet si o viata în
afara. Asa ca acestea sunt niste chestiuni care trebuie avute în vedere
si numai acestea explica pîna la urma asezarea ta. Numai pe acestea se
poate baza viitorul, la fel cu Credinta sau în afara de Credinta, dupa
cum este viata. Pentru ca omul creste în ce porneste, nu în ce nu
porneste. Cineva care vrea sa progreseze în post trebuie mai întîi
sa posteasca, cineva care vrea sa progreseze în rugaciune trebuie sa se
roage, cineva care vrea sa progreseze în fapte bune trebuie sa faca fapte
bune. Exista deci o angajare. O credinta neangajata nu-i credinta, nu-i mîntuitoare.
- Pentru ca tot am ajuns aici, v-as ruga sa va spuneti parerea privind anumite
partide ce se autointituleaza partide crestine.
- Aceasta este o chestiune politica iar eu nu fac politica! Însa poate
ca nu sunt partide crestine. Au mai mult o eticheta pe care o afiseaza electoratului!
- Dar cîti dintre acesti politicieni crestini respecta programul pe care
l-ati expus mai sus? Cîti citesc, de pilda, Sfînta Scriptura?
- Nu stiu, nu am stat sa-i urmaresc. În orice caz, ca sa fii cu adevarat
crestin trebuie sa îti traiesti credinta. Adica sa faci lucrurile acestea:
sa mergi la Biserica, sa te rogi dimineata, seara si la masa, sa citesti zilnic
cel putin 2 capitole din Noul Testament, sa îti pazesti mintea prin rugaciunea
Doamne Iisuse Hristoase, Fiul lui Dumnezeu, miluieste-ma pe mine, pacatosul,
si sa postesti. La asta as adauga programul recomandat de Parintele Arsenie
Boca: Oxigen, glicogen, somn, sa-ti pastrezi hormonii si sa ai conceptie de
viata crestina.
- Ce parere aveti despre libertatea, uneori exagerata, pe care si-o iau oamenii
din zilele noastre? Ajuta ea la ceva?
- Draga, libertatea, în general, este buna daca stii cum sa o folosesti.
Daca nu stii cum sa o folosesti, nu-i buna libertatea, devine înrobire.
Domnul Hristos a spus iudeilor care au crezut în el: De veti pazi cuvîntul
Meu veti cunoaste adevarul si adevarul va va face liberi. Si atunci au zis iudeii
Noi suntem fiii lui Avram si nimanui n-am fost robi vreodata. Cum zici Tu: adevarul
va va face liberi? Iar Domnul Hristos a spus: Cel ce savîrseste pacatul,
rob este pacatului!(In. 8, 32 si urmatoarele) Deci o libertate necontrolata,
o libertate nedirijata, poate duce la înrobire.
- România a stiut, în decursul acestor ultimi 10 ani, sa-si controleze,
sa-si dirijeze libertatea?
- N-a stiut nimic! În decursul acestor 10 ani oamenii n-au stiut de unde
sa înceapa, n-au stiut cum sa mearga, au mers întîmplator,
au mers cum le-a venit. Au cautat ei sa faca anumite lucruri dar ... Ma gîndesc
numai cîta vorba a fost la început privind coruptia, privind înlaturarea
ei, si pîna la urma s-a stins totul.
- Prea Cuvioase, suntem în pragul alegerilor electorale, promisiuni ca
cele de mai sus vor apare din nou pe piata …
- În sfîrsit, Dumnezeu sa-i miluiasca pe toti … Eu cred însa
ca toate ale omului sunt la nivelul omului si, tocmai din acest motiv omul nu
poate face mai mult decît face.
Fiindca vorbeam despre libertate, eu cred ca libertatea pe care noi o avem astazi
a adus si rele pe care odinioara nu le-am avut. Înainte de pragul acesta
al revolutiei, sau cum vreti sa numiti ceea ce a fost atunci, erau niste lucruri
pe care societatea si orientarea politica de atunci le socotea degradante. Ma
refer la pornografie, la avort si la homosexualitate. Erau condamnate! Acum
sunt libere. Iata deci libertatea care aduce înrobire.
- Si ce putem face ca libertatea sa nu mai aduca aceasta înrobire?
- Nu stiu ce putem face! Mai întîi de toate trebuie sa se creeze
niste legi care sa îngradeasca libertatea iar omul sa stie ca libertatea
îngradita este mai mult decît libertatea neîngradita. Adica
sa nu se spuna sunt drepturile omului sa faca cutare sau cutare lucru, este
dreptul omului sa faca avort, este dreptul omului sa citeasca lucruri necuvincioase,
este dreptul omului sa aiba baruri striptease, este dreptul omului sa priveasca
filme necuvincioase … Tot auzim: e dreptul omului, e dreptul omului …
E dreptul omului sa fie prost, prost sa fie daca-i dreptul omului!
- Fiindca v-ati referit înainte la Psalmul 33, spuneti-ne cum sa cautam
pacea si cum sa o urmam ?
- Draga, pacea nu poate fi cautata altfel decît prin nepatimire. În
Filocalie este scris: Pacea este nepatimire. Deci, pacea fiind nepatimire, întîi
trebuie sa ajungi la nepatimire si atunci vei ajunge si la pace. Pacea este
un dar al lui Dumnezeu pentru omul curat la suflet: Nu esti curat la suflet,
n-ai pace în suflet, si n-ai pace nici cu Dumnezeu, nici cu altii nu ai
pace. Noi, la slujbele noastre, ne rugam pentru pace, pacea de sus, pacea a
toata lumea. Dorim sa avem zile cu pace, sfîrsitul sa ne fie cu pace,
cele bune si de folos sufletelor noastre si pace lumii … Insistam foarte
mult pentru pace, numai ca pacea este ceva ce se realizeaza, nu se asteapta.
- Prea Cuvioase, va rog sa rostiti un cuvînt privind cele 3 etape din
viata omului: Vorbeati, Prea Cuviosia voastra despre mîntuire, desavîrsire
si îndumezeire.
- Mîntuirea este eliberarea de pacat, eliberarea de vina în fata
lui Dumnezeu. Este iertare în fata lui Dumnezeu, este excluderea raului
din sufletul omului. Omul, cînd ajunge la mîntuire, ajunge la eliberare
de negativ, de pacat, de boala, etc. Exista si mîntuire de boala, exista
si mîntuire de moarte. Deci noi consideram ca mîntuirea este o eliberare
care se realizeaza, prin puterea lui Dumnezeu, pentru omul credincios. Cine
n-are credinta, n-are mîntuire iar cine are mîntuire are si credinta.
Credinta este Mîntuitorul iar mîntuirea se realizeaza la interventia
Mîntuitorului. Nu exista o mîntuire pe care si-o realizeaza omul,
asa cum cred cei care au teoria reîncarnarii, cei ce afirma ca mîntuirea
se realizeaza prin experienta, care îti aduce o cunostiinta care, la rîndul
ei, te face sa te departezi de rau. Nu-i asa! Noi credem ca mîntuirea
priveste raportul între Dumnezeu si om si înaintarea, progresul
omului. Deci mîntuirea, considerata un raport între Dumnezeu si
om, vine din partea lui Dumnezeu, pentru ca pacatul strica legatura dintre om
si Dumnezeu. Pacatul priveste atît pe om, pe cel ce face pacatul, si pe
Dumnezeu, catre care se îndreapta rautatea omului. Si atunci este nevoie,
pe de o parte, de iertare din partea lui Dumnezeu, si, pe de alta parte, de
eliberare de negativul pe care l-a facut omul. Asta este mîntuirea.
Desavîrsirea este deplinatate în mîntuire, pîna unde
poate ajunge omul, excluderea tuturor relelor dar si împlinirea binelui.
Pentru ca pocainta, în fond, nu înseamna numai parasirea pacatului,
ci înseamna si lucrarea virtutii. Deci mîntuirea are si o parte
pozitiva, asa cum si pocainta are o parte pozitiva. Fereste-te de rau si fa
binele zice psalmistul. Sfîntul Apostol Pavel spune: Nu te lasa biruit
de rau si biruieste raul cu binele. Asa ca si asta tine de mîntuire, însa
deplinatatea în lucrarea binelui, daca exista o deplinatate, aceasta înseamna
desavîrsire. Cu alte cuvinte, desavîrsirea se exprima prin perfectiune.
- Spuneati Cuviosia Voastra ca desavîrsirea se face prin iubire si prin
smerenie.
- Exact! Desavîrsirea o putem întelege numai prin deplinatate în
iubire si deplinatate în smerenie.
Si mai avem tot aici îndumnezeirea. Aceasta vine din partea lui Dumnezeu
spre om. Dumnezeu îl cuprinde pe om, îl învaluie, îl
ridica pe om mai presus de om prin puterea Lui. Asta este îndumnezeirea,
o revarsare a lui Dumnezeu catre om, o transformare a omului prin puterea lui
Dumnezeu. Omul ramîne tot om însa om îndumnezeit, asa cum
zic Parintii ca fierul ars în foc este tot fier, însa fier înrosit,
fier încalzit.
- Va rog sa rostiti cîteva cuvinte privind sfatul Sa te depasesti si sa
te daruiesti, sfat pe care l-ati primit în manastire.
- Este un cuvînt pe care mi l-a dat Parintele Serafim Popescu, duhovnicul
meu din acele vremuri. El mi-a spus, la spovedanie: Sa te depasesti si sa te
daruiesti!
- Si cum putem face aceste lucruri?
- Prin stradania de a înainta în bine ne depasim si prin iubire
ne daruim. Deci sa te depasesti, as zice eu, în credinta, sa înmultim
credinta, si sa te daruiesti prin iubire. Este ceea ce zice Sfîntul Apostol
Pavel în Epistola catre Galateeni: În Iisus Hristos nici taierea
împrejur nu foloseste la nimic, nici netaierea împrejur, ci credinta
lucratoare în iubire. Sau ceea ce zice în Epistola I catre Corinteni:
De-as avea credinta atît de multa încît sa mut si muntii,
daca nu am dragoste nimic nu sunt! Deci nu am nici o valoare. Cine are credinta
trebuie neaparat ca sa o însoteasca de iubire, de iubirea dirijata si
orientata prin porunca lui Dumnezeu.
- Vorbiti-ne, va rugam, despre gînd. Spuneati Cuviosia Voastra cîndva
Trebuie sa ai grija la ceea ce gîndesti. Aici este cheia vietii sufletesti.
- Cheia vietii sufletesti, ridicarea si coborîrea în viata interioara,
se realizeaza în gînd. Toate ale omului pornesc de la gîndul
omului. Absolut tot ceea ce face omul, întîi gîndeste si apoi
face. Religia se foloseste foarte mult de gîndul acesta si orienteaza
pe om spre cercetarea gîndurilor. Pentru ca Din inima omului, zice Domnul
Hristos, pornesc gîndurile cele rele. Bineînteles, si gîndurile
cele bune tot din inima omului pornesc. Cu alt prilej a zis Domnul Hristos Din
prisosinta inimii graieste gura si Omul cel bun din visteria cea buna a inimii
sale scoate cele bune, pe cînd omul cel rau din visteria cea rea a inimii
sale scoate cele rele, (Mt. 13, 52) ca nu se poate pom bun sa faca roade rele
si nici pom rau sa faca roade bune. Deci toate lucrurile acestea ne duc la întelegerea
faptului ca toate ale omului pornesc de la gîndul omului. Asa ca toata
grija noastra trebuie sa fie sa ne curatim partea dinlauntru a paharului si
a blidului, dupa expresia Domnului Hristos, ca si celelalte sa ne fie curate.
- Prea Cuvioase, marturisesc ca tare m-am mirat atunci cînd am auzit cele
spuse de Cuviosia voastra ca un calugar trebuie sa fie vesel. Am întîlnit
apoi puncte de vedere similare si în cele spuse de parintii Cleopa si
Arsenie. Însa, explicati-ne si noua, de ce un calugar trebuie sa fie vesel?
- Pentru ca un crestin trebuie sa fie vesel. Si daca esti calugar esti si crestin,
iar daca esti crestin nu poti sa fii altfel decît vesel. Pentru ca asa
vrea Domnul Hristos. Domnul Hristos a spus: Bucurati-va si va veseliti, ca plata
voastra multa este în Ceruri, a spus: Acestea vi le spun ca bucuria mea
sa fie întru voi si ca bucuria voastra sa fie deplina, (In. 15). Domnul
Hristos a spus: Iarasi ma veti vedea, se va bucura inima voastra si bucuria
voastra nimenea nu o va lua de la voi, (In. 16) Domnul Hristos a spus: ca împaratia
lui Dumnezeu este prilej de bucurie si a asemanat-o cu un ospat, (Mt.8; Mt.22;
Lc.14; Mt.25) Domnul Hristos a spus cuvintele: Bine, sluga buna si credincioasa,
peste putine ai fost credincios, peste multe te voi pune stapîn (Mt.25(.
Intra în bucuria Domnului tau! La nasterea Domnului nostru Iisus Hristos
s-au spus cuvintele În cîntare îngereasca, slava întru
cei de sus lui Dumnezeu si pe pamînt pace, între oameni bunavoire.
Iar îngerul binevestitor le-a spus pastorilor din preajma Betleemului
Iata, va binevestesc voua bucurie mare, care va fi pentru tot poporul; ca vi
s-a nascut azi Mîntuitor, care este Hristos Domnul (Lc. 2, 11). Iar, la
Înaltarea Domnului nostru Iisus Hristos citim în Sfînta Evanghelie
de la Luca faptul ca ucenicii s-au întors în Ierusalim cu bucurie
mare. Deci bucuria tine de viata crestina. Cine întelege viata crestina
asa cum trebuie, sa stie ca trebuie sa fie un om al bucuriei, un om care se
bucura si un om care raspîndeste bucuria. Sfîntul Apostol Pavel
are si el cuvinte de îndemn la bucurie. De exemplu Bucurati-va cu bucuria
nadejdii (din Epistola catre Romani) sau Bucurati-va pururea si iarasi zic bucurati-va
(cuvinte scrise în Epistola catre Filipeni) sau Totdeauna sa va bucurati,
neîncetat sa va rugati, pentru toate multumiti (cuvinte pe care le citim
în Epistola I catre Tesaloniceni). Toate acestea arata ca un crestin trebuie
sa fie bucuros. Si un calugar, fiind în elita crestinilor, trebuie sa
fie si mai bucuros, pentru ca este calugar. Iar cea dintîi haina cu care
se îmbraca fratele calugar este haina alba si se numeste haina veseliei
Fratele nostru (si i se spune numele) se îmbraca cu haina veseliei. Sa
zicem pentru dînsul Doamne miluieste. Deci fondul trebuie sa fie bucuria.
Si apoi, la slujbele noastre, la Sfîntul Maslu, spunem Faca-se, Doamne,
untdelemnul acesta untdelemn de bucurie, untdelemn de sfintenie, îmbracaminte
împarateasca, pavaza puternica, izbavitor de toata lucrarea diavoleasca,
pecete nestricata, bucurie a inimii, veselie vesnica. Sau, la Sfînta Liturghie,
la sfîrsit, cînd credinciosii cînta Fie numele Domnului binecuvîntat
de acum si pîna în veac, la Liturghia Sfîntului Ioan Gura
de Aur, preotul spune Împlinirea Legii si a Proorocilor, Tu însuti
fiind Hristoase, cel ce ai plinit rînduiala cea Parinteasca, umple de
bucurie si de veselie inimile noastre. Pai, cum sa nu fim bucurosi daca toate
acestea sunt îndrumatoare de bucurie?
- Prea Cuvioase, dar cum se împaca asta cu citatul Umileste-te zilnic
pentru ca, în golul lasat în tine, sa poata intra Dumnezeu? Cum
se împaca bucuria unui calugar cu retragerea lui în vîrful
muntilor în cautare de liniste?
- Calugarii pot sa fie veseli din bucuria pe care le-o da Dumnezeu. Daca te
duci în pustie, te duci cu credinta ta, te duci cu ostenelile tale pentru
o îmbunatatire sufleteasca, si Dumnezeu nu ramîne dator. Dumnezeu
îi da omului bucurie. Dumnezeu nu îi da omului bucurie din relatiile
cu oamenii ci îi da bucurie în starea în care se gaseste el.
Eu, de exemplu, cînd ziceam ceea ce ma învatase Parintele Arsenie,
cînd ziceam Doamne Iisuse Hristoase, Fiul lui Dumnezeu, miluieste-ma pe
mine, pacatosul, eram elev la Timisoara si mergeam catre scoala, aveam uneori
atîta bucurie ca aveam impresia ca ma ridica cineva pe sus, ca nu as mai
putea suporta mai multa bucurie. Iar bucuria acesta era din credinta, bucuria
din legatura cu Dumnezeu. De aceea eu recomand foarte mult rugaciunea aceasta
pentru bucuria pe care o aduce în suflet.
- Spuneati Cuviosia Voastra ca Omul este fiinta care poate zice nu …
- Da, si zice nu.
- Dar nu zice cam des?
- Ba, cam zice!
- Nu zice unde nu trebuie?
- Zice, zice!
- Si ce este de facut?
- Sa stie cînd sa zica nu si cînd sa zica da.
- Si cum stim asta?
- Stim prin îmbogatirea mintii cu gînduri ale lui Dumnezeu, gînduri
care ne orienteaza.
- Prin Credinta si Cultura …
- Exact!
- Spuneti-ne, fiindca am vorbit aici despre cele 5 etape ale programului recomandat
credinciosilor de catre Prea Cuviosia Voastra, spuneti, deci un cuvînt
despre cîteva din aceste etape.
- De fapt este vorba de 5 puncte ale aceluiasi program, ele merg împreuna.
Sa ma refer mai întîi la frecventa la biserica. De ce am pus întîi
frecventa la biserica, respectiv prezenta la biserica în timpul Sfintei
Liturghii în duminici. Pentru ca asa ceva face omul o data pe saptamîna.
Si daca nici o data pe saptamîna nu poate face omul aceste lucruri, înseamna
ca acel om n-are credinta în Dumnezeu. Prezenta la biserica este obligatorie
pentru toti credinciosii si cine nu merge la biserica înseamna ca-l neglijeaza
pe Dumnezeu si tot ceea ce se face în biserica. Pentru el ar putea sa
nu existe biserica , sa nu exista slujba, sa nu exista liturghie. Oameni de
acest gen nu au nici o aderenta la biserica. Eu, pe cei care nu merg la biserica
duminica, la pagîni îi numar. Cineva care nu merge la biserica se
leapada de tot ceea ce se face la biserica. Deci pe cineva care nu merge la
biserica nu-l intereseaza biserica, nu-l intereseaza slujba, nu-l intereseaza
predica, nu-l intereseaza Evanghelia, nu-l intereseaza binecuvîntarile,
nu-i preocupat sa cînte împreuna cu îngerii Sfînt, sfînt,
sfînt Domnul Savaot, nu-l intrereseaza rugaciunea. Deci nu neglijeaza
un singur lucru ci tot ceea ce se face în biserica: Iar cel care merge
la biserica, acela se bucura de binecuvîntari, se bucura de slujba, se
bucura de rugaciune împreuna cu altii, se bucura de Evanghelie, se bucura
de predica, se bucura ca-i închipuie pe heruvimi cîntînd între
ei Sfînta Cîntare a Sfintei Treimi, se bucura ca si el cînta
împreuna cu îngerii Sfînt, sfînt, sfînt Domnul
Savaot. Toate acestea sunt spre bucuria lui si spre înaintarea lui în
Credinta.
În ceea ce priveste cel de-al doilea punct, rugaciunea de dimineata, de
seara si de la masa, daca crezi în Dumnezeu nu poti neglija pe Dumnezeu.
Si atunci trebuie sa ai o vreme de întîlnire cu Dumnezeu: 5-10 minute
dimineata, 5-10 minute seara, 1 minut înainte de masa si 1 minut dupa
masa. Adica trebuie sa tii sema de Dumnezeu. Daca nu faci lucrul acesta înseamna
ca-l neglijezi pe Dumnezeu, iar cine îl neglijeaza pe Dumnezeu este mai
rau decît necredinciosii. Pentru ca, zic eu, este mai bine sa nu crezi
în Dumnezeu decît, zicînd tu ca crezi în Dumnezeu, sa-L
neglijezi pe Dumnezeu.
Al treilea punct din programul meu este citirea Sfintei Scripturi, respectiv
a Noului Testament. Zic eu ca în fiecare zi sa se citeasca cel putin 2
capitole din Noul Testament. Daca acest lucru se poate, este foarte bine, pentru
ca prin asta îti îmbogatesti mintea cu gîndurile lui Dumnezeu,
prin asta ajungi sa fii orientat si în viata de toate zilele. Este mare
lucru sa îti împodobesti mintea cu cuvintele lui Dumnezeu, cuvinte
aduse din Cer pe pamînt. Aceasta este credinta noastra.
- Dar ce ne facem cu cei care se lauda ca citesc Noul Testament ca pe un ziar?
- Draga, oricum l-ai citi, ai totusi un cîstig ca l-ai citit!
- Prea Cuvioase, Parintele Arsenie spunea ca cea mai lunga cale este cea care
duce de la urechi la inima. Vorbiti-ne însa de calea care duce de la inima
la inima. Nu este aceasta o cale mai lunga?
- Calea care duce de la inima la inima este Iubirea. Cineva de la Sfîntul
Munte spunea asa Inima mea are doar intrari, iesiri nu are. De aceea cineva
care a intrat în inima mea nu mai poate iesi de acolo. În ceea ce
priveste cît de lunga sau cît de scurta este aceasta cale, eu nu
am de unde sa stiu. Stiu doar ca aceasta este calea!
- Rostiti, va rugam, un cuvînt despre Rugaciunea Inimii.
- Draga, despre Rugaciunea Inimii s-a vorbit foarte mult în istoria bisericii,
mult mai mult decît este necesar. Aceasta este parerea mea. S-au scris
carti mari, mari, cu tot felul de aprecieri în legatura cu Rugaciunea
lui Iisus. Parintele Arsenie numea aceasta rugaciune, rugaciunea cu care se
mîntuiesc calugarii. Eu m-as bucura ca ea sa fie numita mai mult rugaciunea
de toata vremea. De ce? Pentru ca este recomandata sa se faca toata vremea.
Parintele Arsenie a numit-o rugaciunea cu care se mîntuiesc calugarii,
pentru ca aceasta este rugaciunea cu care-s datori calugarii. Cred ca numele
de Rugaciunea lui Iisus nu este un nume potrivit, pentru ca nu Iisus se roaga,
ci noi ne rugam lui Iisus. Cînd zici Rugaciunea lui Iisus ai impresia
ca înveti o rugaciune cu care se roaga Iisus. Aceasta este parerea mea.
Sau mai auzi pe cîte unii zicînd Aaa, stiu Rugaciunea Inimii! Pai,
domnule, pîna la Rugaciunea Inimii este cale lunga. Poti sa ajungi la
Rugaciunea Inimii, cum poti la fel de bine sa nu ajungi la ea. Deci, Rugaciunea
de toata vremea, Rugaciunea cu care se mîntuiesc calugarii, este aceasta
Doamne Iisuse Hristoase, Fiul lui Dumnezeu, miluieste-ma pe mine, pacatosul.
Unii au mai scurtat-o, altii au mai lungit-o, însa formula clasica a acestei
rugaciuni este cea care am spus-o mai sus. Trebuie spus aici ca nu continutul
este rugaciune, ci angajarea prin continut în rugaciune este Rugaciunea.
Cînd cineva se face calugar si i se dau metaniile, se spune Fratele nostru
(si i se spune numele) primeste sabia duhului, care este cuvîntul lui
Dumnezeu spre rugaciunea din tot ceasul catre Hristos. Aceasta este prezentarea
în fata obstii. Si apoi i se spune candidatului la calugarie Ca esti dator,
în toata vremea, a avea în minte, în inima, în cugetul
si în gura ta numele Domnului Iisus si a zice Doamne Iisuse Hristoase,
Fiul lui Dumnezeu, miluieste-ma pe mine, pacatosul! Asta este esentialul în
Rugaciunea de toata vremea, esti dator, trebuie sa o faci, esti obligat sa zici
– cît poti de des - Doamne Iisuse Hristoase, Fiul lui Dumnezeu,
miluieste-ma pe mine, pacatosul! Daca esti calugar si nu faci treaba asta, sa
stii ca nu esti calugar! Daca nu esti preocupat de lucrul acesta, nu esti calugar!
Bineînteles ca rugaciunea aceasta nu exclude pravila liturgica, rugaciunea
din biserica. Dar, cît poti, mai ales atunci cînd mintea nu e ocupata
cu altceva de folos, esti dator sa zici Doamne Iisuse Hristoase, Fiul lui Dumnezeu,
miluieste-ma pe mine, pacatosul! Aceasta este o datorie a calugarilor dar sunt
îndemnati la ea si credinciosii care nu sunt calugari. Si ei trebuie sa
spuna rugaciunea aceasta în folosul lor. Numai ca acestia din urma nu
sunt obligati, nu li se poate reprosa ca n-au zis destul aceasta rugaciune,
ca au zis-o prea rar sau ca n-au zis-o deloc. Rugaciunea aceasta este un ajutor
pentru cei care sunt mireni si o obligatie pentru cei care sunt calugari. Asta
trebuie accentuat si asta trebuie subliniat cît se poate de mult si cît
se poate de des.
Eu am învatat rugaciunea aceasta cu 11 ani înainte de a fi obligat
sa o fac, cu 11 ani înainte de a fi calugar. Era în anul 1942, aveam
13 ani si jumatate, cînd am venit aici, la manastirea Brîncoveanu.
Am vorbit atunci cu Parintele Arsenie Boca, doream deci sa ma calugaresc, Parintele
a vorbit cu mine ca si cu un om mare, m-a luat la spovedit si mi-a pus în
vedere Rugaciunea cu care se mîntuiesc calugarii. De ce a facut acest
lucru nu mi-a spus, dar stiu eu de ce. Pentru ca Parintele si-a dat seama, cum
era un om cu putere de patrundere, de intuitie, cu capacitatea de a întelege
esentialul din orice lucru, a realizat deci ca ceea ce as putea face eu ca mirean,
nefiind calugar, ar fi sa ma angajez la rugaciunea aceasta a calugarilor, Mi-a
spus sa o spun cu gîndul, nu cu cuvîntul vorbit – desi se
poate spune si cu cuvîntul vorbit, uneori este si necesar, simti tu nevoia
sa o spui astfel. Însa Parintele mi-a spus sa o spun cu gîndul,
sa o lipesc de respiratie, si sa zic asa Doamne (între respiratii) Iisuse
Hristoase, Fiul lui Dumnezeu (tragînd aer în piept, odata cu aceasta)
miluieste-ma pe mine, pacatosul! (dînd aerul afara din piept, odata cu
aceasta). Asta am învatat eu de la Parintele Arsenie, cu asta am plecat
la drum si aproape n-am mai adaugat nimic la aceasta – ma refer ca informatie
în chestiunea aceasta a Rugaciunii de toata vremea. Parintele Arsenie
nu mi-a zis ca trebuie sa iau legatura cu un om experimentat, cu un om duhovnicesc,
cu un om care zice de rugaciunea aceasta si de la care as putea sa învat
ce am de facut în cazuri deosebite. Cred eu ca Parintele nu mi-a spus
asta pentru ca si-a dat seama ca nu întîlnesc un astfel de om. Si,
de fapt, nici n-am întîlnit!
Mai tîrziu am ajuns eu si pe la Sihastria, am vorbit si cu Parintele Cleopa.
Parintele Cleopa, daca l-am întrebat despre Rugaciunea Inimii a început
sa-mi spuna ca Fericitul Ioan de la Valaam a spus … sau ca Sfîntul
Diadoh, episcopul Foticeii zice … I-am spus Parinte, nu asta ma intereseaza,
astea le citesc si singur, nu de informatie d-asta am nevoie! Pe mine ma intereseaza
niste lucruri din experienta proprie. Domnule, ce fac eu ca sa fie rugaciunea
lucratoare? Deci, chestiunea esentiala în aceasta privinta este angajarea
în rugaciune. Dar accentuez din toate puterile mele de a afirma un lucru,
ca rugaciunea nu trebuie sa se faca cu exclusivitate, chiar daca esti calugar.
Nu te gîndesti ca, atunci cînd vorbesti cu cineva trebuie sa spui
Doamne Iisuse Hristoase, Fiul lui Dumnezeu, miluieste-ma pe mine, pacatosul!
Nu-i adevarat! Cînd vorbesti cu cineva îl asculti pe ala si te raportezi
la ce îti spune. Nu spui, cînd asculti o predica, Doamne Iisuse
Hristoase, Fiul lui Dumnezeu, miluieste-ma pe mine, pacatosul! Fiindca, daca
spui asta atunci nu mai asculti predica. Deci sunt niste lucruri care trebuie
puse în evidenta si care trebuie stiute de catre toti oamenii care vor
sa zica Doamne Iisuse Hristoase, Fiul lui Dumnezeu, miluieste-ma pe mine, pacatosul!
Eu am spus oamenilor Mai fratilor, eu nu cred ca atunci cînd ma voi întîlni
cu Dumnezeu, El îmi va spune: E drept ca ai zis Rugaciunea Inimii, ai
zis-o de multe ori, dar sa stii ca o mai puteai zice de vreo 2 milioane de ori
si n-ai zis! Nu se poate! Pentru ca asta nu este o chestiune preamaritoare de
Dumnezeu ci este o chestiune în favoarea omului. Eu cred ca ar trebui
sa ajungem sa spunem si multe alte rugaciuni în afara de Doamne Iisuse
Hristoase, Fiul lui Dumnezeu, miluieste-ma pe mine, pacatosul! De exemplu: Mare
esti Doamne, si minunate sunt lucrurile tale, si nici un cuvînt nu este
de ajuns în lauda minunilor tale, sau Slavescu-te Doamne, ca sunt minunat
întocmit!, sau: Cît de minunat este numele Tau Doamne, în
tot pamîntul, sau: Cît de minunate sunt lucrurile Tale, Doamne,
toate cu întelepciune le-ai facut!
Sunt deci atîtea si atîtea lucruri pe care le poti purta în
suflet si spre slava lui Dumnezeu. Mai este, de exemplu, si rugaciunea Pe Tine
te laudam, pe Tine binetecuvîntam, tie îti multumim Doamne, si ne
rugam tie, Dumnezeul nostru. Sunt, iata, atîtea lucruri pe care le poti
spune si care sunt tot rugaciuni si tot cu efect. Nu înseamna ca, daca
nu spui Doamne Iisuse Hristoase, Fiul lui Dumnezeu, miluieste-ma pe mine, pacatosul!
Dumnezeu nu te mîntuieste si nu te miluieste. Nu-i adevarat! Eu cred ca,
în momentul în care ai zis lui Dumnezeu si lui Domnul Hristos, Doamne
Iisuse Hristoase, Fiul lui Dumnezeu, miluieste-ma pe mine, pacatosul! El te-a
miluit. Si poate ca te-a miluit chiar cu asta, cu faptul ca mai poti zice de
multe ori Doamne Iisuse Hristoase, Fiul lui Dumnezeu, miluieste-ma pe mine,
pacatosul! Asta este credinta mea. Nu ca fii atent ca n-ai zis, baga de seama
ca nu te primeste Dumnezeu! Nu-i adevarat, te primeste Dumnezeu cu ceea ce faci
spre slava Lui. Daca Rugaciunea Inimii ar fi fost necesara, ne-ar fi dat-o Dumnezeu
în Evanghelie. Ori, rugaciunea aceasta s-a introdus mult mai tîrziu
în spiritualitatea ortodoxa. Deci, cei care nu au zis Rugaciunea Inimii
nu s-au mîntuit? Ananianul a zis doar: Doamne ajuta! Este si asta o rugaciune…
- Sfîntul Macarie spune Omule, roaga-te cum poti, dar roaga-te adeseori!
Acest lucru nu se contrazice cu regulile stricte ale rugaciunii pe care le recomanda,
de pilda, Parintele Cleopa?
- Draga, Parintele Cleopa a fost si el un om. A avut si el niste gînduri,
o experienta … Asta nu înseamna ca Parintele Cleopa este o autoritate,
ca trebuie sa te tii de el ca altfel, gata, te duci în iad si el se duce
în Rai.
- Si atunci cum ne întîlnim la poarta Raiului?
- Nu stiu cum ne-om întîlni, om vedea noi atunci cum.
- Rostiti, va rog, un cuvînt despre uitare.
- Draga, Sfîntul Marcu Ascetul spune Uitarea este pierzare. În Epistola
catre Nicolae Monahul, el face afirmatia Înaintea a tot pacatul merg 3
uriasi: Nestiinta, Uitarea si Nepasarea. Uitarea este, poate, o deficienta a
omului, este pierderea din memorie a unor lucruri care ne ramîn acolo.
Uitarea, zic unii, este necesara. Altii spun ca nu este necesara si aceasta
opinie o am si eu. Ar fi bine sa nu uiti, mai ales lucrurile pe care le-ai învatat.
Se zice ca, dintr-o carte întreaga citita, în memorie îti
ramîne doar 4 % din ceea ce ai citit. Pai îti ramîne o carte
mult mai mica!
Deci uitarea este ceva ce nu putem noi realiza, prin puterea noastra, ceva ce
se întîmpla fara noi. Adica eu nu vreau sa uit si totusi uit. Cînd
vreau sa învat ceva, o pot face fara probleme. Deci stim metoda de acumulare
însa nu stim metoda de uitare. Asta cred eu ca este uitarea.
- Vorbiti-ne, va rugam, despre icoane si despre rolul lor în biserica
ortodoxa.
- Eu sunt într-o biserica plina cu icoane. Nu exista ortodoxie fara icoane
si nu exista ortodoxie fara cultul icoanelor. Cineva ar putea zice ca icoanele
sunt doar niste imagini care creaza o atmosfera. Este adevarat acest lucru însa
icoanele nu reprezinta numai atît. Icoana este o prezenta harica, o prezenta
a celor înfatisati pe icoana: Ea ne pune în legatura cu persoana
care este în icoana. De aceea în ortodoxie exista o cinstire a icoanelor
în legatura cu cinstirea persoanelor de pe icoane. La slujba noi zicem,
în fata icoanei Domnului Hristos Prea Curatului Tau chip (vorbim cu Domnul
Iisus nu cu chipul) ne închinam, Bunule (Bunul fiind Domnul Hristos) cerînd
iertarea greselilor noastre, Hristoase Dumnezeule. Ca de voie bine ai voit a
Te sui cu trupul pe cruce, ca sa mîntuiesti din robia vrajmasului pe cei
ce i-ai zidit. Pentru aceasta, cu multumire strigam tie: Toate le-ai umplut
de bucurie, Mîntuitorul nostru, cel ce ai venit sa mîntuiesti lumea.
Aceasta este o alcatuire care pune în evidenta chipul Domnului Hristos,
în legatura cu Domnul Hristos. Aceasta este conceptia ortodoxa. Deci,
eu ma apropii de icoana Mîntuitorului, sarut icoana Mîntuitorului
ca si cînd as saruta pe Domnul Hristos însusi, si aceasta o primeste
Domnul Hristos ca o cinstire din partea mea, a credinciosului ortodox. La fel
se întîmpla si cu icoana Maicii Domnului, la fel si cu icoanele
Sfintilor lui Dumnezeu.
Numai ca icoana are valoare numai pentru cine o vede. Cei ce nu vad icoana stiu
doar ca ea este un obiect sfintit, ca este pusa acolo spre sfintire, si o cinstesc
fara a avea însa impresia pe care o are cel ce vede icoana.
- Prea Cuvioase, spuneti, va rugam si cîteva cuvinte despre viata si greutatile
manastirii Brîncoveanu, manastire ortodoxa în mijlocul Ardealului.
- Draga, noi, ca toti calugarii, facem slujba în biserica timp de 7 ore
pe zi. Ar trebui sa facem cele 7 Laude, dar noi una nu o facem, ma refer aici
la miezonoptica ce ramîne de facut personal, fiecare facînd-o atunci
cînd poate. Facem deci cele 6 Laude pe care le împartim în
3 parti: dimineata, la ora 7, facem un Acatist, slujba Ceasului VI, slujba Ceasului
III si Sfînta Liturghie; dupa-masa, la ora 18, facem slujba Ceasului IX,
Vecernia si Pavecernita, iar mai tîrziu, la ora 20, începem Utrenia
si facem si slujba Ceasului I. Aceasta este slujba pe care o facem în
biserica. Personal, fiecare face rugaciunile pe care le poate, rugaciuni de
dimineata, de seara, etc. În biserica, în cadrul Sfintei Liturghii,
se face si Paraclisul Maicii Domnului. Iar Rugaciunea de toata vremea, Doamne
Iisuse Hristoase, Fiul lui Dumnezeu, miluieste-ma pe mine, pacatosul! Este o
rugaciune pe care o are în vedere fiecare, dupa posibilitatile sale, pentru
ca este o rugaciune necontrolabila.
În ceea ce priveste greutatile pe care le întîmpina manastirea,
eu nefiind în conducerea manastirii nu am cunostinta care sunt aceste
greutati. Poate or fi si probleme caci în lumea asta nu sunt numai lucruri
usoare. Trebuie însa sa le împlinim pe toate, cu ajutorul Domnului,
dupa puterile noastre.
- Prea Cuvioase, va voi pune acum o întrebare pe care am mai pus-o si
celorlalti parinti duhovnicesti cu care am mai discutat. Vreau însa sa
aud si parerea Prea Cuviosiei voastre: alegem estul sau vestul?
- Asta este o chestiune personala pe care fiecare ar trebui sa o aiba în
vedere. Eu, de exemplu, nu aleg nimic dintre acestea doua, stau în tara
în care m-a pus Dumnezeu. Dar, trebuie sa recunosc, nu ma nelinisteste
niciodata faptul ca cineva se duce în strainatate pentru a realiza lucruri
pe care aici nu le poate realiza. Sunt prea mici salariile, sunt prea mici pensiile,
nu se poate trai o viata decenta, este mereu nesiguranta aceasta a zilei de
mîine – în sensul ca mîine poti sa fii somer si dupa
aceea poti sa nu mai fii nici somer. Deci sunt atîtea si atîtea
lucruri pe care nu le judeca nimeni ca nu-s bine facute. Nu stiu ce s-ar putea
face ca sa nu mai fie asa. Am întîlnit oameni care au o pensie foarte
mica si datorii, la bloc, foarte mari. Ce face omul acela? Cine se gîndeste
la situatia asta? Cine poate interveni pentru binele acelui om? În Germania,
de exemplu, sunt asociatii care completeaza trebuintele oamenilor, le dau bani
pîna la masura în care acei oameni pot sa traiasca decent. Asta
o face biserica, asta o fac diferite asociatii. Asa ca, acolo, oamenii gîndesc
si astfel ai putea zice ca alegi vestul: Domnule, ma duc acolo, daca pot ramîne
acolo – acolo ramîn! Pentru ca munca se plateste mai bine, chiar
daca muncesc mai mult decît în tara, si dupa aceea am o pensie din
care pot sa traiesc comod. Ori, la noi nu se poate lucrul aceta si noi trebuie
sa recunoastem ca nu se poate. Parintele Arsenie zicea ca în America este
mai bine pentru trup iar aici este mai bine pentru suflet. Totul este deci în
functie de ceea ce îsi alege omul. Trebuie sa recunoastem însa ca
nu suntem numai suflet ci avem nevoie si de cele pentru trup, de cele ce sunt
mai greu de agonisit în societatea româneasca actuala.
- Referitor la vizita Sanctitatii Sale în România, stiu ca ati spus
ca va pare bine ca vine … si ca pleaca!
- Asta am declarat înainte de venirea sa aici. M-a întrebat un profesor
de teologie din Elvetia ce zic eu despre venirea Papei. Si am zis ca-mi pare
bine ca vine si îmi pare bine ca pleaca.
- Va mentineti aceasta pozitie?
- Sigur. De ce nu? Mie îmi pare bine ca a venit!
- Si ca a plecat?
- Îmi pare bine si ca a plecat. Pentru ca nu e locul lui aici! Cred ca
si lui îi pare bine ca a plecat.
- Credeti ca apropierea bisericilor, lucru pe care Papa încearca acum
sa îl faca, se va realiza?
- Nu! Cred ca nu se va realiza. Nu suntem în stare sa ne unim.
- De ce?
- Pentru ca nu putem! Fiecare crede ca unirea trebuie facuta din partea celorlalti
cu el. Si atunci, cum sa te unesti?! Cum sa ma unesc eu cu Papa daca el vrea
sa-si pastreze prerogativele si sa ramîna tot Papa?! Cum sa ma unesc?!
- Dar Sanctitatea Sa nu întelege lucrul acesta?
- Se vede ca nu întelege. Si atunci, el nu cedeaza, eu nu vreau si Doamne-ajuta!
- Nu ar fi mai bine sa cedam noi?
- Nu o sa putem ceda! Nu o sa putem! Daca cedam noi înseamna ca ne desfiintam,
înseamna ca nu mai suntem ortodocsi ci suntem catolici. Si apoi, mai este
ceva. Draga, pîna acum nu s-a ajuns la nimic esential în ceea ce
priveste apropierea oamenilor din punct de vedere religios. Nu s-a ajuns la
nimic esential în ceea ce priveste lucrarea aceasta ecumenica. Doar Hai
sa ne unim! Sau, cum am scris eu în Convorbiri duhovnicesti, s-a ajuns
doar la Hai sa dam mîna cu mîna! Atît! Mai mult nu se poate.
Acum suntem în situatia pe care o stim cu totii, nu putem face mai mult.Am
zis Domnule, daca totusi oamenii ar vrea sa se uneasca în ceva care ar
da nadejde ca se pot uni si mai mult, asta ar fi sa praznuiasca Pastele la aceeasi
data. Toti credinciosii crestini din lumea aceasta sa praznuiasca, la aceeasi
data, Pastele.Nu se poate! Uite, nici catolicii nu praznuiesc la aceeasi data
Pastele. Pentru ca romano-catolicii îl praznuiesc la o data iar greco-catolicii
îl tin o data cu ortodocsii. În ceea ce priveste pe greco-catolici,
fiindca a venit vorba de ei, trebuie sa spun ca, din punctul meu de vedere,
ei nu au nici o ratiune de a exista, sunt un fel de doua feluri – nu sunt
nici catolici puri si nici ortodocsi. Ei iau de la ortodocsi ce vreau, iau de
la catolici ce le convine si apoi se declara catolici. Deci nici macar ei, în
aceeasi biserica, nu au aceeasi data de praznuire a Pastilor. Atunci ce sa mai
zicem de celelalte lucruri care trebuie sa formeze unitatea?
Sa ne referim la semnul crucii. Romano-catolcii fac semnul crucii de la stînga
la dreapta. Noi, de la dreapta la stînga. Greco-catolicii tot de la dreapta
la stînga. Si uite asa mai avem înca un punct de neunire.
Asa ca eu nu cred în posibilitatea unirii bisericilor!
- Prea Cuvioase, va rog sa spuneti un cuvînt despre fratii armeni care
vor sarbatori anul viitor 1700 de ani de la crestinarea Armeniei.
- Pot sa va spun doar o întîmplare petrecuta la manastirea noastra.
A venit odata la noi un episcop armean. El era însotit de mitropolitul
Nicolae Mladin. Armenii au fost crestinati de Sfîntul Grigore Luminatorul.
Ei bine, acest episcop armean mi-a spus un lucru care mie mi-a placut tare mult
si pe care l-am spus si eu la rîndul meu, pentru ca ce-mi place mie spun
si la altii, sa le placa si lor. El mi-a spus ca în Armenia exista o legenda
care spune ca un copil citea din scrierile Sfîntului Grigore Luminatorul.
Si, citind, nu întelegea. Atunci Sfîntul Grigore, fiti atenti, a
iesit din carte si i-a spus copilului ceea ce trebuia sa înteleaga. Asta
mie îmi place tare mult! A iesit din carte, nu a venit de undeva de departe,
de sus sau de jos, din dreapta sau din stînga. A venit din carte! Îmi
place tare mult, pentru ca orice carte este o întîlnire cu cel care
a scris-o. Asta stiu eu despre armeni si altceva nici nu ma intereseaza.
- Dati un sfat tinerilor. Îi îndemnati sa intre în viata aceasta
calugareasca, sa se faca monahi?
- Nu!
- De ce?
- Nu vreau! Draga, eu niciodata n-am îndemnat pe cineva sa se faca calugar.
Asta nu înseamna însa ca mie nu-mi place sa fiu calugar. Îmi
place! Îmi place de nu va pot spune cît îmi place! Eu simt
ca asta mi-a fost calea în viata. Dar nu am îndemnat pe nimeni,
niciodata, sa se faca calugar. De ce? Pentru ca asta este o chestiune pe care
trebuie sa o stie doar respectiva persoana, sa o simta ea. Sunt destui improvizati
în calugarie, sunt destui domiciliati la manastire. Sunt destui calugari
despre care Parintele Arsenie Boca ar spune ca sunt cuiere de haine calugaresti.
Sunt destui de genul acesta si nu vreau sa mai fie asa. Vreau sa fie oameni
cumsecade, oameni care sunt cîstigati pentru Dumnezeu, si aceia sa aleaga
singuri viata calugareasca. Asta vreau! Si daca-i asa, e bine. Si daca nu-i
asa, nu-i bine!
- Ce sa faca tinerii pentru a redresa situatia în care se afla tara noastra?
- Draga, acesta este o chestiune pe care nu o poate realiza numai cineva pentru
toata tara. Oricît ai fii de important, chiar de ai fii un Corneliu Zelea
Codreanu, tot nu vei putea sa schimbi ceva în tara asta!
- De ce ati ales acest exemplu?
- Pentru ca el a fost o personalitate puternica. Cea mai puternica personalitate
româneasca pe care o stiu eu! Nu a mai fost nimeni la nivelul lui!
- Dar Nae Ionescu?
- Dupa Nae Ionescu s-au orientat foarte mult intelectualii. Însa Nae Ionescu
nu a fost un om extraordinar. A stiut ce a stiut, a afirmat ce a afirmat, dar
nu a fost un om mare. Uite, Parintele Staniloae … Mai frate, Parintele
Staniloae a scris lucruri multe si frumoase dar nu a determinat ceva prin scrierile
lui. Ce a determinat Parintele Staniloae?! Nimic! Doar o scoala teologica, atîta
tot!
- Nu este de ajuns?
- Nu-i de ajuns! Pai, cum sa fie de ajuns domnule?! Oamenii traiesc din carti?!
- Dar altii nu fac nici macar atît …
- Zici si tu cum a zis unul de aici, de la manastire. Era unul care facea poezii,
dar nu facea poezii bune. Si, cînd îi spuneam eu ca nu-s bune, zicea
Tu nici asa nu poti sa faci!
Draga, deci trebuie sa fim cu judecata. Este adevarat ca Parintele Staniloae
a scris frumos. Dar, as vrea sa stiu cîti mai citesc scrierile Parintelui
Staniloae? Cîti le înteleg? Cîti le aplica în viata?
Este doar o teorie teologica pe care Parintele Staniloae a putut sa o gîndeasca,
si este foarte bine caci sunt lucruri bune. Dar el nu a fost o personalitate
puternica, nu a determinat ceva. Personalitate puternica în biserica a
fost Parintele Arsenie Boca. Stii ce era aici, la manastire, cît a fost
Parintele Arsenie, pîna în 1948? Lumea de pe lume!
- Dar cine mai stie astazi de Parintele Arsenie si cîti stiu cine a fost
Parintele Staniloae?
- Asta este pentru ca Parintelui Staniloae i s-a facut atmosfera, ca au spus
altii despre el. Despre Parintele Arsenie stiu însa toti cei care au venit
în contact cu el, cei care au primit dar de la Dumnezeu prin Parintele,
cei la care a ctitorit Parintele si cei care si-au schimbat viata prin actiunea
Parintelui.
- Pentru ca tot am ajuns la acest subiect, v-as ruga sa amintiti cîtiva
din parintii mai sporiti pe care i-ati cunoscut în viata Cuviosiei Voastre,
parinti care astazi sunt uitati de lume.
- Un Parinte uitat, un Parinte sporit care ar trebui sa fie astazi cunoscut,
care a trait aici, la manastire, este Parintele Arhimandrit Serafim Popescu.
Însa nu are rost sa-l facem acum cunoscut. El a scris o singura carte
iar eu am scris despre el un articol în doua numere, aparut în anul
1996 în revista Epifania. Mie tare mi-a placut cum am scris acel articol
si cred ca din cauza aceasta le-a placut si altora. Am scris asa cum era Parintele,
om senin, binevoitor, mîngîietor, iertator, pogorîtor, cum
se bucura de întîlnirea cu oamenii, cum zicea: Bata-va norocul!,
cum era vesel, cum glumea, cum spunea bancuri cuviincioase (cum ca unul s-a
dus la stîna si ciobanii au facut balmus tare bun si au vrut apoi sa-l
serveasca si pe oaspete. Ala nu a vrut, ca nu-i trebuie, ca nu-i place …
Iar unul din ciobani a zis atunci: Ba, tineti-l doi si dati-i unu’! si
cînd i-a dat si a vazut el cît este de bun, a zis: E, acum schimbati-va:
sa ma tina unu’ si sa-mi dea doi!)
- Pentru ca as vrea sa încheiem aceasta convorbire cu Prea Cuviosia voastra
v-as ruga, în final, sa rostiti cîteva poezii dragi inimii Cuviosiei
Voastre. Poate poezii de dragoste …
- Stii cum este cu poeziile de dragoste? Eram la Iasi si m-a întrebat
cineva cum poate sa-si manifeste cineva iubirea fata de o anumita persoana.
Si atunci mi-am adus aminte de o poezie de Zorica Latcu, poezie intitulata Te
port în mine. Si am raspuns prin aceasta poezie:
Te port în suflet, ca pe-un vas de pret,
Ca pe-o comoara-nchisa cu peceti,
Te port în trup, în sînii albi si grei,
Cum poarta rodia samînta ei.
Te port în minte, ca pe-un imn sfintit,
Un cîntec vechi, cu crai din Rasarit.
Si port la gît, nepretuit sirag
Strînsoarea cald-a bratului tau drag.
Te port în mine tainic, ca pe-un vis,
În cer înalt de noapte te-am închis.
Te port, lumina rumena de zori,
Cum poarta florile mireasma lor.
Te port pe buze, ca pe-un fagur plin.
O poama aurita de smochin,
Te port în brate, horbote subtiri,
Manunchi legat cu grija, fir cu fir.
Cum poarta floarea rodul de cais,
Adînc te port în trupul meu si-n vis.
Si imediat am primit un alt bilet Parintele ne-a spus o poezie de dragoste.
Va rugam sa ne mai spuneti vreo doua. Dar n-am stiut atunci. Apoi mi-am pus
mintea cu studentii, am venit acasa si am mai învatat doua poezii de dragoste
Somnoroase pasarele de Eminescu si Epitalam de Zorica Latcu. Cînd am fost
din nou la Iasi le-am spus studentilor V-am ramas dator cu doua poezii de dragoste.
Voi spune trei, pe cea de data trecuta si cele doua de acum. Si am spus Epitalam,
care a avut un foarte mare succes. Epitalam înseamna cîntec de nunta:
Iata, fecioare din Chios, rasare Luceafarul serii.
Marea e lina, vazduhul e greu de miresmele verii.
Tortele ard luminos si rasuna de cîntece casa;
Doris, frumosul pescar, în iatac îsi asteapta mireasa.
Vîntul suspina prin ierburi, si murmura marea carunta,
Mîndre fecioare din Chios, sa ziceti cîntarea de nunta.
Tu erai cea mai frumoasa din hora fecioarelor noastre.
Multi cunoscut-au puterea privirilor tale albastre,
Multi au dorit trupul alb si buzele dulci ca o floare,
O, Kalliroe; tu stii ca pe multi azi în suflet îi doare.
Vîntul suspina prin ierburi, si murmura marea carunta,
Mîndre fecioare din Chios, sa ziceti cîntarea de nunta.
Doris, frumosul pescar, are-o luntre cu zece vintrele,
Albe – si mrejele lui totdeauna sunt grele.
Glasul lui dulce în noapte departe pe apa rasuna,
Parul lui moale luceste, cînd trece sub raza de luna.
Vîntul suspina prin ierburi, si murmura marea carunta,
Mîndre fecioare din Chios, sa ziceti cîntarea de nunta.
Doris, deschide, deschide, sa intre mireasa în casa.
Tu ai sa-i smulgi de pe fata frumosul ei val de matasa.
Noi o sa ducem la temple miresme curate si miere,
Pentru Hymen Hymenaios, Athene si vajnica Here.
Vîntul suspina prin ierburi, si murmura marea carunta,
Mîndre fecioare din Chios, sa ziceti cîntarea de nunta.
Zeus, stapînul cel drept, sa va dea din belsug fericire.
Zile senine de munca sa cereti, si nopti de iubire.
Bratele albe sa fie un leagan de dulce-alintare,
Pentru micutul ce vine ca pret al durerii amare.
Vîntul suspina prin ierburi, si murmura marea carunta,
Mîndre fecioare din Chios, sa ziceti cîntarea de nunta.
Nu vei mai merge cu noi în cîmpiile ude de roua,
O, Kalliroe, de-acum vei intra în viata cea noua.
Buzele noastre surîd, dar de lacrimi ni-s genele pline,
Cînd va uram cu iubire un ultim: ramîneti cu bine.
Tace si vîntul în ierburi, si tace si marea carunta,
Mîndre fecioare din Chios, sfîrsit-am cîntarea de nunta.
Mai frate, ce s-au bucurat cei de acolo … Le-am zis Îmi
pare bine ca n-am învatat-o degeaba, ca am învatat-o si pentru voi!
Si sa continuam cu o Fila din Acatist:
Bucura-te, leagan alb de iasomie,
Catre care-n roiuri fluturii coboara,
Bucura-te, raza stelei din vecie,
Sipot care curge lin cu apa vie,
Bucura-te, Maica pururea Fecioara,
Dulcea mea Marie.
Bucura-te, floare fara de prihana,
Alba ca argintul noptilor de vara,
Spicul cel de aur vesnic plin cu hrana,
Mirul care vindeci orice fel de rana,
Bucura-te, Maica pururea Fecioara,
Ploaia cea de mana.
Bucura-te, brazda plina de rodire,
Munte sfînt, în care s-a-ngropat comoara,
Bucura-te, cîntec tainic de iubire,
Clopot de chemare, cîntec de marire,
Bucura-te, Maica pururea Fecioara,
Blînda fericire.
Bucura-te, marul vietii care-nvie,
Pomul greu de roada-n plina primavara.
Bucura-te, iarasi, tarm de bucurie,
Dintru care curge miere aurie,
Bucura-te, Maica pururea Fecioara,
Sfînta mea Marie.
Si voi încheia cu o Ectenie:
Pentru ca iubirea noastra sa-nfloreasca,
Alba cum e crinul Bunelor Vestiri,
Pentru ca mladita dragostei sa creasca,
Plina de miresme, dulce de rodiri;
Pentru ca din neaua grea de peste iarna
Rod de viata calda iarasi sa legam,
Pentru ca lumina peste noi sa cearna,
Domnului sa ne rugam.
Pentru ca sa-si verse binecuvîntarea,
Ca un zvon de vînturi line, peste noi,
Pentru ca în suflet sa-i simtim chemarea,
Cînd plecam genunchii, seara, amîndoi;
Pentru ca-n iubirea Lui sa ne-mpreune,
Cînd, cuprinsi de patimi, numele-I strigam,
Pentru ca-n vecia Lui sa ne cunune,
Domnului sa ne rugam.
Pentru ca belsugul tarinilor grele
Sa ne faca traiul rodnic si umil,
Pentru ca rasfrîngeri din surîs de stele
Sa sclipeasca-n lacrimi ochii de copil;
Pentru ca sudoarea sa ne miruiasca
Si-n lumina mortii viata s-o cercam,
Pentru ca din munca pacea sa rodeasca,
Domnului sa ne rugam.
Pentru ca-n multimea îndurarii Sale
Însusi sa-si pogoare pasul catre noi,
Pentru ca sa-I ducem sufletul în cale,
Cu miros de smirna si cu ramuri moi;
Pentru ca-n lumina alb-a diminetii,
Din strînsoarea carnii sa ne dezlegam,
Si-ntr-un pas sa trecem pragul larg al vietii,
Domnului sa ne rugam.
- În final, rostiti va rugam un cuvînt de folos pentru toti cei
care vor citi aceste rînduri.
- Draga, toate cuvintele pe care le-am spus sunt cuvinte de folos. Sa le împlineasca!
Un interviu de Fabian Anton
Manastirea Brîncoveanu
28 mai 2000