BluePink XHost |
Gazduire site-uri web nelimitata ca spatiu si trafic lunar la doar 15 eur / an. Inregistrare domenii .ro .com .net .org .info .biz .com.ro .org.ro la preturi preferentiale. Pentru oferta detaliata accesati site-ul BluePink |
Nicolae Steinhardt
Hristos ca gentleman şi
cavaler
Încrederea - prima calitate a
boierului, cavalerului şi gentlemanului
Bănuiala -
trăsătura fundamentală a şmecherului
O fi hulă curată, dar am o teorie a mea,
după care Hristos nu ne apare din Evanghelii numai ca blând, bun, drept,
fără de păcat, îndurător, puternic ş.a.m.d.
Din relatările Evangheliilor -
fără excepţie - ne apare şi înzestrat cu toate
însuşirile minunate ale unui gentleman şi cavaler.
Mai întâi că stă la uşă
şi bate; e discret. Apoi că are încredere în oameni, nu-i
bănuitor. Şi încrederea e prima calitate a boierului şi
cavalerului, bănuiala fiind, dimpotrivă, trăsătura
fundamentală a şmecherului. Gentlemanul e cel care - până la
dirimanta probă contrarie - are încredere în oricine şi nici nu se
grăbeşte, avid, să dea crezare defăimărilor strecurate
pe seama unui prieten al său. La şmecheri şi la jigodii
reacţia numărul unu e întotdeauna bănuiala, iar neasemuita
satisfacţie - putinţa de a şti că semenul lor e tot atât de
întinat ca şi ei.
Mai departe. Hristos iartă uşor şi
pe deplin. Şmecherul nu iartă niciodată, ori dacă se
înduplecă (fără ca să ierte), o face greu, în silă, cu
ţârâita. Pe când Domnul: "Nici eu nu te osândesc. Mergi şi nu mai
păcătui." Nici eu nu te osândesc...
E oricând gata să vină în ajutor, atâta
aşteaptă. Îi e milă. Pe văduva din Nain,
pe orbi, pe femeia gârbovă, îi milostiveşte fără ca ei
să fi cerut ceva. Ştie să gradeze aprecierea, dă
fiecăruia ce-i al său. Hananeancei, care a
dat dovadă de stăruinţă şi curaj, îi spune mai
mult decât altora pe care-i izbăveşte, întrebuinţează o
formulă complementară: O, femeie! mare îţi este
credinţa. (Numai ei; numai ei şi exclamativul O! şi
calificativul mare!)
E mereu - şi cu osebire de grijuliu asupra
acestui punct - atent şi politicos; prietene îi spune lui Iuda.
Niciodată o insultă sau o vorbă dispreţuitoare
faţă de păcătos. Nu se vede din nici un text vreun moralism
înţepat, vreo pudoare de comandă. Şi nici o condiţie
prealabilă pusă păcătoşilor, nici o discriminare: Pe
cel ce vine la mine nu-l voi scoate afară. Fiului risipitor îi iese în
cale (şi încă departe fiind...). Iar ori de câte ori dă,
dă, din belşug, mai mult decât s-ar cuveni, boiereşte. (Ce poate
fi mai străin de contabila meschinărie şi fariseic drămuita
socoteală, şi mai bună dovadă de mărinimie, decât
aceste cuvinte de la Ioan 3, 34: "Căci Dumnezeu nu dă duhul cu
măsură"?) Gospodăreasca, nu, cuvântul e prea frumos,
administrativa îngrijorare a lui Iuda pentru banii cheltuiţi pe mir
arată, pe de o parte, că vânzătorul era lipsit de simţul
dărniciei, iar pe de alta că Domnul de la sine trecea -
boiereşte - peste orice calcul şi avariţie (fie ele sulemenite
în opere de binefacere şi patronaj) pentru a gusta bucuria de a risipi
(care-i tot una cu a jertfi) în clipe de înălţare sufletească.
Şi acesta este un gest nobil, nobilul fiind oricând în stare
să-şi sacrifice viaţa sau să-şi spulbere averea.
(Nobilul îşi va da uneori viaţa în duel pentru motive mundane ori
îşi va pierde averea la cărţi - dar purtările lui, ca tot
ce-i pământesc, nu-s decât stângace imitaţie a virtuţilor
mărinimoase; dragostea trupească nu-i oare şi ea biată
contrafacere a dragostei divine?)
Încredere în oameni, curaj, detaşare,
bunăvoinţă către cei năpăstuiţi de pe urma
cărora nu te poţi alege cu nici un folos (bolnavi, străini,
întemniţaţi), simţ sigur al măreţiei,
predispoziţia pentru iertare, dispreţul faţă de
prudenţi şi agonisitori: toate sunt trăsături ale
gentlemanului şi cavalerului.
Pe toţi oamenii îi îmbie să se
recunoască ceea ce sunt cu adevărat: nişte fii ai Tatălui,
ai stăpânului. Din acest punct de vedere cartea cea mai apropiată de Evanghelii
este Don Quijote, de vreme ce şi
cavalerul din La Mancha le spune celor din
cârciumă că sunt castelani fără s-o ştie şi le
cere să se şi poarte ca nişte nobili ce sunt.
Prinţul Mâşkin,
când fapta lui Ganea nu se deosebeşte de a unui mojic şi a unui
cămătar, cum reacţionează? Îi e milă şi
ruşine de cel care şi-a uitat (în mânie şi-n setea de bani)
titlul de copil al lui Dumnezeu.
Situaţia de creştin e tot una cu statutul
de aristocrat.
De ce? Pentru că îşi are temeiul în cele
mai "seniorale" însuşiri: libertatea şi
încrederea (credinţa).
Ce este nobilul, feudalul? Mai presus de orice un
om liber.
Ce înseamnă credinţa? Încredere în
Domnul, deşi lumea e rea, în ciuda nedreptăţii, în
pofida josniciei, cu toate că de pretutindeni nu vin decât
semnale negative.
Cuvintele lui Tolstoi în Anna
Karenina (scena alegerii mareşalului nobilimii
din gubernie): "D-aia suntem nobili, ca
să avem încredere."
În L'Otage,
Claudel afirmă un lucru deosebit de important, pe care toată
experienţa vieţii şi spectacolul lumii de la sfârşitul
celui de-al doilea război mondial încoace ni-l confirmă, sfredelitor.
"Să vedem, îi zice Coufontaine
lui Turelure, ce va să iasă când lumea
afecţiunii şi a încrederii va fi înlocuită cu lumea
concurenţei."
Se prea poate ca şi în lumea veche
mângâietoarele cuvinte afecţiune şi încredere să
fi sfârşit prin a se goli de conţinut, să fi ajuns formale ca
atâtea altele. Dar de văzut am văzut noi ce înseamnă o lume
întemeiată numai pe concurenţă, lumea căreia urmaşa ei
dialectică i-a pus capac venind cu noile temeiuri: ura, invidia,
bănuiala.
Marea taină a tuturor nenorocirilor:
bănuiala. Otrava, neghina, pârjolul.
Nu degeaba e pentru Bergson timpul aducător
de nebănuite surprize iar evoluţia e creatoare.
Dovadă: cine s-a gândit în primii ani ai
veacului că acestea vor fi problemele noastre de căpetenie: frica,
bănuiala generalizată, şmecheria atotputernică? Iată
că totuşi sunt. Pentru noi, futilităţile - cum numeşte
Camus problema pusă de Copernic şi Galileu, heliocentrismul ori
geocentrismul - sunt gravele şi naivele preocupări de la începutul
secolului XX: progresul, răspândirea democraţiei libere,
ştiinţa binefăcătoare.
Avem, noi, ale griji.
Şi printre ele, chinuitoarea problemă
prefăcută în boală endemică.
[...]
Pentru creştinism bănuiala e un
păcat grav şi oribil. Pentru creştinism încrederea e calea
morală a generării de persoane. Numai omul îşi
făureşte semenii proporţional cu încrederea pe care le-o
acordă şi le-o dovedeşte. Neîncrederea e ucigătoare ca
pruncuciderea; desfiinţează ca om pe cel asupra căruia este
manifestată. Omul însuşi, făurit de Dumnezeu, îşi
transformă pe aproapele său în persoană - printr-un act creator
secund - datorită încrederii pe care i-o arată (Claudel).
Dând nume animalelor,
potrivit poruncii dumnezeieşti, omul le rânduieşte în cuprinsul
creaţiei; purtând aproapelui dragoste şi acordându-i încredere, face
din el o persoană, altceva decât un individ.
Iată pentru ce
bănuiala este atât de nocivă. Din persoană omenească ea îl
transformă pe cel bănuit în - în ce? Nu în brută, ar fi prea
bine, ci în ceva nespus mai făcător de rău, în făptura cea
mai abjectă, mai pernicioasă, mai cancerigenă ce poate fi - în
şmecher.
Corolar: când însă ne
formăm convingerea că un individ ori un grup de indivizi intră
sub calificarea de ticălos ori ticăloşi, altul e procedeul (tot
creştin): neîntârziată, neşovăitoarea luare de măsuri
- stârpirea.
[...]
Hristos ca gentleman şi
cavaler.
La diavolul contabil nu
încape nici ştersătura cea mai mică. Hristos, dintr-odată,
şterge un întreg registru de păcate.
Hristos, boier, iartă
totul. A şti să ierţi, a şti să dăruieşti, a
şti să uiţi. Hristos nu numai că iartă, dar şi
uită. Odată iertat, nu mai eşti sluga păcatului şi fiu
de roabă; eşti liber şi prieten al Domnului.
Şi cum i se
adresează Acesta lui Iuda, pe care-l ştie doar cine e şi de ce a
venit? Prietene, îi spune. Acest prietene mi se pare mai cutremurător
decât chiar interzicerea folosirii sabiei şi decât vindecarea urechii lui Malhus. Exprimă ceea ce la noi, oamenii, se
numeşte înaltul rafinament al stăpânirii de sine în prezenţa
primejdiei - virtute supremă cerută samuraiului. Poate că vorbe
paşnice (nu scoateţi sabia) şi fapte milostive
(tămăduirea rănii) să le fi putut grăi şi face
şi un sfânt. Dar prietene implică o măreţie şi
o linişte care, numai venind din partea divinităţii, nu dau impresia
de irealitate.
(Ce-i drept că un simplu
om, ba şi foarte păcătos, regele Ludovic al XV-lea, se urcă
pe o culme surprinzătoare când, atins de cuţitul lui Damiens, îl indică pe atentator cu vorbele: acesta
este domnul care m-a lovit.)
Cf. povestea cu nobilul la
care vine croitorul cu o creanţă. Nobilul refuză plata.
Şi-apoi, în prezenţa croitorului cu înscrisul în mână,
porunceşte feciorului să poarte
două mii de galbeni unuia faţă de care în ajun pierduse
pe cuvânt de onoare acea sumă la joc de cărţi. Croitorului,
care-şi manifestă nedumerirea, îi explică: datoriile de onoare
se achită deoarece nu există dovezi. Drept care, numaidecât,
croitorul îşi aruncă înscrisul în focul din cămin.
Aici anecdota ia de obicei
sfârşit, nobilul plătindu-l pe croitor.
Dar e un sfârşit imbecil
şi duhnind a fals. De bună seamă că Nobilul avea să-l
plătească! Asta-i de la sine înţeles. Şi o brută ar fi
procedat la fel. Dar nobilul - dacă-i nobil - face altceva, şi asta-i
versiunea autentică a poveştii, spune: luaţi loc, domnule,
şi vă voi plăti de îndată suma ce vă datorez. Acest luaţi
loc domnule e dovada boieriei, nu plata în sine. E o luare la
cunoştinţă a posibilităţii omului de a se transfigura.
Ne putem oricând transfigura şi deveni fulgerător de repede vrednici
de a fi poftiţi să luăm loc pe scaun la nunta
împărătească. (Altfel cum ar putea cina Domnul cu noi şi
cum s-ar înţelege cuvintele: "Veniţi, binecuvântaţii
Tatălui Meu"?)
Numai că nu oricine este
în stare să recunoască transfigurarea când o întâlneşte.
Şmecherii pentru nimic în lume nu o concep; şi nici contabilii sau
fariseii. În bio-noosfera lor, pe care o duc mereu cu
ei, în câmpul lor magnetic nu pătrunde ce nu-i conform crezului lor. Piesa
lui Franz Werfel, Pavel
printre evrei; durerea cea mai cumplită a mărturisitorului au
pricinuit-o rânjetul şi încăpăţânarea iscate pe faţa
şi în minţile celor pe care-i conjura să creadă că
acum e altul.
[Nicolae Steinhardt, Jurnalul fericirii, Editura
Dacia, 1992, pp.101-126 passim]