Pe HaiSaRadem.ro vei gasi bancuri, glume, imagini, video, fun, bancuri online, bancuri tari, imagini haioase, videoclipuri haioase, distractie online. Nu ne crede pe cuvant, intra pe HaiSaRadem.ro ca sa te convingi. |
CONVORBIRI DUHOVNICEȘTI I
Parintele Arsenie Papacioc
Prea
Cuvioase Părinte Arsenie, ce ați învățat în chip deosebit în viața mânăstirească
din început până astăzi?
- După ce am intrat în monahism m-am simțit foarte mic și neînsemnat, dar încurajat
puternic de importanța tainei acestei dăruiri. Am simțit imensa valoare a focului
nașterii din nou într-o așezare smerită a ființei mele, lucru care în lume nu
s-ar fi putut trăi și cunoaște, pentru că nu există crucea de aur a tăierii
voii.
Aici, în viața monahală, ies la iveală multele neputințe din om și așa simți
nevoia să te umilești, fermentul cel mai important pentru formarea personalității
duhovnicești a omului nou - călugărul. Aici, cu darul lui Dumnezeu, se ascute
mintea și se smerește inima și nu știi de unde cunoști lucruri ascunse ție până
acum. Aici știi că omul smerit nu se vede niciodată smerit și fiecare are o
măsură de umilință, care nu-i altceva decât o grozavă armă de apărare împotriva
duhurilor rele, că este lucrarea darurilor date cu plăcere de mâna Stăpânului
tău.
Aici, în viața de mânăstire, se descoperă la nesfârșit posibilități de viață
curată și un fel de a fi prezent cu sufletul și a simți că "Dumnezeu vrea
să-ți dăruiască mai multe bunătăți decât ceri tu", cum spune Fericitul
Augustin, și ești îndemnat spre o mare nădejde, cum spune Solomon: Cine a nădăjduit
spre Domnul nu s-a rușinat.
Dar cea mai mare mulțumire o am către nemărginita bunătate a lui Dumnezeu, că
ne-a dat și am cunoscut mijlocitoare pe Maica Domnului, apărătoarea desăvârșită
a păcătoșilor. Spre a ne schimba viața ne trebuie numai o voință tare și o încredere
mare în mila Maicii Domnului și în atotputernicul ei ajutor. În mânăstire mi-am
aprins sufletul de bucurie, încredințându-mă rugăciuni-lor Maicii Domnului,
apărarea neajunsă a noastră, a celor slabi.
Ce
fapte bune se cuvine să facă un călugăr ca să dobândească din belșug nădejdea
mântuirii?
- "Să știi să aduci pe Duhul Sfânt în tine", spune Sfântul Serafim
de Sarov. Nu atât faptele noastre bune ne pot mântui sufletele, cât harul și
mila lui Dumnezeu, care, cred eu, nu poate fi dat mai îmbelșugat pentru nevoințe,
oricum ar fi ele. Ni se dau de sus pentru curățirea sufletului nostru de faptele
rele ale aproapelui nostru. Să nu-l vorbești de rău, în tine, pe fratele tău
și mai ales în afară de tine.
Aceasta să fie cea mai grabnică preocupare a noastră: iubirea, căci, trăind
în această mireasmă, nici celelalte fapte cu chip frumos nu rămân neîmplinite.
Și, chiar dacă ar mai rămâne unele, rânduiala divină nu-și va retrage harul
de la tine. Motivul neapărat al mântuirii noastre este să iubim pe toți frații
noștri, că toți sunt răscumpărați. Acesta va fi criteriul de judecată al vieții
noastre la răspântia cea din urmă, care va începe cu această gravă întrebare:
"De ce n-ai iubit, dacă ai purtat numele Meu în rânduiala vieții tale?
De ce ai speculat iubirea altora, acoperindu-ți păcatele tale și de ce ai disprețuit
pe cel neînsemnat, sărac, sau suferind, când Eu, însângerat, scuipat și bătut
în cuie, am zis: Poruncă nouă vă dau vouă, să vă iubiți unul pe altul, nu să
vă urâți sau să vă înstrăinați inimile față de celălalt? Și de ce n-ați dat,
să izbăviți pe fratele vostru sărac de rușinea de a sta cu mâna întinsă?"
Iată, deci, unde trebuie să fie mai întâi atenția zilelor vieții noastre pentru
înfricoșata Judecată.
Monahul
care nu-și poate împlini tot canonul său călugăresc, nici făgăduințele date
la tun-derea în monahism, ce fapte bune ar trebui să facă pentru a nu-și pierde
sufletul?
- Să facă cu drag orice fel de ascultare, că mare este tăierea voii, sau măcar
să nu se împotri-vească și să știe că este urâciune înaintea lui Dumnezeu cârtirea.
Să lupte să vadă pe toți cu inimă de frate, să-i ajute în neputințe și să nu
critice pe superiori și nici pe alții; dacă este începător, lucrul acesta este
și mai grav. Să fie mulțumit cu ce are și să mulțumească cu umilință că stă
în mânăstire, la atât de sigur adăpost.
Chiar dacă un frate sau monah nu este prea avansat în trăire, să stea cu toată
statornicia în mânăstire și să se spovedească cu gând înfrânt și curat și nu
se va pune problema pierderii sufletului, că nu este puțin lucru sau neînsemnat
să stai în mânăstire hotărât și fără cârtire.
Spune în Pateric Sfântul Ishiron (pag. 121) că cei ce vor trăi în veacul din
urmă și nicidecum lucrare nu vor avea, dar vor răbda până la sfârșit, aceia
mai mari decât noi și părinții noștri se vor chema.
Oricum, va ști bunul Dumnezeu; dar nu vom îndrăzni să spunem că își vor pierde
mântuirea. Statul în mânăstire cu drag, chiar dacă există neputință multă, dar
își smerește inima, chiar dacă nu va primi după dreptatea divină și nici mila
și darul nu le va avea, va avea însă marea milos-tivire a lui Dumnezeu la Judecată,
căci mare este Dumnezeul părinților noștri.
Cum
putem scăpa de mulțimea grijilor pă-mântești, ca să dobândim mai mult timp de
rugăciune?
- Părinte Ioanichie, mare este rugăciunea din inimile și gurile tuturor către
Dumnezeu! Rugă-ciunea este ca o săgeată ascuțită cu care au tras de mii de ani
toți sfinții și chiar cei mai simpli creștini. Rugăciunea a pătruns inima cerurilor
- care erau poate mâhnite pe pământeni -, și pe aceleași urme au venit răspunsurile
salvatoare și așa s-a contribuit la menținerea în viață a credin-ței pe pământ,
din neam în neam.
Frate creștine, ai și tu istoria ta, ești încadrat într-o mare unitate creștină,
Biserica, și ești răs-cumpărat de jertfa Mântuitorului pentru totdeauna. Prețuiești,
deci, atât de mult și ai o răspundere atât de mare și de nobilă. Cât de greu
este să cerem fiecare cât de puțin, simplu și direct, ca Dumnezeu să ne ajute
în atâtea necazuri și doriri, și să-I mulțumim!
Cine este acela care nu are nimic de cerut Domnului nostru Iisus Hristos și
Maicii Domnului? Se spune că Maica Domnului este supărată pe toți aceia care
nu-i cer niciodată nimic! Ea este o nouă lume și cât poate Dumnezeu cu puterea,
poate și Maica Domnului cu rugăciunea. Arată-te, deci, a fi un fiu cu inimă
de copil al Maicii Domnului!
De grijile pământești nu putem scăpa, decât dacă nu vrem. Ca suflete dăruite,
se impune mai multă voință de a nu ne lăsa aglomerați și copleșiți de grijile
acestea pământești până într-atât. Ne rânduim viața ca oameni care gândim mai
înalt și cu multă răspundere. Se spune că dacă am putea întreba pe cei de sus,
adică pe cei mântuiți: "Ce v-a costat pe voi de ați ajuns la atâta fericire?",
ne-ar răspunde: "Timp, puțin timp petrecut bine!" Iată, deci, că nu
avem cu nici un chip altă vreme să ne împlinim sufletele chemate, dăruite și
plecate cu atâta hotărâre.
Trebuie să ne gândim că ne numim "cin înge-resc". Îngerii se roagă
neîncetat, în toată veșnicia.
Cum
să putem birui mai ușor războiul desfrâ-nării și al gândurilor trupești?
- Pentru biruirea acestui război al curviei, în orice stadiu s-ar afla, trebuie
mai întâi cerut harul bunului Dumnezeu. Nu este o bătălie de scurtă durată,
pentru că trebuie neapărat ajuns la o biruință totală. La început fiecare se
vede neputincios să se împotrivească, dar la Dumnezeu totul este cu putință.
Începutul acestei lupte este:
a) Să vrea neapărat să scape de acest război;
b) Să se roage cu toată inima la Dumnezeu și la Maica Domnului să-l ajute;
c) Să ocolească, atât cât se poate, împrejurările care ar putea trezi patimile;
d) Să nu primească în minte momelile care vin și care pot părea a fi nevinovate
și încep să se concretizeze cu imagini; toate aceste gânduri să le alunge, schimbându-și
mintea în rugăciune, dar o rugăciune a lui, nu recomandată de cineva, oricine
ar fi acela; o rugăciune cu suspinele proprii, chiar dacă n-au cuvinte.
Dacă atacul este iute, îndulcitor, copleșitor, să suspine la Maica Domnului
și să nu cedeze atacului. În faze avansate, să se mărturisească înfrânt și curat,
fără menajamente și fără învinu-irea momentului, împrejurării sau a persoanelor.
Mărturisindu-se mai des, îl va ajuta foarte mult.
Duhovnicul îl va înțelege, îl va iubi, îl va asigura că nu e singur, dar nici
nu-l va lăsa în motivările lui, "că ar fi necesar și prea firesc".
.
Duhovnicul să aibă râvnă și bunătate să-l poată dezlipi de patima aceasta ascunsă
și cu multe capete. Se recomandă lectură, cărți și orice cu subiecte pregătitoare
la moarte. Va fi iertat, oricare ar fi greșeala, prin pocăință, și aceasta ar
fi o mare cucerire, dar să nu se amăgească cineva să creadă că fără de pocăință
s-ar cunoaște vreo iertare. Păcatul acesta face să nu puteți vedea nici ce e
Raiul, nici ce e iadul cu adevărat, și la aceasta ar trebui gândit și meditat
mai mult.
Pentru cei ce au așezare duhovnicească și totuși sunt răniți mai mult sau mai
puțin și trec prin baia pocăinței, li se consideră drept accidente și vor avea
motive serioase să intre cu adevărat într-o smerită smerenie, și aceasta aduce
o mare bucurie lui Dumnezeu față de cel care are părerea de sine că nu e căzut.
Nu este un paradox, ci este și o dreptate și o mare milostenie divină. El, Stăpânul
și Păstorul cel bun, a lăsat stâna de oi și a mers să caute oaia rătăcită și
a purtat-o pe umeri fericit, ducând-o la staulul împărăției slavei. Citeam ceea
ce vă spun acum: "Sunt, frate creștine, crede-mă, două feluri de bucurii
care nu se pot uni: tu nu vei putea a te bucura aici pe pământ cu plăceri trecătoare
și vinovate și în cer a împărăți cu Iisus Hristos". Atunci fărădelegea
își va astupa gura sa (Psalm 106, 42) "Nebunule, acel timp de care abuzezi
îți sapă groapa și ziua de mâine va fi veșnicia!" Spunând acestea, gândesc
că ar putea încuraja pe cei ce luptă cu atacurile din afară și cu firea dinăuntru.
Cum
putem birui și alunga de la noi slava deșartă și cugetul mândriei?
- Urâtă și necurată patimă! Toate relele pescu-iesc în balta aceasta! Să nu
audă Dumnezeu de omul mândru! Îi ia darul întreg, ca să se potic-nească, doar
s-ar smeri, cum spune Scriptura.
Îl părăsește, devine o mare urâciune; îi ia gustul frumosului, îl lasă rătăcit
și haotic prin toate gunoaiele marginilor lumii. Nu mai are chip, nu mai are
asemănare și nici discernământul conștiinței. E adevărat cum spun unii Sfinți
Părinți: "Unde căderea a apucat, acolo mai înainte mândria a lucrat".
Nici o patimă nu te apropie mai mult într-o asemănare cu diavolul ca mândria.
Toate patimile se mai pot, să zicem, apăra cu firea și cu grozavele împrejurări
ale vieții, dar mândria nu se poate apăra cu nimic! Ea are nesuferita cutezanță
să stea lângă orice virtute și chiar, la cine poate, se ascunde în smerenie,
pe care o are ca un paravan. Lucru foarte des întâlnit și, întărind cuvântul,
este ceea ce spune un părinte: "E smerit mândrulețul!"
Fiind atât de primejdioasă și atât de prezentă la toate vârstele și rangurile,
este bine ca nimeni să nu desconsidere pe nimeni, oricât ar fi de neînsemnat,
căci și în el se ascunde Hristos, și chiar să-l întrebe, pentru a-i cere o părere,
măcar și convențional, și acesta ar fi un prim pas, adică un semn pe drumul
Evangheliei.
E bine să întrebi, să ceri păreri sau sfaturi de la oricine, oricine ai fi tu,
că, cine știe, harul lui Dumnezeu se sălășluiește mai mult în cei simpli și
nebăgați în seamă. Pleacă-te măcar pentru smerenie trupească, cum se zice, că
tot este un sunet plăcut și vei vedea câtă nevoie ai de semenii cu care a rânduit
Dumnezeu să trăiești și să te vezi și te vei convinge în drumul vieții că înțelep-ciunea
stă sigur mai mult unde este smerenie, pentru că acolo este Dumnezeu.
Iată, Lucifer a căzut iremediabil, cădere măreață numai prin două cuvinte: "Eu
sunt...", și, căzând, a ajuns împotrivitor pe veci, urâciunea pustiirii.
Să nu se amăgească cineva că fără o adevărată purificare în singură apa smereniei,
va putea intra în împărăția de unde au căzut îngerii! Iată, la repezeală, gândurile
și îndemnurile mele ca să poată cineva delibera că Dumnezeu ne-a făcut frumoși
singur numai pentru El!
Ce
să facem să ne putem stăpâni limba și să dobândim darul tăcerii?
- Cu adevărat, mare este nestăpânirea limbii, cum spun sfinții: Mare este căderea
prin limbă. Vorba multă este mai mult deșertăciune decât folos, iar vorbirea
de rău este o mare primejdie pe lumea aceasta, dar și pe lumea cealaltă. Se
zice că cei mai mulți din osândiții iadului sunt cei care ucid cu vorbirea de
rău!
Trebuie să-l iubești, frate, pe fratele tău. Nu aceasta este porunca cea mai
mare a Mântuito-rului? El a dat această poruncă ca o încununare a tuturor învățăturilor
Sale, ca singura cale spre mântuire - iubirea - și a urmat neuitata și sfâșie-toarea
Golgotă!
Trebuie făcută educație de amănunt a răspun-derii ce o avem pentru viața noastră,
singurul timp pe care îl avem să ne punem pază limbii și să ne curățim inima
de răutate. Sfântul Grigorie Teologul spune: "De orice cuvânt în plus vom
da răspuns, cu atât mai mult de orice cuvânt rușinos" și, cu atât mai grozav,
de orice cuvânt ucigător! Patericul va fi de mare folos la capitolul "Folosul
tăcerii" (pag. 242). Sfântul Isidor Pelusiotul spune: "Vorbirea cu
folos este o binecuvântare, iar dacă este întărită cu lucrare, este încununată".
"Că viața fără cuvânt mai mult folosește, iar cuvântul și strigând supără.
Iar dacă și cuvântul și viața se vor întâlni, face o icoană a toată filosofia"
(pag. 108).
Închide pe Domnul în inimă și fii cu luare aminte acolo și să stai acolo înaintea
Domnului fără să ieși. Atunci îți vei da seama de orice fir de praf. Așa începe
învățătura tainică. Ea înseamnă o oglindă pentru minte și o făclie pentru conștiință.
Ea usucă desfrâul, înăbușă furia, alungă mânia și ridică mâhnirea, înlătură
cutezanța, nimicește deznădejdea, luminează mintea, alungă lenea, te smerește
cu adevărat și ai cugetare fără lingușire; rănește pe demoni, curăță trupul
și nu este părtașă, ci străină de orice lucru spurcat.
Cugetă mereu: "La cine mă voi duce? Sunt vierme..." Aceasta și altele
care țin de gândul morții și al veșnicelor așezări, aparțin de învățătu-ra tainică.
Cum
putem dobândi darul smereniei și al lacrimilor la rugăciune?
- Smerenia nu are cum să vină singură, fără ca tu, în mersul duhovnicesc al
vieții, să cugeți că nu poți nimic fără darul lui Dumnezeu. Mântuitorul zice:
Fără de Mine nu puteți face nimic! Canonul 124 din Cartagina zice: "Și
dacă totuși cineva zice că poate ceva - fără Hristos -, anatema să fie".
Frate, nu știi că, dacă ești cu păreri de sine, mândru, ești părăsit de ajutorul
lui Dumnezeu?! Că zice: Dumnezeu, celor mândri le stă împo-trivă, iar celor
smeriți le dă har. Gândește-te, deci, că fără harul lui Dumnezeu ești praf și
cenușă. Și dacă socoți că ai fost răbdat până acum și așa va fi mereu, ia aminte,
cu mare teamă, că Dumnezeu îndelung rabdă, dar și înainte apucă!
Fiule, gândește-te că în singurul timp al acestei vieți, cu râvna ta, cu dorirea
ta de a fi cu îngerii în cer, caută să te smerești, că numai așa dai valoare
acestor frumuseți ce ți le-ai căpătat, ca să nu fie aceste bogății sufletești
- vai! - pieirea ta în foc. Ia aminte, frate, că dacă vei cugeta că Dumnezeu
te poate cerceta chiar acum, că vei muri, el, cugetul, te va învăța ce să faci,
știind că în ce te va găsi - Hristos -, în aceea te va judeca.
Fără de smerenie nu este nici o nădejde de mântuire! Și "dacă n-ai, frate,
umilință în inima ta, atunci să pricepi că ai oarecare înălțare în inima ta".
Dar să înțelegem că Domnul ne cere atât de puțin pentru ca să moștenim împreună
cu El !... Umilință, umilință și iar umilință!
Mulți
credincioși spun că au slăbit în rugăciune și nu se mai pot ruga. Ce să facem
să avem râvnă și evlavie la sfânta rugăciune?
- Nu trebuie să încetăm a ne ruga măcar cu mintea. Aceste momente de vid, ori
de urcuș sau coborâș se constată și-n lumea sfinților, pentru smerenia lor.
Dumnezeu cumpănește darurile cu fiecare, pentru un echilibru duhovnicesc. Unii
pierd din calitatea rugăciunii, altora, care s-au rugat cu smerită inimă, le-a
venit un fel de mângâiere și, apoi, cu părerea de bine, se roagă numai să le
vină mângâieri, dar este o simplă amăgire, un fel de a ne târgui, și astfel
de mângâieri pot veni și de la diavoli, că simți falsa satisfacție a amăgirii.
Diavolii sunt bucuroși să te țină în starea aceasta de falsă liniștire, ca tu
să rămâi insensibil față de adevărata mângâiere a unei rugăciuni ruptă din inimă,
fără interes și fără oprire. Roagă-te smerit să aduci pe Dumnezeu în inima ta,
decât să te înalți cu mintea și să te rătăcești cumva pe sus, că mai bine este
să nu fii nimic, decât să fii eroul altcuiva și nu al lui Hristos.
De rugăciune avem nevoie fără de nici o încetare, pentru că este cuviincios
să fim mereu cu Dumnezeu și apoi suntem pândiți, de aseme-nea, de cel rău, fără
de nici o încetare. Mila lui Dumnezeu este cu noi; să nu se teamă nici o ini-mă
plecată, căci suntem răscumpărați cu Sângele Mântuitorului și prețuim, deci,
cât prețuiește El.
Sunt mulți, care, dacă se roagă cineva din ai lor sau mulți alți trăitori creștini,
se amăgesc să creadă - măcar că vor trăi într-o continuă nepă-sare -, că vor
avea și fericita binecuvântare a acelora. E bine să se știe din vreme că "prin
florile lor, buruienile câmpului se roagă în zadar să fie iertate de coasă"
(Iorga). "Nu este rușinos pentru un om de a cădea strivit de dureri, ci
este rușinos de a muri nepăsător și istovit de plăceri" (Pascal).
Ce
rugăciuni și cărți de rugăciune recomandați călugărilor și mirenilor?
- Nu mă gândesc să amintesc aici atât de rugăciunile tipicului zilei, care se
fac, ci e bine să mă gândesc mai mult la ceva permanent, nu atât la a înșirui
cuvinte, cât la a te educa și antrena iubirea, într-o stare de simțire, de vibrație
a sufletului tău. Această tresărire cu finețea unui suspin aș încerca să o recomand.
Sfântul Agaton zice: "Cine se roagă numai când se roagă, acela nu se roagă".
Este vorba, deci, de a-l face simțit pe Dumnezeu, pe Maica Domnului și pe oricare
sfânt, cu inima ta, cât mai continuu. Aceasta ar ține luminița sufletului tău
aprinsă și va fi mai greu ca acel suflet să fie atacat. Trebuie știut că mult
se teme diavolul de omul treaz, cât mai treaz! Rugăciunea este un mijloc neapărat
folositor, dar trezvia este un scop atins.
Recomand rugăciuni către scumpul nostru Mântuitor, către Maica Domnului, mai
ales paraclisele, mângâierea neadormită a sufletelor noastre; rugăciuni către
sfântul înger păzitor și, la nevoie și evlavie, către orice sfânt.
Cărți de rugăciune, pentru oricine, cele care sunt; că de altfel, este nevoie
mai mult de inima ta!
Ce
cărți sfinte recomandați pentru citit călugărilor și mirenilor?
- Recomand călugărilor, mai întâi, Sfânta Scriptură, după care, neapărat, Patericul
egiptean și Patericul românesc, pentru că sunt Părinții pământului tău și-ți
dau îndemnuri nebănuite și râvnă să cunoști și să împlinești. Apoi: Viețile
Sfinților, scrieri ale Sfinților Părinți, Filocalia, Urmarea lui Hristos etc.
Pentru cultură generală recomand scrieri despre artă ortodoxă, pentru stil și
armonie mai ales. Și pentru oricine, orice carte sau publicație religioasă,
mai ales cu pregătire la moarte.
Care
sunt marile foloase ale Sfintei Liturghii?
- Nu poate explica mintea omenească minunea, valoarea și foloasele Sfintei Liturghii,
măcar în parte. Domnul nostru Iisus Hristos este de față în Sfântul Altar. Și,
dacă ar fi cu putință să se vadă cerurile deschise, nu s-ar putea vedea nimic
mai mult în cer, de cum este în Sfântul Altar, la Sfânta Liturghie.
Că: "Tu ești Cel ce aduci, Cel ce Te aduci, Cel ce primești și Cel ce te
împarți, Hristoase, Dumnezeul nostru!"
Iată o taină nepătrunsă de mintea omului: Domnul împrumută chipul, glasul și
mișcarea preotului. Repet, El este Cel ce săvârșește, dând omului prin hirotonie,
mai presus de fire, bogăția darului preoției, sâvârșindu-se marile prefaceri
ale pâinii și ale vinului în Trupul și Sângele Mântuitorului, ca să-L avem văzut
prin credință permanent, ca noi să ne împărtășim, adică să mâncăm Trupul și
Sângele Lui. Că de nu veți mânca Trupul Meu și nu veți bea Sângele Meu, nu veți
avea viață întru voi. Iată, deci, folosul cel mai desăvârșit: că având în toată
ființa ta pe Hristos Biruitorul, vei fi luminat și de temut pe tot drumul, de
mare răspundere, al mântuirii tale și al semenilor tăi.
La Sfânta Liturghie primești într-un fel deosebit harul lui Dumnezeu, tăria
cea mare a creștinului, aprinzând lumina adevărului din om pentru viața și lupta
împotriva stăpânitoarelor puteri ale întunericului.
Iată, deci, că viața noastră este cu adevărat condiționată numai de această
mare Taină a Îm-părtășirii cu Trupul și Sângele Domnului. Această Sfântă Liturghie
care se săvârșește într-un chip atât de nepătruns, cu cinste, evlavie și binecuvân-tare,
are rânduite rugăciuni și prefaceri adânci pentru salvarea de la pieire a lumii
întregi, vizând direct pe cei pomeniți pentru sănătate, luminare, frumusețe
și tăria nelimitată asupra duhurilor rele.
Este atât de necesară și de obligatorie parti-ciparea la Sfânta Liturghie, mai
mult chiar decât ne sunt necesare lumina și aerul. Dumnezeu ține pământul mai
mult pentru Sfânta Liturghie care se săvârșește pe El! Liturghia este cea mai
mare lucrare pe pământ și folosul dincolo de închipuire al întregii creații
a lui Dumnezeu.
Cum
pot contribui călugării la mântuirea, povățuirea și catehizarea mirenilor?
- Întâi printr-o comportare cuviincioasă, ne-smintitoare, iubitoare și cu râvnă
în toate, în biserică și în afară de biserică; o râvnă fără alt interes decât
mântuirea. Apoi, în contact direct cu mirenii, prin liniștea, bucuria mare și
așezarea lor, că, prin harul lui Dumnezeu, au plecat cu totul la sfatul Evangheliei,
la slujire și sârguință neînceta-tă pentru Hristos.
Apoi, să le vorbească smerit despre iad și despre Rai cu toată convingerea și
să-i sfătuiască, fără să-i judece, că viața aceasta este prea scumpă pentru
a o petrece numai în deșertăciuni, că ei pot trăi în lume ca niște creștini,
căci au destule îngăduințe pentru neputințele lor, dar să nu-și înstrăineze
sufletele de la Hristos. În foarte multe cazuri tot pilda vieții călugărului
vorbește mai puternic inimilor nepăsătoare sau chiar împietrite ale mirenilor.
Sfântul Vasile spune: Să nu rușinăm pe cei ce-și pun nădejdea în noi. Să nu-i
smintim.
În general, viața de mânăstire cu slujbe mai trăite și îmbogățite, precum și
rânduială în toate sectoarele mânăstirii, făcute cu un sentiment și o dorință
îngerească, ca pentru Hristos, ar putea să-i folosească și să-i determine să
vrea să gândească mai mult.
Care
este marea misiune și răspundere în fața lui Dumnezeu a unui păstor de suflete?
- Este nemărginit de mare. Cu cât este mai mare sufletul decât trupul, cu atât
mai mare este răspunderea unuia ca acesta decât a oricărui conducător din lume.
Căci sufletul este omul, nu trupul.
Misiunea păstorului de suflete este una singură: fără abatere să-i ducă la Hristos.
Nu e ușor, dar are puterea Aceluia, Căruia I S-a dat toată puterea în cer și
pe pământ, a Domnului nostru Iisus Hristos, Care este cu el. Nu i s-a dat păstorului
de suflete, preotului, puterea pentru o deșartă mărire personală, ci ca să poarte
cu inimă de părinte toate slăbiciunile fiilor săi sufletești, în chip egal.
Să sufere pentru ei în momente de căderi și rătăciri de tot felul și să știe
că sufletele lor din mâna lui i se vor cere la judecată, zice Scriptura. Și
Scriptura nu se poate desființa.
Conducătorul de suflete să gândească smerit despre el, despre toiagul și haina
pe care le poartă, căci cei care-l ascultă, îl ascultă pentru Hristos. Deci
ei fac tot ce fac ca eroi ai lui Hristos. Să nu se interpună, el, conducătorul,
că, vai, este o mare și gravă rătăcire, că adică ar zice că el este Cel ce este.
Un conducător de suflete să aibă credință și nădejde că nu-l va lăsa Domnul
neajutat, dacă-și iubește fiii duhovnicești și înțelege, cu suspine, că mântuirea
lui este condiționată exclusiv de mân-tuirea fiilor lui.
Dojana va fi necesară, sigur, dar nu aceasta este singura metodă în formarea
lor. Aceasta rămâne poate un simplu accident. Tot blândețea și înțelegerea crește
și zidește, căci nu trebuie să-i iei libertatea de a gândi la Hristos până într-atât
încât să nu rămână și pentru el ceva; să poată cugeta și merge, să înțeleagă
și să-și poată forma personalitatea duhovnicească.
Conducătorul trebuie să fie în toate un mare exemplu. Sfântul Ioan Scărarul
spune că "păcatul cu gândul al păstorului de suflete este mai greu în ziua
Judecății decât păcatul cu lucrul al ucenicu-lui".
Și mai departe spune același sfânt: "Cu cât te are cineva mai mult la evlavie,
cu atât ești mai mult dator a te iscusi întru cunoștința dumnezeieș-tilor Scripturi,
a-i folosi pe ei prin pilda vieții".
Sfântul Grigorie Teologul zice: "Tot atâtea suflete ucidem, câte, din vina
noastră, le lăsăm să se osândească". Iar Sfântul Ioan Gură de Aur spune,
pentru conducătorii de suflete: "În zilele de pe urmă puțini preoți se
vor mântui. Cei mai mulți se vor osândi. Măcar că vor scăpa de păcatele proprii,
dar nu vor scăpa de păcatele celor care i-au avut să-i păstorească".
În
ce constă responsabilitatea duhovnicului?
- Pentru aceasta Marele Vasile hotărăște în ce chip este duhovnicul și zice:
Duhovnic se numește cel ce nu mai viețuiește după trup, ci de Duhul lui Dumnezeu
se poartă și fiu al lui Dumnezeu este și s-a făcut asemenea chipului Fiului
lui Dumnezeu.
Nu este lucrul tuturor a povățui pe alții, ci cărora li s-a dat dumnezeiasca
alegere, după cum zice și Apostolul: Alegerea duhurilor care des-part pe cel
rău de cel bun cu sabia cuvântului.
Deci, toată puterea jertfei Mântuitorului pe Cruce de a ierta păcatele oamenilor,
a dat-o duhovnicului și a întărit-o, pecetluind această putere, zicând Apostolilor:
Iată, vă dau vouă putere: ce dezlegați voi, dezleg și Eu și ce legați voi, leg
și Eu.
Răspunderea de duhovnic este neînchipuit de mare, gândind că mântuirea creștinului
este condiționată de a fi dezlegat de păcate.
Ce imensă obligație ai, să nu piară vreun suflet, căci și tu ești chemat să-i
rânduiești zilele! Răspunzi nu numai de cei care sunt bolnavi, bătrâni și care
poate așteaptă sfârșitul; trebuie să se gândească asupra tuturor vârstelor,
că toți au nevoie de harurile divine pentru puterea de a cunoaște, de a lupta
cu răul din ei și din afară și de a se forma și a fi mereu în binecuvântare.
Ce
trebuie să facă un duhovnic pentru a zidi și a mântui cât mai multe suflete?
- Duhovnicul este și el un om. Ca om întru totul cu dorințe, cu slăbiciuni,
primește darul acesta al iertării păcatelor prin mărturisire, iertare pe care
numai Dumnezeu poate să o dea. Se cuvine, pe lângă acest mare dar al Duhului
Sfânt, să ceri și tu în continuare de la Dumnezeu îndoit dar, ca proorocul Elisei,
să poți avea neapărat o viață curată, de sfințenie, mai aleasă și mai deosebită
decât a celorlalți oameni, cu patimile vindecate, povățuindu-te numai de îndemnurile
Sfântului Duh, dacă voiești să ai numele de duhovnic adevărat, unit cu fapta.
În toate să fii exemplu. Dacă vei posti, vor posti și fiii tăi; dacă te vei
smeri, se vor smeri și ei; și-n toate vor fi după buna rânduială a lui Hristos,
pentru că ei cred mai mult în cele ce văd la tine cu lucrul, decât ce aud din
gura ta! "Că ochii sunt mai încrezători decât urechile" (Sfântul Nicodim
Aghioritul).
Deci, duhovnicul trebuie să fie iubitor și înveselitor cu toată lumea. Să se
vadă că ești primitor și înțelegător și când au venit la tine, să-ți vadă blândețea,
bunătatea, iubirea și că ești sincer doritor să-i ajuți în procesul lor de conștiință
pentru lucrul cel mai de preț - mântuirea. Să fii, ca duhovnic, popular, să-l
convingi mai întâi de acel lucru care l-ar îngrijora: că păstrezi taina spovedaniei
lui cu prețul vieții tale. Ferească Dumnezeu să fie altfel! Că discuția este
omenească, dar lucrarea divină. Că ești martor cinstit cu puterea de a dezlega
sufletul lui de orice păcat mărturisit și că, așa cum spune Sfântul Ioan Gură
de Aur, păcatele mărturisite "nu se mai iau în vedere nici la vămi, nici
la Judecata de Apoi. Atunci el va vedea cât a fost de mare momentul mărturisirii
lui".
Să-l convingi că omul nu este acela care a greșit, ci este acesta care se căiește
și se spove-dește acum. Și dacă a căzut în apă adâncă și e salvat cu darul lui
Dumnezeu și răsuflă liniștit, nu-l mai ceartă nimeni că de ce este ud: bine
că a scăpat de la pieire.
În felul acesta blând și de la inimă, dându-și seama că se săvârșește cu el
Taina iertării păcate-lor, își deschide sufletul cu totul; să nu facă o mărturisire
rea, cumva - care l-ar primejdui mai mult -, să nu-i rămână nimic, nici păcatele
mari și grozave și nici cele mici, care se cred a fi neînsemnate. Dar e un lucru
foarte înșelător să crezi așa ceva, pentru că: "nu este lucru mic în viață
răul cel mai mic". Îți va cere ajutor, să-l cercetezi după o oarecare rânduială
și să o faci cu toată inima, că e fiul tău. Și să-l asiguri că la răspântia
cea din urmă, cândva, veți fi de față și îngerii noștri se vor bucura și, cu
ei o dată, rudele, lumea și toată creația lui Dumnezeu.
O astfel de lucrare duhovnicească va avea ecou și în alte suflete și vor cerceta
Biserica și va străbate peste munți Duhul lui Dumnezeu, încura-jându-ne spre
unitate în dragoste creștină, căci credința noastră, a creștinilor, este iubire.
Duhovnicul, arătându-și întru totul și întru toate dragostea de părinte adevărat,
se socotește că moartea cu fiii lui e mai dulce decât o viață fără dânșii.
Astăzi,
când creștinii nu mai pot ține după sfintele canoane postul și viața morală,
în ce condiții îi putem împărtăși?
- Creștinii trăiesc și ei momentele lor istorice și nu sunt lipsiți de dorințele
și de grijile vieții, dar sâmburele de adevăr ce există în om nu se poate să
nu răscolească și să nu le trezească acea voce a ființei superioare din ei -
conștiința. Nu cred că există vreun creștin care să nu aibă un sentiment și
suspin de tresărire, care să nu se închine când aude bătaia clopotelor, legată
de o tradiție religioasă sau un eveniment deosebit. El știe, cu acea scânteie
divină din el, că acest sunet sobru, sacru și pătrunzător al clopotelor cheamă
viii, plânge morții și împrăștie viforele năprasnice.
Canoanele rămân valabile ca niște mari faruri de orientare, să se vadă, mai
ales gravitatea păcatelor, ele având însemnările și subînsemnările lor, dar
trebuie cunoscut că au și elasticitatea lor. Lupta mare este să-i vindeci rana,
nu să-l lași singur ani întregi fără marile haruri ale Sfintelor Taine. Sfântul
Ioan Gură de Aur zice: "Ani vrei să-i dai? Trebuie să-l însănătoșești!"
Să ajungă la o cunoștință de sine și să intre singur în marile bogății ale harurilor
cerești. Să știe că venirea Mântuitorului, Care "S-a pogorât până în adâncu-rile
mizeriei omenești, nu ca să anihileze făptura Sa, ci pentru a o transfigura",
că marea jertfă a Mântuitorului s-a făcut ca să fim iertați prin pocăință de
toate păcatele și el, creștinul, să rămână într-o mare nădejde fără să se teamă.
Căci "nici o nenorocire nu înseamnă ceva și nimic nu este pierdut atât
timp cât credința rămâne în picioare, cât timp capul se ridică din nou și cât
timp sufletul nu abdică" (Maeterlink).
Nu trebuie apăsat pe o puternică nevoință prin canonisire, ci mai mult pe o
intensitate a ei. Nu timpul poate decide, ci calitatea viețuirii printr-o continuă
dispoziție sufletească, nedând loc la amărăciuni opace. O sinceră și apăsată
părere de rău îi va aduce o mai adevărată smerenie, atât de primită spre iertare
și atât de binefăcătoare spre viziuni noi și descoperiri mai presus de rațiunea
omenească, cu care dragostea lui Dumnezeu îm-bogățește pe omul smerit, iar nu
pe cel încorsetat într-o aspră nevoință. Iisus Hristos Se dăruiește mai cu plăcere
unei inimi rănite, dar căită și smerită, decât unei inimi care postește și se
roagă, dar care desigur, își cere dreptul. "Nici văduva și nici fecioara
n-au altă treaptă în cer decât aceea pe care o fixează umilința".
Deci duhovnicul nu greșește, micșorând timpul pocăinței în marea lui răspundere,
că spune Sfântul Vasile cel Mare în Canonul 74: "Cel care are putere de
a lega și dezlega nu se canonisește micșorând timpul pocăinței, pentru cel care
se căiește de bunăvoie spovedindu-se, că unul ca acesta ajunge degrabă la iubirea
lui Dumnezeu".
Cine iubește pe fiii lui și mântuirea lor, ar trebui să știe că eforturile și
mărturisirea lor nu înseamnă chiar nimic, pentru ca tu să nu fii în inima lui
și să nu poți face pogorământ, împărtă-șindu-l. Iisus Hristos, milostivul nostru
Stăpân, S-a bucurat să bage primul om în Rai, un tâlhar, care L-a mărturisit;
același Hristos, Care a mustrat cu asprime pe mai-marii sinagogilor pentru împietrirea
lor. Le-au luat-o înainte desfrânatele, tâlharii și vameșii, iertați cu blândețe
și rămâneau încurajați, sfințindu-și sufletele.
Iată, deci, cum Iisus Hristos, cu aceeași iubire și blândețe, dorește să se
dăruiască fiilor Lui și este iarăși amânat de rigoarea și asprimea "Legii".
Dumnezeu este milostiv și caută pricini să umple pe creștini de bogăția harurilor
Lui. Duhovnicul trebuie să-și cerceteze fiii cu ochi pătrunzători și mână ușoară,
cum spune Ilie Miniatis: "Sufletul omului nu-și poate întinde aripile aici
pe pământ dacă nu se simte înconjurat de iubire, veșnicie și nemărginire".
Duhovnicul
care face pogorământ la Sfânta Împărtășanie și nu urmează asprimea sfinte-lor
canoane, se poate mântui?
- De la început să se știe că aceste pogorăminte ce se fac să se poată împărtăși
cu Sfintele Taine, nu într-un timp prea îndelungat, cum spun unele canoane la
diferite păcate mai grele, se fac cu multă și smerită chibzuială, cu acoperirea
tot a unor canoane: 74, al Sfântului Vasile; 102, al Sinodului VI Ecumenic;
4, al Sfântului Grigorie de Nyssa și cu îndemnurile pline de duh ale Sfântului
Ioan Gură de Aur, cu experiența multor Sfinți Părinți care înțeleg că întreaga
Sfântă Scriptură este o dulce și frumoasă armonie, chiar dacă acești Sfinți
Părinți nu au canoane date, dar nu sunt lipsiți de autoritate - să zic juridică
- în Biserică (vezi însemnările Canonului 87 al Sfântului Vasile cel Mare, din
care se înțelege că orice cuvânt al Sfinților Părinți are putere canonică).
În afară de aceste acoperiri și binecuvântate și motivate procedee, spune și
sfânta cumpănire din ființa ta să nu depărtezi cu asprime, dar nici să încălzești
cu toleranțe vinovate.
În marea ta răspundere, când vorbești de la inimă la inimă și, bineînțeles,
de la ins la ins, vei înclina mai mult să crezi că bunul Dumnezeu te va îndemna
mai repede spre îngăduință. Nimeni nu va tolera, însă, o dezlegare la întâmplare
și, mai ales, fără o angajare a fiului duhovnicesc, ca el să iasă din dezordinea
sufletească pentru a ajunge la o cunoștință de sine. Acest procedeu nu zidește
pe fiul duhovnicesc, ci, mai mult, amă-gește și el rămâne căldicel sau împietrit
la lucruri mari. Se spune că cerbul pentru două lucruri nu aleargă bine: când
e prea gras, sau când e prea slab. Adică nevoința multă s-ar putea să-l slăbească
și nepăsarea și neangajarea s-ar putea să-l îngrașe. Să ții cont că fiecare
ins are particularitatea lui și vei avea în vedere cât poate purta.
Dar, oricum, lucrul de valoare de care trebuie să se țină seama este că inima
înfrântă și smerită Dumnezeu nu o va urgisi. Acesta-i marele punct de plecare,
părinte duhovnic, și acesta-i răspunsul la această întrebare care s-a pus. Și
nu numai că nu vei fi certat de Biserică sau de Dumnezeu, ci ți se va socoti
ca o mare înțelepciune, dacă ai reușit să trezești în fiii tăi bunătatea creștină.
Nu poate fi nimic ușor, de nu va fi bunătatea nemărginită a lui Dumnezeu și
rugăciunile Prea-sfintei Născătoare de Dumnezeu cu noi cu toți.
Cât
timp opriți de la Sfânta Împărtășanie pe cei ce fac avort? Dar pe cei ce fac
desfrânare și adulter? Dar pe cei ce practică paza și nu vor să nască copii?
- În cuprinsul Canonului 4 al Sfântului Grigo-rie de Nyssa se spune: "Când
unul din aceștia își va cunoaște păcatele și se va mărturisi de bunăvoie (de
sineși), arătând căință, să i se aplice canonul cu iubire de oameni"...
Pravila Bisericească a Părintelui Nicodim Sachelarie spune: "Pentru cei
sârguincioși spre pocăință și a căror viață înclină spre mai bine, stă în puterea
celui ce aplică canonul ca, pentru folosul Bisericii, să scurteze timpul ascultării
și să-i întoarcă mai curând și tot acesta poate a-i și împărtăși. Că precum
este oprit mărgăritarul înaintea porcilor, tot așa necuviincios este a lipsi
de cinstitul mărgăritar pe omul curățit prin pocăință de păcat". Și pentru
că sunt întrebat cum aplic eu canoanele, răspund că din început îl pun în cunoștință
de cauză. Arăt, cu pravila în mână, să vadă și să știe cât este de grav păcatul
lui. Arătându-i aceasta, îl încurajez și consider prima săgeată binefăcătoare
în inima lui și-mi dau seama că, necunoscând păcatul, l-a făcut cu ușurință,
căci neștiința este cea mai de seamă pricină care pregătește calea adevăratei
păcătuiri. Sfântul Agaton zice: Rădăcina tuturor răutăților este neștiința.
În canonisire efectiv am procedat cu teamă, dar am ținut cont de toate sfaturile
de ușurare canonică arătate mai devreme și am dat pentru avort trei ani. Dacă
au făcut farmece, fără circum-stanțe ușurătoare, dau mai mult de trei ani. Dacă
au omorât prunc după naștere, cu voie, de la șapte ani în sus. Se ține cont
și de data de la care n-au mai făcut.
Pentru desfrânare, în afară de năpastă și de atâtea alte situații și împrejurări
fără ieșire, sau de nu a participat încurajând păcatul, dar i-ar fi adus necazuri
majore, canonisesc de la un an la trei ani; cum e cazul de adulter, fie ambii
soți sau numai unul din ei. Cei ce fac fraudă conjugală și atentat la planurile
lui Dumnezeu, adică cei ce se păzesc să nu nască copii, până într-un an.
Am răspuns mai mult așa, pentru orientarea lucrurilor, dar mulțimea feluritelor
căderi schimbă datele și nu poți scrie despre fiecare, dar oricum rămân credincios
celor scrise la alte întrebări mai sus: "Inimă caldă și inimă ușoară".
Ce
sfaturi duhovnicești mai de folos dați credincioșilor și călugărilor care vin
la sfinția voastră?
- Ca pentru niște fii ai lui Dumnezeu, am încercat să spun la cât mai mulți
despre o poziție de strategie duhovnicească în lupta noastră cu cel din afară,
diavolul. Neputința lui mare asupra noastră este că noi suntem și dorim mult
să fim cu Dumnezeu.
Diavolul țintește acest mare obiectiv: să ne despartă de Dumnezeu.
Nu-i va fi ușor să o facă direct, că așa s-au încununat mulți creștini care
au simțit în ei puterea credinței, știind că omul e făcut de Dumnezeu singur,
numai pentru Dumnezeu și nu se pot despărți de El. Satana, care n-are o clipă
de răgaz, gândește ca indirect să poată despărți pe om de Făcătorul lui. Luptă
cu orice chip să-l bage pe om în păcat, păcate de tot felul, și, dacă reușește,
nu înseamnă că și-a atins marele obiectiv, ci îi dă o mare întristare, care
îl face să se considere pierdut, ca și când nu mai poate fi iertat și, descurajându-se,
singur se desparte de Dumnezeu, și, iată, acesta-i scopul atins de vrăjmașul.
Nu trebuie să-ți pleci capul și să abdici, oricare și oricum ar fi păcatul.
Recunoaște-L mai departe pe Stăpânul tău milostiv, că nici o nenorocire nu înseamnă
ceva, dacă ai credință de stâncă. Nu te deznădăjdui cu nici un chip. Satana,
și poate slăbiciunea ta, te-au înșelat, dar inima nu i-ai dat-o lui și numele
lui Dumnezeu din tine nu l-ai șters. Așa păcătos cum ești, Dumnezeu e cu adevărat
mult iubitor și, pentru că-L recunoști, mult milostiv și iertător. Te va căuta
El singur, te va găsi, te va îmbrățișa, te va lua pe umerii Lui, te va duce
la stână și te va iubi mai mult decât pe alte oi, pentru că tu, de fapt, nu
L-ai părăsit. Aceasta este o mare poziție duhovnicească și atunci marile tale
căderi în viață rămân simple accidente.
Recomand o nesfârșită veselie sufletească în ascunsul tău, că aceasta mărturisește
că ești cu Iisus Hristos în inima ta și-n respirația ta. Inima ta va vibra mereu
o rugăciune fără cuvinte. Deci, o stare de stăpân asupra ta și de veselă liniștire,
chiar dacă te-ai înnoroit, că oricare ar fi motivul unei întristări descurajatoare,
ea este numai și numai de la diavol.
Ar fi bine ca lumea creștină, mai ales, să prețuiască mai mult singurul timp
ce-l avem pentru pregătirea la moarte și să-și păstreze cu strășnicie inima,
că dintru aceasta sunt ieșiri de viață, cum spune la Pilde (4, 23).
"Cu nematerialnicie la Cel nematerialnic gândește și vei pricepe!"
"Când interesele și conștiința se află în luptă, conștiința trebuie să
învingă, ca să rămâneți fii ai luminii, fii ai zilei, fii ai harului!"
"Mulți se plâng că le lipsește harul; mai cu drept ar fi dacă harul s-ar
plânge că el lipsește de la mulți".
Dumnezeu nu cere nimic imposibil, ci, prin poruncile Sale, te îndeamnă să faci
ce poți, să ceri ceea ce nu poți și El te va ajuta ca să poți face voia Lui.
De
ce a slăbit credința și viața morală în rândul credincioșilor și cum să le sporim
credința și trăirea în Hristos?
- Aparent pare că este slăbită credința, dar nu până într-atât. Oamenii au zilnic
obligații familiale, profesionale, sociale mai urgente și nu pot participa regulat
la slujbele bisericești. Însă nu sunt puțini care să nu aibă un fior de înviorare
și să nu se închine când aud bătaia clopotelor, ca un strigăt de chemare a viilor,
ca un plâns al morților, ca o putere care împrăștie în tot felul fulgerele.
O mărturisesc șirurile nesfârșite de credincioși la marile hramuri în țara noastră,
care, cu o adâncă nerăbdare, își așteaptă fericiți rândul, ceasuri lungi, ca
să se închine, să sărute Sfintele Moaște. Aceștia sunt toți credincioși tăcuți,
anonimi și liberi. Într-o comunitate mare, sunt și oi albe și oi negre și o
credință mai firavă și nimeni nu poate spune că e neprihănit.
Trebuie slujbe zilnic la biserici, peste tot, cu predici calde, neobositoare
și exemplificatoare și să nu fie cu nici un chip prilejuri smintitoare. Nimic
nu va fi mai frumos ca un slujitor al lui Hristos cu viață plină de așezare
duhovnicească, nevinovat, senin, blând, cu ochi de lumină în-gerească. Un copil
în brațele tatălui său a strigat tare, în biserică, spre uimirea tuturor, când
a ieșit preotul în veșminte din altar: "Tată, iată un Doamne-Doamne viu!"
(nu ca cei de pe perete).
Inima curată, nevinovată, a acelui copil a arătat simplu, dar tare, că Dumnezeu,
Care ne iubește ca pe lumina ochilor, ne cercetează peste tot, ne caută peste
tot, ne cheamă: Veniți la Mine cei osteniți și împovărați și adăpostiți-vă la
blânda și smerita mea inimă, că eu sunt singura Cale, singurul Adevăr, și singura,
nesfârșită și fericită Viață!
Pe lângă cuvinte libere folositoare să li se recomande cărți folositoare, mai
cu deosebire pe cele ce amintesc de fericirea sfinților cu îngerii de sus, de
viforul ispitelor, precum și de grozava și nesfârșita ardere a iadului. Și cine
va avea din înțelepciunea cea mare, i se vor lumina inima și calea!
Fericitul Augustin spune: "Pentru cine vrea să creadă, am o mie de motive,
pentru cel ce nu vrea, n-am nici unul! Singurul motiv este moartea!"
De
ce ne temem de moarte și cum putem spori în noi bucuria vieții veșnice?
- Se tem de moarte doar cei care nu s-au pregătit deloc de viața cu Hristos.
Dar nu este rău că se tem, că prin aceasta se recunoaște viața veșnică și frica
e un început de înțelepciune. Și așa vor pune pași spre cunoaștere și mireasmă,
adunând flori din grădina duhovnicească a Bisericii lui Hristos. Se spune că
sunt trei categorii de creștini mântuiți. Întâi, este categoria fiilor care
fac voia lui Dumnezeu din iubire. A doua, este categoria negustorilor care fac
fapte bune pentru plată de la Hristos. A treia, este categoria robilor care
fac de frică cele ale lui Dumnezeu. Ce bine ar fi să ne depășim mereu, să ne
silim, că este singura vreme când bătaia inimii noastre poate cuceri întreg
cerul!...
Ce zici, frate creștine? Te prinzi să te silești la o alergare atât de salvatoare
și la o ajungere atât de lăudată de nesfârșite cete îngerești și să vezi slava
Maicii Domnului, care, neștiută de tine, te-a plâns și te-a ocrotit și, în cinstea
aceasta, în lumina cerurilor deschise, te va încununa ca pe un biruitor Hristos
Domnul?
Cu adevărat, spune Sfântul Pavel: Că nu sunt vrednice suferințele de acum față
de bucuriile ce ni se vor descoperi nouă. Iar "sfârșitul filosofiei este
să știi că trebuie să crezi" (Geibel). Să știi să mori liniștit!
Ce
sfat și cuvânt de folos îmi dați mie și fiilor duhovnicești ai Prea Cuvioșiei
voastre?
Să ne iubim cu adevărat unii pe alții!
Să încercăm să iubim pe toată lumea, și pe aceea care se zice că e rea.
Să iubim, să iubim mult și să iubim frumos.
Să iubim rana și pe cel care ne-a făcut rana.
Să știm să furăm pe Hristos de la dușmanii noștri. El stă ascuns la cei care
ne sunt dușmani. Nu poți fi gazda lui Hristos dacă nu-ți sunt dragi cei care
Îl țin ascuns, dacă inima ta nu este un mic cer al iubirii.
Lui Hristos I se cuvin primele roade ale tuturor lucrurilor, dar mai cu seamă
primele roade ale iubirii!
Iar pentru răspunsurile mele date în grabă, dar cu cel mai bun gând, atât spun:
Milostiv fii mie, Doamne!