BluePink XHost |
Servere virtuale de la 20 eur / luna. Servere dedicate de la 100 eur / luna - servicii de administrare si monitorizare incluse. Colocare servere si echipamente de la 75 eur / luna. Pentru detalii accesati site-ul BluePink. |
Interviu cu parintele Arsenie Papacioc
- Prea Cuvioase Parinte, pentru început va multumim pentru
convorbirea aceasta, pentru ca ne-ati primit si ca v-ati facut timp si pentru
noi. Am multe întrebari sa va pun dar va marturisesc sincer ca, stiind
ca timpul este limitat, nu prea mai stiu cu care sa încep. Nu am venit,
dupa cum ne-ati spus, cu „magaoaie”, cu casetofoane, camere de filmat…
- Puteati veni cu ele, nu-i vorba, dar… N-am timp de asa ceva, pîna
le instalati, pîna începem… Nu-i vorba, ca oricum nu va dadeam
afara, dar…
- Prea Cuvioase, spuneti-ne, pentru început, cîteva cuvinte despre
Cuviosia voastra, despre generatia din care faceti parte… Va simtiti atasat
de generatia dumneavoastra?
- Eram obligat sa fiu atasat de ea, n-aveam alta iesire… Draga, m-am nascut
tare demult, prin 1914. Chiar povesteam astazi cuiva ca, în ziua nasterii
mele a fost eclipsa de soare. Mamica s-a speriat, a fugit de pe vale si tata,
cînd a venit de la serviciu si m-a vazut nascut a zis: „A pierit
soarele dar a venit fii-miu!” Tata era cadru medical. Am fost deci crescut
la tara, între alti sase frati. Daca traiau toti copii parintilor mei
am fi fost 11. Acum numai eu am ramas… Sînt multe de spus, mult
mai importante…
- Puteti sa spuneti…
- Uite, am ajuns la niste concluzii: Tineretea nu are limita, nu are margine.
Nu exista batrînete, exista numai tinerete caci nu este vorba de numarul
anilor de aici si de asezarea, comoda sau necomoda în ei. Este vorba de
Vesnicie, numai de Vesnicie! Datorita educatiei din familie am constientizat
înca de mic prezenta lui Dumnezeu lînga noi. Si asta m-a ajutat
enorm. Eram eu mic, dar gîndeam mai batrîneste. Mergeam la biserica,
eram singurul din familie care posteam, faceam sport… Chiar aseara a fost
pe la mine Anghel Iordanescu, antrenorul echipei Nationale, împreuna cu
Înaltul… Chiar si acum recomand tinerilor o miscare continua pentru
a fi si o regenerare sufleteasca, spirituala. Sa nu stea cu mîna întinsa,
sa gîndeasca, sa încerce sa-si rezolve singuri problemele. Asa cum
faceam si eu cînd eram dat la scoli si nu stiam pe nimeni. Deci, daca
nu ai o cît de mica batrînete la tinerete n-ai sa ai tinerete la
batrînete! Si lumea, tinerii, nu-si dau seama cît de important este
sa ai nadejde la batrînete. Spun mereu tinerilor care vin pe la mine:
„Dati-mi mie vîrsta voastra daca nu stiti ce sa faceti cu ea!”
Adica le-o spun si cu un scop ascuns, sa-i fac sa gîndeasca cu orice chip
ce îndatoriri au la vîrsta lor. Deci, daca tinerii se încadreaza
într-o tinerete cu raspundere este o tinerete cîstigata, sînt
pe drumul care, fara discutie, îi va îmbogati. Vorbesc zilnic, cu
studenti sau studente, despre viata curata… Mi-a spus o studenta: „Parinte,
ma duc la munte cu prietenul!” În ziua de azi cuvîntul „prieten”
este cuvînt de paravan, nu exista „prietenie” între
fata si baiat, exista numai iubire. Sa nu ne pacalim! Dar ei cred ca, daca-mi
spun mie ca pleaca cu „prietenul” este mai putin demascat sentimentul
lor. Si mi-am zis eu atunci: „Mai, la munte acolo este strîmt, cum
o sa doarma ei?” Ca-i stiam copii cuminti. Si a venit apoi fata de la
munte si mi-a spus, în urma multor discutii în care eu le-am spus
sa nu se vînda, sa nu se daruiasca, sa nu faca nimic fara gîndire,
doar din pasiune, ca asa-i tineretea, ca „ne traim viata!”, a venit
deci fata de la munte si mi-a spus asa: „Parinte, nici nu m-a atins! Asta
da barbat!” Adica tinere, daca-ai stii tu cît de mult gresesti vînzîndu-te…
Barbatul care se înfrînge pe sine la tinerete este mai sus decît
cel ce razboaie a cîstigat. Asta-i barbatul adevarat! Cînd spunem
ca barbatul este cap femeii nu înseamna ca femeia trebuie sa fie subjugata,
ca trebuie sa se supuna… Ea mii de ani a fost roaba pîna a venit
Hristos si a pus-o în verticalitate, a pus-o în egalitate cu barbatul
sau mult mai sus decît barbatul – femeia avînd harisme ce-l
pot naste pe Hristos în sufletul barbatului. E putin darul asta? Femeie
înseamna „împarateasa daruitoare”, pusa pe Tron nu ca
sa domneasca ci pentru a-l admira pe Cel ce a avut puterea sa-l tina acolo.
Femeia, pusa în adevaratele sale valori, începe sa creeze si abia
atunci se daruieste total nu conventional. De asta avem nevoie, de o daruire
totala, asta urmarim noi. Marea greseala este deci ca nu se pune în valoare
femeia. Vad acum ca se transmite atavic trimiterea peste generatii a defectelor
si a calitatilor. La femei s-a transmis atavic teama, ele se tem de barbat,
cum la barbati s-a transmis atavic puterea si îndrazneala si aceasta grozav
de urîta, de condamnata, de scîrboasa pozitie a barbatului de a
fi agresiv. Barbatul deci nu a înteles nimic si s-a angajat într-o
lupta cu femeia, o lupta pentru placere. Placerea este o consecinta, nu e un
scop. Eu nu manînc fiindca e mîncarea dulce, manînc ca sa
ma hranesc. Daca-i mîncarea si dulce, îmi convine cu atît
mai mult. Sigur ca vor fi si placeri dar trebuiesc întelese aceste daruri
divine. Cînd a facut Dumnezeu lumea a zis: „Sa se faca!” si
s-au facut toate cele. Însa pe om Dumnezeu l-a facut cu mîna lui
si înca cum? „Dupa chip si asemanare!” „Chip si asemanare!”
Asupra acestor cuvinte trebuie mult meditat si tot nu ai putea da raspunsul
cuvenit. Deci omul este încununarea creatiei lui Dumnezeu, este singura
veriga posibila de legatura între Dumnezeu si creatie. Omului i s-a dat
marea raspundere sa supravegheze soarta creatiei. „Omule, uite cine esti…
uite pe cine bagi tu în iad…” Spunea un grec: „Omul,
masura a toate!” Dar care om? Omul din iad? Auzi cine-i omul, „masura
a toate”. Lumea este învatata ca Dumnezeu este masura a toate dar
grecul asta spune ca nu, ca omul este masura a toate. Care om? Omul lui Dumnezeu!
- Omul îndumnezeit…
- Exact! Pentru ca Mîntuitorul n-a venit sa anihileze creatia omeneasca,
a venit s-o transfigureze. Deci noi sîntem iesiti acum din ceea ce a urmat,
într-o forma dezastruoasa, de la Adam. Acum noi sîntem înfiintati
în divinitate prin Hristos. Si atunci pretuim cît pretuieste Hristos.
Si nu spun numai eu asta, este constatat. Nu trebuie sa ne temem de Dumnezeu,
de puterea ori de pedeapsa lui, ci sa ne temem de bunatatea lui mai mult. Iata
deci cine este omul. Si daca, sa revin, tineretea este pierduta fara o mica
trimitere, o mica cugetare spre Vesnicie desigur ca batem pasul pe loc sau,
mai curînd, mergem pe un drum ce nu duce nicaieri. Tînarul este
imperios obligat sa aiba un ideal iar idealul nu este decît unul: sa cîstigam
Vesnicia! Nu ne trebuie diplome sau alte chestii, astea-s realizari profesionale
nu idealuri… Deci, oriunde ai fii trebuie sa existi, în fiecare
clipa, în Vesnicie. Daca nu faci lucrul acesta tu, za dintr-un mare lant,
daca zaua nu este nici lantul nu mai este. Deci eu recomand tuturor, mai ales
tinerilor, sa nu piarda nici un moment din viata. Acesta este un mare dar de
la Dumnezeu. Daca acest moment este trait urmeaza un alt moment trait si asa
evoluezi pe marile învataturi, asa progresezi, asa esti, asa existi…
- Nu este vorba si de har aici?
- Harul nu vine decît daca tu existi. Astfel te cauta harul de la Dumnezeu
si nu te gaseste. Fara harul de la Dumnezeu nu poti face nimic dar trebuie sa
fii prezent, sa-l primesti. Harul vine de de la Dumnezeu dar prin picioarele
tale, ca fiinta ce acumulezi, ce poti întelege, ce te poti îndumnezei.
Prin comparatie cu puterile de sus omul are putinta de a se ridica si a se îndumnezei
dupa har. Spune într-un loc: „E cu neputinta sa nu mori daca vezi
un înger în adevarata lui lumina!” Dati-va seama ce o fi acolo…
Si totusi omul se poate compara cu întreaga creatie a lui Dumnezeu si
tot el este acela care este singura veriga de legatura. Pentru ca el se poate
îndumnezei, vedeti, prin har. Si, daca ajunge acolo sus, este mare ca
un Dumnezeu.
- Prea Cuvioase, daca tot s-a adus vorba despre tineret spuneti-mi, va rog,
ce anume credeti ca dezbina generatiile actuale?
- Uite, întrebarea aceasta mi-o pun toti dar eu nu prea vad numaidecît
miez în ea… Pentru ca poate sa fie dupa o perioada de coborîre
în istorie, cum pot fi si perioade de urcare. Dar noi ar trebui sa ne
punem problemele în general, nu numai acum. Eu sînt foarte optimist,
as putea spune chiar mai mult dar nu vreau sa fac acum pe proorocul. Si simt
ca toate aceste perioade de scadere, de coborîre vor fi curînd înaripate.
Pentru ca nu conteaza influenta straina sau problemele, nu ele biruie, ci conteaza
harul lui Dumnezeu care nu poate fi biruit. Nu spun eu, Scriptura zice. Iar
Scriptura nu poate fi biruita sau mintita. Iar cine traieste dupa Scriptura
va trai cît traieste Scriptura. Sa nu tinem deci cont de gloata, de marea
masa. Sa tinem cont doar de Adevar, ce trebuie trait într-un suflet. Omul
este un microcosmos în care se odihneste un macrocosmos, e o lume întreaga
în el… Tragedia întregii lumi trebuie plînsa ca propriile
noastre pacate. Daca nu te ocupi de mîntuirea celui de lînga tine,
daca nu pretuiesti faptul ca este cineva lînga tine, ca sa-l poti ajuta,
nu te poti nici tu salva. Deci problema nu se pune în functie de momente
istorice ci în momente de traire în orice chip al momentului istoric.
Cea mai mare greseala este ca omul se singularizeaza singur. Aici gresim! Sîntem
creati pentru întreaga creatie. Este o mare bucurie sa poti sa vezi oameni.
Sa va spun o întîmplare, apropos de asta: Eu am fost arestat, am
facut 14 ani de închisoare. Sigur acolo ne plimbau cu ochelari de tabla
la ochii…
- Da, ca sa nu vedeti ceea ce este în jur…
- Exact. Si acolo cea mai ticaloasa perioada era la ancheta, cînd doreau
sa faca din tine drac si tu trebuia sa rezisti. Erau batai, schingiuiri, o serie
întreaga de lucruri menite a te face sa te simti strain… Si, cînd
m-au luat din celula mea sa ma duca la ancheta, prin coridoarele acelea, eram
tinut de brat si ma orientam dupa mersul lor, am vazut ca a cazut putin tabla
de la unul dintre ochi, de la ochelari. Cînd am vazut asta am tacut din
gura pentru ca, daca spuneam ca a cazut ma ucideau, nu era voie sa vezi tortionarii.
Si stateam cu capul în jos, vedeam si ma gîndeam: Uite ce bine e
sa vezi… Si, mergînd eu asa, am vazut cum îl duceau pe altul
la ancheta, la vreo 15 metri în fata mea… E, nu va dati seama ce
bucurie mare am avut ca am vazut un ins ca mine, în suferinta. Deci nu
mai eram singur. Si atunci am început sa gîndesc, sa meditez asupra
unui lucru spus de Sfîntul Macarie cel Mare cînd a gasit o capatîna
de om , un craniu în padure, si a întrebat: „Ce ai fost?”
Si craniul a raspuns: „Popa idolesc!” „Si unde te gasesti?”„În
iad?” „Ce bucurii aveti?” „Avem bucurii cînd te
rogi tu pentru Egipt!” „Si ce tristeti aveti?” „Ne vedem
putin unii cu altii!” Si atunci, m-am gîndit eu, cînd am vazut
ce important e sa vezi un frate de-al tau, o fiinta omeneasca atunci cînd
ai de-aface cu diavolul, cînd ai de-aface cu marele întuneric. Dati-va
deci seama cîte elemente sînt care te pot îngrozi înainte
de a muri. Sîntem încadrati cu oameni ca noi si asta-i o mare bucurie.
Lumea nu-si da seama cît de mult te poti îmbogati fiind putin iertatori
sau iubitori fata de cel din jur. Deci nu te grabi sa-l judeci, grabeste-te
sa te rogi pentru el, orice ar fi… Deci, în concluzie, trebuie sa
ajuti la mîntuirea lumii. Si asta nu poti face decît prin iubire
de oameni. Daca ai iubire de oameni birui dreptatea pe care ai calcat-o de atîtea
ori. Sau, cum spune în Scriptura: „Si s-a ridicat mila asupra dreptatii!”
N-ati trait în suferinta, în lanturi, ca sa va puteti da seama de
marile rînduieli divine si de rostul tau pe lume, sa vezi ce bogat esti
si unde te gasesti. Pentru ca nu împaratul era cel ce era ci cel ucis
era cel ce era. Deci trebuie sa te lasi ucis nu sa ucizi. Sa te lasi ucis nu
în sensul ca nu ai voie sa te aperi ci sa primesti moartea cu bucurie,
cu placere. Pentru ca suferintele sînt mari daruri de la Dumnezeu. Asta
nu trebuie neglijat. Toti trebuie sa terminam pe cruce. Ce înseamna cruce?
Sa duci ceea ce nu-ti trebuie! Asta a mîntuit neamul omenesc, Crucea!
Mîntuitorul a patimit, a înviat morti, a vindecat, a facut atîtea
si atîtea dar nu a mîntuit lumea prin asta. Printr-un unghi drept
sau printr-un unghi de 180 de grade. A mîntuit lumea prin cruce, prin
360 de grade. Atunci se vaita satana, atunci s-a simtit înfrînt
si a confirmat ca El este Dumnezeu. Pîna atunci îsi dadea seama
ca exista o putere ce-l gonea, intuia, dar înca era stapîn, înca
era lider. Acum însa a murit. Învierea Mîntuitorului a confirmat
divinitatea, a confirmat valoarea operei Lui. De aceea a si ramas acum Învierea
lucrul cel mai mare. Învierea a confirmat dumnezeirea. E o mare greseala
sa te feresti de suferinta. Nu trebuie sa umbli dupa ea dar, daca ea vine, primeste-o
cu drag. Stiti povestea: Mîntuitorul era cu ucenicii sai în barca
si s-au culcat. Au venit valuri mari, furtuna, si ucenicii au zis: „Doamne,
Doamne, scoala ca pierim!” Si Iisus le-a spus: „Va si vedeati pe
fundul marii, alaturi de mine… Oare nu v-am îndrumat eu bine? Oare
nu stiam eu ca vor fii valuri? Ori doreati fara valuri, fara cruce, fara suferinte?”
Asta înseamna ca, cu toate valurile vietii, noi trebuie sa ramînem
oamenii lui Hristos. Acesta este tînarul adevarat: cel ce asteapta cu
placere frumusetea batrînetii.
- Prea Cuvioase, dar ce diferenta credeti ca exista între inteligenta
tineretii si întelepciunea batrînetii?
- Va raspund printr-o cugetare frantuzeasca: „Daca tineretea ar stii…
daca batrînetea ar putea…” Acesta-i raspunsul?
- Ce etalon credeti ca trebuie sa aiba tinerii pentru masurarea faptelor lor?
- O permanenta trezie?
- Si cum o gasim?
- Eu ti-am spus… Ti-am spus si despre iad… Totul este sa nu fii
bulgare si nu faci nici o miscare nu-ti mai raspunde nici Dumnezeu. Pentru ca
nici Dumnezeu nu poate sa faca ce poate sa faca omul. Trebuie sa raspunzi. Daca
ar fi sa întrebam pe cei de Sus: „Ce v-a costat domnule sa ajungeti
la atîta fericire?” Ti-ar raspunde: „Putin timp petrecut bine!”
Si atunci „Eu sînt Calea, Adevarul si Viata!” Dupa 2000 de
ani si ceva nu mai putem pune la îndoiala ceea ce a spus Hristos. Totul
este adevarat. S-a dovedit totul fara discutie. Iar daca ai totusi îndoieli
la o cît de mica învatatura de acest gen cazi în anatema ori
nu te mîntuiesti. Sa nu ne jucam cu asta! Nu este permis sa mai întrebam
astazi: „Cum sa fac sa ma mîntuiesc?” Am spus pîna acum
ce sa faci: sa iubesti pe toti, sa te ridici fata de pacate prin taina pocaintei,
sa fii dezlegat si, mai ales, sa rupi din tine si pentru altul încontinuu.
Nu poti sa-i dai unui cersetor ceva dar macar considera-l. N-ai bani, n-ai cum,
te gasesti în tramvai si el este pe trotuar, dar nu fii nepasator. Zii
macar un „Doamne, ajuta-l!”, zii o rugaciune. Asta ar fi o mare
lucrare pentru el. Uite, mergeam pe strada, în Bucuresti, si, un cersetor
fara picioare ma vede. Eu n-aveam nici un ban ca de aveam bani as fi mers cu
masina nu pe jos, dar m-am apropiat de el gîndindu-ma ce sa-i spun, cum
sa fac sa ma înteleaga ca n-am bani. Si îi zic: „Domnule draga,
va înteleg foarte bine, îmi pare rau ca suferi, n-am nici un ban
dar îti dau o mîna calda!” Zice: „Parinte, asa ceva
nu mi-a dat nimeni pîna acum!” Vezi? Asta înseamna consideratie…
Sa-i luam în consideratie si pe ei. Pentru ca astia-s personaje biblice,
niciodata nu vor pieri. Sînt aici sa ne înghionteasca, sa ne irite,
sa ne mîne spre iubire cu orice chip. Pentru ca iubirea este criteriu
de judecata si, fara iubire, nu faci nimic. Zice cineva: „Iubeste si fa
ce vrei!” Pentru ca daca iubesti nu poti sa faci rau. Daci asta, tinere,
este de facut. Sa privim cu dragoste în jurul nostru cu orice chip si
sa consideram un mare dar al lui Dumnezeu ca vedem oameni si nu vedem draci.
V-am spus cît de important este asta. Iubiti! Nu spuneti: „Pe ala
îl priveste fiindca a gresit si acum trage!” Nu vorbiti asa. Trebuie
sa te ucizi pentru el, sa suferi. Iubiti lumea asa cum este ea si sigur Dumnezeu
va va iubi pe voi asa cum sînteti voi.
- Credeti ca generatia actuala ar fi capabila de jertfa asa cum a fost capabila
generatia dumneavoastra?
- Este! De ce sa nu fie? Eu am facut o comparatie si stiu ca mult mai multi
tineri traiesc astazi în Hristos fata de parintii lor. Majoritatea parintilor
nu sînt de acord cu acest fapt si îsi opresc copii: „Ce atîta
rugaciune? Ce atîta Biserica?” Si el, saracul, se duce o data pe
saptamîna, la liturghie. Aici se vede influenta ateismului asupra lor.
Dar tinerii îsi dau seama mai mult de importanta momentelor si încep
sa fie mult mai traitori. Eu am o mare bucurie pentru asta, sînt asaltat
de tineri, de studenti, de tot felul… Spuneam ieri ca 99, 99% bisericile
sînt pline de femei, nu de barbati! Majoritatea, destul de multe, fac
niste sacrificii grozave sa vina la biserica, fiindca nu sînt lasate.
Eram într-o întrunire duhovniceasca si un mare ierarh, auzind de
mine, ma întreba: „Cum, Sfintia ta marturisesti femei?” Cînd
am auzit eu lucrul asta m-am înfipt în el: „Da’ cine
te-a nascut domnule draga pe dumneata asa de destept? Cine te-a nascut? Te-au
prins cumva cu ata, cu undita pe balta cumva? Esti produsul unui incubator cumva?”
I-am raspuns asa cum i se cuvenea, l-am lovit pe toate partile fara teama ca
o sa-mi întoarca raspunsurile… I-am vorbit atunci de valoarea femeii:
„Traiti fara ele daca puteti! Daca faceti pe grozavii!” Daca femeia
este rea este fiindca barbatii au facut-o rea. Daca femeia se vopseste nu pentru
ea se vopseste, pentru barbati. Nu-si da seama ca pentru barbati se falsifica,
pentru ei se urîteste… Dar sacrificii femeia a facut. Dupa ceva
timp m-am întîlnit din nou cu Parintele acela, mergea la ascultare,
în Franta, la o manastire de maici, sa le marturiseasca. Si în sinea
mea mi-am zis: „Uite frate unde ai ajuns… ce bine esti prins acum…”
- Prea Cuvioase, dar credeti ca în fiecare din noi este un strop de ateism?
- Asta-i o întrebare… Sa vorbim doar de biruinta!
- Deci nu-i o parte rea în om…
- Nu exista! Nu sîntem creati pentru asa ceva! Nu sîntem creati
cu un strop de virtute ci cu o totala virtute. Un asemanare si un chip al lui
Dumnezeu. De restul sa nu vorbim, restul sînt caderi, restul este aspectul
iadului. Nu putem spune ca sînt creatii ale lui Dumnezeu. Dumnezeu n-a
creat pe diavol ca sa cada. L-a creat bine însa l-a facut liber, ca si
pe noi. Daca nu ne-ar fi facut liberi n-ar fi fost o creatie desavîrsita…
Ne-a facut liberi ca sa avem merite. Sa mergem pe picioarele noastre, tot cu
ajutorul tainic al Lui, spre Mîntuire. Si atunci primim încununari
si vesnicie fericita lînga Dumnezeu. De ce sa vorbim de ateism? Acestea
sînt accidente, incidente, nu-s lucruri ce fac parte din valoarea omului.
Omul este numai virtute. De ce sa ne bagam singuri în gura lupului? Fiinta
noastra nu este asta, cu nici un chip. Si voi, si toti ceilalti, primiti aceasta
rugaminte a mea: intrati într-o mai mare traire crestina!
- Noi încercam Prea Cuvioase…
- Nu încercati! Mergeti la sigur. Nu mai merge pe încercate, de
încercat a încercat Hristos. Dar voi mergeti la sigur. Sa fim într-un
continuu optimism. Si cînd spun asta ma adresez întregii Românii.
Indiferent de balaceala lui Iliescu si a altor atei…
- Daca tot veni vorba de Iliescu spuneti-mi, poate fi cineva crestin si de stînga
în acelasi timp?
- Poate fi crestin ce duce în iad. Sînt crestini ce duc si la iad.
Credinta asta a lor poate duce în iad. Dupa cum am mai spus esti liber,
Dumnezeu ne-a creat liberi. Dar, dincolo de toate, trebuie spus: „Nu exista
cadere. Exista numai ridicare!”
- De vizita Papei Ioan Paul al II-lea în România ce parere aveti?
- Ar trebui sa nu va puneti problema aceasta…
- Se tot discuta, pro si contra…
- Discuta oamenii politici, oamenii care compara la nesfîrsit, nu noi.
Dar, daca vreti parerea mea iat-o: Sa nu aud de Papa si sa nu aud de catolicism!
Au facut mari greseli catolicii si asta va spun eu, ca preot. Ei n-au proscomidie,
n-au o serie întreaga de lucruri, au o parte din Taine mai mult simbolic,
n-am încredere în Împartasirea lor – care o fac cu mîna
sau nu stiu cum… Asa ca am mare necaz pe ei. S-au rupt de biserica dupa
1054 de ani. Venirea Papei aici nu a fost ca sa ne creasca ci ca sa cîstige
cîtusi de putin. Caci Adevarul este foarte luminos mai ales pentru cei
care-l urasc. Iar Adevarul este în ortodoxie iar România este tara
cea mai intens duhovniceasca si ortodoxa. Asa ca le stam în coaste catolicilor,
vor sa distruga Adevarul. Dar n-au ce face, noi am fost de la început
asa, Mîntuitorul a fost ortodox iar noi nu facem, decît ceea ce
a facut El. Iar catolicii nu ne pot suferi pentru ca, ei nefiind în ordine,
îi arata asa cum sînt farul acesta ortodox, România. Papa
n-a venit decît sa mîzgaleasca. Asa cum se pune si problema ecumenismului
astazi, unirea tuturor religiilor. Noi avem sfînta Împartasanie,
ei nu au asa ceva. Vor sa ne împacam ca sa fie ei liberi sa faca ce vor,
sa intre cu palaria în cap în biserica mea si sa spuna ca „sîntem
una!” Deci Papa a venit aici ca sa întareasca catolicismul nu ortodoxia.
Si el e multumit desi, dupa mine, n-a rezolvat cine stie ce…
- Sa înteleg ca nu credeti în proiectul acesta de unificare a bisericilor…
- Cred cu o conditie: sa se faca toti ortodocsi! Altfel n-ai cum sa faci. Daca
vine cineva la dumneata si-ti spune ca te-ai casatorit cu o femeie care are
cine stie ce defect, desi tu stii ca nu-i adevarat, te lasi de sotie? Te-ai
uni cu alta lasînd Adevarul batjocorit? Daca-ai face asta te-ai batjocori
pe tine!
- Si, fiindca tot am ajuns la asemenea probleme, credeti ca avem nevoie de republica
sau de monarhie?
- Eu am trait si în monarhie si, dintr-un anume punct de vedere, pot fi
considerat monarhist. Am facut si sport cu regele, era voievod pe vremea aia…
Din punct de vedere al cheltuielilor, al galagiei care se face, ca vine unul
care are influenta, á la Iliescu, ca vine un comunist si un ateu…
Este trist sa vina un ateu si un comunist sa conduca o tara majoritar ortodoxa.
M-a întrebat cineva, era înainte de a doua alegere a lui Iliescu:
„Parinte, ce ne facem, ca vine iar…” Si i-am zis: „Faptul
ca vine nu înseamna biruinta! Razboiul nu s-a terminat!” Si atunci
eu n-am nevoie de atîta galagie si falsitate. Daca-i rege e altceva. Regele
nu guverneaza, el doar domneste. Nu-i dictator, el domneste si da mai multa
valoare guvernantilor. Nu face cum face Petre Roman, Ciorbea si ceilalti ca
„plec daca nu faceti ce vreau eu!” Asta-i mare rîs pentru
tara. Deci, materialiceste, monarhia este un avantaj. Dezavantajul monarhiei
în România ar fi doar daca regele ar fi dezinformat de camarila.
Dar si acesta ar fi un dezavantaj minor fata de primejdia actuala. Caci iar
a venit Iliescu, omul Rusiei, omul care merge numai pe rosu, care nu tine cont
de semafoare ca sa zic asa. Asa ca înclin, pentru demnitatea României,
pentru regat. Cu toate ca eu sînt un supravietuitor al comunismului si
al lui Carol al II-lea.
- Rusia mai înseamna ceva pe plan mondial?
- Nu cred! E ca un peste ce nu-i nici în apa nici pe uscat, un peste care
se zbate. Asta-i Rusia. Au fost prea nesuferiti, prea satanici ca sa mai pacaleasca
pe cineva… Dar orice ar face nu vor mai ajunge unde au fost. Sînt
convins de pilda ca Cernautiul nu va ramîne la Ucraina, ca-i pamînt
românesc. Am încredere în întregirea României.
Nu ma gîndesc ca am o vîrsta si nu voi mai apuca asta. Dar, oriunde
voi fi tot voi vedea faptul ca România va fi iarasi mare de la Tisa pîna
la marginea cealalta. Asta-i cu Rusia… ce vecin poate sa-mi fie ala care-mi
ia aurul din tara si nu mai vrea sa mi-l înapoieze? Ne-au dat Closca cu
puii de aur, care-i neînsemnata fata de vagoanele de aur pe care le-au
luat rusii din pestera de la Tismana. Si uite în ce situatie ne gasim,
uite cum este leul nostru…
- Si atunci sa întelegem ca avem nevoie mai mult de vest?
- A venit presedintele Constantinescu si mi-a explicat de ce s-a aplecat cu
fata la apus. Acestea sînt valorile: Estul si Vestul. Exista o proorocire
referitoare la Fiara Rosie si fiara cu coarne de miel. Pentru noi fiara cu coarne
de miel e mai convenabila caci nu ne omoara, nu te suge, nu-ti ia sîngele
din tine, traieste si ea si traim si noi. E mult mai bine asa. I-am spus lui
Constantinescu: daca ratiunea spune sa faci ceva si constiinta spune ca nu e
bine de constiinta sa asculti. Caci, prin constiinta, Dumnezeu îti spune
nu.
- Prea Cuvioase, stiu ca, în închisoare, ati fost duhovnicul lui
Vasile Voiculescu…
- Da. Am fost. Ne cunosteam mai demult si s-a întîmplat sa ne aflam
împreuna, am aranjat sa îl iau la manastire…Era un om de mare
valoare. Trebuie sa va spun ca, în închisoare am trait cu foarte
multi insi citati acum drept foarte talentati… Am fost cu Nichifor Crainic,
Nae Ionescu…
- Radu Gyr…
- Cu Radu Gyr cel putin m-am contrazis toata viata, nu-i problema… Era
un om inspirat, un om… Mi-a furat un vers. Si eu nu puteam sa-i spun sa-mi
dea versul pentru ca cine era Radu Gyr si cine eram eu. Dar am vorbit cu el,
l-am întrebat o serie întreaga de lucruri… Era un mare om,
l-am pomenit mereu cît am suferit împreuna, dar eu ma refeream la
oameni de o alta factura decît Radu Gyr, la Nae Ionescu de pilda. Însa
nu l-a depasit nimeni pe Vasile Voiculescu.
- Se zice ca-i cel mai bun poet…
- Dupa Eminescu este cel mai mare poet religios din România. Am fost împreuna
cu el în închisoare si, la proces, s-au pus pe masa o serie întreaga
de volume ale lui aparute pîna si la rusi. A fost condamnat mai putin.
Eu am fost condamnat 40 de ani iar el si cu Staniloaie vreo 5 ani. Nu era un
om foarte reprezentativ fiziceste, avea niste fulgisori de barbita, era tacut
dar si cînd te lua în primire într-o discutie nimeni nu mai
misca. Un om grozav în felul lui, un Traitor. El considera faptul de a
merge la manastire cel mai grozav lucru posibil. Si asa si era. Pentru ca esti
om si ti se cer lucrari îngeresti.
- Va vin acum în minte cîteva din versurile lui, ceva care sa fie
actual si astazi…
- Nu ma întreba asta ca asa ti-as raspunde simplu: îmi vin în
minte toate. Si uite de ce îti spun asta, fiindca am cunoscut autorul
si nu pot crede el spunea ceea ce nu crede. Poate fratia ta te vei referi la
versuri, la rime, la… Asta nu conteaza pentru mine. Pentru mine conteaza
ideea în sine. Voiculescu nu putea sa spuna un lucru netrait, nu putea
sa greseasca. Va spun sincer asta fiindca eu am cunoscut autorul. Nu pot spune
ca-mi place o anume parte. Ca si la Eminescu… Ce, îmi place Eminescu
doar pentru „Scrisoarea a III-a” sau pentru cine stie ce versuri?
Nu, îmi place Eminescu din scoarta în scoarta.
- Despre Nae Ionescu ce ne puteti spune…
- Draga, am stat si cu Nae Ionescu în lagar. Dupa mine Nae Ionescu a fost
cel mai grozav om pe care l-am cunoscut. Nae Ionescu a fost omorît de
Carol al II-lea si, la moartea lui, eu fiind la Antim am vazut cum manastirea
a cumparat de la sotia lui Nae Ionescu o serie de volume, 150 erau cu totul,
„Viata Sfintilor Parinti”. Am fost eu atunci, ca ma cunosteam cu
dînsa si am cumparat vreo 5 volume la 1000 lei pe volum. Nu le dadea pe
toate odata ca se temea de o destabilizare a banilor. Asta a fost Nae Ionescu,
om cu educatie crestina profunda. Vedeti fratiile voastre pe Kant? El a spus:
„Doua lucruri sînt de admirat: cerul înstelat deasupra mea
si legea morala din mine!” Vedeti? Intuia el ceva… Dar cel traitor
pune mîna pe stele. Nae Ionescu ajunsese la profunzime, eu eram tînar
si nu-i puteam cunoaste toate subtilitatile… Cea mai frumoasa impresie
dintre toti mi-a facut-o Nae Ionescu!
- Credeti ca-i cea mai mare personalitate a României?
- Cel mai mare intelectual crestin, singurul ce-l avea pe Hristos la baza activitatii,
a operei, a creatiei lui. Asta era Nae Ionescu. Originea cunostintelor lui era
din Scriptura si, cum avea cap si stia cum sa puna problema, a izbutit.
- În tara este o campanie de denigrare a lui Nae Ionescu, se spune ca
nu era deloc destept, ca doar copia…
- Pai asa va spun si eu, copiati si voi pe Hristos!
- Ca-n „Imitatio Christi”
- Exact! Asta facea el. Dumneata crezi ca el era degeaba pe o catedra asa de
importanta? Catedra aia era importanta fiindca era Nae Ionescu acolo, nu de
altceva. Sigur copia. Dar ce, eu fac altceva decît sa copiez? Si eu copiez
învatatura crestina, si vreau sa copiez cît mai mult pe Hristos…
- Prea Cuvioase, Nicolae Delarohia spunea în Jurnalul sau: „Nu oricui
i se întîmpla orice!”
- Foarte bine spus! Asa este. Daca esti un om daruit o sa ai ispite mai mari
ca sa ai si cununi mai mari. Nu ti-a dat Dumnezeu inteligenta, nu ti-a dat putinta
de a te jertfi mai mult decît daca stia Dumnezeu ca poti. Daca ti-a dat
Dumnezeu stia de ce. Si atunci nu se da orice oricui. Ca prezentare este foarte
frumos ce a spus Steinhardt… Mi-e foarte drag de el…
- Despre fenomenul Maglavit ce parere aveti?
- Una negativa.
- Se aseamana celui de la Vladimiresti ori celui de la Pucioasa?
- Acelea sînt mult mai rele, au deja aspect de organizatie, sînt
foarte rataciti. Cea mai grava problema pe care a avut-o biserica în ultimii
50-60 de ani a fost si este Vladimirestiul. Cea mai grea problema a Patriarhului
Justinian a fost Vladimirestiul.
- Si atunci ce este de facut, ca lumea se duce totusi acolo?
- Lumea se duce si-n iad, e adevarat. Oamenii se duc si-n rai si-n iad. Acum,
unde or fi mai multi nu stiu…
- Despre Visul maicii Veronica ce stiti…
- Nu-i mai zice „maica”. Este o sarlatanca. A venit la mine, mi-a
cerut sa o spovedesc, a fost casatorita… Traieste doar prin „minunile”
astea. Am vorbit si cu Parintele Cleopa despre treaba asta, am vorbit de seara
si pîna a doua zi, la ora 11, în continuu. Se convinsese si el ce-i
cu Veronica si cu Ioan, asta care-i la recea si care fusese caterisit si apoi
a fost iertat. Niste nenorociri de-ti sta mintea în loc. Acum sînt
organizati frumos acolo, ca sa atraga. Pentru ca diavolul nu poate sa se arate
în adevarata lui urîciune, ca ai muri de l-ai vedea. Se arata frumos,
tantos… Am fost si eu la Vladimiresti si Veronica tocmai venea de la gara.
Mi-a spus: „Uite Parinte, a venit Sfîntul Ioan Evanghelistul si
mi-a dus el valiza!”
- Pai poate i-o fi dus-o…
- Cred ca dracul era foarte bucuros ca-i tine locul Sfîntului Ioan Evanghelistul…
- Stiti cum zice Tutea: „Dracul te baga si-n biserica numai ca sa fii
de partea lui!”
- A fost si staret într-un timp! Frate, pe plan moral 666 este foarte
aproape. Nu vedeti acum ca s-a oficializat sodomia? Nu vedeti ca pacatele sodomice
urgenteaza Judecata de Apoi?
- Ce parere aveti de Parintele Ghelasie de la Frasinei?
- Negativa. O parere negativa despre el, despre turta aceea isihasta, despre
medicina lui… Vad ca are influenta însa. Am auzit ca a plecat la
Sfîntul Munte. M-as fi bucurat dar nu cred ca-i adevarat. În sfîrsit,
nici sa nu mai aud de asa ceva…
- Pornind de la o întîmplare din „Pateric” va întreb:
Este mai usor sa vedem îngeri sau sa ne vedem pacatele?
- Sa vezi îngeri este o mare înselare, nu ai nici un merit, nu înseamna
nimic. Dar a-ti vedea pacatele înseamna ca semeni cu Hristos si cu Sfintii.
Îngerii nu se arata fiindca vrei tu, poate nu-i nici înger bun…
Se spune ca un frate a vazut în chilie pe satana în chip de Hristos.
Si „Hristos” îi zice: „Eu sînt Hristos, închina-te
mie!” Iar el a raspuns: „Toata viata m-am închinat lui Hristos.
Cine esti tu de nu stii asta?” Si satana a disparut. Deci cine vrea sa
vada e slab, cine vrea sa traiasca e important.
- Si o ultima întrebare… Cum vedeti lumea la vîrsta Prea Cuviosiei
voastre?
- Ti-am spus cum: Sa-mi dea tinerii tineretea lor pentru a împlini tineretea
omenirii. Caci nu exista batrînete, exista doar tinerete!
Convorbire realizata de Fabian Anton
Manastirea Sf. Maria -Techirghiol