BluePink XHost |
Servere virtuale de la 20 eur / luna. Servere dedicate de la 100 eur / luna - servicii de administrare si monitorizare incluse. Colocare servere si echipamente de la 75 eur / luna. Pentru detalii accesati site-ul BluePink. |
+
Părintele ARSENIE boca
CĂRAREA IMPĂRĂŢIEI
Capitolul 3: -
Neajunsurile duhovniceşti ale începătorilor
Pe o asemenea mărită cale, nimeni nu poate merge
singur, de nu va veni mai întâi în obştea Bisericii, ca să fie condus
de mâna nevăzută a Mântuitorului prin preoţi, ucenicii Săi
văzuţi, trimişi de El în fiecare rând de oameni. Căci au
zis Părinţii de demult cuvântul acesta: Cine vrea să se
mântuiască cu întrebarea să călătorească; pentru
că oricine s-a hotărât să iasă din calea păcatelor,
sau din gâlceava fărădelegilor, se va trezi că i se vor ridica
împotrivă trei vrăjmaşi, unul după altul: lumea, trupul
şi diavolul.
Prin lume se înţelege categoria păcatului, se
înţelege turma oamenilor necredincioşi, cei ce din toată voia
s-au unit cu sfaturile dracilor. E lumea pentru care nu s-a rugat Mântuitorul.
E gura satului, gura vecinului şi, de multe ori, gura şi faptele
celor dintr-o casă cu tine. Aceştia, sau lumea, îţi iartă
orice ticăloşie ai face, dar nu te iartă nicidecum să le-o
iei cu un pas înainte şi să te faci mai bun. Oamenii aceştia ai
lumii, au o ciudată ruşine de a fi buni. Bunătatea îi arde,
şi se trudesc să te scoată de vină cu tot felul de ponoase.
"Lumea" e veacul viclean, planul oamenilor şi slava
deşartă.
Cine vrea să biruie această primă
piedică în calea mântuirii, are la îndemână acestea trei:
răbdarea, iertarea şi rugăciunea. Cu arătarea răbdării
suntem datori în primul rând pentru că, mai înainte de a veni la calea lui
Dumnezeu, sau la ostenelile mântuirii, făceam şi noi ale lumii,
umblând în fărădelegi şi chinuind pe alţii, şi astfel
ne-am băgat datori la aceleaşi. Deci, acum trebuie să plătim
ale noastre cele de atunci, ca pentru răbdare să dobândim mântuirea
de la Dumnezeu. Aşa trebuie să plătim acum cu durere, ceea ce am
făcut odinioară cu plăcere. Multe din cele ce ni se
întâmplă, ni se întâmplă spre îndrumarea noastră, sau spre
stingerea păcatelor noastre trecute, sau spre îndreptarea neatenţiei
prezente, sau spre ocolirea păcatelor viitoare. Cel ce socoteşte
aşadar că pentru una din acestea i-a venit încercarea, nu se
răzvrăteşte când este lovit - mai ales dacă-i
conştient de păcatul său - nici nu învinovăţeşte
pe acela prin care i-a venit încercarea, nu se răzvrăteşte când
e lovit. Fie prin acela, fie prin altul, el a vrut să bea paharul
judecăţilor dumnezeieşti. Nebunul însă roagă pe
Dumnezeu să-l miluiască; dar venind mila n-o primeşte,
fiindcă n-a venit cum a vrut el, ci precum Doctorul sufletelor a socotit
că e de folos. Şi de aceea se face nesimţitor şi se
tulbură şi uneori se războieşte aprins cu oamenii, alteori
huleşte pe Dumnezeu. El se arată nemulţumit şi nu vede
decât bâta.
Cine vrea să biruie lumea e dator să ia arma rar
folosită a iertării, oricâte necazuri ar pătimi de la oamenii
lumii acesteia. Cine vrea să biruie lumea se roagă Tatălui
său în ascuns sau în gând, pentru orice fiu al lui Dumnezeu, oricât de
întunecată purtare ar avea şi oricâte rele ţi-ar face. Căci
răbdarea răului, iertarea fraţilor şi rugăciunea în
ascuns au mare putere înaintea lui Dumnezeu, căci pentru că biruie El
în ascuns omului(?), întorcând spre bine cele pornite de la lume cu
răutate.
Stăruind în acestea te-ai făcut pricină de
mântuire şi pentru fratele tău din lume. Rugăciunea nu
judecă ci se smereşte, aducându-ne aminte greşalele noastre, nu
ale lumii. Rugăciunea adevărată cere iertarea lumii, nu
osândirea ei. Noi nu ştim tainele lui Dumnezeu; pe cine mântuieşte
din lume şi pe cine osândeşte. Dacă pe cel ce se
sălbăticeşte asupra ta, din pricina întunecimii sale, îl
ştie Dumnezeu că se va mântui, mântuirea lui o va face-o şi cu
ajutorul tău, prin aceea că-ţi dă darul răbdării,
al iertării din inimă şi al rugăciunii. Dacă însă
fratele acela mai are de chinuit în robie străină, sau chiar îşi
va pierde sufletul, la purtarea ta cea dreaptă după Dumnezeu,
răutatea lui va creşte şi se va sălbătici cu totul
împotriva oamenilor şi împotriva lui Dumnezeu.
Cei ce biruie lumea nu sunt nicidecum o adunare de
neputincioşi, o turmă de inactivi, oricât s-ar părea
răbdarea răului o slăbiciune a binelui, căci ei sunt
ostaşii Împăratului, care prin răbdarea Crucii a biruit nu numai
lumea, ci şi toată stăpânirea morţii.
Iar despre nevoinţa care doreşte răbdarea
şi credinţa sfinţilor, putem spune că e singura cale
îngăduită şi în stare să mistuie puterea răului
şi să o facă fără rost şi fără
vlagă în lume.