BluePink XHost |
Oferim servicii de instalare, configurare si monitorizare servere linux (router, firewall, dns, web, email, baze de date, aplicatii, server de backup, domain controller, share de retea) de la 50 eur / instalare. Pentru detalii accesati site-ul BluePink. |
+
Părintele ARSENIE boca
CĂRAREA IMPĂRĂŢIEI
Capitolul 3: -
Neajunsurile duhovniceşti ale începătorilor
Unii îşi taie mintea în Scripturi. Cu trecerea de vreme
Satana s-a mai iscusit în rele. Pe cine poate să-l întoarcă împotriva
lui Dumnezeu, o face, rânjind bucuros; pe cine iubeşte pe Dumnezeu, dar
călătoreşte fără sfat şi întrebare, îl
învaţă şi el să-l iubescă pe Dumnezeu, şi-l
laudă că bine face, fără să priceapă unul ca acesta,
că a căzut la laudă străină şi că în
credinţa lui s-a încâlcit un fir subţire de putere vrăjmaşă.
Vicleanul bagă de seamă ce face Dumnezeu şi
face şi el la fel. Trimite Dumnezeu slujitori, trimite şi el; trimite
Dumnezeu vedenii, se arată şi el; propovăduieşte Dumnezeu
iubirea de oameni fără deosebire şi margini,
propovăduieşte şi el. Cu un cuvânt: contraface tot ceea ce face
Dumnezeu şi dă pe râpă de oameni cu mulţimea
înşelăciunilor. S-a făcut de-o îndrăzneală
nemaipomenită, încât şi lumina dumnezeiască o contraface, nu în
înţelesul că s-ar putea apropia să strâmbe adevărata
lumină, căci l-ar face scrum şi nu poate sta într-însa, ci
năluceşte şi el o lumină, cu care năluceşte pe
cine poate şi pe cine vede că umblă cu îndrăzneală
după daruri dumnezeieşti, înainte de dobândirea smereniei statornice.
De aceea e bine să lămurim, după putere,
şi acest ucigaş vicleşug al nălucilor, fiindcă de la o
vreme încoace mulţi se ivesc şi multă tulburare fac printre
oameni. Iată cum vine cursa aceasta:
Vicleanul are două feluri de momele, după iubirea
omului, care înclină, fie spre pierzare, fie spre mântuire. Este şi-o
"ispită a mântuirii" în care au căzut mulţi
înşelaţi, zicând că-s mântuiţi, când de fapt ei n-au
săvârşit de fapt nici alergarea şi nici după lege n-au
luptat. Este şi ispita sfinţeniei, este şi ispita misiunii sau a
trimiterii de la Dumnezeu precum este şi ispita muceniciei. În toate
aceste ispite cad cei ce ocolesc osteneala, minţile înguste, care spun
că nu mai au nimic de făcut, decât să creadă şi
să se socotească a fi şi ajuns sfinţenia, misiunea,
mucenicia şi celelalte năluci ale minţii înşelate. Au
şi ei o osteneală, aceea de-a ajunge la darurile mai presus de fire
înainte de vreme şi ispitind pe Dumnezeu.
Deci, nu-i de mirare că-i dă în robia
înşelătorului de minte, ca să-i chinuiască.
Câte unii mai aprinşi la minte, fie de la fire, fie de
la boli, neavând cercarea dreptei socoteli, scâncesc în inima lor după
daruri mai presus de fire îmbulziţi nu de vreo virtute, ci de iubirea de
sine. Având aceştia iubirea fără de minte, pe care vor s-o
cinstească cu daruri mai presus de fire, Dumnezeu îngăduie duhului
rău să-l amăgească desăvârşit, ca pe unii ce
îndrăznesc să se apropie de Dumnezeu, necuraţi la inimă. De
aceea, pentru îndrăzneală, îi dă pe seama vicleanului să-i
prăpădească. Astfel, când atârnă de Dumnezeu o atare
pedeapsă peste un oarecare, îl cercetează Satana luînd chipul
mincinos al lui Hristos, şi grăindu-i cu mare blândeţe, îi
trânteşte o laudă cu care-l câştigă fulgerător şi
poate pentru totdeauna, ca pe unul ce, pe calea cea strâmtă şi cu
chinuri ce duce la Împărăţie, umblă după
"plăceri duhovniceşti". Iată-l cu momeala pe gât.
De-acum, după oarecare şcoală a rătăcirii, când
încrederea îi va fi câştigată desăvârşit şi-i va fi
întărită, prin potriviri de semne prevestite, ajunge încrezut în sine
şi în hristosul lui, încât şi moarte de om e în stare să
facă, întemeindu-se pe Scriptură.
Iată cum puiul de drac al iubirii de sine,
făcându-se bărbat şi ajutat prin vedenii mincinoase de
tatăl său, tatăl minciunii, strâmbă mintea bietului om,
încât i se va părea păcatul virtute dumnezeiască. Ba încă
omorând pe cei ce nu cred în el, i se va părea că face slujbă
lui Dumnezeu (Dumnezeu care l-a înşelat pe el).
Când stai de vorbă cu câte unul din aceştia, te
uimeşte convingerea şi siguranţa lui, uneori şi
legătura cu judecată a cuvintelor lui, şi nu poţi prinde
repede că stai de vorbă cu un înşelat şi un sărit la
minte. Asta, până nu-i afli prima spărtură a minţii, de la
care apoi, toate meşteşugurile vicleanului trebuie să-ţi
dea arama pe faţă. Trebuie să-i prinzi momeala pe care a
înghiţit-o şi care, cel mai adesea, e căderea la laudă cu
care tatăl minciunii şi-a amăgit pruncul iubirii de sine, pe
care l-a clocit cu atâta osârdie cel amăgit la minte. Biserica
înşiră printre păcatele minţii şi
prejudecăţile.
O mărturie din Scriptură a celor zise ne va dumeri
mai bine. Era pe vremea proorocilor mincinoşi din zilele lui Ilie şi
a regelui Ahav. Proorocul Ilie vestise regelui mustrarea lui Dumnezeu,
necazurile şi moartea ce-l va ajunge în zilele urmaşilor săi (3
Regi 22).
Duhul care a ieşit şi-a stat înaintea feţei
Domnului şi s-a făcut duh mincinos în gura proorocilor, căruia
i-a zis Domnul: "Du-te şi fă cum ai zis", e acelaşi
care a cerut de la Dumnezeu să cerce pe Iov (Iov 1).
Cu îngăduirea lui Dumnezeu, Satana îi cerne pe oameni,
şi-i culege pe toţi cei ce umblă în lumea aceasta după
plăceri, chiar duhovniceşti, numai să-i prindă, că
încă nu s-au lepădat desăvârşit de iubirea de sine şi
de orice spurcăciune a vieţii, după atâta şi atâta
propovedanie a Bisericii. Căci patima aceasta face pe om să
cadă, lovit de săgeţile laudei, şi să se
trezească cu mintea înşelată şi sărită din
socoteala smereniei.
Că iată, pe cei ce n-aveau curăţia
vieţii - lingăii de la curtea regelui Ahav - i-a dat
înşelăciunii desăvârşite a regelui minciunii, şi
sfatul lor era minciună şi ispită regelui iubitor de slavă
deşartă, ispită în care trebuia să cadă şi
regele, ascultătorul lor, pentru păcatele sale.
Ca şi înşelaţii aceia care l-au pălmuit
pe adevăratul prooroc al lui Dumnezeu, aşa şi proorocii
mincinoşi din zilele noastre sunt de o îndrăzneală
nemaipomenită, şi pălmuiesc smerenia, dându-se pe ei de ceva
mare: "Ilie", "Ioan", "Hristos", "Fiul
Omului", "Dreptul Judecător", şi aşa mai departe.
Pretind ascultare de la oameni pentru că Dumnezeu i-a trimis să
spună la lume . . . lucruri de care îţi ţiuie urechile
auzindu-i, şi-ţi îngheaţă inima.
Pe semnele următoare se pot cunoaşte că nu
mai sunt întregi la minte:
1. Se dau pe sine ceva mare, cum s-au dat altfel toţi
ereticii vremurilor, pe care i-a afurisit Biserica prin sfintele soboare.
2. Cad la laudă, având o smerenie mincinoasă.
3. Se ţin pe sine mai presus de Scriptură (unul
chiar mi-a rupt-o), mai presus
de Biserică şi sfinţi.
4. Mor după a fi ascultaţi şi crezuţi de
oameni.
5. Fierb de mânie când nu sunt luaţi în serios.
6. Adesea au "grăire în duh", cu
"duhul" care-i poartă şi-i învaţă.
7. Nu vor nici în ruptul capului să-şi controleze
prin preoţi cele auzite de la "duhul" lor.
8. Câte unii, cu toate acestea, arată o evlavie
neobişnuită: mărturisind pe Hristos, pe Maica Domnului,
făcându-şi şi Sfânta Cruce, bătând metanii, sărutând
icoane, ba şi Sfânta Împărtăşanie luînd-o şi
jurându-se că sunt oamenii lui Dumnezeu, iar ei sunt înşelaţi.
9. Fac pe proorocii şi împrăştie spaimă
între oameni. Multe proorocii li se împlinesc, dar multe nu. Asta atârnă
de puterea de străvedere a "duhului" care le spune ce le spune,
ca unul ce n-are învelitoarea trupului, şi de aceea prinde cu oarecare
vreme înainte, cele ce le apropie Dumnezeu de oameni. Dar asta nu e proorocie.
10. În numele "dumnezeului" lor, sunt în stare
să omoare un om, întemeindu-se pe Scriptură, că şi Avraam a
fost în stare de-o atare ascultare, iar Fines a şi făcut aceasta
şi i s-a socotit aceasta râvnă pentru Dumnezeul său (Numerii 25,
7-13). Cu amăgirea ascultării până la ucidere de om, a cercat
vrăjmaşul pe mulţi, în toate vremurile, chiar şi pe
pustnici (de cum pe oamenii lumii). Terorişti ai sufletelor simple.
11. Sar de la un lucru la altul şi leagă lucruri
fără nici o legătură. Tălmăcesc greşit,
strâmbă adevărul şi propovăduiesc din Scripturi, mai mult
pe ei înşişi decât pe Dumnezeu, mergând grăbit spre cea din
urmă sfărâmare şi sărire a minţii.
12. În preajma lor simţi tulburare şi primejdie,
căci mulţi dintre ei au fost pe la casa de nebuni, sau vor trebui
să se ducă. Nu-i blândeţe pe chipul lor. Nu-i ocărâm ci ne
păzim, şi învăţăm şi pe alţii să se
păzească şi ne înfricoşăm cât de groaznic şi-au
tăiat mintea în Scripturi (2 Petru 1, 20).
Totuşi, pe cât se poate, să încercăm a-i
înţelege, lămurind adevărul lucrurilor şi
meşteşugurile vicleanului.
E ştiut că făcând omul gândurile şi
voile celui rău, intră acela în el. Sau, altfel zicând: iubind cele
rele, prin firul acestei iubiri, intră vrăjmaşul în cetate;
adică prin cele de-a stânga. Când vede că nu poate amăgi pe un
om cu cele de-a stânga, sare în cealaltă margine, de-a dreapta de tot,
căutând acolo să-l amăgească, ca să-i dea omul
crezare. Îi trânteşte o laudă pentru mulţimea credinţei în
Dumnezeu şi-a iubirii virtuţii şi-l îndeamnă ca
fără măsură şi fără întrebare să se
silească în acestea. Pe unul îl trezeşte la rugăciune,
silindu-se să-i strecoare în minte şi în inimă părerea mare
despre sine, precum că pe el îl trezesc îngerii la pravilă. Sau dacă
cel ochit spre înşelare nu-i chiar aşa de virtuos, îi mai
îngăduie să pipe, să bea, zicându-i gândurile că-i trebuie
putere, şi nu-i păcat. Pe unul l-a săgetat, arătându-i-se
în chipul lui Hristos şi spunându-i "Pentru dumneta mai răsare
soarele!". Douăzeci şi cinci de ani pe urmă l-a mai
dăscălit, ca să ajungă să se creadă pe sine
că el e Fiul Omului din Scriptură şi Dreptul Judecător,
care va despărţi oile de capre şi va întemeia
Împărăţia lui Dumnezeu pe pământ, şi că în zilele
lui va fi sfârşitul şi judecata, care se va face prin el. De aceea au
zis Părinţii că întotdeauna extremele sunt ale diavolului.
Deci, ca să înţelegem mai bine lucrul acesta
subţire şi rostul pentru toţi al celor scrise, ne folosim de
icoana celor trei iubiri, a celor trei ucenici ai Domnului: Petru, Iuda şi
Ioan. Amin.