Pe HaiSaRadem.ro vei gasi bancuri, glume, imagini, video, fun, bancuri online, bancuri tari, imagini haioase, videoclipuri haioase, distractie online. Nu ne crede pe cuvant, intra pe HaiSaRadem.ro ca sa te convingi. |
+
Părintele ARSENIE boca
CĂRAREA IMPĂRĂŢIEI
Capitolul 3: -
Neajunsurile duhovniceşti ale începătorilor
Când nu mai răspund oamenii la chemarea dragostei lui
Dumnezeu, dau de asprimea dreptăţii Sale, când, spre pedepsirea
răutăţii, îngăduie războaiele. Atunci viaţa
oricui se află în primejdie de moarte, şi a celor de acasă
şi a celor de pe fronturi.
Să cercetăm, între marginile îngăduite,
pricina aceasta a războaielor, care pe mulţi îi spală de
fărădelegi în şiroaie de lacrimi. Luăm ca gând de ajutor de
darea răspunsului voinţa lui Dumnezeu, care urmăreşte ca
toţi oamenii să se mântuiască şi la cunoştinţa
adevărului să vie. Drept aceea, Dumnezeu, cel milostiv întru
dreptăţi, pe cei nebăgători de seamă sau potrivnici -
dar totuşi oameni cumsecade - abia cu ajutorul primejdiei îi înduplecă,
să vrea şi ei ce vrea Dumnezeu, adică mântuirea, singurul lucru
cu adevărat de trebuinţă. Al doilea gând de ajutor este primirea
de mai înainte ca bun a ceea ce orânduieşte şi face Dumnezeu, să
ne bucurăm de hotărârea Lui, chiar dacă nu pricepem aceasta. Iar
gândul al treilea e că în suferinţe fără de voie s-au
mântuit cuvioşii; tot aşa şi cu suferinţele
războaielor, mult mai mult se mântuiesc pe fronturi, decât s-ar mântui
acasă.
Obişnuit, lumea crede că mor în războaie cei
răi şi scapă cei buni. Este şi nu este aşa, pentru
că numai singur Dumnezeu ştie şi ţine socoteala
fiecăruia. Unul din sfinţi a zis: "Caprele eu sunt; iar oile
Dumnezeu le cunoaşte şi le ştie". Pe urmă numai
Dumnezeu ştie - şi precum ştie şi face - dacă pentru
cineva e mai de folos viaţa sau mai mult îi foloseşte mutarea din
viaţă. Apoi Dumnezeu, în atotputernicia Sa, foloseşte şi pe
cei răi, pe necredincioşi, pe cei fără nici un Dumnezeu, ba
chiar şi pe draci, ca printr-înşii să aducă mântuirea,
celor ce cu tot dinadinsul vrea ca să se mântuiască şi care sunt
de mântuit.
Aşa bunăoară, cineva încărcat de
păcate, cum l-au povăţuit cei trei "prieteni" ai
săi, ajunge la strâmtoare şi nevoie mare. Necazurile îi mai topesc
trupul, îi mai subţiază mintea şi aşa găseşte pe
Dumnezeu ca pe singura scăpare a sa din primejdii. Acum I se roagă
pentru prima dată, şi poate ca niciodată. Deci, cu prilejul
târcoalelor morţii în jurul vieţii sale, Dumnezeu în
atotştiinţa Sa, văzându-l că s-a îndreptat pe calea
bună pentru toate zilele vieţii lui, pe care le-ar mai avea de
trăit - dacă ar fi cuminte - în chip nevăzut şi minunat îl
scapă de moarte sigură. Dacă însă îl ştie, că mai
târziu ar avea o pocăinţă şi mai bună, îl va
îngădui prin mai multe şi mai grele primejdii, scăpându-l de
fiecare - căci necazurile spală petele păcatelor de pe haina
noastră nevăzută - şi mai târziu îl scoate din topitoarea
suferinţelor, fie spre viaţa cea fără de trup, fie
întorcându-l spre viaţa pământească, ca pe un
înţelepţit.
Pe cei ce însă n-au statornicie în bine şi
iarăşi s-ar întoarce la rele, uitând făgăduinţa ce-au
făcut-o la strâmtoare, pe unii îi scoate din viaţa cea
deşartă, atunci când după ştiinţa lui Dumnezeu, au
ajuns la cea mai bună pocăinţă din viaţa lor, ca în
aceea să se ocrotească în veci fără de sfârşit.
Aceştia aşa-s mai de câştig pentru mântuire, primindu-i Dumnezeu
cu o cât de câtă pocăinţă.
Pentru cei ce trecuţi prin suferinţe au
câştigat întărire şi statornicie spre bine şi
printr-înşii ştie Dumnezeu că ar dobândi mântuirea şi a
altora, pe aceştia îi scapă şi-i întoarce iar acasă. De
cumva iarăşi se dedau stricăciunii şi
îngrămădirii de păcate, iarăşi îi cheamă la
şcoală. Şi aşa face de câte ori trebuie şi cu
toţi câţi trebuie.
Cu cei răi şi, după ştiinţa lui
Dumnezeu fără întoarcere, printre alte neştiute taine, are
şi aceste două socoteli: s-au îi pierde în grabă, în chip
năpraznic, ca să nu-şi mai înmulţească relele, şi
aşa mai uşor să se osândească; sau că prin răutatea
lor vrea să răsplătească, să
ispăşească, să întoarcă, sau să mântuiască pe
oarecare din cei de acasă, mai zăbavnici la pocăinţă
sau îndărătnici la sfatul şi la rugămintea celor buni.
Iar pe al treilea fel de oameni, pe cei buni, prin darul lui
Dumnezeu, îi scoate din viaţa cea deşartă, fie ştiindu-i
că ar avea să cadă mai târziu, tinzându-şi la
fărădelegi mâinile lor - şi aşa-şi îngreuiază sau
îşi pierd mântuirea lor - fie că, plăcuţi fiind lui
Dumnezeu, i-a pus la încercare şi i-a aflat Lui-Şi vrednici, precum scrie:
(lipseşte citatul - e din carte)
Înţelepciune 3:
1. Sufletele drepţilor sunt în mâna lui Dumnezeu
şi nu se va atinge de dânsele munca.
2. Părutu-s-a în ochii celor nepricepuţi că
drepţii sunt morţi cu desăvârşire şi ieşirea lor
din lume e o mare pedeapsă,
3. Şi mergerea lor de la noi sfărâmare, iar ei
sunt în pace.
4. Chiar dacă în faţa oamenilor au îndurat munci,
nădejdea lor e plină de nemurire,
5. Şi puţin fiind pedepsiţi, mare
răsplată vor primi, că Dumnezeu i-a încercat pe dânşii
şi i-a aflat Lui-Şi vrednici.
6. Ca aurul în topitoare, aşa i-a lămurit, şi
ca pe o jertfă de ardere întreagă, aşa i-a primit.
7. Străluci-vor în ziua răsplătirii ...
Iar dacă sunt câte unii răi fără de leac
şi nu păţesc nimic din necazurile oamenilor, trebuie că i-a
lepădat Dumnezeu şi-i lasă să se
desăvârşească în rele, ca să ia osânda veşnică, -
precum s-a spus la cele pentru Saul.
O taină a lui Dumnezeu e şi aceasta: Nu
pedepseşte toată răutatea tuturor, aici şi numaidecât;
precum nici nu slăveşte bunătatea tuturor, aici şi
numaidecât. Că dacă ar face aşa, atunci şi oamenii ar face
binele de frică; mântuirea ar fi de silă, iar nu o faptă a
libertăţii şi a dragostei. Apoi, dacă repede ar pedepsi tot
răul, Dumnezeu ar fi un fricos, un neputincios la o măsură
omenească, sau cel mult îngerească, şi ne-ar da să
înţelegem că se teme de rău şi-şi apără
stăpânirea, - cum fac oamenii. Ci tocmai prin faptul că îngăduie
răilor să-şi facă de cap, şi-i lasă pe oameni
neînfricaţi de pedeapsa năpraznică, ne dovedeşte
atotputernicia Sa, veşnic liniştită asupra răului, -
atotputernicie, sub ocrotirea căreia, prin virtutea credinţei,
stăm liniştiţi şi noi, primind palmele şi
scuipările răului, ca pe nişte mărturii ale neputinţei
aceluia, în faţa atotputerniciei lui Dumnezeu, care ne întăreşte
cu liniştea Sa.
Cu aceea că nu pedepseşte răutatea
numaidecât, îi întinde ispite puternice, să se
desăvârşească şi ea spre pedeapsă sigură în ziua
judecăţii. Iar dacă totuşi, uneori pedepseşte
năpraznic vreo fărădelege, o face ca să mai pună frâu
răutăţii între oameni, şi mai ales să nu scadă în
credinţă începătorii, şi să nu se piardă dintre
oameni conştiinţa răsplătirii după fapte.
Deci, ori că răsplăteşte, ori că nu
răsplăteşte, fie binele, fie răul, un singur lucru e sigur:
că vine o răsplată sigură şi veşnică,
şi că biruieşte binele asupra răutăţii. Apoi,
prin răbdarea multor neştiuţi de oameni, atotputernicia şi
dreptatea lui Dumnezeu sfarmă mereu porţile iadului, cu puterea
Bisericii văzute şi nevăzute.
Oricât ni s-ar părea de neobişnuit, dar
adevărul acesta rămâne: "Că ne-a trimis Dumnezeu în lumea
aceasta, ca să ne învăţăm a ne lepăda de ea şi
s-o căutăm pe cea adevărată".
Pentru iubitorii de Dumnezeu nu este durere, nu este
primejdie - afară de păcat - şi nu este moarte; ei trebuie
fericiţi şi urmaţi cu aceeaşi lepădare de sine şi
de viaţă, oricând vremea ne-ar cere-o.
Deci nu sunt de plâns decât necredincioşii care s-au
stins în necredinţă, ca nişte înstrăinaţi şi
potrivnici lui Dumnezeu. Dar e bine să se ştie că viaţa în
primejdii pe mulţi i-a scos din numărul morţilor şi i-a
primit Dumnezeu din braţele morţii în Împărăţia
vieţii. Amin.