BluePink XHost |
Gazduire site-uri web nelimitata ca spatiu si trafic lunar la doar 15 eur / an. Inregistrare domenii .ro .com .net .org .info .biz .com.ro .org.ro la preturi preferentiale. Pentru oferta detaliata accesati site-ul BluePink |
+
Părintele ARSENIE boca
CARAREA IMPARATIEI
Capitolul 1: - Cele mai
bune vremi de mântuire
La
anul 313 de la Hristos împăratul Constantin dă edictul de la Milano,
prin care recunoscu creştinismul printre religiile de stat. Mare bucurie
în creştinătate! Dar ... cum au scăpat creştinii de
grijă, cum au trecut din ilegalitate la libertate, la persoană
juridică, viaţa morală a creştinilor începu să se
destrame. Cum şi-au primit averile înapoi, urmaşii mucenicilor,
puţini au mai rămas ca să nu se încovoaie cu dragostea mai mult
spre lumea aceasta (a stomacului). Deci, de îndată ce au ieşit de
prin găurile pământului (catacombele) la larg, de îndată ce-au
scăpat de prigoanele cezarilor, într-un cuvânt de îndată ce au
ieşit din împreunarea de jertfă a vieţii, când adică nu mai
era o primejdie a mărturisi creştinismul pe faţă, s-a
întâmplat că şi dragostea de Dumnezeu şi grija de suflet
până la aşa măsură răciseră, încât au început a
se lua după un rătăcit, Arie, care tăgăduia
dumnezeirea Mântuitorului, chiar piatra de temelie, prin care stă sau cade
cineva din creştinism. De îndată ce creştinismul, mai bine zis
creştinii, fură lăsaţi la larg, se înmulţi şi
înclinarea de a cădea din creştinism. Nu ştiu cum, dar
parcă nu e nimic în lume fără o rânduială, a venit şi
pentru aceştia o căpetenie după care să se ia.
Parcă de aici începe judecata, care desparte oile de
capre. Ar fi fost mirare să nu se arate o atare ispită de
necredinţă de vreme ce, odată cu împăratul Constantin, au
trecut cu numele la creştinism două treimi din imperiu. Era la
modă să ai credinţa împăratului, deşi toţi
aceşti creştini cu numele, cu puţin înainte, s-ar fi îngrozit de
primejdiile mărturisirii lui Hristos. Nu e deci de mirare ca toţi aceştia,
la care se mai adaugă şi urmaşii lui Constantin, ba chiar
şi mulţi episcopi, să se trezească la un moment dat
mărturisind o credinţă alături de creştinism, tot una
cu credinţa. Nu e greu de a înţelege cum devin lucrurile astfel. Când
viaţa aceasta e încurajată de statornicia bogăţiei, de
negrija întâmplărilor, omul se strică. Iar o viaţă de
patimi strică şi mintea, care odată stricată nu mai
deosebeşte adevărul de minciună sau binele de rău, ci le
zice tocmai invers ... răului bine şi minciunii adevăr. Încetând
prigoanele aşa se stricaseră purtările creştinilor şi
aşa se întindea tăgăduirea dumnezeirii Mântuitorului încât, zice
un istoric al vremii, că dacă Dumnezeu n-ar fi trimis pe sfinţii
Vasile, Grigorie şi Ioan ar fi trebuit să vină Hristos a doua
oară, că fărădelegile grăbesc judecata. Iar un filozof
creştin din vremea noastră, făcând o supraprivire asupra
istoriei creştinismului, la fel găseşte că creştinii
au trecut cu succes prima ispită ridicată împotriva
creştinismului, ispita persecuţiilor, dar n-a trecut cu acelaşi
succes şi ispita a doua, a triumfului (asupra păgânismului). E
şi explicabil: prima ispită a întâlnit în faţă
creştini adevăraţi, care se hotărâseră într-un fel cu
viaţa aceasta s-o jertfească pentru Dumnezeu, pe când ispita a doua a
găsit în faţă o mare turmă dintre care o bună parte
erau numai creştini cu numele (figuranţii). Dar iată cum a
descâlcit Providenţa lucrurile: pentru cei credincioşi a trimis pe
sfinţi iar pentru figuranţi şi îndeosebi pentru arieni a trimis
pe Iulian Apostatul, care din creştin s-a declarat păgân şi
vrăjmaş al lui Hristos. Ba ca să-şi bată joc de o
proorocie a Mântuitorului, a întreprins un război la Ierusalim ca să
zidească Templul lui Solomon. Într-o luptă însă, s-a trezit cu o
săgeată otrăvită în piept care l-a îngrozit şi l-a
făcut să strige: "M-ai învins Galileene". Deci toţi
cei ce tăgăduiau dumnezeirea Mântuitorului, ca să facă pe
placul împăratului apostat, ca să fie "la modă", s-au
lepădat de creştinism. Dar parcă era un făcut; toţi
cei ce s-au lepădat de Hristos nu se mulţumeau numai cu
lepădarea lor ci mai vreau şi lepădarea altora. Iar dacă
aceia se împotriveau vrajba era gata şi începea prigoana. Iată focul
în care se lămuresc credincioşii. Iată firul de
legătură cu înaintaşii lor, mucenicii.
Sunt vremuri, şi împrejurări în toate vremurile,
când spunând adevărul şi propovăduind îndreptarea îţi
poţi pune viaţa în primejdie de moarte. Aşa s-au întâmplat
lucrurile în zilele lui Ioan Botezătorul şi a lui Irod şi
aşa s-a întâmplat în zilele Sfântului Ioan Gură de Aur şi a
împărătesei Eudoxia, fiindcă Ioan cerea dreptul văduvei
împotriva împărătesei. Sfântul Ioan Gură de Aur a zis
odată, apărând văduva, cuvintele acestea: "iarăşi
se tulbură Irodiada, iarăşi cere pe tipsie capul lui Ioan".
Pentru curajul său de a apăra săracul împotriva bogatului
Sfântul Ioan a trebuit să ia calea exilului, prigonit de
împărăteasă, până când, sfârşit de puteri, a murit pe
drum. Iar Eudoxia era ariană.
Un creştinism fără recunoaşterea lui
Iisus Hristos ca Dumnezeu şi stăpân al lumii nu-ţi obligă
viaţa la a o face mai curată. Iar cu cât viaţa se face mai
necurată cu atât te întuneci dinspre Dumnezeu, până la a-L
tăgădui cu totul şi a I te face vrăjmaş declarat.
Viaţa trăită fără grijă, numai pământeşte,
la asta te duce.
Spre o atare stăvilire a răutăţii a
trimis Dumnezeu pe Sfinţii Trei Ierarhi. Ei sunt sarea care opreşte
firea omului de a se împuţi cu totul. E de la sine înţeles că
firea omenească, povârnită spre păcat, tocmai de aceea nu-i prea
poate suferi. Dar lor nu le pasă că nu-s pe placul lumii. În ei arde
luminos înainte misiunea pe care le-a dat-o Dumnezeu, de a fi sare
făpturii şi martorii lui Dumnezeu între oameni. Ca să scurtez
vorba, aleg din viaţa Sfântului Vasile câteva momente de mare
înălţime morală prin care se dovedeşte a fi cu
adevărat mare dascăl al lumii şi ierarh. Era prin anul 372 când
însuşi împăratul Valent a mers în Cezareea Capadociei unde
păstorea Sfântul Vasile cu gând să-l abată de la dreapta
credinţă la arianism. Sfântul Vasile i-a răspuns liniştit
şi cuviincios că ţine credinţa pe care au mărturisit-o
Sfinţii Părinţi la Niceea (325) şi că nimeni nu are
putere să dea altă mărturisire de credinţă peste
aceea. Primind un atare răspuns împăratul Valens căuta pricina
ca să-l exileze pe Sfântul Vasile ştiin că numai el susţine
dreapta credinţă în Asia Mică şi că dacă n-ar fi
el pe ceilalţi uşor i-ar putea câştiga fie prin momeli fie prin
înfricoşări.
Împăratul l-a dus cu sine pe Modestus, prefectul
pretorienilor (siguranţa împăratului) şi pe episcopul Evippius
din Galatia care era arian. Pe acesta l-a dus ca să provoace scandalul ca
apoi prefectul să poată interveni cu armata. Evippius a vrut să
slujească într-o biserică din Cezareea dar Sfântul Vasile nu l-a
lăsat până când nu va subscrie afuriseniile date de soborul de la
Niceea asupra arienilor. Acela s-a plâns împăratului care a trimis la
Sfântul Vasile pe prefectul pretorienilor ca să-l atragă la arianism
iar dacă nu va putea cu binele să-l înfricoşeze cu
ameninţări.
"Ce îndrăzneală ai tu să te
împotriveşti religiei împăratului" - îi zise prefectul? "Eu
nu văd nici o îndrăzneală şi nu văd care este religia
împăratului ca să mă împotrivesc ei. Eu ştiu că
şi împăratul e creat de Dumnezeu ca şi mine şi prin urmare
şi el trebuie să aibă aceeaşi religie pe care o am şi
eu şi credincioşii mei". Prefectul începu cu ademeniri zicând:
"Uite n-ai vrea tu să fii în mărire asemenea împăratului? O
vei putea avea dacă vei mărturisi şi tu credinţa
împăratului". Sfântul Vasile îi răspunse: "Amândoi suntem
creaţi după chipul şi asemănarea lui Dumnezeu dacă
suntem asemenea împăratului. În ce priveşte mărirea, aceasta se
va vedea numai în viaţa viitoare. Apoi spune tu dacă o va avea acela
care face voia lui Dumnezeu sau acela care lucrează împotriva Lui".
"Dar nu te temi de relele ce pot să vină asupra ta" - îi
zise prefectul? "Eu nu mă tem de rele pentru că ştiu
că Dumnezeu nu va îngădui mai multe decât sunt de trebuinţă
pentru ispăşirea păcatelor mele". "Dar ştii
că împăratul poate să-ţi facă atâta rău cât tu nu
vei putea răbda?" "Ce anume ar putea să-mi facă
împăratul" - întreabă Sfântul Vasile liniştit?
"Să te despoaie de averi, să te exileze, să te ucidă
chiar". La acestea Sfântul Vasile râse zicând: "Toate acestea
împăratul nu mi le poate face. Astfel nu mă poate despuia de averi
fiindcă m-am despuiat demult eu însumi, aşa că azi n-am nimic.
Nu mă poate exila unde să nu fie Dumnezeu de faţă. Apoi cu
moartea nu-mi poate face alta decât să mă trimită mai
degrabă la viaţa pe care atât de mult o doresc. Spune deci stăpânului
tău, împăratului, că dacă n-are alte rele cu care să
mă înfricoşeze, de acestea de până acum nu mă tem şi
nici gând n-am să-i fac lui pe voie împotriva lui Dumnezeu".
Prefectul pretorienilor spuse împăratului totul şi încheie cu aceste
cuvinte: "De către căpetenia acestei Biserici suntem
biruiţi: Ameninţărilor este superior, decât cuvintele e mai
tare, iar decât ademenirile este mai puternic" (Minis superior est,
sermonibus firucior, verbogum blandi, tiis fortior). Dacă i-am zis:
"Niciodată n-am văzut om ca dumneata" ştiţi ce
mi-a răspuns? "Poate că niciodată n-ai văzut
episcop"! Împăratul se aprinse de mânie şi zbieră înfuriat:
"Să fie exilat numaidecât!!" Şi însuşi se apucă
să scrie mandatul de exilare, dar de trei ori i se rupse peniţa
şi nu putu scrie. Împăratul crezu că acesta este un semn de sus
şi de data aceasta lăsă mânia pentru mai târziu. Reîntors la
Constantinopol, din nou încercă să scrie mandatul de exilare pentru
Sfântul Vasile dar fără de veste i se îmbolnăvi copilul cel mai
mare şi se zbătea ca-n ghearele morţii şi nu se
linişti până ce nu-şi propuse să lase pe arhiepiscopul din
Cezareea în pace.
Iată părinte al Bisericii, mare dascăl al
lumii şi ierarh. Iată ucenic umblând liniştit pe marea
înfuriată. Iată stâlp nemişcat de talazuri, iată
linişte şi modestie neclintită de vifor, iată om dintre noi
străbătând veacurile şi întărindu-ne pe noi în
liniştea cea mai presus de fire, că
tot Dumnezeu este la cârma lumii.
Cercările i-au dovedit pe sfinţi iar
sfinţenia este superioară vieţii şi morţii. Amin.