bancuri, glume, imagini, video, fun, bancuri online, bancuri tari, imagini haioase, videoclipuri haioase, distractie online Pe HaiSaRadem.ro vei gasi bancuri, glume, imagini, video, fun, bancuri online, bancuri tari, imagini haioase, videoclipuri haioase, distractie online. Nu ne crede pe cuvant, intra pe HaiSaRadem.ro ca sa te convingi.

SFINTA EUHARISTIE ESTE TAINA, NU SIMBOL


Pe fundalul doctrinei si cultului crestin este puternic imprimat adevarul despre jertfa de rascumparare a lui Iisus pe cruce.

Din coapsa lui Iisus, strapunsa de sulita ostasilor romani, a curs temporar si in mod vizibil, singele cald al fiintei Sale umane, iar pentru vesnicie, in mod tainic, s-a dat Harul, acea energie a Sfintei Treimi care intretine viata Bisericii lui Hristos, sub forma ei de comunitate.

Cind Mintuitorul a trimis la predica pe colaboratorii Sai - Sfintii Apostoli - si cind le-a spus: <<Luati Duh Sfint, carora veti ierta pacatele, iertate vor fi ...>>, a predat Bisericii sub forma ei de ierarhie acest depozit al Harului Divin, care se transmite de catre urmasii Sfintilor Apostoli Bisericii ascultatoare.

Participarea la mintuirea obiectiva, adusa de Mintuitorul Hristos, da celor credinciosi, atunci cind colaboreaza prin credinta si fapte bune, posibilitatea de a trai in afara de viata vegetativa a plantelor, in afara de viata senzitiva a lumii celor necuvintatoare, in afara de viata rationala a tuturor celorlalti semeni o viata in plus: viata supranaturala in comuniune de Har, Credinta si Dragoste cu Iisus Hristos.

Numai prin sinergismul perfect al acestor trei elemente (credinta, Har si fapte bune) poate omul sa urce pe scara desavirsirii in nazuinta lui de a ajunge la masura barbatului desvirsit, dupa statura lui Iisus Hristos.

Din citatul de mai sus <<Luati Duh Sfint ...>> se vede clar ca Biserica este depozitarea Harului.

Pornind de la interpretarea gresita a notiunii de <<Biserica>> si in dorinta lor de a desfiinta ierarhia bisericeasca cu succesiune apostolica, careia ii suprapun notinea de <<preotie universala>>, unele fractiune ale Bisericii crestine nu socotesc Biserica depozitara a Harului, ci o reduc la treapta de <<societate>> sau <<adunare>>, pe care atunci cind e vorba de ei, o numesc <<adunare de sfinti>>, fara insa a avea putere cineva din aceasta <<adunare>> sa impartaseasca Harul.

In felul acesta ei desfiinteaza Sfintele Taine ca mijloace vizibile prin care se impartasesc in mod mistic Harul lui Dumnezeu, iar daca pe unele care sint prea puternic exprimate in textul Sfintei Scripturi nu le pot desfiinta, le reduc la simple forme sau comemorari.

Noi stim ca dintre toate Sfintele Taine cea mai insemnata este Taina Sfintei Euharistii, deoarece daca prin celelalte Taine se impartaseste crestinului Harul sau Gratia divina, forma tainei respective raminind neschimbata, prin Taina Sfintei Euharistii se impartaseste insusi Trupul si Singele Domnului, sub forma piiniii si a vinului.

Din cuvintele adresate de Mintuitorul Hristos in Capernaum celor doritori de o mai vedea o minune ca cea din seara precedenta, in pustie, cind au fost saturati cei cinci mii de barbati numai cu cinci piini si doi pesti. <<Agonisiti-va nu mincarea cea pieritoare, ci mincarea care ramine pentru viata vesnica...>> (Ioan VI, 27), ca si din versetul 33 al aceluiasi capitol, unde se vorbeste despre piinea ce se pogoara din cer si da viata vesnica>>, se vede ca Iisus a anuntat cu mult mai inainte Taina Sfintei Euharistii, care a fost insitituita in Joia Patimilor, la Cina cea de Taina, cind luind piinea si binecuvintind-o, a dat-o Sfintilor Sai ucenici si apostoli zicind: <<Luati, mincati. Acestea este Trupul Meu, care se fringe pentru voi, spre iertarea pacatelor..>>, dupa care, asa cum relateaza evenimentul, Sf. Evanghelist Luca a completat: <<Aceasta sa o faceti intru pomenirea Mea>> (Luca XXII, 14), din care se vede clar porunca Fiului lui Dumnezeu, de perpetuarea peste veacuri a sfintei jertfe.

Deci Sfinta Euharistie este taina si jertfa in acelasi timp: Taina, intrucit aduce iertarea pacatelor si jertfa, pentru ca atunci cind se savirseste, se fringe Trupul si se varsa Singele lui Iisus.

Nimeni dintre cei ce aplica liberul arbitru in interpretarea Sfintei Scripturi n-au putut inlatura definitiv, aceasta Sfinta Taina cu radacini adinc infipte in textul Sfintei Carti, deoarece despre insitituirea ei vorbesc toti evanghelistii (Matei XXVI, 25; Luca XXII, 19; Marcu XIV, 22).

In prima epistola catre Corinteni, la capitolul 11, 29, reproducind cuvintele Mintuitorului <<Cine maninca si bea cu nevrednicie Trupul si Singele Domnului, judecata isi maninca si bea>>, Sf. Apostol Pavel arata ca in Sfinta Taina a Impartasaniei este vorba di insusi Trupul si Singele lui Iisus, nu doar de o simpla piine. Totusi, interpretind subiectiv cuvintele Mintuitorului: <<Aceasta s-o faceti intru pomenirea Mea>>, unii sustin ca Sf. Euharistie nu este altceva decit comemorarea ultimei cine luata de Iisus cu ucenicii Sai, - o simpla masa comemorativa - din care cauza o si numesc ei <<Cina Domnului>>.

Bazati pe textele de la Matei 14, 25 + 26, 29, unde se vorbeste de <<roada vitei>>, ei spun ca piinea si vinul sint piine si vin naturale.

Daca cercetam teama insitituirii Sfintei Euharistii la Sf. Evanghelist Luca aflam ca Mintuitorul vorbeste despre <<roada vitei>> la primul pahar, dar Sf. Euharistie a fost instituita la cel de al doilea pahar, dupa cina, cind a zis: <<Luati, mincati...>>.

Bazati, in fine, pe textul din epistola catre Evrei cap. 9, 28 si 10, 14, unde se afirma prin gura Sfintului Apostol Pavel, ca Mintuitorul s-a jertfit o singura data, noii credinciosi sustin ca nu mai e nevoie de o alta jertfa si fac acest lucru cu scop bine determinat. Si aceasta deoarece, daca ar recunoaste ca Sfintii Apostoli ar fi savirsit o jertfa reala, inerent ar fi trebui sa recunoasca si o ierarhie cu succesine apostolica, care sa continue opera Sf. Apostoli.

Nici noi nu tagaduim ca intr-adevar Mintuitorul s-a jertfit o singura data, nici nu avem pretentia ca repetam jertfa lui Iisus pe cruce. Prin savirsirea acestei taine, noi doar continuam, actualizam si permanentizam aceasta jertfa savirsita o singura data si facem acest lucru pentru a ramine in permanenta legatura cu Mintuitorul Hristos.

Pentru sustinerea parerilor lor cu privire la Sf. Euharistie, acesti subiectivi interpreti ai Sfintei Scripturi se bazeaza pe toate acele texte in care se vorbeste despre primatul Cuvintului lui Dumnezeu, fata de trup si fata de hrana trupeasca, concretizata prin termenul de <<piine>>.

Cind Mintuitorul a zis (Luca 4,41) <<nu numai cu piine va trai omul, ci cu tot cuvintul care iese din gura lui Dumnezeu>>, nu s-a referit la Sf. Euharistie, cum vor unii credinciosi sa inteleaga, ci la piinea cu care diavolul a vrut, in pustiul Carantaniei, sa trezeasca simturile fizice de foame trupeasca ale lui Iisus-Omul, dupa un post atit de lung. Cind Mintuitorul a rostit, in Capernaum, a doua zi dupa saturarea gloatelor flaminde din pustie cuvintele: <<Agonisiti-va nu mincarea cea nepieritoare, ci mincarea ce ramine pentru viata vesnica pe care va va da-o Fiul Omului, caci pe El L-a pecetluit Tatal>>. In acest text Domnul Hristos nu s-a referit la altceva decit pur si simplu la hrana trupeasca pe care o asteptau gloatele flaminde de piine, dintre care unele participasera probabil la saturarea miraculoasa din pustie, cind Iisus a savirsit minunea inmultirii piinilor.

Cind Sfintul Evanghelist Ioan a reprodus cuvintele Mintuitorului <<Cine asculta de Mine si crede in Cel ce M-a trimis pe Mine, are viata vesnica si la judecata nu va veni>> n-a vrut sa arate ca Iisus ar fi exclus legatura ce trebuie sa tinem cu El prin impartasirea cu Trupul si Singele Lui, ci a vrut sa arate ca in adevar ascultarea Cuvintului evanghelic da omului posibilitatea de a ajunge la mintuire. Dar, in acelasi timp, a avut grija ca la inceputul Evangheliei Sale (cap. 6, 53) sa intareasca acest adevar prin cuvintele: <<Cel ce maninca Trupul Meu si bea Singele Meu ramine in Mine si Eu in el>>, aratind ca numai impartasirea cu Trupul si Singele lui Iisus da omului posbilitatea trairii reale ale Cuvintului revelat si a mintuirii.

Cine citeste Sfinta Scriptura trebuie sa aiba notiuni, cel putin sumare, despre arheologiea poporului iudeu, despre viata si obiceiurile lor; sa cunoasca evoluita vietii crestine de la inceputurile ei in contextul timpului respectiv. Sfinta Scriptura trebuie studiata profund si interpretata cu sinceritate.

Adeseori nici expresiile pauline n-au fost omise de unii credinciosi in cautarea de texte in sprijinul sustinerilor lor eronate. Ei se opresc de obicei la un text scurt, separindu-l de contextul scrierii respective, ceea ce reda adevaratul inteles, pe care apoi il interpreteaza cum vor.

Asa, de exemplu, daca in prima epistola catre Corinteni, cap. 11, 26. Apostolul Pavel scrie: <<De cite ori mincati aceasta piine si beti acest pahar, moartea Domnului vestiti pina la venirea Lui>>, unii crestini sustin ca prin mincarea piinii si prin gustarea vinului comemoram moartea lui Iisus. Ei uita insa sau nu vor sa citeasca mai departe textul, care afirma: <<Cine cu nevrednicie maninca Trupul si bea Singele Domnului, judecata siesi maninca si bea>>, ceea ce insemneaza ca piinea si vinul nu constituie un simbol ci sint insusi Trupul si Singele lui Iisus Hristos.

Sf. Euharistie este taina si jerga in acelasi timp, instituita de Mintuitorul Hristos. Prin ea, sub forma piinii si a vinului, dupa rugaciunea de invocare a Sfintului Duh, se ofera credinciosilor insusi Trupul si Singele Domnului (Ioan 6, 55-57; I Cor. 10, 16). Ea nu poate fi savirsita decit de preotul cu succesiune apostolica, in virtutea Harului primit de la Mintuitorul prin Sfintii Apostoli. Asa trebuiesc intelese epistole pauline catre Timotei si Tit; asa trebuiesc interpretate cuvintele care ne spun: <<pe altii I-a pus Dumnezeu dascali si prooroci spre savirsirea Sfintelor Taine>> (Efeseni 4, 4) si asa trebuie sa credem si noi cei pe carei ii pastorim, pentru mintuirea noastra a tuturor.

Pr. Vasile Nartea,

"Indrumator pastoral - Din tezaurul credintei noastre", pag. 117-120.