BluePink BluePink
XHost
Oferim servicii de instalare, configurare si monitorizare servere linux (router, firewall, dns, web, email, baze de date, aplicatii, server de backup, domain controller, share de retea) de la 50 eur / instalare. Pentru detalii accesati site-ul BluePink.

INSEMNATATEA TAINEI SFANTULUI MASLU


O referinta directa despre aceasta Taina se gaseste in epistola sfintului Iacov 5, 14-15: <<Este cineva bolnav intre voi? Sa cheme preotii Bisericii si sa se roage pentru el, ungindu-l cu untdelemn, in numele Domnului. Si rugaciunea credintei va mintui pe cel bolnav si Domnul il va ridica, si de va fi facut pacate se vor ierta lui>>. Una din slujirile mesianice ale lui Hristos este cea taumaturgia, asa cum reiese de altfel din cele sapte pericope evanghelice care se citesc la Taina maslului (Lc. 5, 25-37; 10, 1-10; Mt. 10, J 5-8; 8, 14-23; 25, 1-13;15, 21-28; 9, 9-13). Preotii Bisericii, prin puterea Duhului Sfint, continua in Biserica slujirea pe care Insusi Iisus a incredintat-o apostolilor Sai: <<Si mergind ei (cei doisprezece) propovaduiau pocainta. Si scoteau multi demoni si ungeau cu untdelemn pe multi bolnavi si-i vindecau>> (Mc. 6, 12-13). Taina tamaduirii prin rugaciune si ungere nu trebuie confundata cu harisma vindecarilor (I Cor. 12, 28). Tamaduirea trupului este unul din semnele anticipate ale imparatiei lui Dumnezeu: <<Puterea Domnului se arata in tamaduiri>> (Lc. 5, 17).

Maslul cuprinde citeva elemente principale:

a. Pocainta, deoarece iertarea pacatelor sta la originea tamaduirii bolii. Pacatul si suferinta merg impreuna, asa cum sufletul si trupul sint inseparabile in firea umana: <<Ce este mai usor? A zice: iertate sint pacatele tale, sau zice: scoala si umbla? Iar ca sa stiti ca Fiul Omului are pe pamint puterea sa ierte pacatele, a zis paraliticului: Tie iti zic: Scoala-te, ia patul tau si mergi la casa ta>> (Lc. 5, 23-24). A muri pacatului prin pocainta inseamna a reface articulatia care sta la radacina vietii si umanului.

b. Citirea celor sapte pericope biblice, din Apostol si Evanghelii, care inseamna ca actul tamaduitor nu este o interventie medicala sau o vindecare miraculoasa, ci un act de compasiune a lui Hristos, <<doctorul sufletelor si al trupruilor, Cel care poarta fara durere neputintele noastre, cu a Carui rana toti ne-am vindecat>>. <<Caci precum este slava Ta, asa este si mila Ta>>, de aceea El a poruncit sa iertam de saptezeci de ori cite sapte celor care cad in pacate.

c. Sapte rugaciuni pentru binecuvintarea untdelemnului, insotite de tot atitea ungeri ale bolnavului de catre preoti (sapte sau numai trei), spre sanatate si izbavire de toate bolile. Untdelemnul este simbolul milei dumnezeiesti (Lc. 10, 33-34), al bucuriei si al sfinteniei: <<Caci n-ai binevoit a ne curati prin singe, ci ai dat in untdelemnul sfintit chipul Crucii>. <<Sapte rugaciuni, ungeri si preoti>> inseamna plentitudinea Bisericii, care intocmai ca un organism resimte suferinta, infirmitatea si neputinta unui madular: <<Daca un madular sufera, toate madularele sufera impreuna>> (I Cor. 12, 26). Preotii se roaga nu numai pentru <<tamaduirea sufletului si a trupului si spre curatie si inlaturarea a toata patima si a toata neputinta si boala, si a toata intinaciunea trupeasca si sufleteasca>>, ci mai ales pentru reintegrarea celui bolnav in trupul Bisericii: <<Daruieste-l pe dinsul sanatos si intreg Bisericii Tale, ca sa fie bineplacut Tie si sa faca voia Ta>>.

Taina maslului se da oricarui bolnav in vederea vindecarii, in orice caz de sufeninta si la orice virsta. Ea nu este o pregatire pentru moarte (<<extrema unctio>>) si nici nu se da o singura data in ultimile clipe ale vietii (<<in artvulo mortis>>), fara speranta tamaduirii, cum se prectica in Biserica romano-catolica. Imparatia lui Dumnezeu este viata vesnica, de aceea regenerarea umanului este un semn al imparatiei. Suferinta fizica trebuie sa fie vindecata prin tratament medical, dar cind articulatia dintre trup si suflet este atinsa, atunci numai un act de <<ungere dumnezeiasca>>, in chip tainic, poate sa refaca aceasta rana. Chiar daca deplinatatea fizica nu este restabilita prin lucrarea Tainei maslului, incheietura care tine omul in existenta vesnica este intarita cu harul lui Dumnezeu. De aceea, prin Taina maslului Biserica face <<semne>> anticipate ale invierii trupului si ale Imparatiei lui Dumnezeu, credinciosul avind in simturile sale trupesti si sufletesti, inca din aceasta viata, o pregustare a restaurarii si nemuririi viitoare. Trupul nostru este trupul asumat de Fiul lui Dumnezeu, de aceea el se va impartasi de aceeasi stare in cele din urma. In acest sens, maslul este Taina sperantei in fagaduintele imparatiei lui Dumnezeu. Ea arata indeosebi valoarea trupului, destinat sa fie proslavit prin participarea dupa har la trupul indumnezeit al lui Hristos.

Pr. Prof. Dr. Ion Bria,

"Dictionar de Teologie Ortodoxa", EIBMBOR, 1981, pag. 250-252.