BluePink XHost |
Gazduire site-uri web nelimitata ca spatiu si trafic lunar la doar 15 eur / an. Inregistrare domenii .ro .com .net .org .info .biz .com.ro .org.ro la preturi preferentiale. Pentru oferta detaliata accesati site-ul BluePink |
Despre acelasi subiect (tratat si in cartea CRESTINISM SI YOGA?) citeste aici
Despre credinta în reîncarnare
"Cea mai mare contributie a Indiei adusă lumii este să îi ofere o viziune
spirituală a omului. Iar lumea face bine dacă se deschide de bunăvoie acestei
străvechi întelepciuni ca să dobândească prin ea o îmbogătire pentru viata omenească"
[36;139].
- Papa Ioan Paul al II-lea -
Părintele Cleopa Ilie mărturisea că "cea mai mare nebunie, păgânătate si
rătăcire de la adevăr este de a crede cineva că după moarte sufletul omului
intră în alte trupuri de oameni, dobitoace..." [40;325]. Această afirmatie
poate părea cam aspră, dar este cât se poate de adevărată, este exprimarea concisă
a modului în care Biserica lui Hristos priveste teoria reîncarnării.
Stim că unul dintre elementele cele mai importante ale credintei crestine este
lămurirea învătăturii despre viata de după moarte, despre Judecata sufletelor
si despre Învierea mortilor. Strâns legată de această învătătură este combaterea
rătăcirilor teoriei reîncarnării, una dintre cele mai periculoase conceptii
păgâne care încearcă si reuseste să se strecoare astăzi în mintile credinciosilor.
Cu greu găsim rătăciri care să fie primite de către credinciosi atât de usor
cum este primită credinta în reîncarnare. Dintr-un anumit punct de vedere, acest
lucru este usor de înteles. Că Maica Domnului a rămas fecioară si după nastere
cred toti crestinii ortodocsi care vin duminica la slujba Sfintei Liturghii;
de ce cred astfel? Pentru că asa învată Biserica. Putini dintre ei se întreabă
ce implicatii directe are asupra vietii lor acceptarea acestui adevăr.
Atunci când este vorba de ceea ce se întâmplă cu sufletul după moarte, siguranta
cu care oamenii îsi recunosc conceptiile în punctul de vedere bisericesc este
mult diminuată. Starea de fapt este următoarea: desi o persoană care crede în
reîncarnare se consideră crestină (si procentul unor astfel de persoane este
foarte mare), după învătătura Bisericii ea este ruptă de trupul lui Hristos
si stă sub condamnarea anatemei.
Vom încerca să arătăm câteva dintre motivele pentru care Biserica osândeste
cu vehementă teoria reîncarnării si pe cei care o acceptă. Nici în cazul acestei
controverse argumentele aduse de către Biserică nu vor fi în măsură să îi convingă
pe cei înselati să se lepede de rătăcire. Dar aceste argumente sunt suficiente
pentru crestinul care crede în adevărul propovăduit de Hristos. Unul dintre
semnalele de alarmă care arată înselarea specifică vremurilor pe care le trăim
este tocmai faptul că, desi vor să ducă o viată curată si să meargă pe calea
mântuirii, un număr mare de credinciosi s-au lăsat înselati de această credintă
orientală. Dar credinciosii care cred în reîncarnare sunt rupti de Hristos.
Sunt, fără să îsi dea seama, fii ai Noii Ere de apostazie, desi putini dintre
ei au acceptat rătăcirea constientizând gravitatea unei asemenea optiuni.
Cinci dintre motivele cel mai des întâlnite pentru care un crestin crede în
reîncarnare sunt următoarele:
1. faptul că se îndoieste că Biserica detine adevărul de credintă si că învătătura
Bisericii este în întregime fără greseală;
2. faptul că nu este constient de păcatul ereziei căreia i se face părtas;
3. faptul că i se pare că a găsit în Sfânta Scriptură dovezi privitoare la reîncarnare;
4. faptul că nu găseste o explicatie mai potrivită pentru suferintele unui număr
foarte mare de oameni decât aceea că acestia suportă consecintele propriilor
greseli din vietile anterioare;
5. faptul că o credintă conform căreia oamenii au sansa de a-si îndrepta greselile
într-o viată viitoare i se pare mai potrivită cu învătătura Dumnezeului care
îi iubeste pe oameni decât credinta într-un Dumnezeu pedepsitor care îi osândeste
pe oameni la chinuri vesnice.
Este evident că multi dintre cei care se află în diferite rătăciri nu sunt constienti
că au o credintă diferită de cea pe care a propovăduit-o Hristos, sau nu consideră
că îndoiala pe care o au fată de unele puncte din învătătura Bisericii are consecinte
grave.
Nimeni nu poate nega că dacă ar avea de ales între un Dumnezeu care îi mântuieste
pe toti oamenii si un Dumnezeu care primeste în frumusetile raiului numai o
mică parte dintre oameni, iar pe ceilalti îi trimite în iad, l-ar alege pe primul.
Nimic nu este mai clar în Noul Testament decât imaginea Fiului lui Dumnezeu
care a primit moartea jertfelnică din dragoste pentru oameni. Ar putea fi Hristos
atât de aspru încât să nu Îsi reverse mila Sa iubitoare si asupra celor din
iad?
La o astfel de întrebare nu este bine să se dea un răspuns pripit. Dacă omul
poate da răspunsuri exacte despre lucrurile pe care le-a făcut el însusi, în
ceea ce priveste problema sufletului după moarte lucrurile îl depăsesc. Omul
nu este Dumnezeu ca să stie cum este mai bine, si de aceea nu îi rămâne decât
să primească lucrurile asa cum le-a lăsat Dumnezeu. Este de netăgăduit faptul
că dacă Dumnezeu ar fi putut să îi mântuiască pe toti oamenii, atunci ar fi
făcut-o si iadul s-ar fi golit pe loc.
Dumnezeu i-a creat pe oameni astfel încât să ajungă cu toti în rai, dar omul
a ales păcatul. Si dacă Dumnezeu i-a lăsat această libertate, înseamnă că nu
putea fi altfel. Dumnezeul Bisericii nu este un Dumnezeu capricios care se joacă
cu destinele oamenilor, care alege să îi bucure sau să îi chinuiască în vesnicie.
Dacă Dumnezeu l-a creat pe om în asa fel încât să aibă libertatea de a alege
păcatul si de a suporta consecintele sale, înseamnă că asa este mai bine (chiar
dacă nu ne este dat nouă a întelege de ce este asa).
Faptul că Dumnezeu ne-a făcut liberi arată că avem putinta de a nu Îl asculta,
că avem putinta de a ne îndepărta de El. Este greu de înteles pentru mintea
omenească de ce Dumnezeu nu este mai putin aspru în încercarea de a-l convinge
pe om să I se supună, de ce nu găseste mijloace pentru a-i mântui pe toti oamenii.
Dumnezeu, Cel care cunoaste toate tainele vietii omenesti, nu a vrut ca omul
să îi fie rob. Dumnezeu nu l-a creat pe om pentru că ar fi avut nevoie de ceva,
pentru că ar fi vrut să fie slujit. Atotputernicul Dumnezeu l-a creat pe om
din dragoste, pentru ca omul să se poată bucura în vesnicie de comuniunea cu
El. Ori bucuria, ca si dragostea, nu se pot manifesta decât într-un suflet liber.
Nimeni nu poate descoperi vreun medicament care să bucure sufletul, si nici
vreun drog care să nască în suflet sentimente de dragoste adevărată.
Dacă sufletul nu vrea să se deschidă fată de Dumnezeu, el trebuie să îsi asume
consecintele acestei alegeri. Dumnezeu nu are cum să mântuiască pe nimeni cu
forta. Dar în acelasi timp El încearcă toate mijloacele pentru a ne mântui.
Hristos, Fiul lui Dumnezeu, a murit pe cruce pentru păcatele noastre, vădind
dragostea Sa pentru neamul omenesc. Este rândul oamenilor să răspundă dragostei
arătate de Dumnezeu. Si în functie de acest răspuns îi asteaptă fericirea sau
osânda vesnică.
Cei care vor să creadă în mântuirea tuturor, atât a celor cu viată curată cât
si a celor care au murit nepocăiti (conceptie denumită apocatastază), se află
în contradictie cu învătătura Sfintei Scripturi.
Această teorie condamnată de Biserică s-a răspândit totusi în secolul XX peste
tot unde iubirea patimilor a fost mai puternică decât iubirea virtutii. Un observator
al mediului protestant, Richard J. Buckham, constata că "până în secolul
al XIX-lea aproape toti teologii crestini au sustinut realitatea chinului etern
în iad... (pentru ei era) o parte la fel de indispensabilă a credintei crestine
universale ca si doctrina despre Treime si Întrupare. Începând cu 1800, situatia
s-a schimbat în întregime, si nici o învătătură traditională nu a fost abandonată
pe scară atât de largă ca cea despre pedeapsa eternă. Sustinătorii ei printre
teologii de astăzi sunt mai putini ca niciodată înainte... Printre cei mai putin
conservatori, salvarea universală, fie ca sperantă, fie ca dogmă, este acum
atât de larg acceptată încât multi teologi o presupun fără să mai caute dovezi"
[10;44].
Iată un fragment din descrierea unei slujbe a charismaticilor: "Într-o
seară am predicat despre iad. Peste tot oamenii au izbucnit în râs. Cu cât le
vorbeam mai mult despre iad, cu atât râdeau mai mult." [49;41]; (chiar
dacă râsul patologic este specific charismaticilor, ironizarea învătăturii despre
iad este prezentă în multe dintre grupările "crestine").
Observând în lumea occidentală o largă răspândire a conceptiei mântuirii colective
(iadul nefiind considerat vesnic), putem vedea în ea o primă treaptă pentru
acceptarea teoriei reîncarnării. Iată de ce gândirea new-age-istă se foloseste
atât de insistent de generoasa idee a mântuirii tuturor, mult mai aproape de
inimile celor care văd în ea izbăvirea de suferinta vesnică.
Biserica Ortodoxă nu a preferat si nu preferă nimic adevărului. Chiar dacă uneori
adevărul este asemenea unei doctorii amare, el este singurul care duce la mântuire.
Învătătura despre apocatastază a fost condamnată de mai multe ori de-a lungul
istoriei: "Dacă cineva învată sau cugetă că pedeapsa demonilor si a oamenilor
păcătosi nu va fi vesnică, ci va avea un sfârsit, si că atunci va avea să urmeze
o restabilire a tuturor în fericire, să fie anatema" [61;162]. Sinodul
ce a avut loc la Constantinopol în 543 a hotărât: "Dacă cineva crede în
fabuloasa preexistentă a sufletelor si în acea condamnabilă restaurare (apocatastază),
adică restabilirea tuturor lucrurilor cum erau la început, să fie anatema"
[61;162].
Conceptia despre reîncarnare este strâns legată de cea despre preexistenta sufletelor.
Biserica învată că sufletele omenesti nu au fost create de la începutul lumii
sau că ar fi "scântei divine", părticele de dumnezeire. Sufletul fiind
creat de Dumnezeu nu poate să fie o parte desprinsă de Creator. Asa cred numai
cei care confundă creatia cu Creatorul si sustin vechile idei panteiste.
Dumnezeu a rânduit ca sufletul să existe din aceeasi clipă în care apare si
embrionul uman în care se va sălăslui. Astfel, fătul creat este rod al dragostei
părintesti, nefiind posibilă existenta unui suflet care are libertatea de a
se întrupa (si nici măcar de a exista) independent de părinti.
Atât în teoria reîncarnării cât si în cea a preexistentei sufletului se poate
observa foarte usor o implicatie directă: dacă sufletul există independent de
părinti, si de-a lungul mai multor vieti fiecare suflet a avut mai multe perechi
de "părinti", unicitatea relatiei părinte-copil dispare. Odată cu
ea dispare fundamentul dragostei dintre părinti si copii, dragoste care stă
la baza familiei. Dacă în societatea hindusă anumite traditii foarte puternice
mentineau strânsă legătura dintre părinti si copii, chiar dacă acestia credeau
în reîncarnare, în societatea contemporană, refractară fată de orice formă de
traditionalism, credinta în reîncarnare generează puternice conflicte între
generatii, tinerii căutând cu orice pret să îsi manifeste independenta fată
de cei pe care nu îi mai recunosc drept părinti în adevăratul sens al cuvântului.
Bineînteles că nu implicatiile sociale ale acestei credinte orientale sunt cele
mai grave, ci cele duhovnicesti. Cel ce crede în reîncarnare nu recunoaste învătătura
Bisericii despre Judecata sufletelor si despre Învierea mortilor. Pentru că
totusi foarte multi oameni cred că au găsit în Sfânta Scriptură dovezi despre
reîncarnare, si implicit neagă că s-ar afla în rătăcire, să ne oprim putin asupra
textelor de Dumnezeu inspirate.
"Vine ceasul în care toti cei din morminte vor auzi glasul Lui, si vor
iesi cei ce au făcut cele bune, spre învierea vietii, iar cei ce au făcut cele
rele, spre învierea osândirii" (Ioan 5, 28-29).
"Iar dacă se propovăduieste că Hristos a înviat din morti, cum zic unii
dintre voi că nu este înviere a mortilor? Dacă nu este înviere a mortilor, nici
Hristos n-a înviat. Si dacă Hristos n-a înviat, zadarnică este atunci propovăduirea
noastră, zadarnică si credinta voastră. (...) Dar acum Hristos a înviat din
morti, fiind începătură (a învierii) celor adormiti. Că de vreme ce printr-un
om a venit moartea, tot printr-un om si învierea mortilor. Căci precum în Adam
toti mor, asa si în Hristos toti vor învia." (I Cor. 15, 12-22).
"Dar va zice cineva: Cum înviază mortii? Si cu ce trup au să vină? Nebun
ce esti! Tu ce semeni nu dă viată, dacă nu va fi murit. Si ceea ce semeni nu
este trupul ce va să fie, ci grăunte gol, poate de grâu, sau de altceva din
celelalte (...). Asa este si învierea mortilor: se seamănă (trupul) întru stricăciune,
înviază întru nestricăciune" (I Cor. 15, 36-42).
"Mortii Tăi vor trăi si trupurile lor vor învia" (Isaia 26, 19). "Eu
stiu că Răscumpărătorul meu este viu si că El, în ziua cea de pe urmă, va ridica
iar această piele a mea ce se destramă" (Iov 19, 25).
Considerăm potrivită pentru încheierea acestui mănunchi de citate scripturistice
reproducerea unei afirmări clare a învierii, care poate fi găsită de oricine
vrea să înteleagă învătătura biblică despre acest subiect: "Fost a mâna
Domnului peste mine si m-a dus Domnul cu Duhul si m-a asezat în mijlocul unui
câmp de oase omenesti, si m-a purtat împrejurul lor; dar iată oasele acestea
erau foarte multe pe fata pământului si uscate de tot. Si mi-a zis Domnul: "Fiul
omului, vor învia oasele acestea?" Iar eu am zis: "Dumnezeule, numai
Tu stii aceasta". Domnul însă mi-a zis: "Prooroceste asupra oaselor
acestora: Iată Eu voi face să intre în voi duh si veti învia. Voi pune vine
pe voi si carne va creste pe voi; vă voi acoperi cu piele, voi face să intre
în voi duh si veti învia si veti sti că Eu sunt Domnul". Proorocit-am deci
precum mi se poruncise. Si când am proorocit, iată s-a făcut un vuiet si o miscare
si oasele au început să se apropie, fiecare os la încheietura sa. Si am privit
si eu si iată erau pe ele vine si crescuse carne si pielea le acoperea pe deasupra,
iar duh nu era în ele. Atunci mi-a zis Domnul: "Fiul omului, prooroceste
duhului, prooroceste si spune duhului: Asa grăieste Domnul Dumnezeu: Duhule,
vino din cele patru vânturi si suflă peste mortii acestia si vor învia!"
Deci am proorocit precum mi se poruncise si a intrat în ei duhul si au înviat
si multime multă de oameni s-au ridicat pe picioarele lor." (Iez. 37, 1-10)
Citatele de mai sus sunt foarte explicite si sunt suficiente pentru cei care
vor să afle învătătura biblică despre viata de după moarte si să găsească dovezi
împotriva teoriei reîncarnării.
Nimic nu este mai potrivnică acestei rătăciri decât Învierea lui Hristos. Totusi,
dusmanii adevărului nu s-au sfiit să denatureze textul biblic pentru a-si apăra
ideile. Cele mai cunoscute pasaje pe care le invocă ei sunt cele privitoare
la Sfântul Ioan Botezătorul - pe care îl consideră reîncarnarea Sfântului Prooroc
Ilie, si la omul orb din nastere, despre care ucenicii L-au întrebat pe Hristos:
"Învătătorule, cine a păcătuit: acesta sau părintii lui, de s-a născut
orb? (răspunsul la o asemenea întrebare poate să clarifice problema reîncarnării
- n.n.) Iisus a răspuns: Nici el n-a păcătuit, nici părintii lui, ci ca să se
arate în el lucrările lui Dumnezeu." (Ioan 9, 2-3)
Din acest pasaj, ereticii trag concluzia că omul s-a născut orb din cauza unor
păcate săvârsite într-o viată anterioară. Dar dacă aceasta ar fi fost situatia,
atunci Hristos ar fi răspuns simplu: "Omul acesta suferă din cauza păcatelor
din viata pe care a trăit-o mai înainte." Fiul lui Dumnezeu nu a mintit
niciodată, nu avea de ce să tăgăduiască adevărul; El S-a întrupat tocmai pentru
a le împărtăsi oamenilor tainele mântuirii.
Ne oprim acum asupra celui mai controversat pasaj referitor la această problemă,
permanent invocat de fanii teoriei reîncarnării; cel privitor la Înainte Mergătorul
Domnului, Sfântul Ioan Botezătorul: "Adevărat zic vouă. Nu s-a ridicat
între cei născuti din femeie unul mai mare decât Ioan Botezătorul. (...) Si
dacă voiti să întelegeti, el este Ilie, cel ce va să vină..." (Matei 11,
11-14).
Textul este scurt si precis. "Cine poate contesta că Sfântul Ilie s-a reîncarnat
în Ioan Botezătorul? Cum răstălmăceste Sfânta Traditie, care neagă reîncarnarea,
aceste cuvinte ale lui Hristos?" - se întreabă credinciosii murdăriti de
noroiul rătăcirii.
Dacă într-un singur fragment din Noul Testament s-ar găsi referiri favorabile
teoriei reîncarnării, atunci ar fi clar că învătătura Bisericii este potrivnică
adevărului. Dar înainte de a ne pripi să afirmăm asa ceva, să vedem dacă poate
fi sustinută teoria reîncarnării prin citatul anterior. În primul rând, înainte
ca Sfântul Ilie să se poată reîncarna, el trebuia să moară. Nu găsim nici o
referire în Sfânta Scriptură privitoare la moartea Sfântului Ilie. Găsim în
schimb descrierea ridicării sale la cer, într-un car tras de cai de foc (în
IV Regi 2, 11). Presupunând totusi că Sfântul Ilie s-ar fi reîncarnat în Sfântul
Ioan Botezătorul, înseamnă că pe Muntele Tabor, când în fata celor trei ucenici
ai Săi Hristos S-a schimbat la Fată, trebuia ca alături de Sfântul Prooroc Moise
să îl vadă pe Sfântul Ioan Botezătorul, si nu pe Sfântul Ilie. Doar Sfântul
Ioan, fiind mai mare decât toti cei născuti din femeie, era mai mare si decât
Sfântul Ilie, si nu avea de ce să îsi ascundă identitatea. Doar el Îl botezase
pe Hristos. Si dacă în ultima reîncarnare fusese Sfântul Ioan, nu avea cum să
se arate ca Ilie.
Sfânta Traditie explică pasajul scripturistic de mai sus prin faptul că Mântuitorul
a spus despre Sfântul Ioan Botezătorul că este Ilie, arătând astfel harisma
profetiei si puterea propovăduirii adevărului cu care a fost înzestrat, vrând
să îi convingă pe ucenici de importanta mesajului Înainte-Mergătorului.
Cei care cred că au găsit în pasajul despre Sfântul Ioan dovada reîncarnării
nu mai au cum să nege faptul că s-au înselat. Asa se înseală toti cei care,
fără a citi cu atentie cuvintele Evangheliei, se grăbesc să interpreteze anumite
fragmente după propriile cugete, sau mai bine zis după cum îi insuflă diavolul.
Acestia însă nu vor să cunoască învătătura Sfintei Scripturi, ci numai să găsească
în ea argumente pentru propriile rătăciri. Căci dacă ar vrea să se împărtăsească
de adevărul Evangheliei, atunci ar întelege că fiecare om are de trăit pe pământ
o singură viată, si că toti mortii vor învia.
Cu mult mai gravă este rătăcirea celor care cred în reîncarnare atunci când
sunt preoti, si când încearcă să găsească anumite puncte de legătură între această
erezie si învătătura Bisericii. Este foarte mic numărul clericilor ortodocsi
(sau mai bine-zis ex-ortodocsi) molipsiti de acest virus. Dar în ceea ce priveste
clericii catolici, situatia este mai gravă. Deschiderea are loc la mai multe
nivele, de la cel al cochetării cu această idee până la cel al justificării
teologice. Din clipa în care se acceptă posibilitatea reîncarnării, chiar numai
ca o ipoteză demnă de luat în seamă, ne aflăm departe de predaniile Sfintilor
Părinti; si ne aflăm aproape de cel care seamănă îndoiala, de diavol...
"Problema pe care Biserica o are în privinta reîncarnării este că, potrivit
cu această doctrină, unicitatea persoanei pare eliminată, deoarece la fiecare
nouă nastere eul devine un alt individ care nu-si mai aminteste nimic despre
cel precedent, afirma părintele Andreas Resch de la Academia Alfonsiană din
Roma. Rămâne atunci să ne întrebăm care este nucleul autentic al personalitătii:
trupul sau sufletul care trăieste în el? Mai este apoi încă o problemă: reîncarnarea
prevede la sfârsit un fel de reînviere, pentru că parcurgând drumul renasterilor
eu mă eliberez de necesitatea de a mă mai reîncarna si intru în absolut. În
felul acesta se înlătură, într-un anumit sens, mediatiunea lui Hristos, întrucât
omul se mântuieste prin reîncarnare, adică prin sine însusi, nemaiavând nevoie
de nimeni.
Acestea sunt problemele; ne-am putea întreba însă dacă reîncarnarea nu poate
fi pusă în armonie cu Biserica catolică interpretând-o ca pe un fel de desăvârsire,
în întelesul pe care noi, catolicii, îl dăm Purgatoriului, care printre altele
înseamnă tocmai desăvârsire. (...) Personal sunt interesat de problema reîncarnării,
întrucât foarte multi oameni din lume cred în ea: e vorba de milioane de persoane,
si noi trebuie să ne aflăm în dialog cu ele, pentru a încerca să ne recuperăm
credintele comune, care sunt mai numeroase decât credem" [29;108].
Si încă o pozitie asemănătoare, apartinând purtătorului de cuvânt al Arhiepiscopului
anglican din Canterbury: "Acesta nu este un subiect asupra căruia există
păreri crestine oficiale. Asa cum probabil stiti, cu mult timp în urmă Biserica
a respins orice idee despre reîncarnare. De atunci, nu au apărut dovezi care
să impună reconsiderarea acestui subiect. Sunt sigur că, dacă vor apărea astfel
de dovezi, acestea vor fi luate în discutie; dar, pentru moment, cele care există
trebuie puse cel putin, în categoria "nedovedit"" [32;155].
Iată două idei interesante, specifice lumii occidentale: chiar dacă Biserica
s-a pronuntat cu timp în urmă împotriva unor erezii, astăzi nu mai există "păreri
oficiale" privitoare la acestea; si dacă vor apărea dovezi care să contrazică
învătătura Bisericii, aceasta ar putea fi ajustată.
O astfel de abordare a problemei este caracteristică celor care s-au îndepărtat
de Sfânta Traditie. În numele găsirii unei punti către milioanele de oameni
aflati în rătăcire, în numele găsirii unor îndoielnice "credinte comune",
se deschid usile rătăcirii. Iar acestor milioane de oameni diavolul le-a furnizat
o grămadă de dovezi favorabile reîncarnării, dovezi care celor slabi în credintă
le arată că învătătura Bisericii este gresită.
Iată un exemplu: o fetită indiancă sustinea că îsi aducea aminte ce i s-a întâmplat
în viata anterioară, în care a trăit sub numele de Sudha: ""La 5 octombrie
1978, pe când fetita mea avea un an, sotul meu si cu infirmiera m-au ucis. M-au
strangulat.... ". Glasul micutei Meenu e plin de groază în timp ce evocă
din nou scena, ochii i se umplu de lacrimi. Dar amintirile nu se opresc aici:
pentru a face să dispară cadavrul, cei doi amanti l-au pus într-o ladă, pe care
apoi au încărcat-o într-un tren cu intentia de a o arunca în Gange, atunci când
trenul avea să treacă peste fluviu. Dar diavolul si-a vârât coada: căzând din
tren, lada nu s-a oprit în fluviu, ci pe pod, unde a fost văzută si deschisă.
Astfel cadavrul a fost descoperit si doctorul a fost condamnat pentru omucidere
la închisoare pe viată. Dincolo de întâmplarea povestită în toate amănuntele
ei, Meenu a dat multe detalii în legătură cu viata ei precedentă: de pildă,
numele tatălui ei si a altor membri ai familiei. Povestea s-a răspândit si a
ajuns astfel si la urechile tatălui lui Sudha, care s-a dus imediat în satul
Bethar pentru a o cunoaste pe fetita în care nefericita lui fiică se reîncarnase.
Meenu l-a recunoscut pe dată, l-a îmbrătisat si de atunci s-a atasat de el spunându-i
tată.
Ulterior micuta a fost dusă la Kampur si, pe când străbăteau podul peste Gange,
ea a indicat cu precizie locul în care căzuse lada care continuse cadavrul "său".
La Kampur a găsit singură strada si casa unde a recunoscut pe mama, pe frati,
pe cumnată, pe diferite rude si prieteni, precum si obiectele sale personale,
hainele si chitara la care în cealaltă viată îi plăcuse să cânte" [29;94].
Cazul de mai sus este un caz demn de luat în serios. Multi dintre cei care sustineau
că si-au adus aminte anumite lucruri din vietile anterioare, în stare normală
sau de hipnoză, nu erau capabili să spună amănunte precise privitoare la locurile
în care sustineau că au trăit.
Referitor la "amintirile" împrospătate prin hipnoză există anumite
suspiciuni serioase: "informatiile furnizate de către personalitătile evocate
din "vieti anterioare" sunt dependente de cunostintele existente la
momentul respectiv (data regresiei hipnotice) în cultura mondială. În multe
cazuri, desi informatiile survenite pe această cale concordă cu realitatea,
prin descoperiri ulterioare sunt infirmate, aruncând o umbră de îndoială asupra
veridicitătii "vietilor anterioare". În lucrarea lui Ian Wilson -Reincarnation
- sunt aduse în discutie câteva asemenea cazuri. Unul dintre ele se referă la
o "personalitate" ce a trăit în timpul domniei faraonului Ramses al
III-lea. În loc de a da numele folosit pe atunci pentru resedinta faraonului
- conform descoperirilor recente acest nume fiind No - "egipteanul"
folosea numele Teba, dat de greci mult mai târziu. Totodată, se stie că în Egiptul
antic numele faraonilor nu era însotit de numeralele ordinale. Ramses al III-lea
este un nume dat de egiptologi abia în secolul trecut, pentru claritate istorică.
(...) Un alt caz a desemnat o personalitate ce a trăit în America de Nord în
secolul al XI-lea, fiind martor al invaziei vikingilor. În descrierea dată acestora,
ei purtau coifuri cu coarne. Desi aceasta este o cunostintă comună pentru multi,
mai recent s-a descoperit că vikingii nu foloseau asemenea coifuri în luptă,
decât în ritualurile religioase. În luptă foloseau coifuri conice. În mod straniu,
cunostintele avute de persoana supusă regresiei hipnotice au conditionat mesajul
personalitătii evocate din urmă cu nouă secole. Aceste fapte ne demonstrează
că "personalitătile anterioare" depind în mare măsură de cea actuală,
stârnind serioase îndoieli asupra veridicitătii metodei" [64;189].
Pe cât de multă reclamă i se face hipnozei, a cărei obiectivitate e considerată
de necontestat de către sustinătorii ei, pe atât de putin sunt cunoscute criticile
legate de acest subiect. Dr. Larry Garrett, un hipnotist american care a avut
mai mult de 500 de pacienti cărora le-a aplicat tehnica de hipnoză regresivă,
constata că amintirile subiectilor erau inexacte chiar si în ceea ce privea
evenimente normale din viata cotidiană. Cei hipnotizati combinau amintirile
cu elemente imaginare: "De multe ori s-a întâmplat ca oamenii să născocească
tot felul de lucruri din dorinte, fantezii, vise, lucruri de genul acesta...
Oricine se ocupă de hipnoză si realizează acest tip de regresie va descoperi
că de multe ori oamenii au o imaginatie atât de vie, încât vor inventa te miri
ce, doar ca să fie pe placul hipnotistului" [60;132-133].
Sustinând acelasi punct de vedere, Allenn Spraggett, un alt cercetător al experientelor
de regresie hipnotică, observa că "această metodă este plină de riscuri,
cel mai mare dintre toate provenind din tendinta inconstientă a mintii omenesti
spre fantezia dramatică. Ceea ce apare prin hipnoză poate fi la fel de bine
un vis despre o existentă anterioară, pe care subiectul si-ar fi dorit să o
trăiască sau chiar crede, adevărat sau fals, că a trăit-o… Un psiholog a dispus
unui grup de subiecti în stare de hipnoză să-si amintească de o existentă anterioară;
ceea ce s-a si întâmplat, fără absolut nici o exceptie. Câteva dintre relatările
astfel obtinute includeau numeroase detalii chiar pline de culoare, deosebit
de convingătoare… Cu toate acestea, la o nouă sedintă, rehipnotizati fiind,
fiecare membru al grupului a reusit să lege toate detaliile atribuite initial
unei existente anterioare de surse normale: o persoană cunoscută în copilărie,
scene dintr-un roman citit sau dintr-un film văzut cu ani înainte, etc"
[60, 133].
Desi unii consideră că în marea majoritate "amintirile" din vietile
anterioare sunt doar rod al imaginatiei, altii consideră că precizia relatărilor
infirmă această supozitie; M. Albrecht aprecia la 90% rata de precizie a veridicitătii
relatărilor respective.
Jean Prieur, un cercetător al cazurilor de asa-zisă amintire a vietilor anterioare
observa că "reîncarnarea măguleste eul persoanelor care se simt dezamăgite
de o viată prozaică. Au trăit mereu la Roma, în Grecia, în Egipt, în India,
în Tibet (tări binecunoscute si despre care stim oricând câte ceva), dar niciodată
în Choresmia, în Atropaten, în Arachozia, tinuturi adevărate, dar cunoscute
doar de eruditi. Au fost mereu florentini, dar niciodată masageti, au fost aragonezi,
dar niciodată cherusci. Dar masagetii si cheruscii au existat cu adevărat. De
ce nu s-ar reîncarna?" [18;294].
Ne-am îndepărtat putin de cazul micutei Meenu: aici nu ne aflăm în fata unei
sarlatanii. Cum putea această fetită să cunoască atâtea amănunte despre viata
Sudhei, dacă nu era ea însăsi reîncarnarea acesteia?
Răspunsul corect poate fi dat de către cei care cunosc temeinic atât învătătura
Bisericii cât si cazuistica manifestărilor diavolesti, asa cum apare ea în Vietile
Sfintilor. Aici vedem că, posedati de diavol, unii oameni au vorbit în limbi
pe care nu le-au învătat niciodată; că spuneau o sumedenie de lucruri din vietile
celor de lângă ei, pe care numai dacă ar fi fost de fată le-ar fi putut afla.
Dar tot aici vedem cum, după repetate slujbe de exorcizare, acestia s au tămăduit;
si au uitat limbile în care diavolul vorbea prin gura lor, si si-au pierdut
iscusinta de a spune amănunte din trecutul celorlalti.
După cum arată bogata experientă a luptei împotriva duhurilor întunericului
pe care o are Biserica, si după cum mărturisesc într-un glas Părintii care trăiesc
în vremurile noastre, în toate cazurile de "amintire a vietilor anterioare"
nu avem de-a face decât cu cazuri de posesie demonică. Chiar dacă acest verdict
pare prea simplist celor dornici de explicatii paranormale, acesta este adevărul.
Să amintim aici rezerva pe care o au chiar "maestrii" indieni (care
fiind înselati de diavol cred în reîncarnare, chiar dacă din alte "motive")
fată de cazuistica căreia i se face atâta publicitate. Sri Somasundara Desika
Paramachariya îi scria lui Ian Stevenson: "Toate cele trei sute de cazuri
pe care le-ati studiat nu sunt argumente pentru reîncarnare... Toate sunt posesiuni
spirituale, ignorate de învătatii din Sudul Indiei" [64;195]. Desi ei nu
îsi dau seama că duhurile care intră în alte trupuri sunt ale dracilor, ci cred
că sunt ale celor morti, iată că până si unii maestri orientali sunt capabili
să observe că în aceste cazuri nu este vorba decât de posesie.
Vom argumenta această afirmatie cu două cazuri interesante, asemănătoare cu
cel al micutei Meenu: "Cazul Lurancy Vennum sugerează o posesie si mai
clară. Timp de câteva luni, si rareori după aceea, personalitatea lui Mary Roff
(care a murit când Lurancy avea un an) a înlocuit total personalitatea fetitei,
posedându-i trupul. După trecerea acelui timp Mary Roff s-a retras si copilul
a revenit la normalitate. Câtă vreme ocupa trupul fetitei, Mary Roff pretindea
că a ocupat în mod temporar trupul disponibil al fetitei Lurancy Vennum"
[64;195].
"În primăvara anului 1954 un băiat indian pe nume Jasbir, în vârstă de
trei ani si jumătate, s-a îmbolnăvit de variolă si a intrat în comă, părintii
săi crezând că a murit. Câteva ore mai târziu s-a trezit si apoi si-a revenit.
După câteva săptămâni, fiind sănătos, avea un comportament total diferit. Pretindea
că este un brahman pe nume Sobha Ram care a murit la vârsta de 22 de ani, în
22 mai 1954 (când s-a îmbolnăvit Jasbir n.n.). Vocea lui vorbea prin Jasbir.
El spunea că după ce a murit un sadhu (un sfânt n.n.) l-a sfătuit să intre în
trupul lui Jasbir" [64;194]. Jasbir nu putea fi reîncarnarea lui Sobha
Ram, pentru simplul motiv că cel din urmă murise abia la trei ani după nasterea
celui dintâi. Jasbir a fost posedat de diavolul care se dădea drept Sobha Ram
exact asa cum micuta Meenu a fost posedată de cel care se dădea drept Sudha.
Ca o concluzie la această cazuistică, putem afirma că există trei situatii:
- când avem de-a face cu o simplă sarlatanie, "amintirile" fiind rodul
imaginatiei (mai ales cele împrospătate prin hipnoză);
- când "amintirile" insuflate de diavol contrazic realitatea istorică
sau cea geografică;
- când "amintirile" sunt corecte din punct de vedere istoric si geografic,
fiind semn al unei posesiuni demonice partiale sau, mai rar, chiar totale.
Dacă primele două situatii nu pot justifica existenta vietilor anterioare, cel
de-al treilea caz - si singurul demn de atentie - este o piatră de încercare
pentru cei a căror credintă este slabă. Dar atunci când cineva este slab în
credintă ar face mai bine să rămână aproape de credinta Bisericii si a sfintilor,
chiar dacă ar avea oarecare îndoieli, decât - având aceleasi îndoieli - să îmbrătiseze
erezia (si acest sfat este valabil nu numai în cazul credintei în reîncarnare,
ci si în toate situatiile în care credinta se clatină).
Unul dintre elementele care nu trebuie trecute cu vederea atunci când ne referim
la reîncarnare este diferentierea dintre modul în care este înteleasă aceasta
de către orientali si de către autorii new-age-isti. Un ex-părinte catolic,
apostatul Francois Brune, observa: "de fapt, curentele ezoterice occidentale
moderne sunt în totală opozitie cu aceste conceptii budhiste si foarte departe
si de traditia hindusă. (...) Occidentul nu a urmat orbeste conceptiile orientale.
Diferentele culturale erau, fără îndoială, prea profunde. (...) În acest sistem
(al lui Rudolf Steiner - n.n.) nu suntem deloc în contextul unei purificări
treptate de tip indian; sau, mai precis, purificarea duce la o adevărată îmbogătire
a personalitătilor noastre. Accentul nu se pune pe o despuiere, ci pe un progres.
(...) Sinteza lui Rudolf Steiner, ca si aceea a lui Allan Kardec, este net hristică.
Hristos îsi asumă si rezolvă în el consecintele cosmice ale tuturor greselilor
noastre. În afară de aceasta, el dă fiecăruia forta necesară pentru a înfrânge
povara karmei sale" [17;84].
Sub o aparentă recunoastere a importantei lui Hristos, autorii new-age-isti
răspândesc învătături potrivnice credintei crestine. Si pentru că reîncarnarea
datorată legii karmice, asa cum o înteleg orientalii, era o credintă prea rece
si prea dură pentru a putea fi acceptată în spatiul crestin, s-a trecut la această
alternativă mult mai atrăgătoare: reîncarnarea ca urcus spre o nouă treaptă
spirituală, ca îmbogătire în cunoasterea adevărurilor eterne (trăirea unei alte
vieti pe pământ nu mai este considerată o ispăsire a greselilor, ci o sansă
de progres liber asumată).
La autorii new-age-isti apare si ideea trecerii de la un regn inferior către
un regn superior, de la regnul mineral la cel vegetal, apoi la cel animal, la
regnul uman si în cele din urmă la cel supra-uman. Aici reîncarnarea apare ca
o etapă necesară pentru ca oamenii să îsi înteleagă esenta divină, să ajungă
la stadiul de supra-oameni.
În conceptia neopăgână reîncarnarea viitoare nu are de ce să apară ca ceva rău,
câtă vreme este o poartă spre noi culmi spirituale. Si în fata clericilor care
combat varianta clasic-orientală a reîncarnării (în care sufletul se tot reîncarnează
până îsi nimiceste orice tentativă de a se manifesta, orice rămăsită a personalitătii),
new-age-istii se apără afirmând că reîncarnarea de care vorbesc ei este o învătătură
care se încadrează foarte firesc în doctrina crestină.
Dar este foarte nepotrivit ca cineva să afirme că este crestin si că în acelasi
timp crede în reîncarnare. Cele două credinte se exclud reciproc. A fi crestin
este un lucru esential si înseamnă a rămâne ancorat în învătătura Bisericii.
A crede în reîncarnare înseamnă a nu mai putea spune nici măcar "Crezul",
înseamnă a nu mai astepta Învierea Mortilor. Înseamnă a fi ca acela despre care
psalmistul spune că "omul, în cinste fiind, n-a priceput. Alăturatu-s-a
dobitoacelor celor fără de minte si s-a asemănat lor" (Ps. 48, 12).
Reproducând un fragment din relatarea unei initieri în explorarea mistică a
timpului, vom vedea până unde poate merge prostia umană, sau mai bine-zis cum
îsi bate joc diavolul de cei care se consideră prea întelepti pentru a mai lua
în serios învătăturile Evangheliei:
""Aminteste-ti de felul cum trăiai ca peste", a sugerat Jean
Houston la Sacramento.
Aproape o mie de persoane... s-au aruncat pe jos si au început să dea din "aripioarele"
lor de pesti, ca si cum s-ar fi deplasat prin apă.
"Notează ce simti când te deplasezi ca un peste. Cu ce seamănă lumea ta,
cum sună, cum miroase, ce gust are? Acum, te deplasezi pe pământ", a reluat
Houston, făcându-ne să trecem prin stadiul de amfibie...
Apoi Houston a sugerat: "aminteste-ti complet ce trăiai când erai reptilă...
unii dintre voi au început pe urmă să zboare, altii să se catere în copaci"...
Sala s-a transformat într-o adevărată grădină zoologică, cu tot felul de zgomote
si de miscări făcute de mamifere primitive, maimute si primate.
Houston ne-a cerut apoi să ne amintim de vremea când eram "oameni primitivi"
care tocmai sunt pe cale să-si piardă blana protectoare si să evolueze în oameni
moderni.
Acest exercitiu deja intens care ne luase mai mult de o oră s-a terminat prin
următoarea experientă culminantă: "acum vreau să mergeti mai departe, până
la următorul stadiu al evolutiei voastre personale". Ne-am transformat
într-o grămadă de oameni care săreau de bucurie, uneori singuri, altădată în
grupuri, care în final si-au unit cu totii mâinile si vocile. Impactul era electric...
Deveniserăm o mare zvâcnitoare de trupuri, aproape o mie de gospodine, terapeuti,
artisti, lucrători sociali, clerici, educatori, medici si surori medicale...
(care) umblau în patru labe, de-a valma unii peste altii, bucurându-ne si învătând
din nou ceea ce era ascuns profund în amintirile noastre" [37;87-88].
Lăsând la o parte caracterul delirant al acestui "show" new-age-ist,
este interesant de observat faptul că, pe cât de usor unii oameni reprosează
Bisericii că are o învătătură "numai bună pentru adormit copiii",
pe atât de usor aceiasi oameni acceptă învătături lipsite de ratiune mai ales
pentru că vin în contradictie cu învătătura crestină. De aici însă nu se poate
trage concluzia că reîncarnarea este acceptată numai de către gospodine si surori
medicale, sau chiar medici si educatori cu un nivel intelectual redus. Dacă
unora manifestările gen "Sacramento" li se par dubioase, simpliste
sau chiar demonice, îngerul întunericului le pune înainte o altă editie a credintei
în reîncarnare, garnisită cu explicatii atât de savante încât preferă să se
multumească cu faptul că sunt părtasi ai unor înalte învătături (chiar dacă
nu le înteleg).
Celor care preferă să creadă în reîncarnare desi vor să se numească pe sine
crestini, prin gura Sfintilor Părinti care au propovăduit Învierea mortilor
Hristos le spune: "Sfântul Sinod Ecumenic a hotărât că nimănui nu îi este
îngăduit să înfătiseze, să scrie sau să alcătuiască, nici (el însusi) să gândească,
nici să învete pe altul o altă mărturisire de credintă. Cât despre cei care
îndrăznesc să alcătuiască o altă (mărturisire de) credintă, să o înfătiseze
altora spre învătătură, sau să răspândească un alt Crez celor care vor să se
întoarcă la cunostinta adevărului de la rătăcirile elinesti sau iudaicesti sau
de la oricare altă erezie, acestia, dacă sunt episcopi sau clerici, să fie îndepărtati
(episcopii de episcopie si clericii de cler), iar dacă sunt monahi sau laici,
să se dea anatemei" [2;28].
Încheiem articolul privitor la teoria reîncarnării cu un cuvânt al Părintelui
Simeon Adrian: "Cei care cred în reîncarnare nu mai pot să creadă si în
Înviere, în Hristos; sunt păgâni, eretici sau atei si nu pot avea nici o împărtăsire
cu Hristos, cu Biserica, făcându-se de bunăvoie mostenitori ai iadului"
[8;54
Bibliografie selectiva
1. Biblia sau Sfânta Scriptura, Editura Institutului Biblic si de Misiune al Bisericii Ortodoxe Române, Bucuresti, (E.I.B.M.B.O.R), 1994
2. Hotarârile Sfintelor Sinoade Ecumenice, Editura Sfântul Nectarie, 2003
3. Arhieraticon - adica rânduiala slujbelor savârsite cu arhiereu, E.I.B.M.B.O.R, Bucuresti, 1993
4. Molitfelnic - cuprinzând slujbe, rânduieli si rugaciuni savârsite de preot la diferite trebuinte ale crestinilor, E.I.B.M.B.O.R, Bucuresti, 1998
5. Învatatura de credinta crestin ortodoxa - Catehism, Cluj, 1993
6. Patericul, Episcopia Ortodoxa Româna, Alba-Iulia, 1993
7. Achimescu, Nicolae, Noile Miscari religioase, Editura Limes, Cluj-Napoca, 2002
8. Adrian, Pr. Simeon, Biserica, sectele si fratii mincinosi, Editura Pelerinul, Iasi, 1998
9. Ankerberg, John & John Weldon, Realitatea despre O.Z.N. si despre alte fenomene supranaturale,
Editura Agape, Fagaras, 1997
10. Ankerberg, John & John Weldon, Realitatea despre viata dupa moarte, Editura Agape, Fagaras, 1997
11. Ankerberg, John & John Weldon, Realitatea despre astrologie, Editura Agape, Fagaras, 1997
12. Atanasie cel Mare, Sfântul, Scrieri ( partea I), E.I.B.M.B.O.R, Bucuresti, 1987
13. Bastovoi, Savatie, În cautarea aproapelui pierdut, Editura Marineasa, Timisoara, 2002
14. Badulescu, pr. Dan, Împaratia raului: New Age, Editura Christiana, Bucuresti, 2001
15. Blond, Georges, Furiosii Domnului, Editura Politica, Bucuresti, 1976
16. Briancianinov, Sfântul Ignatie, Despre vedenii, duhuri si minuni, Editura Sophia, Bucuresti, 2002
17. Brune, Francois, Hristos si karma, Editura Univers Enciclopedic, Bucuresti, 1997
18. Brune, Francois, Mortii ne vorbesc, Editura Enciclopedica, Bucuresti, 1994
19. Chiril al Alexandriei, Sfântul, Anatematismele, Tipografia cartilor bisericesti, Bucuresti, 1937
20. Costian, Dan, Adevarul despre Yoga, Editura Valmi
21. Crainic, Nichifor, Dumitru Staniloae, Razvan Codrescu, Radu Preda, Pentru o teologie a neamului, Editura Christiana, Bucuresti, 2003
22. Damaschin, Sfântul Ioan, Dogmatica, Editura Scripta, Bucuresti, 1993
23. Dionisie Areopagitul, Sfântul, Epistole, Editura ALL, Bucuresti, 1994
24. David P.I., diac., Invazia sectelor, Editura Christ, Bucuresti, 1997
25. Efrem Athonitul, Despre credinta si mântuire, Editura Bunavestire, Galati, 2003
26. Efrem Vatopedinul, arhim., Cuvânt din Sfântul Munte, Editura Reîntregirea, Alba-Iulia, 2001
27. Filaret, pr. Ioan, Crestinism si yoga?
28. Floca, Ioan N., arhidiac. prof. dr., Canoanele Bisericii Ortodoxe, Sibiu, 1993
29. Giovetti, Paola, Straniu si inexplicabil, Editura Agni, Bucuresti, 1995
30. Good, Timothy, Ei sunt aici, Editura Valdo & Savvas Press, 1993
31. Groothuis, Douglas, Portrete istorice atribuite lui Isus din Nazaret, Editura Ariel, Timisoara, 1995
32. Harrison, Peter & Mary, Viata înainte de nastere, Editura Europolis, Constanta, 1993
33. Henri, Claude, conte de Saint-Simon, Noul crestinism, Editura Dacia, Cluj-Napoca, 2001
34. Hrisostom de Etna, Arhiepiscopul & Episcopul Auxentie de Foticeea, Scriptura si Traditie, Editura Bunavestire, Galati , 2003
35. Hristodul Aghioritul, ierom., La apusul libertatii, Editura Sophia, Bucuresti, 1999
36. Hunt, Dave, Pacea globala si aparitia lui Anticrist, Editura Agape, Fagaras, 1997
37. Hunt, Dave & T. A. Mc Mahon, Seducerea crestinatatii, Editura Agape, Fagaras, 1996
38. Ioan Gura de Aur, Sfântul, Scrieri (partea a III-a), E.I.B.M.B.O.R, Bucuresti, 1994
39. Ioan de Kronstadt, Sfântul, Spicul viu, Editura Sophia, Bucuresti, 2002
40. Ilie Cleopa, arhim., Calauza în credinta ortodoxa, Editura Sfintei Manastiri Sihastria, 2001
41. Ilie Cleopa, arhim., Despre vise si vedenii, Editura Bunavestire, Bacau, 1994
42. Irineu al Lyonului, Sfântul, Demonstratia propovaduirii apostolice, E.I.B.M.B.O.R., Bucuresti, 2001
43. Kernbach, Victor, Dictionar de mitologie generala, Editura Stiintifica si Enciclopedica, Bucuresti, 1989
44. Kernbach, Victor, Enigmele miturilor astrale, Editura Albatros, Bucuresti
45. Marler, John & Andrew Wermuth, Tinerii vremurilor de pe urma, Editura Sophia, Bucuresti, 2002
46. Movila, Sfântul Petru, Împacarea Bisericii Ortodoxe, Iasi, 2002
47. Negureanu, Cristian, Civilizatiile extraterestre si a III-a conflagratie mondiala, Editura Datina
48. Nietzsche, Friedrich, Antihristul, Biblioteca Apostrof, 1996
49. Novak, Adolf, Miscarea carismatica, Editura Lumina Lumii, Korntal, 1995
50. Paisie Aghioritul, Cuviosul, Cu durere si dragoste pentru omul contemporan, Schitul Lacu, 2000
51. Paraskevaidis, mitrop. Hristodoulus, Razboiul împotriva satanei, Editura Anastasia, Bucuresti, 1998
52. Paulus, Stefan, Nostradamus - 1999, Editura Antet, 1998
53. Patrut, Adrian, De la normal la paranormal, Editura Dacia, Cluj-Napoca, 1991
54. Petroaia, diac. Lucian, Nu este sfârsitul lumii în anul 2000, Editura Episcopiei Dunarii de Jos, Galati, 1998
55. Pop, P.S. Irineu Bistriteanul, Sfântul Irineu de Lyon - polemist si teolog, Editura Cartimpex, Cluj, 1998
56. Popovici, arhim. Iustin, Biserica Ortodoxa si ecumenismul, Manastirea Sfintii Arhangheli, 2002
57. Popovici, arhim. Iustin, Biserica si statul, Schitul Sfântul Serafim de Sarov, 1999
58. Rodion, pr., Oameni si demoni, Manastirea Slatioara, 1996
59. Rose, ierom. Serafim, Ortodoxia si religia viitorului, Cartea Moldovei, Chisinau, 1995
60. Rose, ierom. Serafim, Sufletul dupa moarte, Editura Anastasia, Bucuresti, 1996
61. Sachelarie, ierom. Nicodim, Pravila bisericeasca, Parohia Valea Plopului, Prahova, 1999
62. Savin, Ioan Gh., Iconoclasti si apostati contemporani, Editura Anastasia, Bucuresti, 1995
63. Teofan Zavorâtul, Sfântul, Tâlcuiri din Sfânta Scriptura pentru fiecare zi din an, Editura Sophia, Bucuresti, 1999
64. Valea, Ernest, Crestinismul si spiritualitatea indiana, Editura Ariel, Timisoara, 1996
65. Vasile, Danion, Darâmarea idolilor, Editura Bunavestire, Galati, 2002
66. Vasile, Danion, Jurnalul convertirii, Editura Bunavestire, Galati, 2002
67. Velimirovici, P.S. Nicolae, Raspunsuri la întrebari ale lumii de astazi, Editura Sophia, 2002
68. Vlachos, mitrop. Hierotheos, Cugetul Bisericii Ortodoxe, Editura Sophia, Bucuresti, 2000
69. Weiss, Brian, O marturie a reîncarnarii, Editura Lotus, Bucuresti, 1992
70. Wurtz, Bruno, New Age, Editura de Vest, Timisoara, 1994
71. *** Crâmpeie de viata - Din viata si învataturile Parintelui Epifanie, Schitul Lacu, 2000
72. *** ELTA - Revista de metafizica, nr. 5/1993
73. *** Evanghelii apocrife, Editura Humanitas, Bucuresti, 1996
74. *** Evanghelia dupa Toma, Editura Arca, Bucuresti, 1993
75. *** Fenomenul sectelor sau al noilor miscari religioase, document oficial al Vaticanului, tiparit în limba româna de Misionarii Verbiti, com. Sabaoani
76. *** Pelerinul rus, Editura Sophia, Bucuresti, 1998
77. *** Sfânta Lumina pascala de la Ierusalim, Schitul Sfântul Serafim de Sarov
78. *** Viata si învataturile Cuviosului Parinte Filothei Zervakos, Editura Orthodox Kypseli, Tesalonic, 1994
79. *** Ce sa credem despre New Age, Editura Arhiepiscopiei Romano-Catolice, Bucuresti, 2002
80 . Balan, arhim. Ioanichie, Viata Parintelui Cleopa, Editura Mitropoliei Moldovei si Bucovinei, Iasi, 1999
81. Irineu de Lugdunum, Sfântul, Demonstratia propovaduirii apostolice, E.I.B.M.B.O.R, Bucuresti, 2001
( Extras din cartea : DESPRE REÎNCARNARE SI INVAZIA EXTRATERESTRA -- de Danion Vasile )