BluePink XHost |
Oferim servicii de instalare, configurare si monitorizare servere linux (router, firewall, dns, web, email, baze de date, aplicatii, server de backup, domain controller, share de retea) de la 50 eur / instalare. Pentru detalii accesati site-ul BluePink. |
Despre astrologie - sau "descifrarea tainelor ceresti"
(Din cartea "Despre horoscop, cutremure si ghicirea viitorului" - de Danion Vasile)
"Fără contactul cu fiintele spirituale, nu ar exista nici o dezvăluire astrologică"
[10;49].
- mărturia unui fost astrolog -
Una dintre ideile fundamentale ale cunoasterii neopăgâne este că omul nu trebuie
să mai tină cont de vreo autoritate supremă, că trebuie să scape de povara unui
Dumnezeu care supraveghează lumea si să îsi ia destinul în propriile mâini.
Cuvântul libertate este strigat astăzi cu putere de către diferite categorii
de oameni si cu diferite scopuri, cel mai adesea exprimând libertatea omului
de a călca în picioare traditiile de orice fel si de a urca pe soclu statuia
unui impunător idol: libertatea de a fugi de Dumnezeu.
Autorii eretici fac o substitutie interesantă: în locul Dumnezeului care ocroteste
creatia, ei asează o lege care guvernează lumea: legea ciclicitătii timpului.
New-Age, Noua Eră, apare tocmai datorită acestei ciclicităti: intrăm, vrem sau
nu, în Era Vărsătorului.
Supunerii fată de Dumnezeu i se preferă "supunerea" fată de influenta stelelor.
Pretinsa libertate new-age-istă nu este altceva decât o robie fată de capriciile
astrelor.
Dacă nimeni nu poate contesta o schimbare care apare pe bolta cerească, dacă
nimeni nu are cum să nege o modificare observabilă astronomic, în schimb orice
conexiune astrologică poate fi pusă la îndoială.
Pentru cei care cred în astrologie, în zodiac si în alte rătăciri asemănătoare,
perspectiva ortodoxă asupra acestor probleme nu poate fi luată în considerare;
sunt prea multe "dovezi" care contrazic viziunea Bisericii.
Pentru cei care sunt fii credinciosi ai Bisericii, nimic nu este mai important
decât învătătura mântuitoare propovăduită de Hristos, Fiul lui Dumnezeu, si
nimic nu este mai periculos decât lepădarea de această învătătură.
Oamenii trebuie să îsi pună următoarea întrebare: intrăm sau nu intrăm într-o
Nouă Eră? Dacă intrăm, atunci conceptiile crestine trebuie ajustate astfel încât
să nu con-trazică realitatea. Dacă nu intrăm, atunci trebuie să ne ferim cu
toate puterile de înselarea care pe zi ce trece câstigă tot mai mult teren.
Hristos, Fiul lui Dumnezeu, ne-a învătat că avem de trăit o singură viată, în
care suntem liberi să alegem binele sau răul si că, după moarte, ne asteaptă
raiul sau iadul. Dacă noi vrem să credem că în viată suntem influentati de tot
felul de configuratii planetare sau că ne vom mai reîncarna de câteva ori, nimeni
nu ne stă împotrivă. Dar prin aceasta ne asumăm libertatea de a respinge învătătura
lui Hristos.
Aproape oricine stie astăzi să răspundă la întrebarea: ce este astrologia? Majoritatea
dictionarelor prezintă astrologia ca fiind stiinta ce se ocupă de studierea
influentelor astrelor asupra vietii omenesti si asupra destinului universului.
Încă din cele mai vechi timpuri oamenii au căutat să facă o legătură între ceea
ce vedeau pe cer si ceea ce li se întâmpla în viata de zi cu zi. Cercetările
istorice atestă faptul că practicarea astrologiei avea o largă răspândire la
popoarele păgâne: în Babilon, în Egipt, în Grecia si în Imperiul Roman, în India,
în Persia, în China si Japonia. Această răspândire pe un teritoriu atât de întins
justifică într-un fel amploarea revenirii practicilor astrologice în vremurile
noastre. Astrologia este una din usile prin care credintele păgâne intră în
fortă în societatea contemporană.
Există trei tipuri de astrologie: în primul (si cel mai vechi) planetele sunt
considerate zeităti, în al doilea planetele sunt considerate obiecte ale căror
emanatii impersonale influentează vietile oamenilor, iar în al treilea – astrologia
simbolică - planetele se află într-o corespondentă magică cu oamenii, pe care
îi influentează prin rezonantă. Pentru astrologi, zodiacul este o "centură"
imaginară a cerului care include 12 constelatii, 12 semne astrologice despre
care consideră că i-ar influenta pe oameni (Balantă, Săgetător, Fecioară, ...).
Cea mai serioasă provocare initiată de astrologi este cea privitoare la New-Age.
Se afirmă că după două mii de ani în care lumea a stat sub semnul zodiacal al
Pestilor si sub pecetea învătăturii lui Hristos, intrăm într-o Eră a Vărsătorului,
într-o eră plină de promisiuni ispititoare. Trecerea de la o eră la alta se
calculează în functie de Marele An zodiacal. Calcularea acestui an este însă
variabilă. Într-una dintre cele mai cunoscute metode de împărtire a timpului
(cea adaptată si de Rudolf Steiner, întemeietorul sistemului antropozofic) Marele
An avea 25000 de ani obisnuiti, iar o lună 2160 de ani.
În vremurile în care trăim se face trecerea de la o lună zodiacală la alta.
Anul precis al trecerii este dificil de precizat, deoarece "specialistii" nu
au căzut de acord asupra acestor calcule. Levi Dowling sustinea că începutul
Erei Noi are loc în 1910, Adolph Graf Keyserling si Alain-Astrologul în 1962.
De la Carl Gustav Jung ne-au rămas două posibile date ale Marii Treceri: anul
1997 si anul 2154.
Perioada aproximativă a dezvoltării mitului New Age o constituie anii ’60-’70.
Pentru multă lume trecerea în Noua Eră a fost legată automat de trecerea în
mileniul III. Cum era de asteptat, această trecere a căpătat valente spirituale.
Din punct de vedere astronomic calculele astrologice sunt extrem de discutabile,
deoarece data echinoctiului de astăzi nu mai corespunde cu data echinoctiului
de acum 2000-2500 de ani (azi soarele nu mai răsare la 0° în constelatia Berbecului,
ci el a migrat până la 7° în constelatia Pestilor – cf. [61;126]).
În fata unui asemenea impas astrologii au adoptat două atitudini: ori si-au
modificat calculele după un "zodiac migrator", ori - cum au făcut marea majoritate
- nu au tinut seama de faptul că realitatea astronomică este diferită de cea
după care calculează ei si au preferat să îsi păstreze sistemul de calcul.
Pentru un observator exterior această neconcordantă ar trebui să stârnească
suspiciune. Dacă aceste calcule ale astrologilor ar fi corecte cel putin din
punct de vedere astronomic, aceasta ar fi un argument - chiar dacă insuficient
- în favoarea caracterului stiintific al îndeletnicirilor lor. Dar faptul că
astrologii încearcă să demonstreze valabilitatea propriilor calcule (care le
sfidează pe cele stiintifice) cu ajutorul statisticilor eficientei în "ghicire",
acest lucru ar trebui să vădească faptul că astrologia nu este deloc o stiintă,
ci doar o artă magică (totusi, fiecare astrolog pretinde că sistemul său se
potriveste perfect realitătii cosmice si, sub un pretins caracter stiintific,
atrage oamenii în cursa ocultismului).
Trebuie să recunoastem că deschiderea fată de această falsă stiintă este foarte
mare. Astrologia apare multora drept o formă civilizată de ghicire a viitorului
- care nu are aproape nimic în comun cu tigăncile care ghicesc la colt de stradă
- an de an numărul celor interesati de acest subiect creste.
Răspândirea acestei practici nu a avut loc la întâmplare. Teozofii, cei care
au încercat fără succes să îl impună ca figură mesianică pe Krishnamurti, sunt
cei care au demarat reabilitarea astrologiei. Doi astrologi, West si Toonder,
cercetând geneza astrologiei contemporane în America, au ajuns la concluzia
că "Doamnei Blavatsky si Miscării Teozofice pe care a fondat-o ea le datorează
astrologia renasterea... Teozofia, dintr-o singură lovitură, ... a inspirat
o cercetare reînnoită si serioasă a astrologiei, mai întâi în Anglia, apoi nu
după mult timp în Germania, în Franta si în America" [10;18]. John Ankenberg
si John Weldon considerau că cele trei canale de la care a avut loc această
renastere sunt: Miscarea Teozofică, Sistemul Antropozofic al lui Rudolf Steiner
si rosicrucianismul modern.
Campania de promovare a astrologiei se duce cât se poate de elegant. Personalităti
precum printesa Diana, Joan Collins, Liza Minelli, Jane Fonda, Olivia Newton-John,
sunt numai o mică parte dintre simpatizantii acestei "arte".
"Astrologia, asemenea oricărei alte arte sau stiinte omenesti, cum ar fi fizica
nucleară sau psihoterapia, poate fi folositoare când este practicată în supunere
fată de Domnia lui Isus Christos, dar este periculoasă spiritual sau psihologic
atunci când este practicată în spiritul lumii, al cărnii sau al diavolului"
[10;35], mărturisea un "crestin".
Pentru multi oameni credinta în Hristos nu are nimic incompatibil cu practicarea
astrologiei. Iată ce afirma mediumul Jean Dixon despre "ghicitul în stele":
"unii din prietenii mei consideră aceasta ca o practică ciudată pentru o romano?catolică.
Totusi, după cum înteleg eu, biserica catolică si multe alte organizatii religioase
n-au condamnat niciodată studiul astrologiei... N-am experimentat niciodată
vreun conflict între credinta mea si îndrumarea pe care am primit-o din partea
bisericii mele pe de-o parte si cunostinta pe care o găsesc în stele pe de altă
parte (...). Astrologia se potriveste în planul lui Dumnezeu pentru omenire,
ajutându-ne să ne întelegem atât talentele, cât si defectele" [10;34].
Din citatele de mai sus - primul venit din mediul protestant, al doilea din
cel catolic, se poate trage concluzia că în Sfânta Scriptură - care este citită
în ambele medii - nu se găsesc temeiuri pentru combaterea astrologiei. Dar diferentierea
între cele două forme de astrologie - bună si rea - este asemenea diferentierii
celor două forme de magie - albă si neagră. De fapt, nu există decât un singur
fel de astrologie si un singur fel de magie, ambele inspirate de aceeasi sursă
întunecată.
Conceptia potrivit căreia astrologia este o stiintă ca oricare alta nu este
greu de contestat. La o analiză atentă observăm că singurul element invocat
de astrologi în apărarea acestei practici este numărul mare de preziceri împlinite.
De fapt, acest număr nu este chiar atât de mare pe cât pretind astrologii, ci
este aproximativ acelasi cu cel al oricărei alte forme "clasice" de ghicit.
Dacă astrologia ar fi o stiintă, atunci oricine ar putea să o învete după un
manual bun. Însă, desi există multe manuale de astrologie, practic ele nu sunt
"eficiente". Marii astrologi recunosc că tainele astrologiei nu se pot dobândi
decât în urma unei îndelungate pregătiri "spirituale", exceptie făcând doar
cei care au o deosebită înzestrare nativă pentru aceasta.
Initierea în tainele astrologiei este asemănătoare initierii în oricare altă
formă de vrăjitorie. Esentială este dobândirea unei receptivităti care să permită
descifrarea configuratiilor astrale. Unii astrologi recunosc că sunt ghidati
de diferite spirite în "munca" lor, spirite fără de care nu ar putea să descifreze
viitorul.
Toti astrologii "de calitate" sunt mediumi, chiar dacă nu toti constientizează
că ideile care le vin în minte în chip spontan sunt inspirate de o altă entitate.
Putini dintre cei care percep clar influentele unor astfel de entităti îsi dau
seama că au de-a face cu diavolul; majoritatea sunt convinsi că astfel de spirite
sunt "benefice" (chiar "îngeri de lumină"), si se deschid fără retinere influentelor
"superioare."
Un fost astrolog făcea următoarea observatie: "Dacă privim sincer la astrologie,
începem să vedem că adeptii acestui sistem - fără să o stie - bat la usa prin
care se stabileste comunicarea cu fiinte spirituale cunoscătoare, totusi înselătoare.
În cele din urmă, acea usă se deschide, si această deschidere produce o schimbare
înfricosătoare în viata adeptului. El sau ea se maturizează în dexteritate într-un
mod inimaginabil: ca un medium al spiritelor." [10;49].
În cartea sa Un manual de ocultism, astrologul Sefarial constata că "arta astrologică
este considerată a fi cheia stiintelor oculte" [10;18]. Aproape toti vrăjitorii
folosesc diferite forme de astrologie. Faimoasa vrăjitoare Sybil Leek mărturisea:
"Astrologia este stiinta mea, vrăjitoria este religia mea..." [10;18]. Ea observa
strânsa legătură dintre astrologie si chiromantie, numerologie si celelalte
ramificatii ale vrăjitoriei.
"Astrologia, prin urmare, a jucat un rol major în toate "stiintele" magice:
alchimia, magia neagră, chemarea spiritelor, necromantia si chiar practici magice
mai simple, cum ar fi folosirea talismanelor" [10;20], observa Lawrence Jerome.
După ce ne-am oprit putin asupra legăturii strânse dintre astrologie si vrăjitorie,
să vedem încă o directie din care se poate constata rătăcirea în care se află
astrologii: cercetarea conceptiei lor despre persoana lui Hristos (din moment
ce peste 70% dintre ei cred în reîncarnare, este firesc ca părerea lor să fie
deformată).
O declaratie standard a conceptiei astrologilor o avem de la astrologul Marcus
Allen: "Cristos a avut toate cele sapte planete antice... toate unindu-se în
Pesti... astfel că El a fost Pestele suprem, absolut... si astfel El a inaugurat
Era Pestilor care acum se termină odată cu ivirea zorilor Vărsătorului, care
este inaugurată de cea de-a doua venire a vietii lui Hristos în interiorul fiecăruia
dintre noi... În Era Vărsătorului, fiecare este Avatar (mare iluminat n.n.),
fiecare este pus pe aceeasi lungime de undă cu eul lui superior" [10;27].
Vedem afirmată aici o răstălmăcire new-age-istă (una între multe altele) a celei
de-a doua veniri a lui Hristos, potrivit căreia El nu va veni cu slavă, cum
arată Sfânta Scriptură, ci noi însine vom deveni Hristosi prin constientizarea
"dumnezeirii" noastre.
Este cel putin suspect faptul că, în afara celor trei Magi de la Răsărit, timp
de două mii de ani astrologii au uitat să spună oamenilor că se află în Era
Pestilor, în care potrivit calculelor lor mântuirea trebuia căutată la picioarele
lui Hristos. Dacă ar fi fost sinceri în rătăcirea lor - si nu ar fi fost inspirati
de diavol, ar fi trebuit ca în acest interval să îndemne lumea spre Hristos
(desi acest lucru nu ar fi folosit Bisericii - căci recunoasterea adevărului
de către ei s-ar fi asemănat cu cea a femeii cu duh pitonicesc pomenită în Sfânta
Scriptură).
Marea majoritate a astrologilor sustin că Biblia este plină de referinte astrologice,
cea care li se pare cea mai evidentă fiind despre steaua care i-a călăuzit pe
cei trei Magi spre locul Nasterii Mântuitorului. Rostul acestei stele nu era
însă de a arăta valoarea astrologiei ci, după cum arată Traditia crestină, era
tocmai de a-i aduce pe păgâni - care se ocupau cu practicile magice - să se
închine Fiului lui Dumnezeu. Steaua Magilor marchează sfârsitul închinării păgâne
si chemarea tuturor neamurilor la credinta în Dumnezeul cel în Treime lăudat.
Cum spune atât de frumos Condacul Crăciunului: "Nasterea Ta, Hristoase, răsărit-a
lumii lumina cunostintei. Că printr-însa ceia ce slujeau stelelor de la stea
s-au învătat să se închine Tie, Soarelui dreptătii... ."
Să vedem ce spune Sfânta Scriptură despre cei care practică astrologia: "Privind
la cer si văzând soarele, luna, stelele si toată ostirea cerului, să nu te lasi
amăgit ca să te închini lor, nici să le slujesti" (Deut. 4, 19). Iar "de se
va afla la tine, în vreuna din cetătile tale pe care ti le va da Domnul Dumnezeul
tău, bărbat sau femeie care să fi făcut rău înaintea ochilor Domnului Dumnezeului
tău, călcând legământul Lui, si se va duce si se va apuca să slujească altor
dumnezei si se va închina acelora, sau soarelui, sau lunii, sau la toată ostirea
cerească, (...) să scoti pe bărbatul acela sau pe femeia aceea care au făcut
răul acesta la portile tale si să-i ucizi cu pietre" (Deut. 17, 3-5).
După cum se vede, Dumnezeu a poruncit foarte categoric poporului ales să nu
se închine la stele. Închinarea aceasta era una dintre cele mai vechi forme
de astrologie. Oamenii care credeau că vietile lor sunt influentate de stele
nu sovăiau să li se închine. Chiar dacă în zilele noastre au rămas putini oameni
care cinstesc stelele ca pe niste zeităti, totusi numărul celor care "ghicesc
în stele", al celor care practică astrologia, este foarte mare.
După cum arată Sfânta Scriptură, osânda lor este aceeasi cu cea a vrăjitorilor
(de fapt, astrologia - ca orice altă metodă de ghicire a viitorului - este tot
o formă de vrăjitorie, chiar dacă pare mai nevinovată).
În Vechiul Testament se arată că pedeapsa care îi astepta pe vrăjitori era moartea.
În zilele noastre vrăjitorii au nu numai dreptul să facă ce vor, ci chiar să
îsi facă publice convingerile, indiferent de modul în care aceste convingeri
influentează mediul social. Dar chiar dacă pentru vrăjitorii contemporani nu
există pedepse penale, pe cei care mor nepocăiti Dumnezeu îi va pedepsi cu osândă
vesnică în chinurile iadului (statistic, numărul vrăjitorilor si ereticilor
care se pocăiesc înainte de a muri este infim).
Practicarea astrologiei, ca a oricărei alte forme de vrăjitorie, atrage după
sine pedeapsa lui Dumnezeu peste întreaga comunitate care aprobă astfel de practici.
În Cartea Proorocului Ieremia vedem cum închinarea la stele aduce mânia lui
Dumnezeu peste asezările idolatre, vedem cunoscuta prevestire a dărâmării Ierusalimului:
"Casele Ierusalimului si casele regilor lui Iuda vor fi necurate ca Tofetul
pentru că pe acoperisul tuturor caselor se aduce tămâie întregii ostiri ceresti
si se săvârsesc turnări în cinstea dumnezeilor străini. (...) Iată voi aduce
asupra cetătii acesteia si asupra celorlalte cetăti toate nenorocirile pe care
le-am rostit împotriva ei, pentru că si-a învârtosat inima si nu ascultă cuvintele
Mele" (Ier. 19, 13-15).
Precum a fost dărâmat Ierusalimul, asa se vor dărâma si cugetele cele viclene
ale celor care se ocupă cu vrăjitoria. Iar mânia Domnului va fi greu de îndurat.
În Sfânta Scriptură găsim relatarea curătirii templului Domnului de toate cele
ce slujeau la închinarea idolească: "Regele a poruncit lui Hilchia, arhiereul,
preotilor de mâna a doua si celor ce stăteau de strajă la prag să scoată din
templul Domnului toate lucrurile făcute pentru Baal, pentru Astarte si pentru
toată ostirea cerului si să le ardă afară din Ierusalim" (IV Regi 23, 4).
O astfel de curătire ar trebui să aibă loc în sufletul fiecărui crestin care
îsi dă seama că s-a aflat în înselare. Asa cum diavolul nu s-a sfiit să spurce
Templul Domnului, tot asa nu s-a sfiit să spurce si unele comunităti crestine:
uneori a reusit să îl însele chiar pe păstor, iar acolo unde păstorul i-a stat
împotrivă, necuratul a încercat să îi atragă în rătăcire măcar pe credinciosi.
Fără a ne lepăda de o asemenea înselare, nu vom putea să fim ai lui Hristos
si nu vom putea fi temple ale Duhului Sfânt.
Sfânta Traditie este plină de texte care combat "ghicitul în stele". În scrierea
sa Despre idoli, Tertulian nota: "Între diferitele îndeletniciri ale oamenilor
nu se poate să nu observăm unele arte sau profesii care înlesnesc închinarea
la idoli. De astrologi nici nu se face să mai vorbim, întrucât însă unul din
ei a cutezat să se justifice de faptul că continuă să practice această profesie,
am de gând să spun câteva cuvinte în legătură cu aceasta. Nu voi spune că a
aseza nume de dumnezei falsi în cer, a le atribui un fel de atotputernicie si
a-i abate pe oameni de la înăltarea rugăciunilor către Dumnezeu, insuflându-le
credinta că destinul lor este invariabil predeterminat de astre - nu voi spune
că toate acestea ar fi totuna cu venerarea unor dumnezei falsi. Eu afirm însă
că astrologia, în acest caz, se asemuieste îngerilor căzuti care s-au îndepărtat
de la Dumnezeu pentru a însela neamul omenesc... Dacă magia este pasibilă de
pedeapsă, iar astrologia reprezintă o varietate a ei, atunci împreună cu genul
este condamnabilă si specia. Astfel, din timpul aparitiei Evangheliei, tot soiul
de sofisti (în sensul de "întelepti închipuiti" - n.n.), astrologi, vrăjitori,
magi si ghicitori trebuie să fie obligatoriu pedepsiti" [50;54].
Îngrijorat de răspândirea largă a practicilor de acest gen, marele teolog român
Ioan Gh. Savin scria: "Sunt si la noi multi, foarte multi adepti ai unor astfel
de practici: de la femeia din periferia de oras sau de la sate, care-si caută
în cafea sau umblă cu datul în cărti, si până la simandicoasele fete care cred
că au temeiuri stiintifice de a-si cerceta destinul după prescriptiile stiintelor
ascunse! Dintre acestia, multi se cred si se prenumără între fiii Bisericii.
Si încă dintre fiii cei buni. Cu aceeasi piosenie cu care-si aprind candela
în fata icoanei Mântuitorului sau cu care îsi duc sărindarul la cutare biserică
cu sfinti făcători de minuni, îsi poartă pasii si spre prezicătorul care le
va citi din stele si din liniile mâinii sau ale scrisului viitorul. Un astfel
de crestinism însă e mai aproape de magie decât de Hristos. Acest amestec între
magie si religie, între Dumnezeu si Lucifer, între Simon Magul si Hristos, între
puterea demonică si bunătatea divină nu înseamnă decât cea mai completă renegare
a crestinismului. E apostazie directă" [54;45].
În Dogmatica Sfântului Ioan Damaschin găsim următoarele precizări: "elinii spun
că prin răsăritul, apusul si prin conjunctia acestor stele, a soarelui si a
lunii, se conduc destinele noastre. Cu aceasta se ocupă astrologia. Dar noi
sustinem că ele sunt semne de ploaie, de secetă, de frig, de căldură, de umezeală,
de uscăciune, de vânturi si de altele asemenea, dar nici într-un caz semne ale
faptelor noastre, căci noi am fost făcuti liberi de Creator si suntem stăpânii
faptelor noastre. Dacă facem toate din cauza miscării stelelor, facem cu necesitate
ceea ce facem: iar ceea ce se face cu necesitate nu este nici virtute, nici
viciu. Iar dacă nu am dobândit nici virtute, nici viciu, atunci nu suntem vrednici
nici de laude, nici de pedepse. Dumnezeu va fi nedrept dacă dă unora bunătăti,
iar altora necazuri. Apoi Dumnezeu nu ar cârmui si nici nu ar purta de grijă
de făpturile Sale, dacă toate s-ar conduce si s-ar produce din necesitate. De
prisos ar fi ratiunea noastră, căci nu am fi stăpânii nici unei fapte si în
desert am delibera. Dar negresit ratiunea ni s-a dat în scopul deliberării;
pentru aceea tot ce este rational este si liber" [18;58].
Vechile Pravile bisericesti nu au trecut cu vederea arta "ghicitului în stele",
ci au arătat netemeinicia conceptiei potrivit căreia viata omului ar fi influentată
de planete: "Viata omului nu are nici un soroc pus, nici este vreunui om vremea
scrisă mai înainte, sau socoteala impusă ca atâtia ani să trăiască; cu sfatul
si voia lui Dumnezeu, atunci omul moare; iară către cei care iubesc pricirea
(adică cearta n.n.), vom răspunde si vom zice că nu se află la Dumnezeu să fie
făcut vreun lucru fără de cale..., si iarăsi de ar fi fost mai înainte o hotărâre
si o predestinatie a omului, atâtia ani să trăiască, nimeni nu s-ar vindeca
vreodată de vreo boală; si nici n-ar chema vreodată pe vreun doctor, pentru
că acea hotărâre ce a hotărât mai înainte Dumnezeu ar fi neschimbată, însă hotarul
si sorocul vietii a tot omul este porunca lui Dumnezeu, care nimenea nu poate
să o priceapă" [53;516].
Sfântul Simeon al Tesalonicului scria (împotriva celor ce sustineau că cercetarea
astrologică nu este ceva rău): "a vorbi despre noroc, despre ursitori, despre
explicarea nasterilor, după zodii sau stele si pentru citirile de stele e lucru
nebunesc si fără de Dumnezeu... însă bunătătile si răutătile noastre se miscă
după a noastră singură vointă" [53;516]. Nu este greu de observat că Sfântul
Simeon se referea foarte precis tocmai la formele de astrologie practicate astăzi,
si nu la vechea închinare la stele. El contesta pretentia astrologilor de a
fi în măsură să ghicească viitorul folosindu-se de mersul astrelor. Pentru că
oamenii sunt liberi să aleagă binele sau răul, si nici o configuratie planetară
nu poate să stânjenească această alegere.
Toata cartea - clic aici
Material luat de pe site-ul www.sfaturiortodoxe.ro