![]() XHost |
Servere virtuale de la 20 eur / luna. Servere dedicate de la 100 eur / luna - servicii de administrare si monitorizare incluse. Colocare servere si echipamente de la 75 eur / luna. Pentru detalii accesati site-ul BluePink. |
Patologicul si demonicul la romantici
de ieromonah Savatie
Romantismul - mod de existentă psihică si curent literar
A fi romantic - a fi visător, a fi îndrăgostit. Acesta ar fi înţelesul brut al noţiunii de “romantic”. Cu acest sens a pătruns ea în vocabularul oamenilor de rând. Acest sens al noţiunii de romantic s-a păstrat şi la păturile aşa numite mai înalte, în romanele, piesele de teatru şi filmele kitch. Mai precis, sensul acesta s-a păstrat şi a fost cultivat, anume în această formă gregară, în filme şi romane, pînă în zilele noastre. Pare stupid, dar înţelesul banal al ”romanticului”, cel răspîndit între oamenii obişnuiţi, în accepţiunea comună, s-a făcut posibil tocmai prin intermediul aşa numitor pături mai înalte, artişti şi scriitori. Căci oamenii simpli, neînvăţaţi, nici nu aveau de unde să-şi însuşească acest termen, decât de la aceştia. Deci, înţelesul banal şi direct al noţiunii de “romantic” este acela de visător, îndrăgostit. De aici până la filosofia sofisticată a romantismului nu este chiar atât de mult. În fond, a fi romantic nici nu înseamnă altceva decât a fi visător şi îndrăgostit. Rămâne numai să clarificăm ce anume visează romanticii şi de ce (de cine) sunt îndrăgostiţi.
Circulă chiar o vorbă, care place multora, că, în adâncurile sale, fiecare suflet este romantic. Vorba asta are scopul să susţină şi să încurajeze pornirile noastre abisale, dar mai ales să scuze căderile care urmează lor. Desigur, se zice ca o consolare. De partea opusă există spusa lui Tertulian, anume că “prin natura sa, sufletul omului este creştin”. Însă despre aceasta mai tîrziu.
Nu este nou să zicem că romantismul este mai înainte o stare de suflet şi pe urmă toate celelalte. “Romantismul, în istoria literaturii, se înfăţişează sub două aspecte. El apare cercetătorului ca mod de existenţă psihică şi ca un curent literar. Dintre aceste două aspecte, primul este cel mai important, fiindcă el e neapărat necesar pentru ca romantismul să poată lua fiinţă. Curentul literar romantic apare numai pe temeiul modulului romantic de existenţă psihică” (Al. Philippide, Cuvânt înainte la Antologia poeziei romantice germane, EPLU Bucureşti 1969).
Existenţa psihică nu se exclude nici în cazul celorlalte curente literare şi de artă. Se ştie că toate operele au fost susţinute şi “motivate” şi de viaţa propriu-zisă a autorilor. Astfel că nu se poate comenta un text sau un tablou, să zicem, fără recurgerea la amănuntele din viaţa autorului. Mai mult decât atât, mai ales în cazul autorilor moderni: simbolişti, expresionişti, nemaivorbind de suprarealişti şi postmoderni, se creează impresia că ceea ce nu au putut reda prin mijloacele proprii artei autorii au exprimat şi au completat prin propria lor viaţă. Această părere este deja prea cunoscută şi acceptată. Aşa sunt excesele şi exhibarea lui Baudelaire, care-şi vopsea părul verde de dragul acelei “aristocratice plăceri de a displăcea”, cum o numea el; moartea stupidă, dar misterioasă , a expresionistului Georg Trakl (răpus de droguri la vârsta de 27 de ani); exhibiţionismul şi bufoneria lui Salvador Dali; sinuciderile suprarealiştilor francezi care se aruncau în Sena şi multe alte fapte cu totul regretabile. În acest fel viaţa autorului devine cheia de lectură, un fel de dicţionar, un “tâlcuitor”, ca şi un ghid bine informat, care ne duce prin labirinturile ameţitoare ale operei, oferindu-ne despre ea informaţiile necesare.
Dacă ne închipuim poezia ca pe un labirint, atunci “autorul” care stă în spatele ei, tâlcuitorul şi “ghidul” care ne dă cheia înţelegerii este romantismul. Desigur, nu romantismul ca şi curent literar, ci anume acea latură a sufletului uman, acel “fiecare suflet este romantic”. Această idee a fost enunţată chiar de romantici: “Poezia romantică este o progresivă poezie universală. Ea nu poate fi epuizată de nici o teorie. Numai ea este infinită, aşa cum numai ea este liberă. Specia romantică de poezie e singura care este mai mult decât o specie şi e oarecum arta poetică însăşi: fiindcă într-un anume sens orice poezie este sau trebuie să fie romantică” (Friedrich Schlegel). Este de prisos să disecăm fiecare curent în parte, începând de la simbolism, care se declara pe faţă împotriva romantismului, şi până la postmodernişti, care se credeau cu totul biruitori ai sentimentalismului romantic, pentru a depista şi a demonstra cele zise de Al. Philippide, care zice că: “Tradiţia poeziei romantice germane călăuzeşte şi determină în adâncuri o parte însemnată, dacă nu cumva chiar partea cea mai însemnată din poezia modernă” (idem).
Columb în căutarea “Indiilor”
Ce este însă acel “fiecare suflet este romantic”? Ce înţelegem noi prin romantism? “Cum se face că fiecăruia dintre noi cuvântul romantism îi evocă pădurea misterioasă şi tăcută a basmului şi a legendei în care romanticii au reintrodus omul? Că în cortegiul lor apar vraja, enigma, nostalgia, toate formele învăluite ale inconştientului?” “Romanticii au fost descoperitorii inconştientului. Visători, porniţi în căutarea Indiilor, ei şi-au trimis sufletul spre ţara miraculoasă despre care povesteau basmele străvechi. Parfumuri, flori smulse, plutind pe ape, vesteau ades corăbierilor singuratici apropierea coastei înflorite. Asemenea lui Columb, nici romanticii nu ştiau ce aveau să găsească” (Ricarda Huch, Romantismul german, Ed. Univers, Bucureşti 1974).
Poate că romanticii nu ştiau ce aveau să găsească. Însă, aşa cum nici Columb nu ştia ce avea să găsească, totuşi, ceea ce l-a purtat pe el a fost setea de aur şi de slavă, pe care le-a şi găsit. “Aurul” romanticilor care i-a călăuzit şi i-a ademenit spre acele tărâmuri ale sufletului omenesc, în ale căror ape plutesc florile smulse ale căderii noastre, parfumurile cele înşelătoare ale morţii veşnice, le-a fost asigurat. Ei înşişi locuitori permanenţi ai acestor “tărâmuri”, au intuit prea bine “aurul” slavei grabnice, toată uşoara lor îmbogăţire. Ei au găsit în Indiile sufletelor noastre slava şi aurul cel căutat.
Iluzii familiare
Nici unul din procedeele şi tablourile descrise de romantici nu contravine firii noastre căzute. Dimpotrivă, romantismul se mulează perfect pe toate pornirile şi mişcările tainice ale inimii noastre. El ştie să îmbine avântul care ne poartă prin tot universul pe aripile iuţi ale visării, dar ştie să o şi tempereze cu nostalgii dulcege după cele ce nu or să mai fie. Romantismul ne ancorează în trecut, acolo unde situează acea “epocă de aur” a omenirii, acel liman al “perfecţiunii şi al armoniei” în accepţiunea grecilor păgâni. “Omul pur şi armonios al epocii de aur nu a existat niciodată; o iluzie optică a fanteziei omeneşti l-a aşezat atât pe el, cât şi pe dumnezeul (Hiperion, n. n.) conceput personal şi inconştient, ambii de situat, de fapt, la finele istoriei, la începuturile acesteia” (Ricarda Huch).Romanticii îşi plasează idealul lor în zone inaccesibile şi ireale: universurile imaginare şi viitorul, cu totul supus schimbării şi necunoaşterii, sau irecuperabile: cum este trecutul şi moartea: “Şi totuşi ţărână frumoasă şi moartă,/ De racla ta razim eu harfa mea spartă/ Şi moartea ta n-o plâng, ci mai fericesc/ O rază fugită din chaos lumesc [...]. // La ce?... Oare totul nu e nebunie?/ Au moartea ta, înger, de ce fu să fie?/ Au e sens în lume? Tu chip zâmbitor,/ Trăit-ai anume ca astfel să mori?/ De e sens într-asta, e-ntors şi ateu,/ Pe palida-ţi frunte nu-i scris Dumnezeu.“ (Mihai Eminescu, “Mortua est!”)
Vecinătatea “haosului” existenţial naşte haosul gândirii
Stângăcia meditaţiilor romanticilor despre moarte şi rostul vieţii se datorează şi acestei dezlănţuiri a imaginaţiei care inundă şi înăbuşă raţiunea. Romanticii fug de luciditate: “Se simte aici teama, uşoară, de conştiinţă a visătorului care presimte forţa sacră, eliberatoare a luminii şi care totuşi fuge de ea” (Ricarda Hugh, Idem). “Toate acţiunile noastre pure sunt somnambulice”, scria Ritter într-o scrisoare către Baader оn 1807. Cоţi însă vor răspunde, asemeni lui Baader: “Tot astfel există şi o poezie mai bună, care alăturându-se gândirii clare, o urmează şi i se supune”?
Deşi romanticii pretind a fi “navigatori” ai timpului şi ai spaţiului, deşi “libertatea” lor se vrea desăvârşită, totuşi ei rămân ancoraţi în lucruri banale şi mărunte, iar efemerul timpului are asupra lor o impresie prea puternică. Aceasta se observă mai ales în meditaţiile lor despre moarte. Gândul “că vis al morţii-eterne e viaţa lumii-ntregi” (Mihai Eminescu, “Împărat şi proletar”), nu-i părăseşte pe romantici niciodată, chiar şi atunci când descriu moartea ca pe un vis în care totul este mai bun decât în viaţa aceasta, idealizând. “Dar poate acolo să fie castele/ Cu arcuri de aur zidite din stele/ Cu râuri de foc şi cu poduri de-argint,/ Cu ţărmuri de smirnă, cu flori care cânt...” (Eminescu, “Mortua est!”)
Absurdul imaginii create de autor e uşor identificabil. Să ne închipuim numai ce este a fi între nişte râuri de foc şi cum trebuie să arate acele flori care, fiind pe ţărmul acelor râuri de foc, totuşi cântă. Să observăm însă că autorul n-a vrut să reprezinte aici o imagine infernală, ci tocmai invers: “Să treci tu prin ele, o sfântă regină,/ Cu păr lung de raze, cu ochi de lumină...” Această nehotărâre şi confuzie a romanticilor o surprinde foarte expresiv Ricarda Huch, când încearcă să definească cuvântul a romantiza: “Cuvântul a romantiza care apare des în special la Novalis înseamnă când “a deveni conştient”, “a se face conştient”, când “a deveni inconştient”, “a se face inconştient”. Astfel de paradoxuri se оntоlnesc frecvent оn cochetăriile filosofice şi teoretizante ale romanticilor.
Învăţătura romantică despre moarte, deşi plină de contradicţii, apăsătoare, tocmai din pricina neclarităţii ei rămâne totuşi cea mai apropiată şi mai uşor de acceptat de către firea noastră căzută. Moartea romantică este un “ce” flexibil. Nu este altceva decât o transpunere a bunurilor şi plăcerilor pământeşti într-o sferă în care ele doar capătă amploare. Într-un fel, moartea romantică este trecerea într-acolo unde dispare şi nu mai există pericolul morţii. Ca şi cum moartea ar fi eliberarea de moarte: “Moartea-i noaptea răcoroasă,/ Viaţa-nzăpuşita ziuă./ Obositu-m-a fost ziua,/ Somn îmi e, seara se lasă./ Viers de dragoste curată/ Peste patu-mi nalţă-n ramuri/ O privighetoare-al cărei/ Glas şi visul mi-l îmbată.” (Heinrich Heine, “Moartea-i noaptea răcoroasă”).
“Eliberarea” de moartea prin moarte
Romanticii sunt atât de legaţi de cele pământeşti încât ar vrea să le ducă cu ei în moarte. Acea linişte veşnică, fie şi greşită, pe care o descriu şi şi-o doresc ei nu şi-o pot imagina decât prin intermediul celor pământeşti şi trecătoare. Veşnicia romantică conţine toate defectele timpului, ea este plină de elemente corozive, trecătoare. De aceea ea nici nu este veşnicie. “Mai am un singur dor:/ În liniştea serii/ Să mă lăsaţi să mor/ La marginea mării;/ Să-mi fie somnul lin/ Şi codrul aproape,/ Pe-ntinsele ape/ Să am un cer senin./ Nu-mi trebuie flamuri,/ Nu voi sicriu bogat,/ Ci-mi împletiţi un pat/ Din tinere ramuri./ Şi nime-n urma mea/ Nu-mi plângă la creştet,/ Doar toamna glas să dea/ Frunzişului veşted./ Pe cînd cu zgomot cad/ Izvoarele-ntr-una,/ Alunece luna./ Prin vârfuri lungi de brad./ Pătrunză talanga/ Al serii rece vânt,/ Deasupră-mi teiul sfânt/ Să-şi scuture creanga...” Descoperim aici mai toate elementele poeziei/vieţii lui Eminescu. Lipsesc, desigur, elementele idilice, erotismul, care nici nu-şi aveau locul aici. Dar ţinând cont de acea separare care s-a produs în opera poetului, despărţind prin poezia “Floare albastră” lirica sa de dragoste în două perioade: prima, idilică, incantatorie, jucăuşă (deseori vulgară) şi a doua, cea a regretelor, a dărâmării mitului, atunci putem zice că chiar toate “tristele plăceri” ale autorului au fost invocate şi enumerate în acest tablou al morţii sale. Noi nu excludem de aici toată melancolia, dulceaga morbiditate şi însingurarea în care se complăceau romanticii. De aceea nu greşim când le denumim pe acestea “plăceri”. Mai departe autorul ilustrează cele zise de noi mai sus, adică ideea eliberării de moarte prin moarte:“Cum n-oi mai fi pribeag/ De-atunci înainte,/ M-or troieni cu drag/ Aduceri aminte./ Luceferi, ce răsar/ Din umbră de cetini,/ Fiindu-mi prieteni,/ O să-mi zâmbească iar./ Va geme de patemi/ Al mării aspru cânt.../ Ci eu voi fi pământ/ Оn singurătate-mi.” (Mihai Eminescu, “Mai am un singur dor”).
Acestei viziuni despre moarte i se alătură cealaltă, mai des întâlnită оn opera romanticilor. Este vorba de viziunea “indică” sau “orientală”, aceea de reîntoarcere în “eternul haos”, în “haosul primordial” de la care ar fi apărut lumea. Adesea ea este una fals fericită şi autoconsolatorie. Alteori ea se amestecă sau împrumută de la mitologia greacă: “Atunci binevenită fii, pace-a lumii umbrelor!/ Voios voi fi, chiar dacă acordurile mele/ Nu vor veni cu mine-n adânc măcar o dată/ Voi fi trăit ca zeii şi nu voi vrea mai mult.” (Friedrich Holderlin, “Către Parce”).
Mai des, moartea romantică este apăsătoarea şi disperată. Despărţirea de lume este dureroasă. Atunci, în neputinţa lor, romanticii, de obicei, neagă toate idealurile vieţii şi resping orice consolare. Atunci ei seamănă cu un copil care face palate de nisip. Acesta, dacă cineva din întâmplare calcă şi-i strică “palatul”, nu se apucă să-l repare, ci, plângând cu furie, dărâmă totul cu propriile mâini.“Dacă voi muri obidit fără ca sufletul meu/ Să se răzbune pe cei obraznici cu dânsul,/ Atunci când, învins de vrăjmaşii geniului,/ Voi fi jos în mormântul nemernic,/ Atunci să mă uiţi, atunci nici chiar tu, inimă bună/ Să nu mai scapi de la pieire numele meu/ Şi să te ruşinezi, tu care-ai fost/ Bună cu mine, - dar numai atunci!// Nu simt eu oare? Vai ţie, vai ţie,/ Spirit păzitor! departe de tine curând vor cоnta/ Amarnic toate spiritele morţii/ Pe coardele inimii mele.// O! atunci încărunţeşte, buclă a tinereţii mele îndrăzneţe,/ Mai bine chiar astăzi, decît mâine.// . . . . . . aici la această pustie/ Răspântie, unde durerea/ Ucigătoare mă doboară.” (Friedrich Holderlin, “Despărţire”).
Sentimentul deşertăciunii budiste
Sentimentul deşertăciunii şi al negării budiste este tipic pentru Eminescu: “Când ştii că visu-acesta cu moarte se sfârşeşte,/ Că-n urmă-ţi rămân toate astfel cum sunt, de dregi/ Oricât ai drege-n lume - atunci te oboseşte/ Eterna alergare... şi-un gând te-ademeneşte;/ Că vis al morţii-eterne e viaţa lumii-ntregi.” (Mihai Eminescu, “Împărat şi proletar”). Reîntoarcerea în haos este privită ca un mers firesc al lucrurilor. Aşa cum zice unul dintre argumentele taoiste, viaţa oamenilor se învârte într-un cerc. În cartea despre Tao întâlnim exemplul soarelui care apune spre a răsări din nou, florile care toamna se ofilesc şi dispar iar primăvara renasc în toată frumuseţea lor anterioară ş.a.
Comparaţia ar fi covârşitoare dacă elementele comparate ar face parte din aceeaşi categorie. Aristotel în cugetările sale cel puţin remarcase că în această lume există lucruri însufleţite şi neînsufleţite. El a văzut că plantele şi copacii, deşi au viaţă în comparaţie cu pietrele, totuşi acestea nu au suflet, în comparaţie cu oamenii şi dobitoacele. Sfântul Grigore cel Mare clasifică cele însufleţite în felul următor: “De fapt, Dumnezeu atotputernic a creat trei duhuri: unul fără trup, altul în trup dar fără a muri odată cu acesta şi al treilea, care moare odată cu trupul. Cel care nu e în trup e duhul îngerilor, cel ce e în trup, dar nu moare odată cu trupul, e duhul oamenilor, iar duhul care e în trup şi moare odată cu acesta e al animalelor domestice şi al tuturor fiarelor” (Grigore cel Mare, “Dialoguri despre moarte”, Ed. Amarcord Timişoara). La orientali şi trupul şi sufletul odată cu moartea se risipeşte în tot universul (sau se dizolvă în “brahman”) revenind la acea stare de “nefiinţă” din care a fost chemat. Aceasta şi este starea fericită a morţii pe care au promovat-o şi romanticii. Această părere o întâlnim şi în dialogul despre moarte al lui Platon. Platon exclude suferinţa morţii prezentând-o ca fiind absurdă, deoarece nu mai poate exista suferinţă pentru cel ce nu mai există, iar suferinţa premergătoare morţii, spaima şi neliniştea dispar şi ele prin trecerea în moartea. Moartea, desigur, presupunând în cazul de faţă nefiinţa.
Cel puţin cu mintea, noi putem înţelege o astfel de întoarcere, logic ea este uşor de urmărit. Dar acceptând atât de uşor posibilitatea întoarcerii din “fiinţă” în “nefiinţă”, prin experienţa morţii semenilor noştri care, părăsind fiinţa, dispar (să zicem în “nefiinţă”?), totuşi noi nu putem accepta la fel de uşor ivirea din nefiinţă în fiinţă. Să observăm că orientalii, cu toată învăţătura lor despre fiinţă şi nefiinţă, niciodată nu amintesc modul, sau cauza concretă prin care au fost aduşi din nefiinţă la fiinţă (cazul Taoismului), iar dacă o fac, cum este brahmanismul sau hinduismul, prin însăşi învăţătura lor se reduc la absurd.
Este uşor de acceptat prefacerea a ceva în nimic, după exemplul lemnului care arde şi dispare, însă nu este cu putinţă să acceptăm, la fel de uşor, facerea a ceva din nimic. Noi nu avem nici un exemplu în acest sens. “Îndeobşte, hinduismul nu acceptă creaţia din nimic” (“Istoria religiilor” , Pr. Conf. Dr. Alexandru Stan, Prof. Dr. Remus Rus).
Aşa numitul haos primordial al orientalilor (el se confundă şi cu armonia iniţială, ca loc al “reîntoarcerii”, diferenţa dintre ele fiind cu anevoie de trasat), să observăm că nu este o treaptă incipientă. În hinduismul clasic, anume în Vaiseshika, una dintre cele şase şcoli, “Lumea materială este formată din atomi, patru la număr - pământ, aer apă şi foc - , a căror combinaţie diferită stă la baza multiplicităţii existenţiale. Însă lumea nu este numai materie. În realitate există nouă substanţe. Pe lângă cele patru feluri de atomi materiali mai avem: spaţiul, eterul, timpul, intelectul şi sufletul. Toate acestea au existat înainte de crearea lumii de către Dumnezeu, care nu este o aducere la existenţă din nimic, ci o combinaţie măiastră a celor nouă substanţe” (Idem).
Treapta incipientă trebuie să fie nimicul. Iar haosul nu poate fi denumit nimic. Căci ce este haosul? Desigur el este dezordine, dizarmonie. Însă ce este dezordinea şi dizarmonia? Desigur, necorespunderea unor elemente într-un ansamblu dat, lipsa ordinii şi a rostului lor.
Vedem deci că haosul presupune în mod necesar prezenţa unor elemente, care doar ele, prin inconsecvenţa şi necorespunderea lor să facă posibil însuşi haosul. Iar existenţa deja a elementelor, fie chiar şi a celor mai simple, este o treaptă superioară nimicului, în care orice posibilitate de existenţă a ceva se exclude. Deci, noi vom refuza ideea de haos primordial ca loc al nefiinţei, socotind-o a fi o afirmaţie absurdă. Şi vom plasa nefiinţa în nimic. Plasând nefiinţa în nimic noi rămânem neputincioşi. Nouă ni se ia orice înţelegere a celor întâmplate, de la noi se îndepărtează orice sens al vieţii. Mintea noastră, deprinsă să cunoască prin analogie, se chirceşte în faţa nimicului. Cităm treptele cunoaşterii lui Gautama, fondatorul altei şcoli din cele şase ale hinduismului clasic, anume Nyaya, care zice în lucrarea sa intitulată Nyaya Sutra: “La baza oricărei cunoaşteri există patru elemente: perceperea, deducţia, analogia şi mărturia credibilă”. (Există părerea că Aristotel s-ar fi inspirat în logica sa din această sursă.) Însă felul în care nimicul se poate preface în ceva nu are similar. Nu a văzut şi nici nu va vedea vreodată mintea noastră felul în care nimicul este adus la existenţă.
Păgâni, dar nu atei
În boala cea grea a sufletelor lor, romanticii au refuzat să creadă. Împreună cu Eminescu, romanticii toţi parcă ar zice:“Eu nu cred nici în Iehova/ Nici în Buddha-Sakya-Muni,/ Nici în viaţă, nici în moarte,/ Nici în stingere ca unii.” (“Eu nu cred nici în Iehova”). Această strofă, atât de citată de majoritatea intelectualilor de limbă română,vedem că, în afară că “sună din coadă”, nu zice nimic. Mai departe autorul scrie: “Şi fiindcă în nimica/ Eu nu cred - o, daţi-mi pace!/ Fac astfel cum mie-mi pare/ Şi faceţi precum vă place.” Aici poetul parcă ar fi fata cea leneşă din povestea “Fata babei şi fata moşneagului”. Totuşi, poetul însuşi are despre sine altă părere. Cu multă mândrie rosteşte el credinţa vieţii sale: “Eu rămân ce-am fost: romantic.” Totuşi Eminescu nu clarifică ce rămîne el. Dacă el rămîne “ce a fost”, iar el a scris “Oda în metru antic”, care, în treacăt fie spus, este considerată o capodoperă, a scris sonete, ca şi “clasicul” Shakespeare, iar acum susţine că: “Nu mă-ncântaţi nici cu clasici,/ Nici cu stil curat şi antic...”, atunci ce trebuie să înţelegem? Eminescu neagă şi în acelaşi timp rămâne ceea ce-a fost. Aşa ceva poate fi cu putinţă numai la romantici.
Paradoxul, care în mod normal este semn al puţinei cunoaşteri şi al slabei gândiri, la romantici devine procedeu poetic. Paradoxul şi antiteza joacă un rol important, poate cel mai important, ele sunt piatra din capul unghiului în arhitectura literaturii romantice. Romanticii le cultivă ca pe nişte produse ale unei gândiri superioare şi fine. În fond, ele denotă nesiguranţă şi neclaritate.
Nu intră în scopul nostru să demonstrăm pe texte toată puterea acestei afirmaţii. Smerita noastră intenţie este doar de a reuşi să aducem la părerea că boala sufletească a romanticilor este evidentă. În cazul multora ea a răbufnit, răpindu-i cu desăvîrşire lumii acesteia încă din timpul aflării lor în trup. Tristă privelişte. Şi poate nu atât a o depista pur şi simplu, cât pentru a dezvălui cât de ruşinoasă şi jalnică este această boală, deloc demnă de admiraţie şi superioară, aşa cum o prezintă cei mai mulţi încă şi astăzi.
“Prea des patologicul însoţeşte sau chiar se identifică cu geniul”
Patologicul capătă la romantici un loc aparte în ierarhia spirituală. Prea des patologicul însoţeşte sau chiar se identifică cu geniul. Multe dintre stările lor, romanticii şi le provocau singuri. Deseori ele erau artificiale: “Tieck nu a scăpat niciodată de slăbiciunea de a-şi obliga conştientul să ia aparenţa inconştientului. Multe dintre poeziile sale sunt un fel de bâiguieli, de bâlbâieli, nu infantile ci stupide” (Ricarda Huch, “Romantismul german”). Aceasta se vede şi la alţi poeţi romantici. Cel mai bine a definit această atitudine a poeţilor faţă de propria lor sănătate simbolistul Rimbaud. El însuşi fiind un exemplu dureros, zicea pe la 1870 că poetul se aseamănă cu unul care îşi cultivă bube pe făptură. Astăzi poeţii nici nu pot fi imaginaţi altfel.
Inconştientul în care se coborau sondorii romantici prea des s-a întâmplat să fie o mină în ruinare. Cei mai mulţi s-au pierdut acoperiţi de molozul întunericului. Multe talente au alunecat pentru totdeauna în groapa anonimă a tenebrelor. La оnceput, poetul se aseamănă cu un melc care îşi scoate şi îşi retrage cu teamă coarnele. “Poetul se apropie din ce în ce mai mult de abisul inconştientului, plăcerea înfiorătoare a ameţelii îl ademeneşte să se aplece peste gura neagră şi să privească zămislirile şi formele clocotitoare din ceaţă, până când un sentiment nespus de spaimă îl înfioară şi îl face să se retragă înapoi” (R. Huch, “R. G.”).
Acest sentiment de spaimă devine mai târziu el însuşi o “sursă” de poezie. În felul acesta el îşi capătă locul său între stările sufleteşti descrise de romantici. “Uneori îi este totuşi groază - simţământ fără de care nu ar fi fost un adevărat romantic”, scria Ricarda Huch analizându-l pe Wackenroder, ceea ce se poate zice despre toţi romanticii. Astfel, nu este nici o nevoie de a scăpa de sentimentul groazei. De multe ori el dădea naştere capodoperelor, nu numai romantice, ci şi mai târziu, pe cele ale vremurilor noastre. Desigur, el se întâlneşte şi înainte de romantism, în literatură, dar mai ales în artele plastice din evul mediu (Vezi “Frica în occident” de Jean Delumeau). Însă tensiunea ce o generează vecinătatea imediată şi inevitabilă a abisului sapă adânc şi lasă cicatrici aspre în modul de gândire şi de comportare al romanticilor.
“Romanticii îşi cunoşteau prea bine starea, însă refuzau să o părăsească”
Romanticii îşi cunoşteau prea bine starea, însă refuzau să o părăsească. Ea le era sursa cea mai directă de poezie. “Schlegel aminteşte că, după Pindar, într-o veche legendă se spune “că poetul când stă pe trepiedul muzelor nu este treaz, iar de pe buze îi curge de la sine, asemenea unui izvor, întreg şuvoiul vorbelor”. Democrit ar fi alungat din Parnas pe toţi poeţii lucizi. În fine, Socrate spune în Phaedros: “Cel care se apropie de porţile poeziei fără să fie posedat de furia muzelor, crezând că arta singură îl poate face poet, acela va rămâne nedesăvârşit şi nu va intra niciodată în sanctuar; el însuşi şi poezia celui treaz nu sunt nimic alături de poezia celui furios” (citat de R. Huch).
“Romanticii concepeau esenţa patologicului ca simptom al evoluţiei incipient, ca formă de tranziţie necesară ce se cuvenea salutată cu bucurie”. “Friedrich Schlegel spunea chiar, fără înconjor, că Jean Paul îi este superior lui Sterne în măsura în care este mai patologic decât acesta” (R. Huch). În privinţa propriei nebuniei romanticii pot fi consideraţi într-adevăr prooroci, ei şi-au prezis-o de fiecare dată. “Unde-s şirurile clare din viaţa-mi să le spun?/ Ah! organele-s sfărâmate şi maestrul e nebun!” (Mihai Eminescu, “Scrisoarea IV”).
Geniul poetului surprinde cu înfiorătoare tristeţe portretul apropiatei nebunii. Aceasta este poezia cu care de obicei se încheie orice volum de Eminescu, după care urmează “postumele”. Ea surprinde cam toată viaţa şi moartea tristă a poetului. Cu totul răscolitoare această poezie. În faţa apropiatei nebunii poetul este mai lucid ca niciodată. El îşi descoperă, ca printr-o iluminare, sursa cea negreşită a bolii sale. “Cu durerile iubirii/ Voind sufletul să-l vindec,/ L-am chemat în somn pe Kama -/ Kamadeva, zeul indic.// El veni, copilul mândru,/ Călărind pe-un papagal,/ Având zâmbetul făţarnic/ Pe-a lui buze de coral.// Aripi are, iar în tolba-i/ El păstrează, ca săgeţi,/ Numai flori înveninate/ De la Gangele măreţ.// Puse-o floare-atunci-n arcu-i,/ Mă lovi cu ea în piept/ Şi de-atunci în orice noapte/ Plâng pe patul meu deştept...// Cu săgeata-i otrăvită/ A sosit ca să mă certe/ Fiul cerului albastru/ Ş-al iluziei deşerte. (Mihai Eminescu, “Kamadeva”). Preocupările poetului pentru filosofia orientală nu au avut nicidecum o importanţă minoră în evoluţia bolii sale. În “Viaţa şi opera lui Eminescu”, George Călinescu aminteşte că în crizele sale poetul, pe lângă faptul că se credea urmaşul lui Matei Basarab, se mai credea şi zeu hindus, care l-a şi “săgetat cu săgeata-i otrăvită”.
Din nefericire, poetul nu a mai avut puteri să se lupte cu propriul demon. Desigur că la aceasta au contribuit şi cei de aproape ai săi, care l-au abandonat în deznădejdea sa. Faptul se vede şi din scrisorile din acea perioadă adresate prietenului Chibici. Tenebrele, “umbrele palide”, invocate de-a lungul vieţii în opera poetului s-au întărit prea mult în casa inimii şi a minţii. Iar poetul nu le-a alungat. Căci “dacă le-ar fi călăuzit spre tărâmul de lumină al conştiinţei, ele ar fi pierit pe loc ori s-ar fi prefăcut în cenuşă - aşa cum ştim din basme că se întâmplă - ori raza de lumină puternică le-ar fi prefăcut trupul în artă. Aşa însă, nemaiputându-se întoarce, şi în primejdie de moarte, ele se fac vampiri şi îi sug sângele tânăr până la ultima picătură tremurătoare” (R. Huch, “R. G.”).
“Feriţi-vă, deci, ochii mei de soare...”
Romanticii se fereau de luciditate ca de un obstacol în calea imaginaţiei şi-a poeziei. Ei vedeau raţiunea ca pe nişte cătuşe care strâng libertatea visului creator. Noaptea e pentru ei un spaţiu benefic şi cei mai mulţi dintre ei pot fi denumiţi fără ezitare nocturni. Noaptea lăudată de romantici poate fi atât cea concretă, cu peisajele ei mirifice, cât şi noaptea inconştientului: “Feriţi-vă, deci, ochii mei, de soare,/ învăluiţi în noaptea ce vă poartă/ alinători, spre râul de uitare.” (Karoline von Gunderode, “Sărutul în vis”).
Descriind o astfel de stare Wackenroder scria: “Când rămân mai apoi ascultând îndelung în liniştea întunecată mi se pare că văd ca în vis cum feluritele simţăminte omeneşti celebrează amorf spre propria lor plăcere, un dans fantomatic ciudat, aproape smintit, cum joacă haotic, neruşinat şi nelegiuit cu o libertate înspăimântătoare ca acele necunoscute şi misterioase zeiţe vrăjitoare ale destinului”. “Mai daţi-mi doar o vară, puternice Zeiţe,/ Şi-o toamnă, cântecu-mi să-l pârguiască,/ Pentru ca inima mea, hrănită din belşug/ Cu-acorduri dulci, să moară împăcată!” (Friedrich Holderlin, “Către Parce”).
Cât de ieftin îşi vindeau viaţa geniile romantice! Ei au depus veşnicia cea dăruită lor de la început în schimbul “unei veri” şi a “unei toamne”! Inima lor, casă a veşniciei, cum a putut “să moară împăcată”? Cum de denumeau ei “puternice” pe acele zeiţe care n-aveau putere să-i izbăvească de pricina tuturor neliniştilor şi a groazei lor - moartea?
“Romanticii nu puteau fi creştini, prin definiţie”
Romanticii nu puteau fi creştini, prin definiţie. Totuşi ei nu erau atei. Deci, ei presupuneau şi intuiau o lume şi o realitate în afara acestei lumi şi realităţi. Adevărat este că romanticii îşi închipuiau mai multe, prea multe, lumi şi realităţi. La ei nu este nevoie, ca în cazul ateilor, să li se demonstreze existenţa unui Dumnezeu. Cum dar a fost cu putinţă ca cei de la care ne-a rămas cuvântul “geniu” să nu vadă absurdul situaţiei lor?
Se poate spune că şi creştinismul, ca şi orice religie, este o chestiune subiectivă şi se primeşte prin credinţă. Însă cum se poate să crezi în orice, numai nu în Hristos, este de neînţeles.
Romanticii au putut să creadă în zeiţe fără să le vadă, şi “să moară împăcaţi”. Răsplata pentru credinţa lor era infamă: “doar o vară şi-o toamnă” în care inima le este “hrănită din belşug cu-acorduri dulci”. Vedem totuşi că ei nu au certitudinea că le vor primi şi pe acestea, căci le cerşesc cu mare umilinţă. Apare fireasca întrebare. Dacă tot este de ales, cum se poate să alegi “o vară” şi nu veşnicia, cum se poate să alegi, “lumea umbrelor” şi nu lumina cea fără de sfârşit, cum se poate să alegi moartea şi să nu alegi viaţa?
În cazul acesta nimeni nu poate spune: “Unde-i Hristos?” sau ca Tudor Arghezi: “Vreau să te pipăi, Doamne, şi să urlu, este!” Căci tot aşa se poate zice: “Dar unde sunt zeiţele şi zeii?” Iarăşi, nu se poate zice: “Dar unde este certitudinea vieţii veşnice şi a răsplăţii?” Căci şi simpla idee despre viaţa veşnică şi răsplată este mai presus decât toate “certitudinile” care, odată cu moartea, inevitabil se curmă.
“Demonicul viziunii romantice nu întârzie să iasă la iveală”
“Ah mierea buzei tale am gustat-o/ A buzei tale coapte, amorul meu:/ Zăpada sânului eu am furat-o,/ De ea mi-am răcorit suflarea eu;/ Ah, unde eşti, demonico, curato,/ Ah, unde eşti să mor la sânul tău!” (Mihai Eminescu, “Ah, mierea buzei tale”). Demonicul viziunii romantice despre viaţă şi moarte nu întârzie să iasă la iveală. În spatele acelei: “De mi-i da o sărutare,/ Nime-n lume n-a s-o ştie,/ Căci va fi sub pălărie -/ Ş-apoi cine treabă are!” (“Floare albastră”) se ascunde tot tragismul sfârşitului. Poetul îşi dă seama că sub pălărie de moarte nu se va ascunde. “Ş-apoi dispare tot... ş-apoi, ş-apoi/ Simt încă gândul tău iubit, femeie,/ Ş-apoi nu vom mai fi nimic... noi doi. // (... ) Încet, încet... să ne culcăm în raclă,/ Încet de pe pământ ne-om furişa./ O, stinge a privirei tale faclă,/ Închide ochii tăi... aşa, aşa;/ Ce bine e să dormi adânc în raclă,/ Să dormi adânc, să nu mai ştii ceva.” (“Ah, mierea buzei tale”).
Motivul raclei se întâlneşte frecvent în opera lui Eminescu: “O raclă mare-i lumea. Stelele-s cuie/ Bătute-n ea şi soarele-i fereastra/ La temniţa vieţii. Prin ele trece/ Lumina frântă numai dintr-o lume,/ Unde în loc de aer e un aur;/ Topit şi transparent, mirositor/ Şi cald...” (“Demonism”).
Demonismul străbate din chiar vorbele care se vor de alint: “Ah, cum nu eşti, să-ţi mistuiesc viaţa (...)/ Să-ţi sorb lumina pân’ ce-or fi de gheaţă/ Frumoşii-ţi ochi - să-ţi devastez aşa/ Tot ce tu ai frumos... o, mă învaţă/ Să te ucid cu respirarea mea!”
De fapt, poetul nu se ascunde când zice: “Ah, unde eşti, demonico, curato...” (“Ah, mierea buzei tale”). Sau: “Suflete! de-ai fi chiar demon, tu eşti sfântă prin iubire,/ Şi ador pe acest demon cu ochi mari, cu părul blond.” (“Venere şi Madonă”)
Demonismul romanticilor nu este întâmplător, ci îşi are un suport nu numai teoretic, ci şi practic. Înclinarea romanticilor spre ocultism o identificăm cu uşurinţă în opera lor, cum este şi cazul prozei lui Eminescu “Sărmanul Dionis”. Delirul, la care romanticii recurg în scrierile lor ca la un procedeu comod de a-şi transpune acţiunea dintr-un registru în altul, din real în fantastic sau dintr-un timp în altul, este şi el un produs al demonicului. Iată ce zice Ricarda Huch despre unul dintre întemeietorii şi teoreticienii romantismului german: “Din acţiunea reciprocă între conştient şi inconştient izvorăşte magia. Urmând riguros consecinţele propriei sale gândiri, Novalis a determinat pur teoretic ceea ce azi numim hipnoză. Stăpânirea involuntarului prin conştient îi era o dogmă”. De fapt, Ricarda Huch, fără să fie nici pe departe o apologetă a creştinismului, spune în aceeaşi carte: “Inconştientul este ca şi noaptea mîngâierea şi totodată spaima omului. Inconştientul este demonicul”.
Lauda demonului se face în modul cel mai clar şi direct
Lauda demonului este un scop deloc de neglijat, atât în poezia lui Eminescu cât şi a altor romantici. Cel puţin în cazul nostru ea se face în modul cel mai clar şi direct, într-un cadru ce s-ar vrea creştin. Atunci când poetul descrie sau foloseşte scene din Evanghelie, o face într-un mod cu totul satanic. Iată o strofă ce ar trebui să înfăţişeze Naşterea Mântuitorului, pe care o citez cu anevoie: “Dar pe pagina din urmă, în trăsuri greoaie, seci, / Te-am văzut născut în paie, faţa mică şi urâtă,/ Tu, Christoase, o ieroglifă stai cu fruntea amărîtă,/ Tu, Mario, stau tăcută, ţeapănă, cu ochii reci!” (Dumnezeu şi om).
Este vorba şi de poezia “Înger şi demon”. Eminescu prezintă un “înger” aprinzându-se de poftele cele neruşinate pentru un demon cu “fruntea tristă”. (Vezi şi “Cezara”). “Ea-l vede mişcând poporul cu idei reci, îndrăzneţe/ Ce puternic e - gândi ea, cu-amoroasă dulce spaimă;/ El prezentul îl răscoală cu-a gândirilor lui faimă/ Contra tot ce grămădiră veacuri lungi şi frunţi măreţe.”
Mai departe autorul desfăşoară imaginea unui “demon-bun” care vrea să facă dreptate în lume, iar Dumnezeul cel rău nu-i permite. Căzînd într-o gravă erezie, Eminescu, crezându-se mai milostiv decât Dumnezeu, ar vrea să-l mântuiască pe demon. Nu mai intru în amănuntele pe care este cu neputinţă a le scrie si cele ce se înţeleg la sfârşitul odiosului poem. Cert este că Eminescu nu a avut niciodată nici cea mai mică înţelegere pentru creştinism şi idealurile creştine. Dar nu trebuie să ne ducem prea departe. Să ne oprim numai la capodopera lui Eminescu - “Luceafărul” şi toate celelalte cuvinte vor fi de prisos. Un poem similar întâlnim în romantismul rus la Lermontov, care iarăşi este capodopera artistului. Poemul rusului se intitulează direct “Demonul”. Amândoi autorii fac în opera lor apologia cea mai făţişă a demonicului. Nu este cazul să înşiruim calităţile pe care le preamăresc poeţii la “eroul” lor. Cel puţin “Luceafărul” cred că este prea bine cunoscut tuturor.
Nu spun nimic deosebit dacă voi aminti că în spatele “Luceafărului”/”Demon” stau însuşi autorii. Acesta este chiar idealul romantic. Aşa s-au visat romanticii în neînţelepciunea lor, precum Lucifer. Rebeli şi visători, “veşnic tineri, înfăşuraţi în mantie”, ei colindau tărâmurile cele nelimitate ale imaginaţiei, îmbătaţi de propria dezlănţuire. Până în cele de pe urmă ei au considerat această dezlănţuire ca pe o cucerire proprie, meritul pentru care şi-l asumau cu mult orgoliu. Bieţii romantici se adânceau оn lărgimile cele fără de capăt ale întunericului, amăgindu-se cu jalnicul şi meschinul gând că ar fi răpit lui Dumnezeu mai multă libertate decât ar fi binevoit El să acorde oamenilor. Dureroasă, tristă privelişte. Făpturi preaiubite care se ridică împotriva Făcătorului şi Domnului lor. Cât de jalnic a sfârşit lupta lor: “A muri fără speranţă! Cine ştie-amărăciunea/ Ce-i ascunsă-n aste vorbe? - Să te simţi neliber, mic,/ Să vezi marile-aspiraţii că-s reduse la nimic...” (Mihai Eminescu, “Înger şi demon”).
Ce este "libertatea" romanticilor?
Priviţi la libertatea romanticilor. Ce este aceasta? “Libertatea” pe care o are oricine. Libertatea pe care am dobândit-o cu toţii în urma căderii noastre. Cu totul nebuni, romanticii chiar au crezut că fac ceva deosebit, chiar au crezut că duc o luptă! De fapt, ei nu au făcut decât să alunece ca nişte coji în şuvoiul cel tumultuos al slăbiciunii şi al neputinţei. Ce jalnică este pieirea speranţei din inimile lor! Câtă puţină bărbăţie în relaţiile lor interumane, câtă neputinţă! Alunecând cu multă disperare în spumele cele întunecate ale morţii, cât de cumplit au tras ei după sine pe toţi acei care au plecat urechile la sunetele deznădejdii lor. Ca şi sirenele cele pierzătoare din miturile păgâne străbat din apele tulburi ale operei lor sunetele ucigaşe până azi. Cine va alerga într-acolo îmbătat şi îndrăgostit, cine-şi va îngropa picioarele în nămolul morţii? Bietul îndrăgostit, vai lui când va cuprinde-n braţe sirena cea cu chip frumos, dar numai jumătate. Vai lui că frumuseţea chipului va spori necontenit pofta lui, iar coada cea zăvorâtă a sirenei nu-i va îngădui să şi-o satisfacă. Şi îşi va pierde el atunci orice cinste şi bărbăţie. Şi va fi el, cum zice Sf. Ioan Gură de Aur “ca un eunuc ce strânge оn braţe fecioară şi suspină”.
Aşa au fost romanticii atât în opera, cât şi în viaţa lor. De multe ori binevoitori în intenţii, ei au pricinuit răni grave celor din jur, dar mai ales lor. Cât de aproape este uneori sensibilitatea cea mare a romanticilor de porţile adevărului. De multe ori, ca gâzele de noapte ce se învârt la lumina felinarului, romanticii dădeau târcoale adevărului. Însă patimile şi mândria lor care se depun ca un pământ pe ochiul minţii nu i-au lăsat să vadă raza ce duce, ca firul Ariadnei, la Soarele Dreptăţii. Dezamăgiţi pentru o clipă de propriile aspiraţii, văzând toată puţinătatea şi nimicnicia idealurilor lor, fiinţa lor plină de sensibilitate ei şi-o goleau pentru puţină vreme de toată otrava amăgirii. Dar neavând cu ce să umple golul creat, pe care numai Dumnezeul cel adevărat poate să-l umple, ei se îndreptau cu toată deznădejdea spre spaţiile singuratece, ferite de gălăgia orgoliilor, în pădurile şi câmpiile copilăriei sufleteşti: “Ai dispărut, iar eu, rămas stingher,/ Priveam cum pieri, în străluciri divine,/ Şi părăsit, pădurilor m-am plâns.” (Ludwig Tieck, “Prima întâlnire”).
Romanticii căutau să compenseze divorţul de Dumnezeu prin evadările în natură
Aşa este şi nostalgia după puritatea copilăriei a lui Eminescu din poezia “O, rămâi”. Sau cât de mişcătoare este revederea poetului cu codrul, în faţa căruia poetul îşi descoperă toată micimea şi scurtimea vieţii sale omeneşti. Oare nu înlocuieşte codrul în cazul dat divinitatea? Desigur, este vorba de o idolatrie subtilă. Poetul atribuie codrului şi munţilor acea trăsătură a veşniciei, de statornicie şi blândeţe, de care el însuşi se simte privat. Cât de expresivă străbate blândeţea şi mărinimia codrului milenar din chiar forma de adresare pe care o foloseşte poetul. Poetul se adresează cu diminutive: “Codrule, codruţule...” Ce sinceră este intenţia poetului. Vocea lui este blândă şi curată, nu are nimic din vocea din poeziile citate.
Atât aceste poezii cât şi altele de aceeaşi factură păstrează în ele fiorul cel bun al poeziei populare. În preferinţa romanticilor pentru folclor Eminescu a avut fericirea de a se naşte în mijlocul unui popor creştin ortodox. Deşi multe motive ale folclorului românesc, chiar spaţii întregi, sunt fără îndoială păgâne, totuşi ortodoxismul care a fost atâta vreme credinţa neamului nu a putut să nu-şi lase amprenta binefăcătoare. Sensibili, uşor de impresionat, predispuşi să absoarbă totul în această viaţă ca un burete, romanticii, în cazul dat Eminescu, a fost benefic influenţat de latura luminoasă a folclorului naţional. Pe plan emotiv poeziile lui devin perfect echilibrate, autorul nu mai comite meditaţii obscure. Totuşi, Eminescu nu a trecut dincolo de acest hotar.
Romanticii au inversat lucrurile şi, orbiţi de propriile patimi, au atribuit întunericului calităţi izbăvitoare, iar lumina, care îi certa pentru nepriceperea şi orbirea lor, cu îngâmfare au socotit-o vrăjmaşă scopurilor lor. “Este o eroare a majorităţii artiştilor moderni că au început să-şi populeze conştiinţa cu forme ale lumii subterane, încercând să facă astfel din lumea de sus un tărâm al întunericului, în vreme ce ei de lumină au nevoie mai mult decât orice” (R. Huch).
Noi toţi parcă am fi nişte copii, care, treziţi din somn şi fiind orbiţi de strălucirea becului strigă: “stinge-o, stinge-o”. Ca şi copiii, noi nu avem răbdare să îndurăm scurta usturime a razelor, ca mai apoi să vedem bine în lumină, ci ne întoarcem pe o parte şi, leneşi, ne adâncim mai departe în somnul negru al irosirii noastre. Înainte de a adormi pentru totdeauna cu somnul necunoaşterii, cei ce vom refuza Lumina, să ne întoarcem la zilele copilăriei noastre şi-n întunericul nopţii ce se va lăsa să ne gândim la noaptea care a căzut în cele din urmă şi peste mintea cea frumoasă a poetului nostru mult iubit. Şi-ntotdeauna când zicem această poezie să fim cu gîndul la tristul lui sfârşit, care putea să fie altfel:
Somnoroase păsărele
Pe la cuiburi se adună,
Se ascund în rămurele -
Noapte bună!
Doar izvoarele suspină,
Pe când codrul negru tace;
Dorm şi florile-n grădină -
Dormi în pace!
Trece lebăda pe ape
Între trestii să se culce -
FIE-ŢI ÎNGERII APROAPE,
Somnul dulce!
Peste-a nopţii feerie
Se ridică mândra lună,
Totu-i vis şi armonie -
Noapte bună!
Alte articole ale ieromonahului Savatie: www.savatie.cjb.net, email: savatieb@hotmail.com