BluePink XHost |
Servere virtuale de la 20 eur / luna. Servere dedicate de la 100 eur / luna - servicii de administrare si monitorizare incluse. Colocare servere si echipamente de la 75 eur / luna. Pentru detalii accesati site-ul BluePink. |
De
ce este considerată Maria “pururea fecioară”?
Acest articol a fost tradus cu permisiune.
Originalul este publicat la http://orthodoxinfo.com/general/evervirgin.htm
Tradus în limba româna de Bogdan Mateciuc
Va puteti exprima opiniile cu privire la acest articol pe Dialog Evanghelic Ortodox
Un protestant a consultat recent Centrul de
Informare Crestin Ortodox în scris pentru a întreba de ce în dogmele
Bisericii Ortodoxe Sfânta Fecioară Maria este considerată “pururea fecioară”.
Pagina de fată a fost realizată ca răspuns la întrebarea lui.
Există două învătături referitoare la Maica lui Dumnezeu,
ambele strâns legate de învătătura privind întruparea lui Dumnezeu-Cuvântul.
Acestea sunt: a) pururea fecioria ei, si b) numele ei de Theotokos. Aceste învătături
derivă chiar din învătătura privind unitatea ipostasului Domnului începând din
momentul întrupării Sale – ipostasul divin.
A.
Pururea fecioria Maicii lui Dumnezeu
Nasterea Domnului Iisus Hristos dintr-o Fecioară este mărturisită
în mod direct si deliberat de doi evanghelisti, Matei si Luca. Această învătătură
a fost introdusă în Simbolul Credintei la Primul Conciliu Ecumenic, care afirmă:
…care, pentru noi oamenii si pentru a
noastră mântuire, s-a pogorât din ceruri si s-a-ntrupat de la Sfântul Duh si
din Maria Fecioara si S-a făcut om. Pururea fecioria Maicii lui Dumnezeu
este mărturisită de propriile ei cuvinte exprimate în Evanghelie, acolo unde
ea exprimă întelegerea caracterului cu totul deosebit al alegerii ei: Sufletul
meu preamăreste pe Domnul…căci iată, de acum toate neamurile mă vor numi fericită…Căci
Cel care este puternic a făcut lucruri mari pentru mine li sfânt este Numele
Său (Luca 1,46-49).
Preasfânta Fecioară a păstrat în memoria si în inima ei
atât vestirea adusă de Arhanghelul Gavriil, cât si cuvintele inspirate ale Elisabetei,
atunci când a fost vizitată de Maria: Cum
se face mie că Maica Domnului meu vine la mine? (Luca 1,43); atât profetia
dreptului Simeon la întâlnirea cu Pruncul Iisus la Templu, cât si profetia dreptei
Ana din aceeasi zi (Luca 2,25-38). Legat de relatarea despre păstorii din Betleem
si despre cuvintele îngerilor către ei, împreună cu cântarea îngerilor, Evanghelistul
adaugă: Însă Maria păstra toate aceste
lucruri si cugeta la ele în inima ei (Luca 2,19). Acelasi Evanghelist, vorbind
despre discutia Mariei cu Iisus la vârsta de 12 ani după vizita lor la Ierusalim
cu ocazia Pastilor, îsi încheie relatarea cu cuvintele: Însă
maica Lui păstra toate aceste cuvinte în inima ei (Luca 2,51). Evanghelistul
vorbeste si despre întelegerea importantei rolului ei în lume de către dreptul
Iosif, logodnicul ei, ale cărui actiuni erau de multe ori sub călăuzirea unui
înger.
Atunci când ereticii si batjocoritorii refuză să recunoască
pururea fecioria Maicii lui Dumnezeu pe temeiul că Evanghelistul îi mentionează
pe “fratii si surorile lui Iisus”, ei scapă din vedere următoarele lucruri mentionate
în Evanghelie:
a) În Evanghelii sunt mentionati patru “frati” (Iacov,
Iosif, Simon si Iuda) si de asemenea surori ale lui Iisus, cel putin trei la
număr, după cum se întelege din cuvintele: …si
surorile Lui, nu sunt ele TOATE cu noi? (Mat. 13,56).
Pe de altă parte, b) relatarea despre călătoria la Ierusalim
cu Iisus la vârsta de 12 ani, acolo unde se mentionează despre “rudeniile si
cunoscutii” (Luca 2:44) printre care ei îl căutau pe Iisus, acolo unde se mentionează
de asemenea că Maria si Iosif călătoreau în fiecare an din îndepărtata Galilee
până la Ierusalim, nu există nici un indiciu despre prezenta unor alti copii
mai mici împreună cu Maria: rezultă deci că asa au trecut primii doisprezece
ani din viata Domnului.
c) Atunci când, aproximativ la douăzeci de ani de la călătoria
mentionată mai sus, Maria stătea la piciorul crucii Domnului, ea era singură si a fost încredintată de către Fiul ei ucenicului Său Ioan;
din clipa aceea ucenicul acela a luat-o
acasă la el (Ioan 19,27). Evident, asa cum au înteles si crestinii din vechime,
Evanghelistii vorbesc fie de “semi-frati sau surori”, fie de veri.
*
După Pr. Mihai Pomazansky, trad. Pr. Serafim, Teologie
Dogmatică Ortodoxă (Platina, CA: Comunitatea Sf. Gherman din Alaska, 1994),
pag. 187-189.
Nasterea fără de sământă a lui Hristos poate si a putut
fi respinsă numai de către cei care resping Evanghelia, în timp ce Biserica
lui Hristos din vechime mărturiseste pe Hristosul cel întrupat de la Sfântul
Duh si din Maria Fecioara. Nasterea lui Dumnezeu din Pururea Fecioara era o
piatră de poticnire pentru cei care voiau să-si zică crestini, însă nu voiau
să se smerească si să caute curătia în viată. Viata curată a Mariei era o palmă
pe obrazul celor care erau murdari în cuget si în fapte. Pentru a se da drept
crestini, ei nu îndrăzneau să nege că Hristos s-a născut din fecioară, însă
au început să afirme că Maria a fost fecioară numai până când l-a născut pe
întâiul ei născut, Iisus (Mat. 1,25).
"După nasterea lui Iisus", spune falsul învătător
Elvidius în secolul 4, si multi altii asemenea înainte si după el, “Maria si-a
început viata de familia cu Iosif si a avut copii de la el, care sunt numiti
în Evanghelie ca fratii si surorile lui Hristos”. Însă cuvântul “până” nu înseamnă
că Maria a rămas fecioară doar până la un moment dat. Cuvântul “până” si alte
cuvinte similare deseori reprezintă vesnicia. În Sfânta Scriptură se spune despre
Hristos: În zilele Sale dreptatea si pacea
vor străluci, până când luna va fi
luată de pe cer (Ps. 71,7), însă aceasta nu înseamnă că atunci când nu va
mai fi nici o lună la sfârsitul lumii, dreptatea lui Dumnezeu va dispărea. Din
contră, tocmai atunci ea va domni. Apoi, ce înseamnă: El
va domni, până când va pune pe toti
dusmanii Lui sub picioarele Sale?
(I Cor. 15,25). Domnul va domni numai până când dusmanii Lui vor fi
pusi sub picioarele Lui?! David, în Psalmul 4, spune: Asa cum se uită ochii iubitei după iubitul ei, asa se uită ochii nostri
după Domnul Dumnezeul nostru, până când El
se va milostivi de noi (Ps. 122,2). Deci proorocul va avea ochii îndreptati
spre Domnul numai până când va căpăta îndurare, apoi si-i va îndrepta înapoi
spre pământ! (Fericitul Jerome, "Despre Pururea Fecioria Mariei").
În Evanghelie Mântuitorul le spune Apostolilor (Mat. 28,20): Iată, Eu sunt cu voi până la sfârsitul lumii. Deci după sfârsitul
lumii Domnul se va depărta de ucenicii Lui, iar când acestia vor judeca cele
douăsprezece semintii ale lui Israel pe cele douăsprezece scaune de domnie,
ei nu vor mai avea părtăsia promisă cu Domnul? (Fericitul Jerome, op. cit.)
În consecintă, este incorect să credem că fratii si surorile
lui Hristos erau copiii Sfintei Fecioare Maria. Cuvintele “frate” si “soră”
au câteva întelesuri distincte. Semnificând uneori o anumită înrudire între
oameni sau apropierea lor duhovnicească, aceste cuvinte sunt folosite uneori
într-un sens mai larg, uneori într-un sens mai limitat. În orice caz, oamenii
sunt denumiti frati si surori dacă au o mamă si un tată comun, numai un tată
sau o mamă comună; dacă, având părinti complet diferiti, părintii lor (văduvi
fiind) s-au căsătorit ulterior (frati vitregi) sau dacă părintii lor sunt rude
apropiate. În Vechiul Testament, ajunsi în Valea Sodomei, Avraam si Lot s-au
despărtit. Acolo Avraam îl numeste pe Lot “frate”, desi Lot îi era nepot de
frate.
În Evanghelie nu se spune nicăieri că asa-numitii frati
ai lui Iisus erau sau erau considerati copii ai Maicii Sale. Din contră, se
stia că Iacov si ceilalti erau fiii lui Iosif, logodnicul Mariei, care ra văduv
si avea copii de la prima lui sotie (Sf. Epifanie din Cipru, Panarion,
78.). La fel, sora Maicii Lui, Maria sotia lui Cleopa, care stătea cu ea la
piciorul crucii Domnului (John 19:25) avea si ea copii, care, având în vedere
rudenia apropiată, puteau foarte bine să fie denumiti frati ai Domnului. Că
asa-numitii frati si surori ai Domnului nu erau copiii Maicii Sale se vede clar
din faptul că Domnul, înainte de a muri, a încredintat-o pe Maica Lui ucenicului
Său drag, Ioan. De ce ar fi făcut asta dacă ea ar mai fi avut si alti copii
în afară de el? Ar fi putut acestia să aibă grijă de ea. Fiii lui Iosif, presupusul
tată al lui Iisus, nu se considerau obligati să aibă grijă de mama lor vitregă,
sau cel putin nu aveau pentru ea acea afectiune pe care o au copiii naturali
pentru părintii lor sau cum avea Ioan pentru ea.
Astfel, studiul atent al Scripturilor descoperă clar inconsistenta
obiectiilor împotriva pururea fecioriei Mariei si îi face de râs pe toti cei
care învată altceva.
* După Sf. Ioan (Maximovici),
Venerarea ortodoxă a Mariei, Născătoarea
de Dumnezeu (Platina, CA: Comunitatea Sf. Gherman din Alaska, 1994), pp.
31-33.
Cele
de mai jos mi-au fost trimise de Diaconul John Whiteford. Textul face parte
din corespondenta pe care a avut-o cu un protestant:
Răspuns
la întrebările privind Matei 1,25:
Mai întâi trebuie să ne amintim că Biblia nu a fost scrisă în limbile moderne.
Cuvântul tradus prin “până când” în acest verset este acelasi cuvânt cu cel
tradus prin “până la” la Matei 28,20: “…si iată, Eu sunt cu voi până la sfârsitul
veacurilor”.
Urmând logica dvs., ar trebui să presupunem că aici se învată că după sfârsitul
veacurilor Hristos nu va mai fi cu noi. Chiar si în româneste, când spunem “Ion
nu s-a pocăit până când a murit” – e evident că nici după moarte nu s-a pocăit.
Locul din verset citat de dvs. este clar. Nu lasă loc bănuielilor că Hristos
ar fi fost rezultatul relatiilor dintre Fecioara Maria si Iosif - nu se afirmă
nimic despre ce a urmat, nici într-un fel, nici într-altul.
Sf. Jerome a scris un tratat foarte detaliat asupra subiectului acesta, tradus
în mai multe limbi – se numeste “Pururea Fecioria Mariei”.
Această
abordare nu numai că a fost sustinută universal în Biserica Primară, dar a fost
sustinută si de primii reformatori, cum a fost John Wesley.
Apropo, unde scrie în Noul Testament că Fecioara Maria si Iosif au depăsit vreodată
faza de logodnă? Biblia vorbeste despre “logodnica” lui Iosif, dar nu mentionează
nimic peste aceasta.
Voi baptistii nu sunteti familiarizati cu ceremonialul de logodnă, dar abordarea
traditională prevede că logodna acordă cuplului toate responsabilitătile căsătoriei,
însă nici unul din privilegii. Odată logoditi, oricare poate rupe logodna printr-un
divort. Oricum, cuplul nu are voie să aibă relatii maritale decât după ceremonialul
de căsătorie.
Ca răspuns la întrebarea dacă nu cumva această învătătură dă slavă numai Fecioarei
Maria si nu si lui Dumnezeu:
Această învătătură nu este tinută pentru a întări sfintenia Fecioarei Maria,
ci datorită unicitătii si sfinteniei Fiului ei. Uitati-vă la următorul verset:
"Domnul mi-a vorbit: Această poartă va fi închisă si nu se va deschide,
nici un om nu va intra pe ea; căci Domnul Dumnezeul lui Israel a intrat pe ea
si apoi ea va fi închisă.” (Ezechiel 44,2).
Acesta a fost întotdeauna interpretat de Părintii Bisericii ca o trimitere la
Fecioara Maria si la Întrupare. Atunci când ne gândim că Dumnezeu s-a întrupat
din pântecele Fecioarei, nu este greu să ne închipuim că acest pântece va rămâne
curat.
Concluzia la aceasta a fost învătătura consistentă si universală a Bisericii
începând din vremea Apostolilor si până azi.
Aceasta nu înseamnă că sexul este ceva murdar, desi Apostolii învată că este
mai bine să rămâi în feciorie si că numai cei care pot accepta o astfel de viată
sunt chemati la aceasta. Cu sigurantă, unii sunt chemati la o astfel de viată
care este binecuvântată de Dumnezeu.
De ce avea nevoie atunci Fecioara de Iosif? Această întrebare se poate pune
si dacă cineva crede că ea a avut alti copii ulterior – de ce avea ea nevoie
de Iosif pentru a da nastere lui Hristos. Răspunsul este evident: ca regulă,
fecioarele nu pot naste pe nimeni, iar Hristos ar fi crescut ca orfan dacă ar
fi fost născut de o mamă singură.
Dvs. întrebati: “Deci Iisus a fost născut în afara căsătoriei? De ce au călătorit
împreună pentru recensământ? De ce se scrie la Luca 2,48: ‘Si când l-au văzut,
au fost mirati; iar maica Lui i-a zis: Fiule, de ce ai făcut aceasta? Iată,
tatăl tău si cu mine te căutam.’?"
As
putea să vă întreb acelasi lucru: De ce îl mentionează ea pe Iosif ca tată al
lui Hristos? Evident, nu pentru că era tatăl Lui adevărat. De ce au călătorit
împreună pentru recensământ, când ei erau numai logoditi: “Să fie numărat cu
Maria, logodnica lui, care era însărcinată? (Luca 2,5). Credeti că s-au căsătorit
în drum spre Betleem, deoarece e evident că nu erau atunci când au apucat într-acolo?
Apoi, nu se spune că o astfel de căsătorie ar fi avut vreodată loc – ar fi fost
jenant pentru ei ca la ceremonia de căsătorie să participe o femeie însărcinată
sau o femeie care alăptează un copil. Asa cum am spus, logodna acordă toate
responsabilitătile unei căsătorii, însă fără nici un privilegiu. Ea poate fi
desfăcută numai printr-un divort, deci într-un anume sens ei s-au căsătorit
atunci când s-au logodit.
În Biserica Ortodoxă încă avem ceremonialul logodnei, însă, deoarece este foarte
serios si este privit ca o căsătorie desi nu s-a consumat niciodată, aproape
întotdeauna se face în zilele dinaintea ceremoniei de căsătorie.
Dvs. spuneti: "Maria a avut alti copii. Iacov este numit fratele
Domnului. Fratii si surorile care au venit după Iisus când El învăta nu
sunt veri, asa cum încearcă catolicii să arate, deoarece nu există nici un cuvânt
în greacă pentru frate."
Chiar
credeti că Fecioara Maria avea o altă soră din aceeasi părinti, pe care o chema
tot Maria (Ioan 19,25)? De asemenea, dacă acesti frati erau copiii lui Cleopa,
fratele lui Iosif (asa cum arată Egesipus, istoricul crestin din Palestina secolului
al doilea) si dacă Sf. Jerome neagă că Cleopa ar fi murit si că Iosif i-ar fi
luat pe sotia si pe copiii fratelui său în îngrijirea sa (asa cum era obiceiul
evreiesc), atunci acesti copii ar putea fi foarte bine numiti fratii si surorile
Domnului nostru.
De asemenea, voi sublinia iarăsi că Biblia vorbeste despre Fecioara Maria si
Iosif numai ca fiind logoditi. Cu exceptia cazului în care s-ar fi căsătorit
ulterior, ei aveau toate responsabilitătile unei căsătorii, însă ar fi păcătuit
dacă ar fi avut relati matrimoniale unul cu altul. Este clar din Evanghelii
că ei erau numai logoditi atunci când au părăsit Nazaretul si când Fecioara
era însărcinată. Credeti că s-ar fi putut căsători ulterior fără a fi mai întâi
omorâti cu pietre?
Dvs. spuneti: “Nu e nevoie să fii atât de specific. Nu este clar din mai multe
locuri din Scriptură (Ioan 2:12; Matei 12:46; Marcu 3:31; Luca 8:19; în special
Matei 13:55,56 si Marcu 6:3,4; etc.) că acolo se vorbeste de copiii Mariei si
ai lui Iosif?"
Ce
faceti cu Maria care nu este mama lui Hristos, însă este sora Fecioarei Maria
si pe deasupra mai are si copii cu aceleasi nume ca fratii lui Iisus? Ce faceti
cu mărturia foarte timpurie a lui Egesipus care afirmă clar că fratii Domnului
erau copiii lui Cleopa, fratele lui Iosif, si ale sotiei acestuia, Maria?
Vezi:
Mat. 27:56, Marcu 15:40, 16:1; Luca 24:10; Ioan 19:25; relatarea lui Matei despre
Mara mama lui Iacov si a lui Iosif. Marcu vorbeste despre Maria mama lui Iacov
cel Mic si a lui Iese. Ioan vorbeste despre “mama Lui si sora mamei Lui, Maria
sotia lui Cleopa”. Toate relatările o mentionează pe Maria Magdalena separat
iar Matei o mentionează pe mama fiilor lui Zebedei (care nu putea fi măritată
si cu Cleopa). Aceasta sugerează că Maria, nevasta lui Cleopa, care era sora
Mariei, este mama lui Iacov, Iese, etc.
[Istoria bisericească a lui Eusebiu 3:11] "După martirajul
lui Iacov si cucerirea Ierusalimului care a urmat imediat, se spune că acei
apostoli si ucenici ai Domnului care mai trăiau s-au strâns laolaltă din toate
părtile, împreună cu cei care erau rude ale Domnului după trup (din care majoritatea
erau în viată), pentru a se sfătui cine este vrednic să-i urmeze lui Iacob.
Cu totii l-au ales pe Simeon, fiul lui Cleopa, despre care vorbeste si Evanghelia
(de notat că Evangheliile vorbesc de Simeon ca de un frate al Domnului), ca
fiind vrednic de a ocupa scaunul episcopal din acea parohie. Acesta era, spun
ei, văr al Mântuitorului. Din datele lui Egesipus reiese că era fratele lui
Iosif”. (De observat că Egesipus era un istoric din Palestina secolului 2. Eusebiu
păstrează câteva fragmente din lucrările lui, dat fiind că a avut acces la marea
biblioteca din Cezareea si din Alexandria, ale căror cărti au fost în mare parte
pierdute ulterior).
Câteva aspecte suplimentare despre acest subiect:
1) Apostolul Iacob, fiul lui Alfeu, nu este neapărat Iacob cel Mic. Ei nu sunt
înruditi în Evanghelii, desi această legătura ar putea fi posibilă. Iacob cel
Mic era fiul lui Cleopa, însă, precum am citit eu despre aceasta, e posibil
ca “Cleopa” sa fie o transliterare elenizată a numelui aramaic “Calphi”.
2) Ieri am citat din Istoria Bisericească
a lui Eusebiu, în care apare un fragment din Sf. Egesipus. Ieri seara am
căutat mai multe si iată ce am găsit:
“Unii dintre eretici au spus despre Simeon, fiul lui Cleopa, că ar fi din familia
lui David si că ar fi crestin. Pentru aceste acuzatii el a suferit martirajul
la vârsta de 120 de ani, sub domnia lui Traian, când Aticus era consul în Siria.
Autorul spune că, în timp ce se derula ancheta privindu-i pe cei care apartineau
semintiei împărătesti a iudeilor, chiar acuzatorii au fost condamnati că i-ar
apartine acesteia. Se poate spune că Simeon a fost unul din cei care l-au văzut
si l-au auzit pe Domnul, dat fiind vârsta lui înaintată si faptul că Evangheliile
pomenesc pe Maria (sotia) lui Cleopa, care, după cum a arătat deja naratiunea
noastră, era tatăl lui. Acelasi istoric mentionează si pe altii care, făcând
parte dintre asa-zisii frati ai Domnului, pe nume Iuda, a supravietuit până
în timpul aceleasi domnii, după mărturisirea de credintă pe care au dat-o în
timpul lui Domitian, asa cum s-a arătat deja. El scrie astfel: Ei au venit atunci
si au devenit conducătorii fiecărei biserici, în calitate de martori ai lui
Hristos, fiind rude ale Domnului. După ce s-a stabilit linistea în fiecare biserică,
ei au rămas până în vremea lui Împăratului Traian; adică până când cel care
se trăgea dintr-un unchi al Domnului, mai sus-numitul Simeon fiul lui Cleopa,
a fost acuzat de diferiti eretici si judecat împreună cu altii pentru acelasi
motiv înaintea consulului Aticus. A suferit prigoană multe zile si a mărturisit
credinta în Hristos astfel încât chiar consulul a fost peste măsură de uimit
că un om bătrân de 120 de ani poate îndura atâtea chinuri. În cele din urmă
a fost condamnat să fie răstignit....” [Sf. Egesipus [mort în 170 DC], Fragmente
din cele cinci cărti ale lui cu comentarii asupra Bisericii, Părintii
Ante-Niceeni, Vol. 8, pag. 762]
A se vedea si:
·
Sf. Ioan Gură de Aur, Omilia
5
asupra Evangheliei Sf. Matei
·
Sf. Gregorie de Nisa, Despre
feciorie
·
Textele pentru praznicul Adormirii Maicii
Domnului si pentru praznicul Nasterii Maicii Domnului în Menaionul Praznicului
(Seminarul Sf. Tihon). Aceasta este o comoară a teologiei dogmatice ortodoxe.
Dacă cineva vrea să afle ce învată Biserica Ortodoxă despre anumite aspecte
dogmatice, se poate obtine o perspectivă bună prin consultarea textelor liturgice
ale Bisericii. Într-un mod foarte real, Ortodocsii îsi cântă teologia. Asa cum
a scris Episcopul Kallistos: “Anumite doctrine, desi nu au fost niciodată definite,
sunt tinute de Biserică dintr-o puternică convingere lăuntrică, într-un consens
unanim, ceea ce este la fel de unificator ca si o formulare explicită. ‘Unele
lucruri le avem din învătături scrise’, spune Sf. Vasile, ‘altele le-am primit
prin Traditie Apostolică în mod tainic; ambele au aceeasi putere în ceea ce
priveste evlavia.’ [Despre Sfântul Duh, xvii, 66] Această Traditie
interioară ‘transmisă nouă în mod tainic’ este tinută mai presus de toate în
închinarea Bisericii. Lex orandi lex credendi: credinta noastră se
exprimă prin rugăciunile noastre. Ortodoxia a făcut putine definiri explicite
ale Euharistiei si ale altor taine, ale lumii ce va să vină, privind pe Maica
Domnului, pe sfinti si pe cei adormiti: credinta noastră în aceste privinte
este continută în principal în rugăciunile si în imnele folosite la slujbe.”
(Biserica Ortodoxă, [Penguin Books, 1993] pp. 204-5).