BluePink XHost |
Oferim servicii de instalare, configurare si monitorizare servere linux (router, firewall, dns, web, email, baze de date, aplicatii, server de backup, domain controller, share de retea) de la 50 eur / instalare. Pentru detalii accesati site-ul BluePink. |
Studiu asupra francmasoneriei
Întocmit
de IPS Mitropolit Dr. Nicolae al Ardealului si votat de Sfântul Sinod în sedinta
sa din 11 martie 1937
„Francmasoneria
este o societate secretă, răspândită azi în lumea întreagă, pretinzând a avea
un scop filosofic si umanitar”.[i]
Nu vom începe prin a da o definitie completă a Francmasoneriei, ci vom arăta
pe rând originile, organizatia si diferitele ei aspecte, rezumându-le la sfârsit
într-o definitie.
1. Începuturile
Francmasoneriei
Începuturile
Francmasoneriei formează un subiect de interminabile discutii. În forma de astăzi
ea există din 1717, când 4 loji engleze s-au întrunit la Londra si au format
Marea Lojă a Angliei.[ii]
În
1723 Andersen întocmi Constitutiile
acestei organizatii pe baza Constitutiei mai vechi a lojilor de zidari din Anglia.
(Aceste loji de zidari rămăseseră cu timpul numai cu numele de zidari, în ele
intrau orice fel de oameni.) Constitutiile
lui Andersen sunt legea fundamentală a Francmasoneriei.[iii]
2.
Organizarea
Francmasoneriei
Membrii
Francmasoneriei sunt împărtiti în grade oculte. Membrii dintr-un grad nu stiu
nici cine face parte dintr-un grad superior, nici cine face parte din acelasi
grad cu ei. Stiu numai cine face parte din gradele inferioare. Din punct de
vedere al numărului gradelor, precum si al altor caracteristici rituale, Francmasoneria
se împarte în diferite rituri.
Astfel
există Francmasonerie ioanită sau albastră. Membrii acesteia sunt împărtiti
numai în trei grade: ucenic, calfă si maestru.[iv]
Apoi este ritul scotian sau rosu si cuprinde asa zisele grade înalte, 30 la
număr, iar si mai sus de acestea sunt gradele
invizibile. De obicei însă Francmasoneria ioanită nu există decât ca treaptă
inferioară, supusă celei scotiene. Gradele înalte si cele invizibile sunt cele
care conduc din umbră toată vasta organizatie a Francmasoneriei, în mod unitar,
pe tot globul pământesc. În vârful piramidei stă Patriarhul, sau Împăratul
neîncoronat al lumii.[v]
Ridicarea
într-un grad nu se face prin alegerea de jos, ci prin selectie de sus; cei din
gradele superioare ridică pe cine vor dintr-un grad inferior la un grad superior.
Intrarea în orice grad se face printr-un jurământ înfricosător si printr-o initiere.
Prin jurământ, cel ce intră în gradul nou se obligă să păstreze secretul fată
de tot ce va vedea si va cunoaste în acest grad. Prin initiere i se comunică
taine din învătătura si misiunea Francmasoneriei, necunoscută de gradele inferioare.
Secretele comunicate gradelor inferioare sunt anodine, dar cele comunicate gradelor
superioare sunt grozave.[vi]
Iată jurământul prestat de ucenicul Francmasoneriei ioanite: „Jur înaintea Marelui Arhitect al pământului că nu voi descoperi nimic,
nici prin semne, gesturi sau altceva ce poate descoperi si indica ceva ce nu
trebuie descoperit. În caz de călcare a jurământului primesc să mi se taie beregata,
să mi se scoată ochii, să mi se găurească pieptul, să mi se smulgă inima, să
mi se scoată măruntaiele din trup, să se ardă, să se prefacă în cenusă si să
se arunce în fundul mării sau să se împrăstie în cele patru vânturi pe fata
pământului”.[vii]
Alături de această organizatie, ocultă chiar pentru membri, există una administrativă, secretă pentru profani. Francmasoneria lucrează în ateliere. Atelierele în care lucrează primele grade se numesc loji simbolice, formate fiecare din vreo 50 de persoane. Atelierele gradelor superioare au alte numiri. În fruntea fiecărei loji se află un venerabil cu rol de presedinte ajutat de mai multi demnitari. Toti sunt alesi pe un an de către membrii lojii.
3.
Francmasoneria si evreii
Evreii
au un rol preponderent, chiar dominant în Francmasonerie. Toate gradele înalte
si invizibile au fost create si sunt ocupate de ei. Bauer, Pirlet, Caillard,
Lacorne, Morin, Francken, Moise Cohen, Isaac Long, întemeietorii Francmasoneriei
gradelor superioare din Franta si America au fost toti evrei.[viii]
În Ungaria majoritatea Francmasonilor erau evrei, iar conducerea era aproape
exclusiv în mâna lor. „Biserica israelită
e aliatul nostru firesc, ea ne sprijină si o multime de iudei sunt în rândurile
noastre”, se spunea în revista Francmasonilor din Ungaria, Acacia,
1908, nr. 62.[ix]
În Germania lojile dependente de Marea
Lojă din Hamburg erau la fel ocupate de o mare majoritate de evrei. În Turcia
conducătorii Francmasoneriei erau pe la 1909, evrei. Tot asa în Italia, seful
Francmasoneriei era faimosul evreu Ernesto Nathan, care a ajuns primar al Romei.
Francmasoneria
franceză a fost condusă în trecut de evreii Cremieux si Gambetta. În Anglia,
dintre cei vreo 300.000 Francmasoni, peste 43.000 sunt evrei.[x]
Masoneria nu este numai o simplă reuniune filantropică sau scoală filosofică,
ci alcătuieste un sistem mistagogic, care reaminteste de vechile religii sau
culte misteriaco-păgâne, din care îsi trage obârsia, alcătuind o urmare si o
reînviere a lor... Raportul acesta al masoneriei cu religiile misteriace se
vede de altfel si din cele ce au loc si se săvârsesc în timpul initierilor.
Căci, după cum în cele ce au loc în misterele idolatre vechi se relua drama
luptelor si a mortii zeului misteriac si prin reluarea aceasta mimică a dramei
acesteia, cel ce se initia murea dimpreună cu patronul religiei misteriace –
care întotdeauna era o persoană mitică simbolizând soarele sau natura, care
murea iarna si reînvia primăvara - , tot asa si în initierea celui de al treilea
grad al Francmasoneriei. Într-adevăr treapta aceasta a initierii alcătuieste
o expunere dramatică a mortii protectorului masoneriei, Hiram, si un fel de
reluare dramatică a mortii acestuia în care, cel ce urmează a fi initiat suferă
dimpreună cu el, fiind rănit în aceleasi organe si în aceleasi locuri ale corpului
ca si Hiram... Astfel Francmasoneria, în chip clar, este o religie misteriacă
cu totul diferită, separată si străină de religia crestină... Masoneria are
slujbe religioase proprii, ca ceremonia învierii în chip de lup, sau botezul
masonic, ceremonia recunoasterii căsătoriei sau căsătoria francmasonă, parastasul
francmasonic, inaugurarea templului masonic etc.”[xi]
5.
Francmasoneria si crestinismul
Francmasoneria
se prezintă asadar ca o cvasi-religie cu zeul ei propriu: Hiram. În realitate
ea nu admite o fiintă personală la conducerea lumii, precum nu admite un principiu
personal în oameni. Ea preconizează un panteism naturalist: Hiram simbolizează
forta universală care îsi ia temporal măsti individuale, prezentându-se sub
formă de persoane trecătoare. „Masonul
stie că personalitatea sa nu e nimic si se dezinteresează de ea. El urcă până
la principiul interior al initiativei, pe care-l bănuieste, fără a-l putea cunoaste
exact, Dumnezeu necunoscut în realitatea sa misterioasă: acesta e eul transcendent,
identic poate în toate existentele cari cugetă”. Asa zisele persoane omenesti
sunt rolurile pe care le joacă trecător unul si acelasi actor.
„Un
actor misterios detine rolul personalitătii noastre. Cine este artistul care
nu se arată în scenă, ci rămâne travestit si mascat?... E o energie consacrată
Marii Opere, fortă indestructibilă ca orice altă fortă. Această energie este
independentă de instrumentul prin care se manifestă printre noi. Ea se transformă
fără a se stinge... Cine lucrează deci în noi, dacă nu forta care animă pe predecesorii
nostri? Hiram, care învie, este o realitate. Să stim să medităm si să întelegem.
Că indivizii dispar, putin importă, dacă energia care lucra în ei subzistă.
Să ne dezinteresăm deci de o nemurire pe care ne-am reprezentat-o ca individuală.
Personalitatea noastră se va stinge si dacă mai târziu evocatorii nostri si-ar
închipui că intră în relatie cu noi, ei n-ar constitui o fantomă decât adunând
notiunile ce si le-ar putea face despre noi”.[xii]
„Individul
este produsul tranzitoriu si repetat al unei cauze permanent constructive. În
ce priveste pe Marele Arhitect al Universului, trebuie să notăm că această expresie
nu intentionează să impună o credintă. Să ne păzim deci a ceda acelei leni a
spiritului care confundă pe Marele Arhitect al initierilor cu Dumnezeul credinciosilor”.[xiii]
Francmasoneria
este rationalistă. Ea îndeamnă pe membrii săi să supună totul cugetării rationale
ca filtru suprem pentru tot ce au să admită. [xiv]
Iată ce zice un alt francmason: „Nici
forta statului, nici cerinta nu sunt eterne... Atunci ce poate regenera poporul
căzut în dezordine? Nimic altceva decât stăpânirea măsurată a ratiunii... Idealul
FM
constă în a construi pe nesimtite o republică
universală si democrată a cărei regină va fi ratiunea, iar consiliul suprem,
adunarea înteleptilor. În virtutea principiului care a prezidat la nasterea
Francmasoneriei, ea va putea, bazându-se nu pe voia unui Dumnezeu inaccesibil,
ci pe imperativele Ratiunii, să dea o viată moralei crestine”[xv]
Din
acestea rezultă si raportul francmasoneriei fată de crestinism. Mai putem aduce
câteva citate pentru a arăta atitudinea directă a FM fată de crestinism. Tot
autorul din care am citat mai sus declară: „Mai vedeti mântuirea oamenilor într-o
renastere religioasă? O! visul imposibil! Boltile sanctuarelor ale căror ruine
voiti să le reparati, nu vor mai vedea niciodată decât un ecou slab al rugăciunilor
de odinioară. Nu mai există Dumnezeu pentru a mai învia mortii si Acela (Hristos)
ale cărui accente magice deschideau mormintele, nu mai poate spera că un miracol
asemănător va opri coborârea lui lentă în groapa uitării. Mai mult ca totdeauna
o credintă laică se substituie unei credinte supranaturale”.[xvi]
Fr. O. Wirth în lucrarea citată compară pe Hiram cu Hristos, ambele nume exprimând
doar acelasi simbol al trecerii energiei cosmice dintr-o persoană ce dispare
definitiv în alta ce apare (moartea si învierea lui Hiram). E acelasi mit, doar
numele e altul.[xvii]
O libertate a vointei nu admite FM Totul în lume, chiar si viata sufletească,
decurge după o lege necesară neschimbabilă. „Simbolismul
masonic împinge mai departe analogia sugerând că microcosmul sau lumea mică,
se construieste ca si macrocosmul, lumea mare”.[xviii]
Dar
Francmasoneria nu reprezintă o conceptie statistică, ci se multumeste să existe
si ea alături de crestinism. Francmasoneria e prin excelentă dinamică. Ceea
ce cere mai mult adeptilor e actiunea, reclădirea lumii, conform principiilor
ei. Astfel FM luptă cu îndârjire să elimine din omenire conceptia opusă ei,
crestinismul, si institutia care-l sustine, Biserica. Devizele ei sunt: Separarea
Bisericii de Stat, scoala laică, căsătoria civilă, difuzarea principiilor anticrestine
în masele largi. În unele state cum sunt Franta[xix],
Spania[xx],
Rusia[xxi],
devizele acestea au fost realizate. În alte tări se merge cu pasi repezi spre
această stare. Biserica stă în fata ofensivei puternice a unui dusman necrutător.
6.
Scopul Francmasoneriei
Francmasoneria îsi tine ultimele ei scopuri în secret. Dar fără voia ei se strevăd adeseori aceste scopuri, din mărturisiri masonice mai mult sau mai putin învăluite. Regulat, francmasoneria spune că scopul ei este cercetarea adevărului si actiunea caritabilă.
Dar
de o actiune caritabilă francmasonică nu s-a împiedicat nimeni până acum. Si
apoi de ce ar fi lipsă de o asociatie clandestină si de secrete, pentru desfăsurarea
unei actiuni caritabile?
În
realitate când masonii explică mai larg sensul actiunii lor caritabile, vezi
că e vorba de o fericire a lumii prin scăparea de ideile ei de acum, prin asezarea
ei pe temeliile principiilor rationaliste masone. „Binefacerea
pentru mason nu se confundă cu ceea ce s-a convenit să se numească caritate.
Cedarea câtorva bucăti de pâine, din prisos, nu-l achită de datoria sfântă ce
o contractează initiatul fată de umanitate. A face bine comportă un întreg program
de viată”. Într-o formă eufemistă, Fr. O. Wirth[xxii]
arată asadar că nu caritatea este scopul Francmasoneriei.
Iar
cercetarea adevărului de care vorbeste FM trebuie înteleasă ca o lansare a tuturor
ideilor de destrămare a Statului si a Societătii. Toate ideile de extremă stângă
ale comunismului au fost pregătite în Loji si aplicate de francmasoni. La fel,
toate ideile anticrestine, de totală emancipare a instinctelor omenesti inferioare
de sub prestigiul virtutilor crestine. De la Marx până la Lenin si Trotzki,
toti sefii mai de seamă ai comunismului au fost evrei si francmasoni, sau cel
putin francmasoni.
Ziarul
francmason Latomia scrie (Iulie 1849, p. 237): „Nu putem decât să salutăm socialismul ca pe un excelent aliat al
FM
în munca de înnobilare a omenirii, în străduinta de a promova binele
omenirii. Socialismul si masoneria împreună cu comunismul au tâsnit din acelasi
izvor”[xxiii].
Scopul
Francmasoneriei stă în legătură cu soarta întregii omeniri. FM luptă pentru
o anumită directionare, pentru o anumită tintă a întregii vieti omenesti colective
si individuale. Care este acest scop? Dintr-o multime de mărturisiri masonice
si din descifrarea sensului ce se desprinde din toată activitatea de până acum
a FM, rezultă că acest scop este: întemeierea unei republici mondiale, condusă
de francmasoni, adică de evrei. O republică cu desăvârsire laică, cu o omenire
îndobitocită de mizerie si de patimile inferioare dezlăntuite.
Iată ce spune acelasi Fr. O. Wirth, în manualul maestrului: „Să avem curajul să ne zicem religiosi si să ne afirmăm apostoli ai unei religii mai sfinte decât toate celelalte. Să propagăm Religia Republicii, care va forma inima cetătenilor si va cultiva virtutile republicane”.[xxiv] Tema întemeierii republicii mondiale sub stăpânirea Francmasoneriei a format obiectul Congresului mondial al FM, din 1900, tinut la Paris.[xxv]
Când
vorbesc metaforic, francmasonii se prezintă ca zidarii care au să rezidească,
sub conducerea lui Hiram, templul lui Solomon din Ierusalim. Aceasta înseamnă,
fără metafore, restabilirea dominatiei lui Israil asupra lumii întregi.[xxvi]
Numai
din tendinta FM, după republica laică, internatională si extrem de democratică
se explică de ce toate revolutiile de la cea din 1789 încoace, toate loviturile
date crestinismului, principiului monarhic si national, principiului autoritătii,
sunt opera francmasonilor. Din aceste motive, toate statele care recunosc valoarea
principiului national si a factorului crestin au desfiintat Francmasoneria.
Asa a făcut si Italia prin Mussolini în 1925[xxvii],
si Germania prin Hitler. În Ungaria a fost desfiintată după prăbusirea comunismului
lui Bela Kuhn, dovedindu-se că acest comunism a fost creatia lojilor[xxviii].
7.
Francmasoneria în România
Nu
vom face un istoric al Francmasoneriei în România. Până la război nu s-a bucurat
de dezvoltare remarcabilă. Abia de la război încoace si mai ales în ultimii
vreo 10 ani, a luat un avânt ce dă de gândit. Din cele sase grupe francmasonice
române, una e pur evreiască: B’nai B’rith,
alta Federatia lojilor simbolice de rit
ioanit din România e evreo-ungurească (în Ardeal) si în 1933 s-a unit cu
Marea Lojă Natională Română, iar o
a treia e evreo-nemtească: Marea lojă
germană din România. Românii se găsesc numai în celelalte trei: Marea
Lojă Americană din România (afiliată la Marea
Lojă Americană din New York), Marele
Orient din România afiliat la Marele
Orient din Franta, si care cuprinde 90% evrei si, în sfârsit, Marea
Lojă Natională din România, care afisează tricolorul, afectează lupta contra
celeilalte Francmasonerii, pe motiv că e jidovită, dar aceasta e numai o mască
cu scopul de a vâna cât mai multi ofiteri si alti buni români.[xxix]
Marea
Lojă Natională condusă până în 1933 de dl. Pangal, în acel an s-a rupt
în două, o parte lojile ei – cele provinciale si cinci din cele zece bucurestene
– constituindu-se separat în frunte cu dl. M. Sadoveanu. Dar pe dl. Sadoveanu
l-au urmat numai masonii din primele trei grade, cei din gradele superioare
au rămas cu dl. Pangal. Si cum masonii primelor trei grade sunt condusi de cei
din gradele superioare se pare că schisma din Marea
Lojă Natională e tot numai o cursă pentru românii naivi pe care prestigiul
unui Sadoveanu îi atrage mai mult decât dl. I. Pangal. De altfel, gruparea d-lui
Sadoveanu s-a aliat cu Marele Orient.[xxx]
Despre
opiniile de mason ale d-lui M. Sadoveanu cităm doar următoarele rânduri din
cuvântarea rostită la adunarea din 2.VII.1933, a Marii
Loji Nationale. Sub un văl eufemist se întrezăreste toată adversitatea masonică
fată de credinta crestină si ideea natională: „Liber
cu adevărat e numai acel maestru care izbândeste a-si domina pasiunile si a
se elibera de prejudecăti. Cel care păstrează ura de rasă, obscurantismul violentelor,
suficientele dogmatice, e un sclav ca si cel care nu-si poate domina pasiunile
degradante”.[xxxi]
Foarte
sistematic zeflemiseste dl. M. Sadoveanu credinta crestină ortodoxă pe care
o socoteste o credintă pentru naivi, mult inferioară stiintei „egiptene”
a „Magului” superior în romanul „Creanga
de aur”.
Numărul
masonilor din România era încă în 1932 întristător de urcat. Astăzi se pare
că sunt si mai multi. În 1932 aveam 3300 masoni. Cehoslovacia avea 60, Iugoslavia
900, Polonia 450, Bulgaria 500. Se va recunoaste că România fată de aceste tări
vecine are enorm de multi.
Influenta
masonilor în viata mai nouă a Statului nostru se resimte dureros, dictând din
toate locurile de conducere.
De
altfel si în Marea Lojă Natională se află evrei.
8.
Asa-zisa
Masonerie Natională Română
Dar
asupra Masoneriei Nationale Române trebuie să insistăm ceva mai mult. Despre
ateismul Marelui Orient din România
si al Marii Loji Nationale a d-lui
Sadoveanu nu poate fi nici o îndoială, odată ce el este în strânsă comuniune
cu Marele Orient din Franta, despre
care însăsi întâmpinarea Masoneriei Nationale
Române către Sfântul Sinod spune: „Prima mare organizatie dizidentă a fost asa numitul Mare Orient din Franta,
care încă din secolul al VIII-lea s-a îndepărtat încetul cu încetul de masoneria
traditională, suprimând obligativitatea credintei în Dumnezeu si în nemurirea
sufletului, precum si aceea a contractării jurământului pe Sf. Scriptură, dintr-un
asa zis spirit de liberă cugetare, si ajungând în anul 1878, la însăsi primirea
ateilor în Ordin. Aceasta a provocat, după cum era si firesc, o imediată ruptură
a relatiilor între marile loji masonice regulate cu Marele Orient din Franta,
si de atunci încoace atât Marele Orient din Franta cât si toate organizatiile
afiliate lui, din lumea întreagă, sunt socotite ca schismatice, eretice si orice
relatii sunt interzise între masonii regulati si membrii acestor organizatii”.
Noi
vom arăta în primul rând, că există relatii între organizatiile masonice cu
care este afiliată Masoneria Natională Română si între cele ce stau în legătură cu Marele
Orient din Franta, iar în al doilea rând vom pune în adevărata lumină atitudinea
fată de religie a Masoneriei, ce se pretinde adversară Marelui
Orient din Franta.
a)
Marele Orient din Franta si Marea
Lojă din Franta stau în asa strânse legături, încât în fiecare an se adună
delegatii lor într-un convent comun[xxxii].
Marea Lojă din Franta însă face parte
din Asociatia Masonică Internatională
(A.M.I.) cu sediul în Geneva, împreună cu Marile
Loji din Belgia, Bulgaria, Grecia, Luxemburg, Norvegia, Polonia, Portugalia,
Elvetia, Cehoslovacia, Spania, Viena si Iugoslavia, dintre care multe au legături
cu Masoneria Natională Română. (Vezi
întâmpinarea amintită mai sus.) De altfel A.M.I. luptă pentru ca „într-un
viitor mai apropiat sau mai depărtat, lantul mondial să se încheie în sensul
ca diferitele dialecte masonice ale umanitătii să se unească într-o limbă comună”[xxxiii].
Deci si acum sunt numai deosebiri dialectale.
Cu
Marele Orient din Franta are legături
Marea Lojă din Viena[xxxiv].
Ori Marea Lojă din Viena stă în relatii
oficiale cu Marea Lojă din Anglia[xxxv]
si deci si cu Masoneria Natională Română.
Cât
de neserioase si de trecătoare sunt suspendările de relatii între diferitele
organizatii francmasonice se vede si din pilda ce au dat-o în anii recenti francmasoneriei
germane. Atât cele trei Mari Loji prusiene
vechi care se socotesc foarte nationale, cât si alte patru din cele umanitariste:
Marea Lojă din Hamburg, cea din Bayreuth, cea din Frankfurt pe Main si cea din
Darmstadt, au rupt relatiile cu Marea
Lojă din Viena, socotită internationalistă. Însă în acelasi timp Marile
Loji din Hamburg, Bayreuth si Frankfurt pe Main au reluat relatiile cu Marea
Lojă din Anglia, care are la rândul ei relatii cu Marea Lojă din Viena[xxxvi].
Cu
drept cuvânt observă Fr. Hasselbacher în opera sa monumentală Entlarvte
Freimaurerei 1936, vol. I, p.71: „Ori-ce
scolar care cunoaste regulile elementare de matematică stie că: două mărimi
egale cu o a treia, sunt egale si între ele. Dacă a=b si b=c, atunci si a=c”.
Dacă Masoneria Natională Română are
legături cu cea din Austria, iar aceasta cu Marele
Orient din Franta, evident că prin masoneria austriacă există legături si
între Masoneria Natională Română si
Marele Orient Francez.
Ce
însemnează acum că două organizatii masonice au legătură si ce însemnează că
legăturile acestea sunt suspendate?
Când două organizatii masonice stau în legături atunci ele comunică oficial prin organele lor conducătoare. Astfel în „Regulamentul de organizare si functionare al Marii Loji Nationale Române” art.45 lit. i, se spune despre Consiliul Marii Loji Nationale, care este puterea ei executivă, că „reprezintă împreună cu Marele Maestru, Mare Lojă Natională din România pe lângă conducerea supremă a fiecărui Rit de pe lângă Marile Puteri Masonice Străine”[xxxvii]. Legăturile acestea primesc un caracter si mai permanent si mai concret prin aceea că cele două organizatii masonice în legătură îsi desemnează câte un delegat, care e numit membru regulat cu un rang superior în Marea Lojă prietenă. Iată ce spune citatul Regulament în această privintă la art. 6: „Marele Maestru poate să numească pe orice frate ca să-l reprezinte într-o Mare Lojă soră din străinătate, de asemenea el poate numi ca membru al Marii Loji Nationale din România, cu rangul pe care-l crede potrivit, pe orice frate desemnat ca reprezentant al Marelui Maestru al unei Mari Loji soră din străinătate”[xxxviii].
În
felul acesta în fiecare organizatie francmasonică sunt prezente organizatiile
străine masonice. În afară de aceste legături membrii din lojile unei organizatii
pot vizita oricând lojile de grad egal sau inferior ale unei organizatii străine,
iau parte la festivitătile lor si pot fi numiti membri de onoare ai acelei organizatii
străine[xxxix].
Fr. Hasselbacher dovedeste în opera citată, pe baza unui vast material din arhivele
lojilor germane desfiintate, că suspendarea legăturilor între două organizatii
masonice lasă mai departe putinta membrilor din lojile unei organizatii de a
vizita lojile celeilalte organizatii, numai cât aceste vizite n-au un caracter
oficial, ci numai unul oficios[xl].
Masonii individuali sunt frati pe tot globul pământesc, oricărei organizatii
ar apartine. Oricărui rit ar apartine un mason, el este frate cu toti masonii
de pe glob[xli].
De
altfel, aceste suspendări de relatii sunt accidentale, ele nu sfărâmă unitatea
si simpatia fundamentală, care leagă întreaga Francmasonerie universală. Si
se depun totdeauna cele mai mari străduinte ca aceste suspendări să înceteze
cât mai repede si unitatea să devină tot mai strânsă. Ba mai mult, aceste suspendări
de relatii au loc numai între organizatiile masoneriei ioanite, a primelor trei
grade. Masoneria gradelor superioare e un front unitar. Ori masoneria primelor
trei grade e numai un stadiu de trecere spre cea superioară si e condusă de
aceea. Deci supărările între organizatiile masonice subalterne sunt numai niste
iluzii, niste concesii făcute spiritului neprogresat în masonerie al membrilor
inferiori, cărora le place să creadă că sunt în ceartă cu masoneriile străine.
Dăm
câteva citate în acest sens din cartea masonilor vienezi, Das
Blaubuch der Freimaurerei (Viena, 1933):
„Organizarea ritului scotian este foarte potrivită pentru urmărirea si ajungerea scopului său depărtat. Existenta faptică a unui lant mondial francmason, cel putin în cadrele ritului, este în opozitie cu organizatiile, din nefericire încă asa de neînchegate, ale francmasoneriei ioanite, care se luptă între ele din motive dogmatice – avantajul fundamental al lucrării sale. Ritul scotian cu ale sale 36 de Supreme consilii constituie pentru toate teritoriile francmasone cu o aceeasi doctrină, un acelasi mod de a lucra, asadar unul si acelasi front unitar francmasonic. Ritul scotian este afară de aceea un pasaport către toate atelierele corespunzătoare ale masoneriei si oferă asadar raza cea mai mare de actiune”[xlii].
Să
observăm că Marea Lojă Natională Română, care are sub administratia sa gradele
1-3, este sub autoritatea Supremului Consiliu de grad 33 al Ritului Scotian
Antic si Acceptat[xliii].
Între cele 36 supreme Consilii numite în cartea citată, se află si cel din România
si cel din Franta, autoritatea supremă a masoneriei franceze[xliv].
Pentru întărirea unitătii între organizatiile gradelor inferioare lucrează afară
de amintita Association Maçonique Internationale
cu sediul la Geneva, care întruneste Marile Loji Simbolice (ale primelor trei
grade), Die Allgemeine Freimaurerei Liga
(Afeme) cu sediul în Basel, care întruneste pe masoni individuali pentru a realiza
lantul mondial al masoneriei[xlv]. Aceste organizatii tin
des congrese în diferite centre europene. In Fr. Hasselbacher op. cit. vol.
I, p. 53-80 se găsesc multe citate de ale francmasonilor că Masoneria este una.
Luăm pe Marele Maestru al Marei Loji din Bayreuth, prof. Blunschli care a scris
în Freimaurerei Zeitung din 11.IV.1874 :
„De câtiva zeci de ani lojile se adună
si iau un caracter tot mai national, desi misiunea lor este internatională.
De ce aceasta? Ce sens are? Căci dacă francmasoneria nu are nimic cu patria,
de ce se îmbracă în forme nationale? Sâmburele cel bun al acestei miscări este
trebuinta după o mai mare consolidare, pentru a valorifica mai bine puterea
confederatiei masonice.
Însemnătatea internatională a masoneriei nu e slăbită prin aceasta, dimpotrivă puterea ei de actiune, eficacitatea ei devine si mai urcată”[xlvi].
b)
Să lămurim acum atitudinea în chestiune religioasă a Masoneriei ce se pretinde
supărată cu Marele Orient Ateu din Franta.
Mai întâi câte ceva din „Constitutia si
Regulamentul” Marii Loji Nationale Române. Observăm însă că în această Constitutie
si Regulament nu sunt fixate decât chestiuni formale de procedură, idealurile
organizatiei, principiile ei; cuprinsul discutiilor din ateliere nu este făcut
cunoscut. Constitutia si Regulamentul îndrumă de câte ori e vorba de o chestiune
mai importantă la Marile Constitutii,
Traditiile si Reperele Ritului.
Constitutia si Regulamentul Marii
Loji Nationale nu e document pe baza căruia să se poată spune ceva definitiv
referitor la scopurile si actiunea ei, cu atât mai mult cu cât acest document
însusi vorbeste de secretele masonice a căror divulgare este socotită între
infractiunile cele mai grave[xlvii].
Ba într-un loc spune acest document: „În
Loji se primesc cunostintele care nu se publică nicăieri si pe care nu le putem
învăta decât în Lojă”[xlviii].
Dar
chiar si din putinele expresii ale acestui document se poate trage o concluzie
care arată suficient conflictul masoneriei cu doctrina Bisericii. E adevărat
că în art. 3 al Constitutiei, Statutelor
etc. se prevede că „nimeni nu poate
fi primit în francmasonerie dacă nu crede în Dumnezeu si în nemurirea sufletului”.
Legămintele si jurămintele masonilor fată de Ordin sunt contractate pe Sf. Scriptură
(p. 4). Dar în altă parte[xlix]
se spune: „Oricare ar fi religia sau cultul
cuiva, el nu poate fi exclus din Ordin, dacă crede în Marele Arhitect al Universului
si practică învătăturile sfinte ale moralei”.
Până
aici n-ar fi nimic grav. S-ar putea spune: sunt atâtea alte Societăti în care
nu se cere nici acest minim de credintă religioasă. Numai cât celelalte Societăti
au altfel de obiective economice, culturale, câtă vreme Francmasoneria se socoteste
dacă nu un adversar al Bisericii, în orice caz un concurent al ei, cu o credintă
proprie a ei. Căci iată ce se spune în pasajul citat putin mai la vale: „masonii, cele mai virtuoase elemente ale tuturor credintelor... caută
să demonstreze superioritatea credintei pe care o profesează”. Asadar un
francmason evreu, fără a-si însusi, prin intrarea în Francmasonerie, credinta
crestină, e socotit si de francmasonii crestini
ca având o credintă superioară aceleia pe care a revelat-o Însusi Fiul lui Dumnezeu
cel întrupat. În mândria francmasonilor de a se socoti deasupra crestinismului[l],
se află implicată negarea Divinitătii crestinismului, cea mai gravă dintre erezii.
Aceeasi
concluzie se deduce si din alte datorii impuse masonului. După ce se spune la
p. 74 că „printre noi sunt Frati de toate religiile si rasele”, la p. 75 se
cere: „trebuie să preferi pe un Francmason
oricărui alt om, când solicită, în conditii egale, aceeasi situatie”. Purtarea
aceasta trebuie s-o aibă un mason nu numai fată de alt mason din tară, ci si
fată de cei din străinătate, căci art. 5 al Constitutiei, Statutelor etc., p. 4 spune: „Oricărui rit i-ar apartine un mason, el este frate cu toti masonii de
pe glob”. Prin urmare masoneria formează o cofraternitate mai presus de
religie, de neam si de familie. Un mason consideră mai apropiat siesi pe un
evreu mason decât pe un român crestin. Prin aceasta se rupe legătura bisericească
dintre cei care formează, după Apostolul Pavel, Trupul tainic al Domnului. Se
poate spune că masonul iese din Biserică, precum iese din comunitatea natională.
„Familia, prietenii – se spune mai
departe la p. 75 – sau vecinii să nu afle chestiuni în legătură cu activitatea francmasonică,
atât personală, cât si cea colectivă”.
Putem
pune de pe acum întrebarea: ce rost mai are jurământul pe Sf. Scriptură când
îl rosteste si un evreu care nu crede în ea, sau când se respinge originea divină
a ei?
Dar
poate că cel putin nu se cuprinde în Marea
Lojă Natională decât România, asa că acea cofraternitate cu masonii din
alte tări rămâne o legătură destul de platonică. Chiar asa de ar fi si totusi
ar fi grav: se afirmă în principiul care pune mai presus de legăturile bisericesti
si nationale pe cele masonice. În realitate Masoneria Natională Română cuprinde
multi străini si nu există nici o piedică pentru a cuprinde si mai multi. E
adevărat că Supremul Consiliu gr. 33 nu admite în sânul său ca membri activi
decât o pătrime de membri neortodocsi[li].
Dar
numărul membrilor ar fi al Supremului Consiliu care se limitează între 9-33.
Destul este dacă o pătrime din ei pot fi neortodocsi. Dar Supremul Consiliu
are si membri emeriti. Între acestia numărul străinilor nu este limitat. Dar
ceea ce-i mai important e că grosul Masoneriei Nationale îl formează membrii
din celelalte grade, de la 1-32, si mai ales cei din primele 3 grade. Între
acestia numărul străinilor iarăsi nu e limitat. Fată de toti acesti străini
masonul român e obligat să le dea sprijin în toate împrejurările când se cere
– în anumite cazuri cu riscul vietii[lii].
Refuzul sprijinului cerut aduce una din cele mai mari pedepse[liii].
Dar
acum să luminăm si mai bine atitudinea fată de crestinism a Masoneriei Române,
confruntând-o cu câteva citate din amintita Blaubuch
a Masoneriei austriece, care este în legătură si cu cea din Anglia si cu cea
română. Francmasonul vienez dr. Oscar Trebitsch spune în articolul Freimaurerei
u. Radikalismus: „Caracteristica permanentă
a Masoneriei este accentuarea necesar imanentă a caracterului autonom al eticei
sale si prin aceasta în mod necesar si negarea oricărei posibilităti a vreunei
etici, heteronome, fie ea crescută metafizic pe terenul speculatiei filosofice,
fie pe cel al speculatiei teologice” (p. 65).
În
această carte francmasonul Dr. Kurt Reichl scrie: „Francmasoneria
este în fiinta ei adânc pătrunsă de ideea că, pe terenul credintei, nu poate
fi dogmatizată o anumită convingere privitor la ceva imposibil de cunoscut.
Ea stă pe punctul de vedere cel cu adevărat tolerat, că fiecare are să-si facă
socoteala cu infinitul după trebuintele sale religioase. Felul credintei, de
semnul ce-l dă fiecare notiunii sale despre Dumnezeu, nu e pentru Francmasonerie
nimic, pentru ea totul este conducerea etică a vietii care rezultă din conceptia
despre lume a respectivului ins” (p. 31).
Întâlnim
asadar acelasi indiferentism fată de revelatia crestină, pusă în rând cu oricare
altă credintă. Nici o grijă pentru unificarea sufletelor în aceeasi credintă
crestină, ci insul e justificat în tendinta de a avea o atitudine cu totul individuală
în chestiunea religioasă. Nu sustine nici Biserica impunerea cu sila a credintei
crestine, dar propovăduieste sus si tare că această credintă e revelată de Dumnezeu,
deci singura adevărată în plenitudinea ei, si dezaprobă fărâmitarea societătii
omenesti în tot atâtea credinte câti indivizi sunt. Francmasoneria afirmă că
n-are nici o dogmă. Dar are si ea pe cea a individualismului, socoteste ca valoare
supremă judecata individuală. Cel putin pentru ochii lumii, căci în realitate
impune adeptilor ei destule convingeri si secrete de al căror rost si sens nu
au să se întrebe masonii gradelor inferioare.
Acelasi
lucru îl afirmă Dr. K. Reichl si în alt loc al numitei cărti, într-o controversă
cu iezuitul Fr. Muckermann despre încrederea în umanitatea pură, pe care francmasoneria
o are, pe când crestinismul nu: „Să recunoastem
clar si fără echivoc deosebirea fundamentală. D-v vă exprimati hotărât bănuiala
în posibilitatea unei umanităti care nu e în legătură cu un Dumnezeu personal,
care nu e străbătută de credinta în Dumnezeul personal al Bisericii. Francmasonul,
asa cum îl înteleg eu (!!) nu e ateu, conceptia despre lume a Francmasoneriei
are principiul unei fiinte supreme, unei ultime temelii spirituale a existentei.
Dar cu deosebirea fericită (heilsarmee), antidogmatică fată de dogma Bisericii
infailibile si singură mântuitoare, că ea lasă continutul, culoarea notiunii
de Dumnezeu subiectivismului fiecăruia. Ea socoteste că există o credintă, dar
aceasta nu trebuie dogmatizată drept o cunoastere care trebuie să fie singură
adevărată, asadar imposibilă. Nu e linia d-v., prea venerate, să admiteti umanitatea
laică a francmasonului care nu e hrănită de o credintă precisă într-un Dumnezeu
personal, ca întemeiată, adevărată si variabilă. Vă îndoiti de garantiile interne
ale acestei umanităti. Socotiti că numai ideea de umanitate a credintei crestine
posedă putere îndatoritoare” (p. 25-26). Iar în alt loc: „Sigur
ideea masonică despre umanitate nu e determinată religios, în sensul că nu cere
înrădăcinarea ei într-o religie anumită, respectiv în cea catolică” (p.
20).
În spiritul acesta liber cugetător vorbesc masonii despre religie atunci când vor să-si prezinte în trăsături simpatice organizatia lor. Adevăratele lor sentimente sunt însă direct ostile la adresa religiei. Ele izbucnesc adesea în expresii nemascate, în felul acelora pe care le-am inserat în refrenul acesta la alt loc.
După ce am arătat că si masoneria zisă natională face parte din organizatia mondială a masoneriei, fiind angajată în urmărirea scopurilor comune ale masoneriei, si după ce am arătat că masoneria întreagă e cel putin liber cugetătoare pe teren religios, să mai revenim putin asupra scopului masoneriei în care e încadrată masoneria natională.
Am
mai spus că scopul masoneriei nu e cercetarea filosofică a adevărului si nici
filantropia. Acestea n-ar trebui tinute într-un secret atât de sever. Scopul
ei este unul politic. Si este unul si acelasi pentru toată masoneria. De aceea
se străduieste să formeze un front cât mai strâns, cum am văzut din paginile
anterioare. Că scopul ei este unul politic, nu de politică de partid, ci de
conceptie, ceea ce-i si mai grav, ne-o mărturiseste masonul Dr. K. Reichl în
opera amintită, p. 35, aprobând următoarele cuvinte ale unui membru al Marelui
Orient Francez: „Dacă politica însemnează
a te aprinde de suferinta oamenilor pentru apărarea drepturilor omului, pentru
realizarea unor cerinte culturale de mare valoare din punct de vedere etic si
estetic, atunci, da, masoneria face politică, atunci masoneria este politică”.
Mai precis ne arată orientarea politică a masoneriei mărturisirile aceluiasi
mason, că organizatia din care face parte luptă pentru „libertatea personală si democratie”, care nu trebuie lăsată să fie
sfărâmată de „dictatura barbară de dreapta
sau de stânga” (p. 24). În acelasi sens se exprimă pe larg masonul Dr. Oskar
Trebitsch în amintita carte, dezvoltând că masoneria e contrară oricărui radicalism,
oricărei conduceri autoritare si pentru larga democratie (p. 64). Pe linia aceasta
masoneria e contra monarhiei desi întâmpinarea Masoneriei Române spune altfel.
Dr. Reichl mărturiseste că Masoneria a văzut în instaurarea republicii în Spania
îndeplinindu-se o aprinsă dorintă a ei. „Nimeni
n-a negat din latura Masoneriei că între întemeierea republicii si masoneria
spaniolă există strânse legături. Nici n-a rămas nimănui că fratilor din Marele
Orient li s-au împlinit prin noua organizare de stat o aprinsă dorintă”
(p. 17).
Astfel
nu e de mirare dacă Francmasoneria declară acum că stă în război din Spania,
cu totul în ajutorul Frontului Popular.
În ziarul ABC din Madrid, din 20.X.1936,
foaie redactată ca toate foile de pe teritoriul Spaniei comuniste de sovietele
muncitoresti, găsim următoarea declaratie din partea Masoneriei: „Situatia
actuală este asa de extraordinară si de tragică, încât suntem nevoiti să rupem
tăcerea noastră obisnuită. Masoneria spaniolă este deplin, total si absolut
de partea Frontului Popular, de partea guvernului legal si împotriva fascismului”.
În ziarul El Dia Grafico din 15.X din Barcelona se spune: „Multumită
înteleptei prevederi a masonilor o mare parte din comandă în Guardia civil si Guardia de asalt (trupe
politienesti create în mod special de republică) era încă înainte de 18 august
în mâna republicanilor de încredere. Masonii au fost aceia care au făcut ca
cea mai mare parte din flota de război să se pună în serviciul Frontului Popular
si ofiterii răsculati să fie închisi. Masonii au fost aviatori care s-au asezat
în fruntea flotei noastre aviatice. Comandantii celor mai multe din sectiunile
armatei noastre sunt masoni. Masonii sunt în majoritate aceia care, în presă,
pe tribune, la microfon au sustinut focul în suflete. Masoni sunt si aceia care
pregătesc victoria în etape. Masoni în sfârsit, aceia care lucrează în străinătate
ca neutralitatea să fie părăsită”[liv].
Din
cele de mai sus se străvede destul de bine că nu sunt deosebiri reale si serioase
între masoneria mondială căreia îi apartine Masoneria Natională Română si Masoneria
afiliată Marelui Orient Francez. Astfel, având în vedere ceea ce am dezvoltat
în toate capitolele acestui referat, putem formula următoarele:
Concluzii:
Francmasoneria
este o organizatie mondială, secretă în care evreii au un însemnat rol, având
un rit cvasi-religios, luptând împotriva conceptiei religios-morale a crestinismului,
împotriva principiului monarhic si national, pentru a realiza o republică internatională
laică (tendinta din urmă a se vedea în Blaubuch der Freimaurerei, Wien 1933, p. 82, în art. Paneuropa
als Minoritatenfrage. Se recunoaste că „Masoneria
urmăreste planul unei Europe unite”). Ea este un ferment de stricăciune
morală, de dezordine socială. Biserica osândeste francmasoneria ca doctrină,
ca organizatie si ca metodă de lucru ocultă si în special pentru următoarele
motive:
1.
Francmasoneria învată pe adeptii ei să renunte la orice credintă si adevăr revelat
de Dumnezeu, îndemnându-i să admită numai ceea ce descopere ratiunea lor. Ea
propagă astfel necredinta si lupta împotriva crestinismului ale cărui învătături
sunt revelate de Dumnezeu. Vânând pe cât mai multi intelectuali să si-i facă
membri si obisnuindu-i pe acestia să renunte la credinta crestină, francmasoneria
îi rupe de la Biserică, si având în vedere influenta însemnată ce o au intelectualii
asupra poporului e de asteptat ca necredinta să se întindă asupra unor cercuri
tot mai largi. În fata propagandei anticrestine a acestei organizatii, Biserica
trebuie să răspundă cu o contra propagandă.
2.
Francmasoneria propagă o conceptie despre lume panteist-naturalistă, reprobând
ideea unui Dumnezeu personal deosebit de lume si ideea omului ca persoană, deosebită,
destinat nemuririi.
3.
Din rationalismul si naturalismul său, francmasoneria deduce în mod consecvent
o morală pur laică, un învătământ laic reprobând orice principiu moral „heteronom”
si orice educatie ce rezultă din credinta religioasă si din destinatia omului
la o viată spirituală eternă. Materialismul si oportunismul cel mai cras în
toate actiunile omului, este concluzia necesară din premisele francmasoneriei.
4.
În lojile francmasoneriei se adună la un loc evreii si crestinii si francmasoneria
sustine că numai cei ce se adună în lojile ei cunosc adevărul si se înaltă deasupra
celorlalti oameni.
Aceasta
înseamnă că crestinismul nu dă nici un avantaj în ce priveste cunoasterea adevărului
si dobândirea mântuirii membrilor săi. Biserica nu poate privi impasibil cum
tocmai dusmanii de moarte ai lui Hristos să fie considerati într-o situatie
superioară crestinilor din punct de vedere al cunoasterii adevărurilor celor
mai înalte si al mântuirii.
5. Francmasoneria practică un cult asemănător celui al misterelor pre-crestine. Chiar dacă unii adepti ai ei nu dau nici o însemnătate acestui cult, se vor găsi multe spirite mai naive asupra cărora acest cult să exercite o oarecare fortă cvasi-religioasă. În orice caz prin acest cult francmasoneria vrea să se substituie oricărei alte religii, deci si crestinismului.
În
afară de motivele acestea de ordin religios, Biserica mai are în considerare
si motive de ordin social, când întreprinde actiunea sa contra francmasoneriei.
6.
Francmasoneria este un ferment de continuă si subversivă subminare a ordinii
sociale prin aceea că îsi face din functionarii statului, din ofiteri, unelte
subordonate altei autorităti pământesti decât aceleia care reprezintă ordinea
stabilită vizibil. Îi face unelte în mâna unor factori nestiuti încă nici de
ei, având să lupte pentru idei si scopuri politice ce nu le cunosc. E o luptă
nesinceră, pe la spate, niciodată nu există o sigurantă în viata statului si
ordinea stabilită. E o luptă ce ia în sprijinul ei minciuna si întunericul.
Împotriva jurământului crestinesc pe care acei functionari l-au prestat Statului,
ei dau un jurământ păgânesc.
7.
Francmasoneria luptă împotriva legii naturale, voită de Dumnezeu, conform căreia
omenirea e compusă din natiuni. Biserica ortodoxă, care a cultivat totdeauna
specificul spiritual al natiunilor, si le-a ajutat să-si dobândească libertatea
si să-si mentină fiinta primejduită de asupritori, nu admite această luptă pentru
exterminarea varietătii spirituale din sânul omenirii.
Măsurile
cele mai eficace ce are să le ia Biserica împotriva acestui dusman al lui Dumnezeu,
al ordinii social-morale si al natiunii, sunt următoarele:
1.
O actiune persistentă publicistică si orală de demasca-re a scopurilor si a
activitătii nefaste a acestei organizatii.
2.
Îndemnarea intelectualilor români, care se dovedesc a face parte din loji, să
le părăsească. În caz contrar Frătia Ortodoxă Română, extinsă pe toată tara,
va fi îndemnată să izoleze pe cei ce preferă să rămână în loji. Biserica le
va refuza la moarte slujba înmormântării, în caz că până atunci nu se căiesc.
De asemenea le va refuza prezenta ca membri în corporatiile bisericesti.
3.
Preotimea va învăta poporul ce scopuri urmăreste acela care e francmason si-l
va sfătui să se ferească si să nu dea votul candidatilor ce apartin lojilor.
4.
Sfântul Sinod acompaniat de toate Corporatiunile bisericesti si Asociatiile
religioase se va strădui să convingă guvernul si Corpurile Legiuitoare să aducă
o lege pentru desfiintarea acestei organizatii oculte. În caz că guvernul nu
o va face, Sfântul Sinod se va îngriji să fie adusă o astfel de lege din initiativă
parlamentară.
Tem.
Nr. 785/937. IPS Mitropolit Nicolae al Ardealului, dă citire referatului cu studiul
asupra francmasoneriei, ce i s-a cerut de Sf. Sinod încă din anul 1934.
Sf.
Sinod, însusindu-si concluziile din referat, hotărăste:
I.
Biserica osândeste Francmasoneria ca doctrină, ca organizatie si ca metodă de
lucru ocultă si în special pentru următoarele motive:
1.
Francmasoneria învată pe adeptii ei să renunte la orice credintă si adevăr revelat
de Dumnezeu, îndemnându-i să admită numai ceea ce descoperă cu ratiunea lor.
Ea propagă astfel necredinta si lupta împotriva crestinismului ale cărui învătături
sunt revelate de Dumnezeu. Vânând pe cât mai multi intelectuali să si-i facă
membri si obisnuindu-i pe acestia să renunte la credinta crestină, Francmasoneria
îi rupe de la Biserică, si având în vedere influenta însemnată ce o au intelectualii
asupra poporului, e de asteptat ca necredinta să se întindă asupra unor cercuri
tot mai largi. În fata propagandei anticrestine a acestei organizatii, Biserica
trebuie să răspundă cu o contra-propagandă.
2.
Francmasoneria propagă o conceptie despre lume panteist-naturalistă, reprobând
ideea unui Dumnezeu personal deosebit de lume si ideea omului ca persoană, deosebită,
destinat nemuririi.
3.
Din rationalismul si naturalismul său, Francmasoneria deduce în mod consecvent
o morală pur laică, un învătământ laic, reprobând orice principiu moral „heteronom”
si orice educatie ce rezultă din credinta religioasă si din destinatia omului
la o viată spirituală eternă. Materialismul si oportunismul cel mai cras în
toate actiunile omului, este concluzia necesară din premisele Francmasoneriei.
4. În lojile francmasone se adună la un loc evreii si crestinii si Francmasoneria sustine că numai cei ce se adună în lojile ei cunosc adevărul si se înaltă deasupra celorlalti oameni. Aceasta însemnează că crestinismul nu dă nici un avantaj în ce priveste cunoasterea adevărului si dobândirea mântuirii membrilor săi. Biserica nu poate privi impasibilă cum tocmai dusmanii de moarte ai lui Hristos să fie considerati într-o situatie superioară crestinilor din punct de vedere al cunoasterii adevărurilor celor mai înalte si al mântuirii.
5. Francmasoneria practică un cult asemănător celui al misterelor precrestine. Chiar dacă unii adepti ai ei nu dau nici o însemnătate acestui cult, se vor găsi multe spirite mai naive asupra cărora acest cult să exercite o oarecare fortă cvasi-religioasă. În orice caz prin acest cult Francmasoneria vrea să se substitue oricărei alte religii, deci si crestinismului.
În
afară de motivele acestea de ordin religios biserica mai are în considerare
si motive de ordin social când întreprinde actiunea sa contra Francmasoneriei.
6.
Francmasoneria este un ferment de continuă si subversivă subminare a ordinii
sociale prin aceea că îsi face din functionarii Statului, din ofiteri, unelte
subordonate altei autorităti pământesti decât aceleia care reprezintă ordinea
stabilită vizibil. Îi face unelte în mâna unor factori nestiuti încă nici de
ei, având să lupte pentru idei si scopuri politice ce nu le cunosc. E o luptă
nesinceră, pe la spate; niciodată nu există o sigurantă în viata Statului si
în ordinea stabilită. E o luptă ce ia în sprijinul ei minciuna si întunericul.
Împotriva jurământului crestinesc pe care acei functionari l-au prestat Statului,
ei dau un jurământ păgânesc.
7.
Francmasoneria luptă împotriva legii naturale, voite de Dumnezeu, conform căreia
omenirea e compusă din natiuni. Biserica ortodoxă care a cultivat totdeauna
specificul spiritual al natiunilor si le-a ajutat să-si dobândească libertatea
si să-si mentină fiinta primejduită de asupritori, nu admite această luptă pentru
exterminarea varietătii spirituale din sânul omenirii.
Măsurile
cele mai eficace ce are să le ia Biserica împotriva acestui dusman al lui Dumnezeu,
al ordinii social-morale si al natiunii, sunt următoarele:
1.
O actiune persistentă publicistică si orală de demascare a scopurilor si activitătii
nefaste a acestei organizatii.
2.
Îndemnarea intelectualilor români, care se dovedesc a face parte din loji, să
le părăsească. În caz contrar, „Frătia Ortodoxă Română” extinsă pe toată tara
va fi îndemnată să izoleze pe cei ce preferă să rămână în loji. Biserica le
va refuza la moarte slujba înmormântării, în caz că până atunci nu se căiesc.
De asemenea, le va refuza prezenta ca membri în corporatiile bisericesti.
3.
Preotimea va învăta poporul ce scopuri urmăreste acela care e francmason si-l
va sfătui să se ferească si să nu dea votul candidatilor ce apartin lojilor.
4.
Sf. Sinod, însotit de toate corporatiunile bisericesti si asociatiile religioase,
se va strădui să convingă Guvernul si Corpurile legiuitoare să aducă o lege
pentru desfiintarea acestei organizatii oculte. În caz că Guvernul nu o va face,
Sfântul Sinod se va îngriji să fie adusă o astfel de lege din initiativa parlamentară.
II.
Întreg referatul împreună cu concluziile se va tipări în brosură prin Consiliul
Central Bisericesc si se va întrebuinta ca mijloc de propagandă împotriva francmasoneriei.
IPS
Patriarh prezintă declaratia făcută în fata Sa, a delegatilor lojii francmasone
nationale în frunte cu dl. Pangal, prin care aduc la cunostintă că aceste loji
se autodizolvă, spre a nu fi confundate cu Loja Marelui Orient si spre a nu
se crede că este împotriva culturii sentimentelor monarhice, nationale si crestine.
El – dl. Pangal – în numele delegatilor declară că toti membrii lojilor francmasone
nationale sunt buni fii ai bisericii ortodoxe.
Sf.
Sinod ia act cu satisfactie de declaratia d-lui Pangal si a celorlalti conducători
ai masoneriei nationale române, citită în ziua de 25 Februarie a.c., în fata
IPS Patriarh Miron, prin care anuntă că această organizatie se autodizolvă.
Este prin urmare de sine înteles că hotărârea Sf. Sinod privitoare la masonerie
nu se poate referi la lojile care s-au dizolvat si prin urmare nu mai există.
La
orele 13 IPS Patriarh, ridică sedinta, prorogând Sf. Sinod pentru data de 29
Martie a.c., orele 10 dimineata.
Presedinte,
(ss) Miron
Secretar,
(ss) † Galaction Craioveanu
Cronică
internă B.O.R., 55 (1937) nr. 3-4, martie-aprilie
[ii]
Ibidem, p. 64.
[iii]
Engelbert Huber, Freimaurerei,
p. 56-58.
[iv]
Huber, op. cit., p. 63.
[v]
Ibidem, p. 95.
[vi]
Dr. N.C. Paulescu, Ce este Francmasoneria?,
Buletinul Anti-Iudeo-Masonic,
1930, p. 67-71.
[vii]
Huber, op. cit., p. 64.
[viii]
Ibidem, p..
[ix]
Cf. Dr. Pr. Wichtl, Weltfreimaurerei,
Weltrevolution, Weltrepublic, Ed. II, Munchen, 1928, p. 54.
[x]
Ibidem, p. 53, sq.
[xi]
Revista Apostolul din 1 aprilie 1934. O descriere pe larg a ceremoniei de
initiere a gradului de maestru face francmasonul Oswald Wirth, Le livre du Maître, Paris, ed. V, p. 67-84.
[xii]
Oswald Wirth, op. cit., p. 106, 108, 112, 116.
[xiii]
Ibidem, p. 120-122.
[xiv] „Francmasoneria
nu se făleste că detine un adevăr dumnezeiesc revelat, ci invită pe adeptii
săi să se degajeze de eroare prin propriile lor eforturi pentru a se orienta
ei însisi, cu toată independenta, către acea lumină a spiritului spre care
aspiră inteligentele” (Oswald Wirth, op. cit., p. 21).
[xv]
Albert Lantoine, după Leon de Poncins, op. cit., p. 297-298.
[xvi]
Ibidem, p. 299.
[xvii]
O. Wirth, op. cit., p. 85.
[xviii]
Ibidem, p. 120.
[xix]
Huber, op. cit., p. 176-180.
[xx]
L. de Poncins, op. cit., p. 151-152.
[xxi]
Huber, op. cit., p. 211-216.
[xxii]
Op. cit., p. 35.
[xxiii]
După Huber, op. cit., p. 152-156.
[xxiv]
O. Wirth, op. cit., p. 22.
[xxv]
Dr. Fr. Wichtl, op. cit., p. 208-209.
[xxvi]
Dr. V. Trifu, Interpelarea din Parlament la 5.II. 1932.
[xxvii]
Dr. Fr. Wichtl, op. cit., p. 99.
[xxviii]
Ibidem, p. 280.
[xxix] În Buletinul
Anti-Iudeo-Masonic, 1930, de unde luăm aceste informatii, reproduse
în facsimil documente care demască alianta strânsă dintre cele trei grupuri
masonice în care se găsesc români (p.91 si 131-132).
[xxx] Adevărul
literar din 9.VII.1933. A se vedea în acelasi loc si sprijinul ce-l
dau evreii d-lui Sadoveanu. Dl. M. Sevastos, redactor la Adevărul
literar, scrie un articol de laudă pentru actiunea masonică a d-lui
Sadoveanu. La miscarea aceasta, spune M. Sevastos, „s-a
raliat deunăzi si Marele Orient”.
[xxxi]
Adevărul literar din 9.VII.1933.
[xxxii]
Das Blaubuch des Weltmaurerei,
Viena, 1933, p. 57, publ. francm.
[xxxiii]
Ibidem, p. 104.
[xxxiv]
Op. cit., p. 35.
[xxxv]
Masonic Year Book 1936, p. 797.
[xxxvi]
Das Blaubuch etc., p. 61-62.
[xxxvii] Constitutia si Regulamentul
Marii Loji Nationale Române, p. 33.
[xxxviii] Ibidem, p. 21.
[xxxix] Constitutia, Statutele
si Regulamentele Ritului scotian antic si acceptat din România, art. 29,
p. 12.
[xl]
Entlarvte Freimaurerei, 1936,
vol. I, p. 67.
[xli]
Constitutia, Statutele etc., art. 5, p. 4.
[xlii] Din art. francm. vienez,
dr. Hermann Anton, Die Rotte Maurerei,
op. cit., p. 99-100.
[xliii] Const. si regul., p. 9-10.
[xliv]
Das Blaubuch, p. 102.
[xlv]
Das Blaubuch, p. 105.
[xlvi]
Fr. Hasselbacher, op. cit., p. 75.
[xlvii]
Art. 517 §6, p. 148.
[xlviii]
Ibidem, p. 72.
[xlix]
Obligatiile unui Francmason, p.
71.
[l]
A se vedea în acest sens romanul d-lui M. Sadoveanu, Creanga de aur.
[li]
Constitutia, Statutele etc., art.
13, p. 7.
[lii]
Ibidem, art. 611, p. 161.
[liii]
Ibidem, art. 613, p. 161.
[liv]
Ziarul german din Sibiu Sud-Ost,
din 31.XII.1936.