BluePink XHost |
Oferim servicii de instalare, configurare si monitorizare servere linux (router, firewall, dns, web, email, baze de date, aplicatii, server de backup, domain controller, share de retea) de la 50 eur / instalare. Pentru detalii accesati site-ul BluePink. |
Două conceptii despre mântuire
de Mihai Oară
Biserica
din Răsărit (prin care înteleg Biserica Ortodoxă) si cea din Apus (Biserica
Catolică si confesiunile protestante si neoprotestante) au întelegeri diferite
cu privire la mântuire. Pe scurt, Occidentul are o conceptie juridică în timp
ce Răsăritul are o conceptie ontologică. Atunci când vorbesc despre mântuire,
crestinii apuseni operează cu termeni cum ar fi vină, pedeapsă si
justificare, în timp ce crestinii ortodocsi folosesc termeni cum ar fi moarte,
viată si îndumnezeire. Acest
articol încearcă să explice diferentele dintre aceste conceptii, cât si consecintele
acestor diferente.
O perspectivă istorică
În
secolul XI, teologul scolastic Anselm (1034-1109) a prezentat o conceptie a
mântuirii care părea foarte atrăgătoare prin simplitatea si logica ei. Această
conceptie poate fi rezumată în următoarele puncte:
Omul
– o fiintă finită – a adus o ofensă infinită unui Dumnezeu infinit.
Ofensa
fiind infinită, ea nu poate fi înlăturată prin mijloacele finite ale omului,
de aceea are drept consecintă o pedeapsă infinită a unui iad vesnic.
Dumnezeu
îi iubeste pe oameni, dar Justitia nu îngăduia un simplu act de iertare.
Cumva Dumnezeu trebuia să reconcilieze dragostea lui cu această Justitie.
Solutia
a fost moartea pe cruce a lui Hristos. Fiind Dumnezeu, jertfa lui Hristos
are a valoare infinită, de care El însusi nu are nevoie, fiind cu totul
drept si lipsit de păcat. Mânia lui Dumnezeu este satisfăcută de această
pedeapsă.
Printr-un
act de transfer, Dumnezeu le recunoaste credinciosilor acest exces de neprihănire
câstigat de Hristos. Ei sunt astfel absolviti de vina păcatului lor, pentru
că plata infinită păcatului a fost efectuată de Hristos.
Această
conceptie a fost o culminare a unei evolutii de mai multe veacuri în Biserica
apuseană, ruptă de Biserica din Răsărit. Ea a început cu Jerome, care traducând
Biblia în limba latină a împrumutat un termen folosit în tribunalele romane,
acela de justificatio, pentru a reda termenul grecesc dikaiosune.
Semnificatia termenului justificatio este aceea de a declara liberă o
persoană condamnată de lege. Crestinii din Răsărit, care au continuat să citească
Noul Testament în limba greacă, au păstrat semnificatia originală a termenului,
aceea de dreptate sau îndreptare. Un om drept, în greceste dikaios, este
drept prin bunătatea si corectitudinea lui proprie, nu în urma unei
declaratii legale. Termenul dikaios, drept, este o continuare directă
a termenului evreiesc din Vechiul Testament tadic, care implică de asemenea
ideea de om drept, adică bun, fără nici o conotatie juridică.
Latinii
au continuat să vadă dreptatea în termenii juridici ai unui tribunal roman.
Augustin, pe care unii îl numesc proto-protestant, a folosit acest cadru juridic
pentru a întelege mântuirea. Contemporanii lui din Răsărit, Vasile cel Mare,
Grigore de Nissa si Grigore de Niazanz au continuat si dezvoltat o teologie
bazată pe întelegerea textelor originale grecesti în contextul lumii grecesti
si iudaice în care s-a transmis original învătătura crestină.
Dar
lumea latină a fost tulburată si de alte tendinte, care se continuă în Apus
până în zilele noastre, cum ar fi rationalismul si umanismul.
Umanismul
a însemnat exaltarea omului, văzut ca o culme a creatiei spre care se îndreaptă
întreaga admiratie si slavă. Umanismul a căpătat un nou impuls prin redescoperirea
artei si gândirii antice. Artistii crestini au încercat să reînvie tratarea
omului ca centru al artei religioase. Arta traditională a portretului sau icoanei
părea prea restrictivă si în consecintă artistii au început să înlăture unul
câte unul toate tabu-urile precedente. Portretele sfintilor sau ale lui Hristos
nu au mai avut ca tintă revelarea dumnezeirii în lumea fizică, ci revelarea
frumusetii si armoniei trupului omenesc. În timp ce vechile icoane înfătisau
oameni pătrunsi de lumina divină, noile picturi înfătisau oameni cu un trup
real, cu picioarele pe pământ si însufletiti de pasiuni omenesti. Obiectul artei
s-a mutat din cer pe pământ.
Rationalismul
a încercat să înlăture latura mistică a realitătii si să găsească explicatii
logice, în termeni rationali si comuni. Ca un exemplu, teologii catolici de
la începutul celui de al doilea mileniu, cum ar fi Toma d'Aquino si Anselm s-au
străduit să găsească noi dovezi ale existentei lui Dumnezeu, un efort care ar
fi fost considerat inutil înainte. Aceste dovezi nu aveau ca scop să convingă
pe cineva într-o dezbatere, ci să înfătiseze o realitate ratională, în care
toate lucrurile îsi au un sens care poate fi pătruns de mintea umană. Pentru
ei Dumnezeu există nu simplu ca un fapt, ci ca o necesitate logică. Vechi concepte
teologice ca mântuirea si tainele au început să fie explicate nu în lumina Scripturii
si a Traditiei Bisericii, ci în lumina ratiunii.
În
timp ce problema umanismului a fost alungarea lui Dumnezeu din artă si literatură,
problema rationalismului a fost reducerea realitătilor tainice, care nu puteau
fi întelese decât într-un mod spiritual si prin lumina Duhului Sfânt, la niste
realităti care să poată fi întelese prin puterea mintii si a logicii umane.
Reductionismul a fost întotdeauna sâmburele ereziilor. Într-adevăr, conceptia
monofizită a Islamului este mult mai logică si usor de înteles decât dogma crestină
a celor două naturi ale lui Hristos. Modalismul, care afirma că Tatăl, Fiul
si Duhul Sfânt sunt trei modalităti de manifestare ale unei singure persoane,
era mult mai „logic” si usor de înteles decât dogma crestină a celor Trei Persoane
într-o singură Fiintă. Arianismul rezolva în mod simplu conceptia despre întrupare,
pretinzînd că Hristos a fost o creatie si nu Dumnezeu vesnic.
În
ce priveste mântuirea, tendinta rationalistă a Bisericii apusene a dus în cele
din urmă la o conceptie pur juridică a mântuirii. În această nouă conceptie,
întregul univers este o mare sală de judecată în care sunt testati oamenii.
Ei pot încheia un fel de contract cu Dumnezeu, primind absolvirea păcatelor;
pot refuza si uneori pot călca acest contract, ceea ce rezultă în mod mecanic
în pierderea mântuirii. Întreaga dramă a mântuirii este astfel explicată în
termeni juridici, usor de înteles de oameni. O serie de alte metafore si explicatii
ale mântuirii în Scriptură si în Traditie au fost abandonate. Adâncimea Scripturii
si învătăturile adunate si exprimate de o mie de ani de Sfintii Părinti ai Bisericii
Răsăriteane au fost înlocuite cu o nouă conceptie seducătoare prin logica ei.
Conceptia
juridică a mântuirii, exprimată atât de logic de Anselm, a dus cu timpul la
o serie de dificultăti, unele dintre acestea având consecinte foarte grave.
Aceste false probleme nu au existat în teologia ortodoxă.
Dacă
botezul oferă o anulare a vinovătiei până la un moment în timp, care ar fi în
conceptia catolică rostul botezului pruncilor, dat fiind că acestia sunt lipsiti
de responsabilitatea cu privire la călcarea legii? Pruncii au fost botezati
din totdeauna în istoria bisericii si în primele sute de ani de crestinism nu
a existat nici o controversă cu privire la acest subiect. Solutia problemei
a fost doctrina păcatului originar, potrivit căreia copii se nasc deja cu un
deficit în ce priveste starea juridică înaintea lui Dumnezeu. Prin această doctrină
botezul căpăta o explicatie, fiind o spălare a vinei păcatului originar.
Dacă
botezul era o anulare juridică a vinovătiei existente până la un anumit punct,
ce se întâmplă după acest act? Practica de zi cu zi ne arată că oamenii continuă
să păcătuiască. Ce sens are deci un act care ne absolvă de pedeapsă până la
un anumit punct, după care ne abandonează aceleiasi stări de vinovătie? Solutia
Bisericii Catolice a fost practica penitentei, care era un mod de a absolvi
pe om de păcatele de după botez.
Păcatele
noastre sunt atât de multe încât, în ciuda intentiei oamenilor de a le înlătura
prin penitente, unele rămân nemărturisite. Ce se întâmplă cu aceste păcate pentru
care uităm să plătim aici pe pământ? Ca răspuns la această întrebare, a apărut
învătătura cu privire la Purgatoriu, ca o stare suspendată între Rai si Iad,
un loc în care cei care au trecut din viata aceasta suferă anumite chinuri prin
care plătesc pentru păcatele nemărturisite.
Fiind
absolviti de păcatul originar prin botez si de alte păcate (prin spovedanie
si penitentă), starea juridică a omului rămâne totusi neclară. Pe de altă parte,
nimeni nu doreste să petreacă prea mult timp în Purgatoriu. Solutia constă în
facerea de fapte bune. Acestea au capacitatea de a compensa unele păcate, iar
un Judecător drept nu va uita să le cântărească ca pe o contra-greutate la multele
păcate nerezolvate.
Să
observăm că aceste probleme nu au existat în Biserica Ortodoxă. Într-adevăr,
aceasta nu are o doctrină a păcatului originar (decât ca tendintă spre păcat
a omului), nu practică penitenta (disciplina aplicată de preot sau episcop nu
este tot una cu penitenta). În teologia ortodoxă nu există o doctrină a Purgatoriului
si, în ciuda a ceea ce protestantii cred despre Ortodoxie, meritele nu sunt
o compensare juridică a păcatelor. Dar aceste aspecte vor fi tratate aici mai
târziu.
Dificultătile
pe care le-am însirat si solutiile lor au dus în cele din urmă la anumite practici
absurde, care erau de fapt consecinte logice ale acestei conceptii cu privire
la mântuire. De exemplu, anumiti clerici catolici au descoperit un mijloc foarte
lucrativ de a oferi credinciosilor oportunităti pentru fapte bune. De ce nu
ar fi „faptele bune” măsurate precis si chiar vândute sub forma indulgentelor?
Practica indulgentelor a reprezentat nu numai dorinta de îmbogătire a Bisericii
Catolice, ci si un triumf al rationalismului, al dorintei umane de a întelege
si a măsura mântuirea. A început astfel un trafic de indulgente care sugea banii
din buzunarele credinciosilor de rând si îi aduna în trezoreria Bisericii Catolice.
Cu
timpul, aceste practici au îndepărtat complet pe credinciosi de învătătura mântuirii
prin har. În timp ce crestinii de rând erau lăsati nesiguri cu privire la soarta
lor vesnică, papalitatea acumula averi care se transformau în palate si catedrale
imense, împodobite de cei mai mari artisti umanisti ai lumii. Această stare
de coruptie cerea o corectare urgentă, care a venit în cele din urmă prin Martin
Luther si miscarea protestantă. Din păcate si în mod tragic, cei care s-au revoltat
împotriva coruptiei bisericii au uitat să privească spre Biserica Ortodoxă,
care a fost prin harul lui Dumnezeu ferită de aceste aberatii si care a păstrat
cu credinciosie învătătura apostolilor.
Înnoirea
bisericii din Apus prin înlăturarea coruptiei si a unor învătături gresite a
fost binevenită. Reforma a pornit pe acest drum, dar a alunecat imediat în directii
gresite, introducând învătături care erau cu totul noi în crestinism.
Una
din problemele Reformei a fost faptul că ea a păstrat cadrul juridic în care
era înteleasă mântuirea. Solutiile dezvoltate de Reformă au fost diferite de
cele ale Bisericii Catolice, dar au păstrat aceeasi conceptie. Cu alte cuvinte,
punctul de plecare a rămas acelasi.
Ca
răspuns la sistemul meritelor, Reforma a revenit la învătătura biblică a mântuirii
prin har. Dintr-o singură trăsătură de condei, Luther si Calvin au rezolvat
multe din dilemele si dificultătile teologiei catolice. Pentru protestanti,
iertarea păcatelor a fost câstigată o singură dată de Hristos. Penitentele,
Purgatoriul si faptele bune devin astfel lipsite de sens. Mântuirea este însusită
de individ prin credintă, iar orice altfel de practici sunt inutile. Credinciosul
nu mai trebuie nici sa se spovedească, nici sa agonisească fapte bune. El trebuie
doar să creadă în mântuirea adusă de Hristos. Asentimentul mintal, acordul personal
sunt singurele necesare pentru însusirea mântuirii.
De
la început, Luther a trebuit să se lupte cu o serie de texte ale Scripturii
care infirmau conceptia lui simplificatoare. În traducerea germană a Bibliei,
el a făcut o modificare, introducând fraza „numai prin credintă”, cu toate că
„numai” nu exista în textul original. Anumiti învătati i-au atras atentia asupra
acestei greseli intentionate, dar, cu siguranta care-l caracteriza, Luther a
refuzat să o corecteze. Ulterior această falsificare a Scripturii a fost îndepărtată,
dar era prea târziu. Între timp, sola fide (numai prin credintă)
a devenit unul din strigătele Protestantismului. Luther a pledat de asemenea
pentru scoaterea Epistolei lui Iacov si a Apocalipsei din canonul Noului Testament.
Într-adevăr, Iacov declară într-un mod explicit, fără să lase nici o îndoială
cu privire la acest subiect:
"Vedeti
dar că din fapte este îndreptat omul, nu numai din credintă." (Iacov 2:24)
Este
uimitor că cel care a sustinea Scriptura ca singura sursă de autoritate a ales
să calce în picioare o învătătura a Scripturii si chiar să ceară mutilarea ei.
Asa
cum am arătat, Luther si Calvin au mentinut cadrul juridic al mântuirii, preluându-l
de la Biserica Catolică. Toate doctrinele lor ulterioare au fost dezvoltate
în acest cadru.
Neoprotestantii
au dus mai departe revolutia începută de Luther. Ideile lor au devenit tot mai
radicale. Miscarea neoprotestantă a dezvoltat un iconoclasm si o aversiune fată
de tainele Bisericii care nu era întâlnită la primii reformatori. Rând pe rând,
neoprotestantii au înlăturat o serie de practici traditionale ale bisericii,
cum ar fi ierarhia, botezul copiilor sau tainele. Într-un anumit sens, ei au
fost consecventi. Într-adevăr, această dezvoltare a fost o consecintă logică
a presupozitiilor fundamentale cu privire la autoritate (Sola Scriptura)
si la mântuire (Sola Fide). Neoprotestantii au introdus o serie de noutăti,
învătături neîntâlnite până atunci, uitând că noutatea este prima manifestare
a oricărei erezii. Dar curând ei au fost confruntati cu anumite dificultăti
care au izvorât din aceste presupozitii.
Mentionez
această problemă doar în treacăt, ea nefiind legată în mod direct de tema acestui
articol.
Sola
Scriptura însemna că fiecare individ este liber si chiar încurajat să înteleagă
singur, pentru el însusi Scriptura. Dacă pentru catolici singura interpretare
autoritativă provenea de la Papă, pentru neoprotestanti fiecare credincios devenea
un mic Papă, hotărând pentru el însusi propria lui interpretare. Aceasta a dus
în mod natural la o veritabilă explozie a numărului confesiunilor protestante.
Solutia? Doctrina bisericii invizibile! După ce timp de 2000 de ani împărătia
lui Dumnezeu s-a manifestat într-un popor vizibil – Israelul – si timp de 1500
de ani prin ceea ce Apostolul Pavel numeste Adevăratul Israel, Biserica, dintr-o
dată împărătia devine invizibilă, ascunsă doar în inimile si mintile credinciosilor.
Partea vizibilă este doar o institutie pur omenească, fără consecinte spirituale.
În
cadrul juridic al conceptiei protestante despre mântuire, „contractul” care
duce la însusirea mântuirii trebuie „semnat” de o persoană responsabilă din
punct de vedere juridic. Aceasta este explicatia refuzului de a boteza copii.
Dar ce se întâmplă deci cu acei copii care au murit înainte de vârsta responsabilitătii?
Ei nu au încheiat un astfel de „contract”. Unii neoprotestanti cred că acesti
copii sunt automat mântuiti. Alti teologi neoprotestanti sustin că acestia sunt
pierduti.
Dat
fiind că partea omului în mântuire are aspectul juridic al consensului, al acceptării,
al asentimentului mintal, acest asentiment trebuie dat în mod clar, altfel omul
nu este sigur dacă a fost mântuit. În felul acesta, copiii credinciosilor sunt
presati să aibă o artificială „întoarcere la Dumnezeu” sau „criză”, altfel acest
acord nu este în mod clar „semnat”.
Un
acord juridic presupune un moment precis în timp în care devine valabil. Una
din două: un individ fie a „semnat”, fie „nu a semnat”. În orice moment din
viată, omul este sau mântuit, sau pierdut. Mai mult decât atât, se presupune
că fiecare trebuie să stie pentru el însusi starea în care se află. Problema
este că multi dintre cei care au „semnat” printr-un acord mintal sincer se dovedesc
a fi departe de Dumnezeu. Care este explicatia? Sunt acestia cu adevărat mântuiti?
Unii protestanti răspund în mod răspicat „Da, pentru că singura conditie a mântuirii
este credinta în jertfa Domnului Iisus”. În felul acesta apare un fel de mântuire
care nu atinge natura umană, o mântuire conditionată doar de acordul mintal.
Alti
neoprotestanti folosesc un mic subterfugiu logic. Ei spun că cei care se dovedesc
nevrednici de Hristos, nici măcar nu au fost mântuiti. Sunt mântuiti doar aceia
care au crezut (singura conditie) si a căror viată dovedeste mântuirea. Aceasta
duce în cele din urmă la acceptarea implicită a necesitătii faptelor bune.
Dacă
mântuirea este asociată cu un moment precis în timp, atunci mântuirea este „posedată”
de credincios, care o are sau nu o are. Într-un fel, mântuirea este ca o stampilă
pe pasaport. Dacă am stampila, pot intra în Cer. Dacă nu o am, accesul este
blocat. Hristos este „biletul de intrare în cer”. Dar poate un credincios mântuit
pierde această viză de intrare? Diferiti neoprotestanti au diferite răspunsuri
la această întrebare. Unii afirmă că mântuirea poate fi câstigată si pierdută.
Dar aceasta creează o situatie paradoxală, în care ieri am fost mântuit, astăzi
nu sunt mântuit iar mâine pot din nou să fiu mântuit.
Altii afirmă că odată câstigată, mântuirea nu se mai poate pierde. Dar
înseamnă aceasta că nu există apostazie? Experienta umană confirmă posibilitatea
apostaziei. Este absurd să credem că cel care se dezice în mod constient de
Hristos poate mosteni împărătia cerurilor.
Cei
mai multi neoprotestanti nu neagă importanta faptelor bune, dar ei afirmă că
ele sunt doar o consecintă a primirii mântuirii. Cu alte cuvinte, cel care a
crezut si a fost mântuit produce în mod natural fapte bune. Problema este că
există atât de multi crestini „mântuiti” care făptuiesc mult mai putin bine
decât necrestinii. Unii cred (o învătătură sustinută de neoprotestantul chinez
Watchman Lee) că omul nu trebuie să se străduiască deloc a face fapte bune,
pentru că Duhul Sfânt le produce automat în el. Mai mult, orice străduintă în
acest sens este chiar dăunătoare, pentru că nu dă loc lucrării Duhului Sfânt.
Multi crestini au fost sedusi de această învătătură, dar au rămas complet dezamăgiti
deoarece nu au descoperit nici o lucrare a Duhului Sfânt în ei separată de propriile
lor eforturi.
Odată
mântuiti, cu biletul către cer în mână, de ce ne mai lasă Dumnezeu să asteptăm?
Lumea acesta va trece oricum si astfel viata aici nu mai are nici o valoare.
Una din putinele explicatii este că Dumnezeu ne lasă în viată pentru a-i aduce
si pe altii la El. Aceasta explică de ce în lumea neoprotestantă se pune un
accent mult mai mare pe evanghelizare iar nu pe căutarea sfinteniei si a unirii
mistice cu Hristos. În timp ce eroii Ortodoxiei sunt sfintii în care Hristos
a luat chip în mod desăvârsit, eroii neoprotestantilor sunt cei care au adus
cât mai multe suflete la Hristos. Dar ce putem spune despre milioanele de credinciosi
care nu au adus pe nimeni la Domnul? Este viata lor după mântuire complet ratată?
Mântuirea
implică taine care sunt mai presus de o întelegere simplistă. Pentru a o întelege,
noi oamenii folosim o serie de metafore, care uneori sunt mai elocvente decât
expunerile sistematice. Însusi Hristos a folosit astfel de metafore în pilda
fiului risipitor sau în pilda celor zece fecioare. Aceste metafore ne ajută
să ne formăm anumite modele mintale, fără ca nici unul dintre ele să epuizeze
realitatea divină. Problema este dacă alegem acele metafore care ne apropie
de adevăr sau dacă recurgem la scheme reductioniste care ne duc la conceptii
gresite.
După
cum am văzut, atât catolicii cât si protestantii folosesc metafora Judecătorului
care tine socoteala vinovătiei si aplică iertarea în urma consimtământului constient
al individului, prin „transferul” de neprihănire din contul lui Hristos în contul
lui. Dar Scriptura si Biserica ne prezintă alte metafore, mai profunde si mai
apropiate de adevăr.
Conceptia
ortodoxă a mântuirii este în mod esential ontologică (ontos – fiintă, existentă).
Conflictul nu este atât între vinovătie si justificare, cât între moarte si
viată. În conceptia juridică, Dumnezeu apare ca un Suveran care se supără pentru
că niste fiinte create de El I-au călcat legea.
În conceptia ontologică, Dumnezeu este sursa vietii si părăsirea Lui
înseamnă în mod implicit moartea, văzută nu ca o pedeapsă, ci ca o lipsă a vietii.
Mântuirea
implică ideea de a fi salvati de la ceva. Care este nenorocirea, năpasta de
care trebuie să fim salvati? Protestantii si catolicii răspund: suntem salvati
de pedeapsa lui Dumenzeu. Ortodocsii răspund: suntem salvati de la moarte, de
la tirania pasiunilor păcătoase, de la pierderea tintei noastre de a ne asemăna
cu Dumnezeu.
Baza
acestei conceptii ortodoxe apare clar in primele capitole ale Genezei. Într-adevăr,
Dumnezeu le spune primilor oameni, „Dacă veti mânca din pomul acesta veti muri!”
Conceptia juridică interpretează în mod fortat această declaratie a lui Dumnezeu,
ca si cum Dumnezeu ar fi spus, „Dacă veti mânca, vă voi omorî!” Dar Dumnezeul
iubitor de oameni nu spune asa ceva. El afirmă doar un lucru evident, anume
că dacă omul întoarce spatele sursei vietii, atunci implicit se îndreaptă către
moarte. Moartea este o consecintă naturală a păcatului, nu un decret de pedeapsă
de la Dumnezeu. Apostolul Pavel ne învată că plata păcatului este moartea. Legătura
dintre păcat si moarte este directă, nu consecinta unui decret al unui Dumnezeu
care Se supără si Se simte jignit.
Păcatul
afectează natura umană, o corupe si o murdăreste. Ca urmare omul îsi ratează
scopul pentru care a fost creat, acela de a se uni cu Dumnezeu si de a avea
chipul si asemănarea lui Dumnezeu. Apostolul Pavel scrie, „Toti au păcătuit
si sunt lipsiti de slava lui Dumnezeu.” Observati că el nu scrie, „Toti au păcătuit
si acum Dumnezeu îi va ucide.” Cuvintele lui Pavel ne arată care este de fapt
problema noastră: păcatul ne-a afectat fiinta, natura si ne-a schimbat din purtători
ai vietii si slavei divine în purtători ai mortii.
Prin
urmare starea de care trebuie să fim mântuiti este nu atât mânia unui Dumnezeu
supărat cât întunecarea si murdăria naturii noastre lipsită de sursa vietii
si pătrunsă de moarte. Am pierdut prin păcat asemănarea cu Dumnezeu si suntem
incapabili să mai avem legătură cu El, sursa vietii. Problema tine nu de socoteala
păcatelor, ci de starea fiintei noastre. Suntem nu respinsi de Dumnezeu, ci
incapabili de a ne mai apropia de El din cauza stării noastre corupte. De aceea,
în Ortodoxie mântuirea nu are un aspect juridic, ci unul terapeutic. Suntem
cu totii bolnavi de păcat si de moarte si avem nevoie de vindecare.
Dar
această vindecare de păcat si de moarte nu poate avea loc prin eforturile omului.
Orice efort individual de schimbare a naturii noastre este sortit esecului.
Toate faptele noastre bune nu au capacitatea de a ne mântui. Un om poate fi
perfect din punct de vedere moral, se poate abtine de la orice păcat, dar despărtit
de Dumnezeu tot rămâne pierdut. Numai initiativa si interventia lui Dumnezeu
poate schimba omul si îl poate reaseza pe drumul care duce la unirea cu Dumnezeu. Dar aceasta cere cooperarea omului, nu doar ca o declaratie
de credintă, nu doar ca o semnătură care să-l treacă de partea cealaltă, ci
ca o străduintă continuă de a fi transformat prin puterea Duhului Sfânt.
În
întelegerea juridică a mântuirii, singurul fapt cu adevărat semnificativ a fost
jertfa de pe cruce a lui Hristos, care a „satisfăcut mânia lui Dumnezeu”. Întrebat
cum a fost mântuit, de obicei un neoprotestant răspunde: „Prin sângele lui Hristos”.
Fără a nega în nici un fel importanta crucii si a jertfei lui Hristos, ortodocsii
văd lucrarea de mântuire într-un cadru mult mai vast. Pentru ortodocsi, Întruparea,
Crucea, Învierea si Sederea la dreapta Tatălui sunt aspecte la fel de importante
în lucrarea de mântuire. Crezul nicean le mentionează pe toate patru.
Pentru
neoprotestanti, Întruparea este un mijloc, o verigă necesară pentru a se ajunge
la Cruce. Aceasta ne lasă cu întrebarea, de ce a fost necesar ca Logosul să
devină om? De ce nu ar fi putut Dumnezeu aduce jertfa mântuitoare în cer, fără
să fi devenit om? Răspunsul ortodox este că Întruparea nu a fost doar un mijloc
(cum a fost de exemplu intrarea în Ierusalim înainte de condamnarea la moarte),
ci un aspect esential al mântuirii. Prin Întrupare, Logosul a luat natura noastră
pentru ca mai apoi noi să putem lua natura Lui. Întrupare reprezintă împlinirea
unuia din scopurile creatiei, Dumnezeu iubind lumea, dorind să se unească si
să se identifice cu creatia Lui. Dumnezeu a luat o natură umană pentru a putea
transforma si îndumnezei această natură.
"...Care,
Dumnezeu fiind în chip, n-a socotit o stirbire a fi El întocmai cu Dumnezeu, ci
S-a desertat pe Sine, chip de rob luând, făcându-Se asemenea oamenilor si la
înfătisare aflându-Se ca un om, S-a smerit pe Sine, ascultător făcându-Se
până la moarte, si încă moarte pe cruce. Pentru aceea, si Dumnezeu L-a
preaînăltat si I-a dăruit Lui nume, care este mai presus de orice nume; ca
întru numele lui Iisus tot genunchiul să se plece, al celor ceresti si al celor
pământesti si al celor de dedesubt. Si să mărturisească toată limba că
Domn este Iisus Hristos, întru slava lui Dumnezeu-Tatăl." (Filipeni
2:6-11)
Dumnezeu
S-a „golit” de Sine si a luat o natură umană pentru ca prin aceasta să opereze
o schimbare în natura umană. Omul se poate acum goli de sine (de păcat, moarte
si egoism) si poate lua o natură dumnezeiască. Unul din Părintii Bisericii a
spus, „Hristos a luat natura umană pentru ca noi să putem lua natura divină”.
Dacă această golire a lui Hristos (termenul grecesc folosit de teologi este
acela de kenosis) a continuat în cursul întregii Lui vieti, culminând
la cruce, golirea noastră de natura umană păcătoasă are si ea loc în cursul
întregii vieti, printr-un proces continuu de îndumnezeire, de theosis.
Hristos
a purtat păcatele noastre în trupul său pe cruce. Dar jertfa Lui nu a fost făcută
doar către Dumnezeu ci si către natura umană. Jertfa Lui reprezintă cea mai
înaltă expresie a dragostei, un act în care în mod suprem natura umană este
golită de orice egoism si dăruită în mod total lui Dumnezeu. El a murit pentru
păcat, si unindu-ne cu El ne unim cu moartea Lui. Atunci când omul este în Hristos
si Hristos este în om, omul participă într-un mod tainic dar real la această
moarte. Păcatul a fost spălat si omul poate participa la o natură nouă, dedicată
cu totul lui Dumnezeu. Această îmbrăcare cu Hristos are loc prin participarea
la tainele Bisericii, cum ar fi botezul.
"Au
nu stiti că toti câti în Hristos Iisus ne-am botezat, întru moartea Lui ne-am
botezat?" (Romani 6:3)
Fiind
în mod mistic dar real în Hristos (nu doar ca metaforă), suntem spălati de păcate.
În
timp ce pentru protestanti Învierea este doar o confirmare a dumnezeirii lui
Hristos si un semn al acceptării jertfei Lui de către Dumnezeu-Tatăl, pentru
ortodocsi ea înseamnă mult mai mult. Lucrarea lui Hristos nu s-a încheiat pe
cruce, ci a continuat în Hades. După moartea sa pe cruce, Hristos s-a coborât
în Hades, urmând drumul parcurs de toti oamenii. Dar Hadesul nu L-a
putut retine pe Fiul lui Dumnezeu, care a rupt legăturile mortii nu numai pentru
El, ci si pentru cei toti care se unesc cu El. Prin urmare, moartea a fost biruită
si nu-i mai poate tine în bratele ei pe cei care sunt al lui Hristos.
"Dar
acum Hristos a înviat din morti, fiind începătură (a învierii) celor adormiti." (1
Corinteni 15:20)
În
lucrarea lui de mântuire, Hristos a biruit moartea si portile Hadesului. Si
aceasta este o parte si un aspect al mântuirii noastre.
Dar
lucrarea de mântuire a lui Hristos se continuă si prin aceea că El se află la
dreapta Tatălui, unde mijloceste pentru noi.
Hristos
este Căpetenia mântuirii noastre, cel care a deschis prin natura lui umană un
nou drum, pe care îl putem urma si noi fiind în mod mistic uniti cu El, parte
din Trupul Lui.
Am
trecut foarte repede peste această prezentare incompletă (si cine ar putea să
o descrie în întregime?) a lucrării de mântuire a lui Hristos. Este important
de observat că mântuirea apare astfel nu ca o lucrare într-un tribunal cosmic
în care jignirea lui Dumnezeu trebuie satisfăcută, ci ca o lucrare care afectează
bazele cele mai adânci ale creatiei si ale fiintei umane. Cu alte cuvinte, chiar
dacă acceptăm anumite elemente juridice, în mod esential mântuirea are un caracter
ontologic, unul care afectează natura lucrurilor, nu doar dosarul greselilor
noastre. Această viziune ortodoxă este mult mai amplă si mai cuprinzătoare si
se bazează pe o multitudine de texte, nu doar pe o selectie care are de-a face
cu vinovătia si pedeapsa.
În
această viziune, Dumnezeu nu apare ca un suveran jignit, ci ca un iubitor de
oameni. Ca în pilda fiului risipitor, Tatăl este Unul care iubeste si iartă,
oricând gata să-Si primească fiul înapoi. Este necesar doar ca fiul să se întoarcă
acasă. În această pildă fundamentală nu se mentionează nici idea substitutiei
legale, nici ideea satisfacerii mâniei divine.
Ne
putem întreba ce se întâmplă atunci când un tată uman descoperă păcat sau stricăciune
în fiul său. Este oare preocuparea principală a tatălui aceea de a-si satisface
mânia si a restabili justitia prin pedepsirea fiului? Nu este el mai degrabă
interesat să schimbe natura fiului său? Nu vrea el mai degrabă să-l facă drept
asa cum el, tatăl, este drept? Dar această scoatere a fiului din starea decăzută
nu se face fără sacrificiu. Tatăl fiului risipitor a trebuit să-l astepte, să-l
curete si să-l spele de murdăria lumii.
Conceptia
juridică a mântuirii creează o altă problemă. Într-adevăr, lucrarea de mântuire
a lui Hristos apare ca o rezolvare a unui conflict în interiorul Dumnezeirii,
conflictul dintre justitie si dragoste. Pastorul baptist Iosif Ton descrie acest
presupus conflict în cartea sa Să ne cunoastem crezul:
Asadar,
problema lui Dumnezeu este aceasta: pe de-o parte, dreptatea Lui Îl obligă să
ne ucidă si, pe de altă parte, Dumnezeu fiind dragoste, dragostea lui Îi spune:
„Găseste o cale prin care să poti îndreptăti pe oameni, o solutie prin care
să-i poti justifica.”
Acest
fel de a vedea lucrurile ne duce usor către o erezie în care am considera Justitia
lui Dumnezeu ca o realitate de sine-stătătoare, ca o necesitate impusă din afară
sau de deasupra lui Dumnezeu. Este ca si cum am recunoaste o realitate supra-Dumnezeiască,
o lege supremă căreia Însusi Dumnezeu trebuie să i se supună. În Biserica Ortodoxă
o astfel de idee a unei Justitii universale nu este acceptată. Dreptatea lui
Dumnezeu se referă la bunătatea lui Dumnezeu, iar între dreptatea si dragostea
Lui nu există nici un conflict. Dumnezeu este drept pentru că din El izvorăsc
doar acte de bunătate si dragoste. Fată de om Justitia poate exista ca ceva
exterior si deasupra naturii umane. Dar atunci când vorbim de dreptatea lui
Dumnezeu vorbim de fapt despre actele Lui drepte si bune, care izvorăsc din
natura Lui. Dreptatea nu este nici componentă a Dumnezeirii, nici necesitate
universală.
Conceptia
juridică duce chiar la o distorsionare a învătăturii despre Sfânta Treime. Într-adevăr,
după această conceptie, Tatăl este mâniat pe noi până la jertfa Fiului, iar
Duhul Sfânt lucrează în credinciosi numai după ce această jertfă este săvârsită
de Hristos si însusită de individ. Este ca si cum Cele Trei Persoane ar avea
scopuri sau directii diferite. Dar în întreaga istorie a mântuirii vedem pe
Cele Trei Persoane împreună active în lucrarea de mântuire.
În
timp ce în conceptia juridică Hristos rezolvă un conflictul dintre justitie
si dragoste, în viziunea ortodoxă Hristos rezolvă conflictul dintre moarte si
viată. Pentru ortodocsi Dumnezeu este întotdeauna drept si întotdeauna iubitor
de oameni, iar Hristos a venit să-i scape pe oameni nu de mânia unui suveran
jignit, căruia necesitatea Justitiei îi cere să ne pedepsească, ci de moartea
pe care singuri si-au ales-o si din care nu pot iesi singuri. El a creat o nouă
realitate cosmică, aceea a Omului desăvârsit, plăcut Tatălui si pătruns de energiile
Duhului Sfânt. În mod mistic noi ne unim cu El si suntem transformati devenind
si noi, în cuvintele Apostolului Petru, părtasi la natura divină.
Tinta
credinciosului nu este deci obtinerea stampilei de intrare în cer prin acceptarea
mintală a jertfei lui Hristos, ci participarea la natura divină, participare
care a fost făcută posibilă de către Hristos. Tinta este „eu în Hristos si Hristos
în mine”. Asa cum declară Apostolul Pavel în Galateni 2:20,
"M-am
răstignit împreună cu Hristos; si nu eu mai trăiesc, ci Hristos trăieste în
mine. Si viata de acum, în trup, o trăiesc în credinta în Fiul lui Dumnezeu,
Care m-a iubit si S-a dat pe Sine însusi pentru mine.
Tot
asa si Apostolul Petru descrie tinta noastră nu ca o scăpare de iad, ci ca o
părtăsie la natura divină:
"Dumnezeiasca
Lui putere ne-a dăruit toate cele ce sunt spre viată si spre bună cucernicie,
făcându-ne să cunoastem pe Cel ce ne-a chemat prin slava Sa si prin puterea
Sa, prin care El ne-a hărăzit mari si pretioase făgăduinte, ca prin ele
să vă faceti părtasi dumnezeiestii firi, scăpând de stricăciunea poftei
celei din lume." (2 Petru 1:3,4)
Răspunsul
pe care îl dau protestantii sau neoprotestantii la această întrebare este o
continuare a conceptiei lor juridice cu privire la mântuire. Dacă jertfa lui
Hristos a avut caracterul unei tranzactii de natură juridică, în care s-a plătit
pentru o anumită vinovătie prin executarea unei pedepse,
atunci primirea acestei mântuiri este tot o tranzactie juridică, în care omul
trebuie să semneze printr-un act bine stabilit în timp. Acest act este descris
prin diferite expresii, cum ar fi „si-a predat viata lui Dumnezeu”, „L-a primit
pe Hristos în inima lui” sau „L-a primit pe Hristos ca mântuitor personal”.
Înainte de acest act, omul era pierdut. După acest act, omul este mântuit.
Iată
cum descrie Iosif Ton în cartea sa Să ne cunoastem crezul o experientă
tipică de acest gen, în cazul lui Dumitru Cornilescu:
"Traducând
Epistola către Romani, a înteles
într-o clipită calea mântuirii. El a priceput că, desi era preot-călugăr, el
nu era mântuit pentru că niciodată nu-L primise pe Isus ca Mântuitor personal.
Atunci s-a aplecat pe genunchi, s-a predat Domnului, L-a primit ca Mântuitor
si o mare bucurie a pus stăpânire pe inima lui. Apoi a început să spună si altora
despre calea mântuirii. Fratele Cornilescu s-a pocăit, apoi a fost dat afară
din Biserica Ortodoxă.
Acest
scurt pasaj are anumite implicatii cu caracter polemic, încercând să dovedească
faptul că (1) un preot sau călugăr nu este mântuit decât dacă are o experientă
tipic neoprotestantă si (2) că Biserica Ortodoxă nu suferă în interiorul ei
oameni cu adevărat pocăiti. Lăsând la o parte continutul polemic, observăm caracterul
clar juridic al acestei experiente în care omul îsi depune semnătura pe actul
mântuirii.
Dar
această descriere a „experientei mântuirii” ridică o serie de întrebări. Dacă
un călugăr renuntă la lume si din dragoste jertfitoare pentru Dumnezeu îsi dedică
întreaga viată rugăciunii si slujirii Lui, este oare posibil ca el să nu fie
mântuit pentru că nu a avut un moment în care „L-a invitat pe Hristos în inima
lui”? Ce se poate spune despre milioanele de credinciosi care de-a lungul veacurilor
L-au iubit pe Dumnezeu, dar nu au cunoscut practica neoprotestantă a rugăciunii
de predare? A fost oare Biserica lui Hristos un esec total timp de 1600 de ani
pentru că nu a cunoscut această practică neoprotestantă? Se află oare în iad
martirii din timpul persecutiei lui Diocletian pentru că au fost botezati ca
prunci si au crezut toată viata, fără a avea o experientă de convertire?
Atât
Scriptura cât si traditia milenară a Bisericii ne prezintă o conceptie mult
mai bogată cu privire la primirea mântuirii. Conceptia neoprotestantă este seducătoare
prin logica ei, dar sărăceste si fortează învătătura Scripturii. Neoprotestantii
pun un semn de identitate între convertire si mântuire. Dar convertirea
este un asentiment mintal, un eveniment necesar în viata celor care nu L-au
cunoscut niciodată pe Hristos. Ea reprezintă doar un început de drum. Multe
din experientele descrise în Faptele Apostolilor sunt experiente de convertire
pentru că acolo este vorba de o lume care nu stia nimic despre Hristos. Convertirea
era necesară pentru cei care fuseseră farisei sau păgâni. Era normal ca la un
anumit moment acestia să-si schimbe conceptiile, să fie convertiti.
De
ce avem nevoie de mântuire? Pentru că în mod natural ne aflăm în păcat si în
moarte si suntem despărtiti de Dumnezeu. Mântuirea înseamnă întoarcere către
viată, unire cu Hristos si transformare a naturii noastre, transformare care
se face numai prin puterea lui Dumnezeu, dar cu acordul si colaborarea omului.
Această transformare a devenit posibilă prin lucrarea de mântuire a lui Hristos.
Protestantii
si neoprotestantii văd o deosebire esentială între îndreptătire (justificare)
si sfintire. Pentru ei, îndreptătirea este un act exterior făcut de Dumnezeu
de la distantă, în care omul este declarat drept. Fiind declarat drept, omul
este mântuit. În această conceptie, îndreptătirea este pur exterioară si nu
afectează natura omului. În ultimă instantă, omul este mântuit printr-un acord
dat la lucrarea lui Hristos.
Dar
si în protestantism se recunoaste nevoia ca natura omului să fie schimbată.
Protestantii văd această schimbare în lucrarea de sfintire. Sfintirea operează,
spun protestantii, în cei care au fost deja justificati sau mântuiti.
Scriptura
nu separă însă îndreptătirea de sfintire. Cele două apar împreună ca o singură
lucrare care afectează fiinta omului. De multe ori confuzia apare dintr-o citire
gresită a Epistolei către Romani, în care Apostolul Pavel foloseste în mod repetat
termenul de îndreptătire. Pavel foloseste acest termen deoarece el se afla într-o
controversă cu iudeii timpului său, care vedeau si ei mântuirea în termeni juridici,
dar bazată pe faptele legii. Iudeilor care declarau că sunt drepti prin tinerea
legii, Pavel le răspunde că îndreptătirea noastră se dobândeste nu prin faptele
legii ci prin credinta în Hristos. Ca si ei, Pavel vorbeste despre îndreptătire,
dar le răstoarnă argumentul. Dar nici pentru Pavel îndreptătirea nu este un
act exterior, ci o realitate dinamică ce se primeste prin credinta care implică
o participare a omului. Îndreptătirea este un proces care se dezvoltă în om
prin puterea Duhului Sfânt care ne uneste cu Hristos si prin deplina cooperare
a omului.
Pentru
Apostolul Pavel, sfintirea si îndreptătirea sunt parte a aceluiasi proces dinamic.
El nu vorbeste niciodată de cei care au fost justificati ca fiind o categorie
separată de a celor care au fost sfintiti. El nu vorbeste despre o mântuire
care se capătă prin justificarea declarată de Dumnezeu în urma acordului nostru
mintal. Îndreptătirea apare ca un proces dinamic, într-o mântuire la care se
lucrează în tot cursul vietii.
Fiind
posibilă numai în urma lucrării lui Hristos si prin puterea Duhului Sfânt, mântuirea
este un proces care cere nu numai acordul, dar si efortul omului. Scriptura
contine nenumărate texte care vorbesc despre acest efort.
Episcopul
ortodox englez Kalistros Ware descrie mântuirea în felul următor:
...
mântuirea este mai mult decât o schimbare externă a statutului nostru juridic,
si mai mult decât o „imitare a lui Hristos” prin comportarea noastră morală.
Mântuirea este nu mai putin decât o transformare atotcuprinzătoare a umanitătii
noastre. A fi mântuit înseamnă a participa cu toată natura noastră la puterea,
bucuria si slava lui Dumnezeu. Înseamnă a afirma clar si într-un mod realist,
„Viata Lui este a mea.”
Mântuirea
nu se împlineste deci printr-un act unic de „primire a lui Hristos în inimă”,
ci este un proces de o viată, care cere cooperarea si efortul omului.
Mântuirea
se primeste prin credintă. Dar distinctia pe care protestantii si neoprotestantii
o fac între fapte si credintă este pentru ortodocsi lipsită de sens. Într-adevăr,
ne întrebăm, asemenea lui Iacov în Epistola sa, ce înseamnă credintă fără fapte?
Este un nonsens. Toate exemplele de credintă pe care le găsim în Scriptură sunt
exprimate prin fapte. Credinta adevărată este întotdeauna credinta faptelor.
Dar nici faptele făcute în afara credintei nu au nici o valoare înaintea lui
Dumnezeu. Credinta si faptele nu
sunt separate, nici nu decurg una din alta într-o legătură de cauză si efect,
ci sunt concomitente. Ele se află,
după cum spun teologii ortodocsi, într-o relatie de sinergie. Una nu
poate avea loc fără cealaltă. Asa cum natura umană si cea divină a lui Hristos
se află într-o relatie de sinergie, tot asa si faptele si credinta. A fi mântuit
prin credintă nu înseamnă a fi mântuit în urma unui proces mintal, prin acceptarea
chiar sinceră a unei afirmatii, ci în urma credintei care se manifestă prin
fapte.
În
acelasi timp, Ortodoxia respinge ideea că faptele bune ne-ar crea merite prin
care să fim mântuiti. Conceptul de „merit” are o bază juridică, legală, pe care
am văzut că Ortodoxia o respinge. Orice idee că omul si-ar putea reduce vina
prin meritele faptelor bune este străină de gândirea ortodoxă. Si totusi faptele
sunt importante, dar nu pentru „meritele” lor, ci pentru puterea pe care o au
de a ne transforma. Efortul credinciosului de a face fapte bune duce în el însusi
la îndumnezeirea omului, la împărtăsirea naturii divine. Faptele sunt importante
în mântuirea noastră nu prin meritele pe care le-ar câstiga pentru noi, ci prin
transformarea interioară pe care o produc în noi.
Sf.
Serafim din Sarov dă o explicatie foarte frumoasă a importantei faptelor. El
spune, folosind un limbaj metaforic, că prin faptele noastre bune noi „cumpărăm
Duh Sfânt”. Asemenea unui negustor care vinde lucrurile de care nu are nevoie
si cumpără altele mai de pret, tot asa si noi ne golim de noi însine, ne debarasăm
de egoismul nostru si primim mai deplin Duhul Sfânt în viata noastră. Golirea
noastră de natura păcătoasă prin practicarea faptelor bune are ca urmare umplerea
de natura divină. Faptele noastre bune nu au ca scop acumularea de merite, ci
transformarea fiintei noastre si implicit progresul pe cale mântuirii. Nu este
vorba de o stare juridică, ci de una ontologică, care tine de fiinta si natura
noastră.
Dacă
mântuirea ar fi salvare de iad si bilet de intrare în cer, atunci ar fi natural
să ne întrebăm „Care sunt conditiile minime pentru a fi mântuiti?” De
cele mai multe ori, protestantii sau neoprotestantii răspund exact la această
întrebare atunci când descriu mântuirea, spunând, „Singura conditie a mântuirii
este credinta în Iisus Hristos”. Ei
insistă asupra învătăturii lor că faptele bune, Biserica, tainele, liturghia
si icoanele nu sunt necesare mântuirii, sau sunt chiar dăunătoare, pentru că
abat pe om de la „puritatea” credintei simple în Domnul Iisus.
Dar
dacă mântuirea este unirea cu Hristos si îndumnezeirea omului, atunci întrebarea
este alta, „Care sunt toate lucrurile care îmi ajută să fiu mântuit?”
Scriptura si Traditia ortodoxă oferă un răspuns amplu la această întrebare.
Acest răspuns cuprinde toate acele aspecte pe care protestantii le resping.
Pentru ortodocsi nu numai credinta, dar si faptele bune, Biserica, liturghia,
preotii, icoanele, rugăciunile, posturile si asceza, toate au un rol în mântuirea
omului.
Protestantii
întrebă, „Ce nevoie aveti de icoane?” sau „Ce nevoie aveti de preoti sau de
liturghie?” Ortodocsii răspund, „Toate acestea sunt date pentru mântuirea noastră
pentru că ne ajută să ne unim cu Hristos, să ne curătim inimile, să ne transformăm
si să primim natura divină.”
Cineva
a spus odată, „Preocupare excesivă pentru salvarea de iad este o urâciune.”
Ortodoxia ne învată nu atât să scăpăm de iad, cât să ne unim cu Hristos.
Dar
ce se întâmplă cu cel care nu participă sau nu poate participa la toate aceste
taine, simboluri sau lucrări ale Bisericii? Răspunsul este că ceea ce este obligatoriu
pentru oameni nu este obligatoriu pentru Dumnezeu. Cu alte cuvinte eu trebuie
să le fac pe toate, dar Dumnezeu mă poate mântui chiar dacă nu le-am făcut.
Tâlharul de pe cruce a fost mântuit fără botez, cu toate că pentru noi botezul
este obligatoriu. Dumnezeu poate mântui fără liturghie, fără icoane sau chiar
fără taina botezului sau a euharistiei. Dar dacă doresc mântuirea trebuie să
le caut si să le practic pe toate acestea. A face mai putin decât atât înseamnă
să cad în păcatul prezumtiei, asemenea celui care îsi amână pocăinta, fără să
stie ce-l asteaptă în ziua de mâine.
În
conceptia ortodoxă, omul se uneste cu Hristos printr-o credintă care lucrează,
si această unire aduce în fiinta omului îndreptătire si sfintire. Asa cum declară
Apostolul Petru, scăpând de stricăciunea poftei din lume, ne facem părtasi firii
dumnezeiesti. Tainele Bisericii si participarea activă la viata Trupului
lui Hristos contribuie tocmai la această unire mistică între credinciosi si
Hristos. Botezul este identificarea – nu doar simbolică, ci mistică si reală
– cu moartea si învierea lui Hristos, iar euharistia este identificarea - nu
doar simbolică, ci mistică si reală - cu trupul lui Hristos. Tainele ne afectează
nu doar mintea, ci întreaga noastră natură, care se pătrunde de natura dumnezeiască.
Este
posibil ca cineva să fie mântuit în afara Bisericii Ortodoxe? Da, este posibil.
Este ca si cum cineva ar întreba, „Poate fi cineva vindecat fără doctor?” Da,
este posibil, dar este mai dificil si mai riscant. Sf. Ignatiu, un discipol
direct al Apostolului Ioan, a scris
că trupul si sângele lui Hristos pe care îl luăm în euharistie este „medicamentul
nemuririi”. Poate unii care cred doar în simboluri dar nu în realităti se pot
vindeca si fără acest medicament. Între neoprotestanti există multi credinciosi
sinceri, care Îl iubesc cu adevărat pe Hristos. Multi dintre acestia nu au cunoscut
niciodată Ortodoxia sau au auzit doar lucruri false despre ea, si Dumnezeu îi
va judeca după ce au cunoscut, nu după ce nu au cunoscut. Noi nu suntem judecători
ai inimii oamenilor, pe care doar Dumnezeu le cunoaste.
În
confesiunile neoprotestante se propagă o conceptie truncată si uneori falsă
cu privire la mântuire. În această conceptie, mântuirea este o scăpare de iad
prin declaratia de neprihănire făcută din exterior de Dumnezeu. Această declaratie
de justificare este posibilă pentru că Hristos a suportat mânia lui Dumnezeu
în jertfa Sa pe cruce. Primirea mântuirii este un act bine definit în timp,
în care omul acceptă această jertfă. Mântuirea are un aspect juridic.
Biserica
Ortodoxă a păstrat în traditia si în practicile ei o conceptie completă a mântuirii,
ca o împlinire a chemării omului de a se transforma după chipul si asemănarea
lui Dumnezeu, de a se îndumnezei prin har.
Pentru ortodocsi, mântuirea nu înseamnă o schimbare a statutului juridic,
ci o schimbare tainică dar si vizibilă a naturii umane prin unirea ei cu Hristos.
Această schimbare a fost făcută posibilă de Hristos prin Întruparea, Răstignirea,
Învierea si Sederea Lui la dreapta Tatălui. Ea este operată de Duhul Sfânt prin
har în cel care crede, cu deplina participare a omului. Toate aspectele vietii
Bisericii contribuie si sunt instrumente ale acestei mântuiri: tainele, închinarea,
viata de asceză, rugăciunea, faptele bune. Mântuirea nu este un act, ci un proces
care se continuă în tot cursul vietii credinciosului. Mântuirea nu are un aspect
juridic, ci unul terapeutic.
Biserica
Ortodoxă, văzută nu doar ca o institutie umană, ci ca o manifestare a Trupului
lui Hristos, ca Biserică apostolică si sobornicească (completă, întreagă),
posedă cadrul cel mai potrivit pentru mântuire, prin tainele, traditiile si
învătăturile ei.
Omul care îsi caută într-adevăr mântuirea nu trebuie să se bazeze doar pe conditiile minime ale mântuirii, cum ar fi credinta, ci trebuie să caute oportunitătile maxime, pe care le poate găsi în această Biserică.