Pe HaiSaRadem.ro vei gasi bancuri, glume, imagini, video, fun, bancuri online, bancuri tari, imagini haioase, videoclipuri haioase, distractie online. Nu ne crede pe cuvant, intra pe HaiSaRadem.ro ca sa te convingi. |
Dimensiunea
sacrului
“Scoate-ti încăltămintele, căci pământul pe care păsesti este sfânt!”
Probabil dacă un crestin ortodox din zilele noastre ar fi spus aceste cuvinte,
prietenul lui protestant ar fi obiectat: “Nu există pământ sfânt! Aceasta este
o conceptie păgână, care a fost introdusă în Biserica Ortodoxă după ce biserica
a fost coruptă în vremea împăratului Constantin.” Si totusi, aceste cuvinte
au fost spuse nu de un ortodox din zilele noastre, nici de unul din veacurile
trecute, ci de însusi Dumnezeu, atunci când i-a vorbit lui Moise în pustie.
Avem aici de-a face cu o deosebire fundamentală între credinta ortodoxă si
cea protestantă. Credinta protestantă are o nuantă moral-juridică. Ea este interesată
în termeni cum ar fi decizie, legământ, dedicare, credintă (acord intelectual),
moralitate, evanghelizare. Ea vede lumea de acum ca o clădire în flăcări, care
nu mai are valoare în sine si din care trebuie să salvăm suflete de la pierzare.
Scopul bisericii este acela de a lucra la mântuirea cât mai multor oameni, de
a-i ajuta să ducă o viată vrednică de numele de crestin si de a-i instrui cum
să scoată si pe altii din foc.
Tot
ce trece peste acest cadru definit în termeni morali-religiosi, este privit
în cazul cel mai bun ca inutil si în cazul cel mai rău ca idolatrie sau păgânism.
“Ce nevoie avem de…” este o întrebare pe care o auzim adesea de la prietenii
nostri neoprotestanti. Ce nevoie avem de preoti? Ce nevoie avem de vesminte
preotesti? Ce nevoie avem de icoane? Ce nevoie avem de tămâie? Lista poate fi
continuată. Toate obiectele de cult, toate obiceiurile, sărbătorile si posturile
ortodoxe sunt privite ca niste adăugiri păgâne, periculoase prin aceea că ar
îndrepta privirea credinciosilor în altă parte decât spre Dumnezeu.
Materia este privită adesea de neoprotestanti în contrast cu spiritul, lumea
materială în contrast cu cea spirituală. Materia ne coboară, spiritul ne înaltă.
Crestinismul este în conceptia lor depăsirea oricărei ceremonii, oricărei reprezentări
în materie, o reducere a religiei la continutul ei pur moral si intelectual.
Dar în această “transcendere” a materiei, o transcendere periculos de apropiată
de gnosticism, neoprotestantii pierd una din dimensiunile fundamentale ale credintei
crestine mostenite de la apostoli: dimensiunea sacrului. Această dimensiune
nu este o adăugire introdusă de mult-blamata traditie ortodoxă, ci este prezentă
pe paginile Scripturii.
Termenul sacru, de origine latină,
este înrudit cu acela de mistic (de
origine greacă) sau cu acela de tainic.
El redă o anumită conceptie, după care Dumnezeu este prezent în lumea materială
si se manifestă prin ea. Întreaga Creatie este o manifestare divină, o exprimare
a energiilor dumnezeiesti, o dezvăluire, o epifanie (arătare) a lui Dumnezeu.
Dar această arătare se face în grade diferite si este experimentată diferit
de diferiti oameni. Aceste gradatii diferite se datorează pe de o parte faptului
că Dumnezeu alege să Se arate în timpul si în locul pe care El îl alege, pe
de altă parte faptului că oamenii si-au pierdut capacitatea de a-L vedea pe
Dumnezeu, chiar atunci si acolo unde El se manifestă. Sutasul roman a văzut
această atingere a lui Dumnezeu cu lumea, atunci când privind la Hristos pe
cruce a exclamat, “Cu adevărat acesta este Fiul lui Dumnezeu!” Dar privind la
Acelasi Hristos, fariseii nu vedeau decât un dusman pe care credeau că au reusit
să-L biruiască.
Cum Dumnezeu a creat lumea ca să o iubească si să se unească cu ea, este clar
că El doreste să se manifeste în realitătile acestei lumi. În centrul creatiei,
El l-a pus pe om, ca preot, ca mijlocitor între Dumnezeu si lume, si de aceea
modul cel mai perfect de manifestare a lui Dumnezeu în lume este prin oameni.
Omul care se sfinteste, care se îndumnezeieste, devine “transparent”, în sensul
că Dumnezeu se vede clar în el. Omul păcătos este “opac” pentru că Îl ascunde,
Îl acoperă sau îl “stinge” pe Dumnezeu. Cei care au atins cel mai înalt grad
al acestei transparente au fost sfintii. Într-un sens foarte real, sfintii L-au
manifestat pe Hristos, nu numai printr-o asemănare morală ci prin întreaga lor
fiintă. Sufletul lor a fost îndumnezeit, dar si trupul lor. Cine i-a întâlnit
pe sfinti L-a întâlnit pe Hristos.
Nu numai omul, ci si alte realităti ale creatiei au capacitatea de a deveni
“transparente”, de a-L descoperi, arăta sau manifesta pe Dumnezeu. Evangheliile
ne istorisesc cum la Botezul Domnului Iisus, s-a auzit glasul Tatălui si cum
Duhul Sfânt S-a pogorât în formă de porumbel. Ne putem pune întrebarea, este
oare vorba de un porumbel real, sau de o iluzie, de o fantasmă. Dar Dumnezeu,
Cel care a creat păsările cerului, nu avea nevoie de o iluzie pentru a se arăta.
Porumbelul pe care l-au văzut oamenii era în mod desăvârsit porumbel, dar era
în acelasi timp o manifestare a Duhului Sfânt. Materia din care era făcut acel
porumbel era pătrunsă de Dumnezeire. La fel era pătruns de dumnezeire norul
sau stâlpul de foc care îi însotea
pe israeliti în pustia Sinaiului. La fel era sfânt pământul pe care călca Moise,
atunci când Dumnezeu I-a cerut să-si scoată încăltămintea.
Pătrunderea si manifestarea lui Dumnezeu în creatie s-a manifestat de nenumărate
ori în istoria lui Israel si a Bisericii. Elisei a fost pătruns de Dumnezeire
în asa fel încât chiar după moarte lui un om a înviat atunci când i-a atins
osemintele. Templul de la Ierusalim era pătruns de slava lui Dumnezeu. Chivotul
legământului purta în el puterea lui Dumnezeu. Toate acestea au fost “transparente”,
ferestre deschise către Dumnezeul ascuns.
Această “năvălire” a lui Dumnezeu în lumea materială se vede mai bine în Noul
Testament. Iisus Hristos este Dumnezeu
deplin si om deplin, si în El se manifestă întreaga slavă si putere a Dumnezeirii.
Cea care L-a născut, a născut pe Dumnezeu, si cei care L-au atins, au atins
pe Dumnezeu. Dimensiunea si manifestarea fizică a realitătii Dumnezeiesti nu
poate fi subapreciată. Femeia cu scurgere de sânge a fost vindecată atunci când
L-a atins pe Hristos. Aceasta nu înseamnă că El nu ar fi putut-o vindeca si
în alt mod, ci doar că harul necreat a lui Dumnezeu se manifestă uneori si după
voia Lui prin intermediul materiei, a atingerii fizice.
Evangheliile ne povestesc cum un slăbănog a fost vindecat de Hristos la fântâna
Siloamului. Acolo exista un bazin a cărui apă era uneori tulburată de un înger.
Cel care intra primul în acea apă era vindecat de bolile lui. Evangheliile ne
redau acest fapt ca veridic, nu ca o simplă superstitie. Hristos Însusi nu a
vorbit împotriva a ceea ce se petrecea acolo. Apa putea cu adevărat să vindece,
nu prin însusirile ei intrinseci, ci prin manifestarea imanentă a puterilor
Dumnezeiesti.
Faptele Apostolilor ne relatează despre puterea de a vindeca pe care au primit-o
Apostolii. Dar această putere s-a manifestat uneori prin intermediul unor realităti
fizice. Umbra sau vesmintele lui Petru erau uneori capabilă să-I vindece pe
oameni.
În euharistie Hristos a lăsat Bisericii cea mai puternică manifestare a lui
Dumnezeu în materie. În toate pasajele biblice care vorbesc despre aceasta,
ni se spune că pâinea si vinul SUNT trupul si sângele Mântuitorului, nu doar
simple simboluri. Simbolurile sunt arbitrare si obiectele care reprezintă pot
fi usor schimbate dacă se convine ca ele să reprezinte acelasi înteles. Dacă
pâinea si vinul de la masa Domnului ar fi menite doar să ne aducă aminte si
să simbolizeze, atunci am putea folosi alte mijloace care să împlinească acelasi
scop. Am putea să vedem un film despre viata lui Iisus sau am putea citi un
pasaj din Evanghelii.
În acelasi fel, botezul nu este doar o mărturie în sensul moral-juridic. Asa
cum Sfânta Treime S-a manifestat la Botezul Domnului, puterea lui Dumnezeiască
se manifestă în botezul fiecărui crestin.
Hristos le-a poruncit Apostolilor să practice actul FIZIC al botezului,
nu doar componentul lui moral. Aceasta ne spune că ceva se întâmplă atunci când
cineva este botezat. În apa botezului si actul cufundării se arată prezenta
si puterea transformatoare a lui Dumnezeu. Botezul este mai mult decât un act
simbolic, este o epifanie, o arătare divină, chiar dacă aceasta este tainică
si ascunsă ochilor nostri.
Crestinii neoprotestanti afirmă că, spre deosebire de ortodocsii care au sapte
taine, ei au doar două simboluri. Există aici o deosebire în termeni si o deosebire în număr.
Asa cum am arătat mai sus, protestantii văd în Cina Domnului si în Botez niste
acte pur simbolice care au rolul de a aduce aminte sau de a declara. Dar ortodocsii
văd în ele taine, adică manifestări tainice ale lui Dumnezeu, în care prezenta
Lui este REALĂ si CONCRETĂ, chiar dacă este ascunsă. Ce se poate spune despre
numărul acestor taine sau simboluri? Adevărul este că multi teologi ortodocsi
văd numărul de sapte doar ca unul pedagogic, ca un mod de a preciza si a celebra
unele din multele taine care ne înconjoară. De fapt, viata bisericii implică
mult mai multe taine. Asa cum spovedania este o taină prin manifestarea puterii
de iertare si curătire pe care Hristos o face în viata celui care se pocăieste,
tot asa si faptele noastre bune, pornite din dragoste Dumnezeiască, sunt
si ele manifestări tainice ale dragostei lui Dumnezeu.
La fel este liturghia o manifestare a lucrurilor divine si ceresti. Liturghia
ortodoxă are ca model slujba cerească ce ne este descrisă în cartea Apocalipsei.
Dar slujba din biserică nu are doar rolul de a ne aminti
de cele ceresti, cu toate că ea înfăptuieste si aceasta. Ea nu are doar
rolul să ne zidească sufleteste, cu toate că are acest rezultat. Ea este mai
întâi de toate o PARTICIPARE la slujba cerească. În mod tainic, credinciosii
se unesc cu îngerii si sfintii în cântarea de laudă si multumire adresată lui
Dumnezeu. Asa cum femeia cu scurgere de sânge atingând vesmintele Domnului a
atins puterea Dumnezeiască, la fel si participantii la liturghie, ascultând
troparele si litaniile, uitându-se la icoane si mirosind tămâia, ating cu adevărat
lucrurile ceresti. Liturghia se desfăsoară nu numai în timpul real cronologic,
ci si într-o dimensiune eternă. Acesta este motivul pentru care în troparele
ortodoxe, evenimentele sărbătorite au un aspect prezent, nu unul trecut. Hristos
se naste, se jertfeste si învie astăzi, pentru că noi participăm în energiile
si în realitatea acestor evenimente. “ASTĂZI S-a născut, Cel fără-nceput…” spune
faimoasa colindă ortodoxă.
Aspectul manifestării Dumnezeirii în materie este atât de important, încât
Apostolul Ioan îl accentuează într-un mod care nu poate fi trecut cu vederea.
El ne vorbeste despre “ … ce am
auzit, ce am văzut cu ochii nostri, ce am privit si ce am pipăit cu mâinile
noastre cu privire la Cuvântul vietii”.
Faptul că Dumnezeul ascuns si de necuprins este acum accesibil simturilor
noastre este esential pentru Ap. Ioan. Exact acesta este motivul pentru care
Biserica Ortodoxă pretuieste icoanele. Fiecare icoană este o mărturie a Întrupării.
Hristos este o oglindire (icoană) a Tatălui, iar icoana din biserică este o
oglindire a lui Hristos. Materia
este din nou folosită ca să exprime si să manifeste Dumnezeirea. Dumnezeul Întrupat
devine din nou accesibil simturilor noastre.
Cinstirea moastelor apare pentru neoprotestanti ca un act păgân, fără sens,
periculos. Dar dacă un om a fost îndumnezeit, dacă a devenit o “transparentă”
a lui Hristos, atunci puterea dumnezeiască s-a manifestat si în trupul lui.
Asa cum osemintele lui Elisei au purtat această manifestare divină, la fel osemintele
sfintilor o poartă si o manifestă. Pot oare aceste moaste să vindece pe oricine?
Absolut nu! Nici osemintele lui Elisei nu au înviat, după câte stim, decât un
singur om. Mai mult, din miile de oameni care se îmbulzeau în jurul lui Hristos,
s-a vindecat doar o femeie sărmană. Dar manifestarea divină era prezentă, chiar
dacă suveranitatea lui Dumnezeu sau necredinta oamenilor a făcut-o mai putin
vizibilă.
Este posibil că uneori credinciosii exagerează rolul icoanelor sau moastelor.
Nu este vorba aici de o teologie gresită, ci de o problemă de echilibru. O viată
crestină care are ca singură preocupare moastele sau icoanele, este o viată
dezechilibrată. Dar aceleasi exagerări se pot face si în alte directii. Dacă
unii ortodocsi exagerează în atentia lor exclusivă către moaste, există neoprotestanti
care exagerează într-o preocupare pentru „câstigarea de suflete” sau pentru
manifestări miraculoase. Exemplele cele mai bune sunt celebrii tele-evanghelisti
americani a căror lucrări s-au prăbusit în scandaluri. Problema nu a fost evanghelizarea
sau minunile, ci vietile lipsite de echilibru spiritual. Într-un spirit critic,
neoprotestantii resping exagerările care se fac uneori, dar împreună cu aceste
exagerări resping întreaga dimensiune sacramentală a credintei.
Dimensiunea sacrului lipseste în credinta neoprotestantă. Pentru neoprotestanti
universul credintei este mult mai sărac. Pentru ei nu există taine, nu există
rugul aprins, nu există trupul si sângele Mântuitorului. Viziunea lor este una
moralistă si rationalistă. Uneori ei simt această sărăcire a continutului credintei.
Miscarea harismatică ce a apărut la începutul secolului douăzeci tocmai ca o
încercare dureroasă de întoarcere către plinătatea prezentei Duhului Sfânt.
Ceea ce harismaticii au încercat să introducă prin manifestări zgomotoase si
spectaculoase, ortodocsii au avut din totdeauna în linistea bisericii si în
manifestarea prezentei Duhului Sfânt în euharistie.
Dacă în bisericile neoprotestante descoperim acest spirit moralist si rationalist,
în Ortodoxie descoperim taina. Dacă teologia protestantă este „stiintifică”,
teologia ortodoxă este poetică, pentru că numai poezia încearcă să capteze infinitul
adâncului de sensuri. Dacă centrul slujbei protestante este predica, pentru
că ea se adresează cel mai bine mintii si emotiilor, în centrul slujbei ortodoxe
se află taina, atingerea concretă si participarea la cele ceresti.