BluePink XHost |
Servere virtuale de la 20 eur / luna. Servere dedicate de la 100 eur / luna - servicii de administrare si monitorizare incluse. Colocare servere si echipamente de la 75 eur / luna. Pentru detalii accesati site-ul BluePink. |
Arta ca monument al despărtirii omului de Dumnezeu
ieromonah Savatie
Arta este ceea ce a înteles omul din despărtirea
sa de Dumnezeu. Ea este drama despărtirii si a însingurării noastre. Însingurarea
este tema centrală în artă si în afară de asta arta nici nu poate fi concepută.
Însingurarea însă este moarte. Eminescu surprinde genial genetica artei. “Nu
credeam să învăt a muri vreodată, vesnic tânăr, înfăsurat în manta-mi, fruntea
mea înăltam visător la steaua singurătătii”. Iată strigătul, dar si scâncetul,
lui Adam celui proaspăt căzut: “Nu credeam să învăt a muri vreodată!”
Stupefierea lui în fata mortii. Iată arta: neîmpăcarea omului cu moartea, revolta
împotriva ei, suferinta din cauza ei. Dar si consolarea fără iesire, “învătarea”
pasivă “de a muri”. Omul abia “a învătat a muri”, că a si uitat locul lui Dumnezeu.
Fruntea sa si-o înaltă “la steaua singurătătii”.
Credem că anume această înăltare a fruntii este
arta. Fruntea, ca simbol al întelepciunii si al puterii, nu se mai hrăneste
din Dumnezeu, ci din sine însăsi. “Steaua singurătătii” este mai degrabă o proiectie
infinită a propriei singurătăti, o absolutizare a singurătătii personale, care
devine centru al unui cosmos docil si disperat. Această nouă stea, singulară
si personalizată, elimină, prin importanta ei, în cazul dat, toate celelalte
stele, devenind, pentru personajul nostru, singurul reper în tot universul,
singurul “luminător” (Fac. 1, 14-17). “Fruntea mea înăltam la steaua singurătătii”.
Nu ochii, ci fruntea! Omul bâjbâie lumina cu fruntea. Ochii i-au orbit atât
de demult, încât el nici nu-si mai aminteste de ei. El nu-si mai acordă nici
o sansă de a-i recăpăta. Ne închipuim chiar orbitele lui cicatrizate. De aceea
el îsi înaltă fruntea. Iată arta. Pe care Dumnezeu, murind, a suspendat-o.
Cu ce a împodobit omul steaua singurătătii sale?
Ce lucru vrednic a numit el, pentru care ar merita să trăiesti? Noi zicem că
merită să trăiesti numai pentru lucrurile pentru care merită să mori. Vom vedea
că pentru artist lucrul acesta nu este un scop, ci o metodă. Haosul si moartea
face ca scopul să-si piardă importanta si sensul. Absurdul inundă existenta,
fără scăpare. Secolul XX este secolul absurdului, se stie, de la Camus, Sartre,
până la absurdul ionescian. Dar până a i se fi dat un nume, absurdul a mustit
în toată arta universală, începând cu epopeea lui Ghilgames si până la Romeo
si Julieta sau alte opere din care lipseste Dumnezeu. Si din acest punct de
vedere, oamenii au avut dreptate. Pentru că absenta lui Dumnezeu poate să fie
doar absurdă. Moartea este ghilotina care uniformizează toate aspiratiile noastre,
si pe cele nobile si pe cele meschine, fără deosebire. Singurul lucru care ne
deosebeste este ceea ce lăsăm în urma noastră. Deosebirea dintre omul religios
si omul necredincios este că primul trăieste pentru a-si asigura un viitor –
vesnicia, iar al doilea pentru a-si asigura un trecut, gloria desartă. Viata
acestuia gravitează în jurul fricii de anonimat. Frica de anonimat este ceea
ce îl determină pe omul necredincios să creeze. “Pe mine mie redă-mă”,
zice omul necredincios. Credinciosul zice: “Pe mine Tie redă-mă”. De
aceea credinciosul nu poate fi artist. Pentru el scopul – întâlnirea cu Dumnezeu
– anulează metoda, adică arta. Omul necredincios nu are scop, si de aceea, ceea
ce pentru credincios este metodă pentru necredincios devine scop. El se înfige
în metodă ca într-o plasă de păianjen, o plasă pe care tot el a pregătit-o si
de aceea nici nu-i sesizează pericolul. Arta [de dragul artei] este neputinta
de a vedea departe, neputinta de a vedea pe Dumnezeu. Întepenirea în sine însusi.
Toată istoria artei nu este decât o paradă a unor oameni complexati. O paradă
a neputintei. O luare cu asalt a “palatului de iarnă” a constiintei noastre.
O revolutie prin care constiinta este fortată să recunoască toate aceste complexe
ca pe ceva deosebit si vrednic de luat în seamă. În scrierile sale despre artă
Freud numeste artistii “nebuni pe scenă”. Pentru că aici are loc o descărcare
de complexe, o defulare elementară. Bucuria pe care o resimt spectatorii la
o piesă de teatru se datorează anume identificării lor cu artistul si coparticipării
la unele sentimente si scene de care în mod normal s-ar rusina. La vremea când
făcea Freud aceste deductii, a desfrâna pe masă în bucătărie sau în statia de
tramvai încă nu era un act de emancipare, ci unul de rusine. Arta este fenomenul
prin care complexele suportă un proces de înnobilare până la idealizare.
După trei mii de ani de istorie a culturii, omul
nu mai are ce spune lumii. El se învârte în jurul acestui bolovan, numit istorie
a culturii, si vede că el, de fapt, este cu mult mai mic decât asteptările sale.
El este ca o strecurătoare de brânză, care, după ce a curs zerul, s-a făcut
revoltător de mică, răsturnând toate socotelile celor ce s-au strâns să o mănânce.
Si omul încearcă să scoată din acest bolovan sensuri care să-i sporească valoarea.
Iau nastere criticii si teoreticienii de artă. Pentru ce? Pentru a scrie tomuri
în care să te convingă că “la râpa Uvedenrode/ multe gasteropode/ supraponderale/
supramuzicale” de Barbu, de fapt, ascunde întelesuri pentru care mintea
omenească încă nu s-a copt? Iar “pelicanul sau babita” lui Urmuz e asa
o replică pentru care merită să deschidem o nouă epocă? Care s-a si deschis!
Dar aceste nimicuri nu sunt nici măcar zerul, din care s-ar mai putea fierbe
un pumn de urdă, ci, să mă iertati, poate doar ceea după care îsi bagă ciobanul
repede mâna în lapte si aruncă.
Atunci când Dumnezeu a fost scos din universul spiritual
al omului s-a produs o catastrofă firească, prin care s-a încălcat legea gravitatiei.
Într-o societate în care pierderea primei editii a “Florilor răului” lui Baudelaire
se predă în scoli văzută ca un act de vandalism, iar despre proorocul David
se învată după sculptura lui Michelangelo, credem că ceea ce a avut de suferit
este în primul rând simtul realitătii. Alienarea personală a artistului se proiectează
treptat asupra societătii si devine alienare colectivă. Mâzgălelile postmoderniste
care cu zece ani în urmă revoltau pe orice om normal, astăzi sunt pe toate copertele
caietelor si manualelor scolare sau lipite ca abtibilduri pe frigider. Ba mai
mult, tapetele cu astfel de motive, care imită zidurile sau gardurile mâzgălite
din orase, decorează cât se poate de natural camerele apartamentelor. Pe masini
abtibilduri care imită o pată de vopsea scăpată din greseală. Nu mai vorbesc
de hainele pe care le poartă nu numai tinerii, ci si pensionarii. Nu demult
orice tânăr ar fi considerat o mare rusine să umble cu pantalonii rupti, astăzi
si-i rupe singur. Nu doar femeile, ci si bărbatii se vopsesc ca clovnii. Acum
câtiva ani să iesi cu cârnatu-n stradă era un act de bădărănie, astăzi ies si
cu cartofii prăjiti si se mândresc. Asta reprezintă pentru ei un statut social
superior! Sub ochii nostri si cu noi însine se petrece o alienare totală. Trăim
printre panouri care reclamează tampoane femeiesti si prezervative. Ne uităm
cu admiratie cum o femeie la televizor îsi rade părul de pe picioare sau îsi
găureste cariile. Ne-am coborât în mizeria pe care se rusina să o spună până
si sotia sotului. Douăzeci de ani în urmă, acestea ar fi fost scene de comedie
frantuzească, astăzi ele sunt viata noastră. Ne-am îndobitocit atât de tare
încât nu mai stim să ne folosim propria libertate. Despre ce libertate vorbeste
omul contemporan, atunci când zece ore pe zi se uită la filme în care prin hohote
de râs i se dictează când să râdă? Unde e scara valorilor? Unde sunt idealurile?
Da, omul a scăpat de sub “tirania religiei”! Arta a învins! A triumfat asupra
religiei! Numai că, la rândul ei, a devenit ea însăsi religie, o religie vicleană
si tiranică. O religie a distrugerii. Trăim într-o societate tiranizată de artă.
Artistul ca erou care salvează sufletul încătusat
de dogmele religioase este un produs al apusului, al Italiei catolice. Renasterea
nu a apărut în Grecia ortodoxă, de exemplu, cultură care a suferit de antropocentrism
până la crestinare, nu în mai mică măsură decât cea romană. Ortodoxia nu a asuprit
niciodată cultura, ci dimpotrivă, a folosit-o în predica sa. Constantin cel
Mare a fost un fin iubitor de cultură si si-a împodobit palatul cu lucrările
artistilor vremii. Să se vadă cuvântul Sfântului Vasile cel Mare către tineri,
“despre felul cum să ne folosim de scrierile păgâne” si vom întelege că în conditiile
Bisericii canonice sufletul pur si simplu nu are de ce să se elibereze, căci
toată libertatea i-a fost dată. În Ortodoxie nu există respingere, ci doar selectie.
Nu cunoastem în istoria Bisericii Ortodoxe nici un Savonarola. Credem că o întoarcere
atât de ostentativă la motivele si idealurile artei romane de până la crestinare,
adică la antropocentrismul si erotismul, cu scop pronuntat demitizant, cum a
făcut-o arta Renasterii, a fost cu putintă anume în contextul si datorită vietii
dezordonate a clerului catolic din acea perioadă. Demitizarea s-a produs mai
întâi în sânul asa-zisei biserici, prin încălcarea fecioriei impuse preotilor
(contrar învătăturii apostolice) si prin alte fărădelegi, cum ar fi ucideri,
jafuri, vinderea indulgentelor, infailibilitatea papală etc. Iar faptul că Michelangelo
pictează personajele biblice goale este, desigur, o formă de parodiere a stării
bisericii catolice. Goliciunea este, de fapt, a preotilor. Artistii bat fără
nici un fel de scrupule toate idealurile crestine, pentru că au văzut aceasta
la preotii si cardinalii catolici. Artistii se revoltă, dar nu corectează. Pentru
că ei însisi erau la fel. Ei erau stricati si asteptau un prilej bun pentru
a da frâu stricăciunii. Si ei găsesc acest prilej: lupta împotriva minciunii.
Dar sub masca nobletii ei vor săvârsi răutate, atât pentru ceilalti, cât si
pentru ei însisi. Să nu uităm însă că acesti artisti ai Renasterii, cât si mai
tîrziu un Rouseau sau Diderot s-au revoltat si au căutat eliberare anume de
mentalitatea catolică. Noi însă ne-am însusit ateismul lor pe nedrept, gratie
abilitătii propagandei ateiste, care s-a străduit să prezinte crestinismul ca
pe un amalgam al aberatiilor întâlnite în toate confesiunile, confesiuni pe
care Biserica Ortodoxă le blesteamă.
De cine ne eliberăm noi, ortodocsii? De propria
libertate. De Dumnezeu. Ne revoltăm împotriva noastră. Dacă vom citi măcar trei
pagini de dogmatică ortodoxă vom vedea că ne-am batjocorit pe noi însine, fără
să stim si, desigur, fără să vrem. Dogmele ortodoxe formulează năzuintele cele
mai nobile pe care le poate avea un om si exprimă forma desăvârsită a gândirii
logice. Atunci când Fericitul Augustin a cunoscut Biserica el s-a rusinat si
a zis: “Multumesc Tie, Doamne, că ceea ce am hulit eu nu a fost Biserica Ta,
ci numai închipuirea mea gresită despre ea”. Dacă omul-artist revoltat împotriva
dogmelor Bisericii ar citi aceste trei pagini de dogmatică el ar afla că în
Ortodoxie există dogma despre vointa liberă a omului pe care nici măcar Dumnezeu
nu poate s-o încalce. Există dogma despre asemănarea omului cu Dumnezeu, care
presupune în om, pe lângă altele, si însusirea de a crea sau recrea. Ce va rămâne
atunci din filosofia lui despre tirania dogmelor? Dogma vine si zice: “foloseste-ti
vointa liberă, nu te lăsa tiranizat de ideea curentului X, nu zăbovi în nestiintă,
eliberează-te!” Omul se teme să afle că ceea ce a gândit el despre Dumnezeu
este fals. Că Dumnezeu s-ar putea dovedi a fi bun. Omul se teme să meargă la
întâlnire cu Cel pe care L-a vorbit de rău mai înainte de a-L fi cunoscut. Omul
e mândru, el se teme să se întâlnească cu Creatorul. Pentru că el a furat hainele
Lui si a mers cu ele la bal. El a furat numele Lui si a scos bani din bancă
si a semnat afaceri care nu-i apartin. Omul a făcut datorii enorme si s-a lăudat
tuturor că este el stăpânul. Iar acum el a aflat că Adevăratul Stăpân l-a chemat
la El si înnebuneste de rusine. El îsi caută motive pentru a se mai retine.
El inventează minciuni. El se împotriveste si vorbeste de rău pe Stăpân. Pentru
că el crede că Stăpânul îl cheamă ca să-l mustre. Stăpânul însă îl cheamă ca
să-l facă mostenitor.
Artistul se revoltă cerându-si dreptul de a desena
oameni pe hârtie. Dumnezeu, însă, ne cheamă să ne recreăm pe noi însine, să
zidim o făptură nouă. Artistul îsi cere dreptul de a-si imagina ce este dincolo
de stele. Dumnezeu ne invită să ne facă puternici încât să mutăm cerul si pământul
cu palma, cum a făcut Ilie. Artistul îsi cere libertatea de a bea rachiu de
prune la un vernisaj cu femei stafidite, iar Dumnezeu îl invită să stea la sfat
cu îngerii. Ce rău ne vrea Dumnezeu?
Lumea a sărăcit enorm datorită mentalitătii sale
“artistice”. Omul modern suferă de sindromul Midas, totul de ce se atinge se
preface în artă. Viata însăsi a devenit o artă, o artă proastă. Omul nu-si mai
trăieste viata sa reală, ci o viată virtuală. El este tiranizat de idei care
îl smulg realitătii. El este hărtuit de aceste idei, oricât de frumoase n-ar
părea ele. Dar poate că ele sunt prea frumoase, inutil de frumoase? Nici măcar.
Cum frumusetea si scumpetea aurului a devenit blestem pentru Midas, tot asa
arta a devenit blestem pentru noi. Cum aurul în sine nu are nici frumusete nici
folos, ci numai prin ceea ce se poate obtine pe el, prin conventie, este folositor,
asa si arta este fără vreun folos. Si asa cum Midas ar fi dat un munte de aur
pentru un pahar de apă, tot asa si noi va veni vremea când nu vom putea schimba
toată frumusetea lumii pe un gât de “apă vie” (Ioan 4, 10) pe care ne-a adus-o
Hristos.
Alte articole ale ieromonahului Savatie: www.savatie.cjb.net, email: savatieb@hotmail.com