BluePink XHost |
Gazduire site-uri web nelimitata ca spatiu si trafic lunar la doar 15 eur / an. Inregistrare domenii .ro .com .net .org .info .biz .com.ro .org.ro la preturi preferentiale. Pentru oferta detaliata accesati site-ul BluePink |
Se cuvine să sărbătorim 8 martie?
Diacon Prof. Dr. Andrei Kuraev (Moscova)
Traducere a colectivului revistei Ekklesia
Suspiciunea
fată de aparente este una din virtutile crestine. Fără a cerceta, se poate încrede
doar în Biserică, în rest crestinul trebuie sa fie suspicios. El nu trebuie să
evite întrebările simple de genul: “Ce faceti? Unde mă duceti?”
Fiind
în afara Bisericii, te intrebi: Unde am nimerit? Esti luat de mână si împins
în horă: “Joacă!” Dar dacă hora e încinsă în jurul unui idol? Sau sub
picioarele unde dansezi e un loc sfânt? În crestinism nu se admite ca cineva fără
cunostintă de cauză “să sară cu capul în fântână”. În caz contrar,
putem repeta o întâmplare ce s-a petrecut pe timpul lui Iulian Apostatul.
Iulian
domnea după Împăratul Constantin, adică după ce o mare parte din Imperiu
primise crestinismul. Dar noul împărat a dorit să întoarcă Imperiul înapoi
cu fata spre păgânism si a recurs la un siretlic. “După un obicei străvechi,
împăratul împărtea banii ostasilor. Însă de data aceasta el a pus între
tron si ostasi un altar cu cărbuni încinsi si a poruncit ostasilor mai întâi
să ardă putină tămâie si apoi să primească banii din mâna sa. O mare
parte din armată, din nestiintă a fost înselată, dar unii au descoperit
viclesugul si, prefăcându-se bolnavi, au ocolit această capcană.
După împărtire,
unii ostasi stăteau la masă. Unul dintre crestinii ce primiseră banii în
acest mod, luând cupa cu vin, a făcut asupra ei semnul crucii, la care alt
ostas i-a reprosat: “Cum poti binecuvânta vinul cu semnul crucii, când nu
demult ai ars tămâie Împăratului? Oare nu te-ai lepădat de Hristos prin
acest gest?”. Auzind aceasta, multi din cei ce stăteau la masă si-au dat
seama de ceea ce au făcut si au plâns. Lăsând cheful, ei au alergat în piată
strigând că sunt crestini si că au fost înselati de împăratul viclean.
Ajungând la palat, ei au cerut sa fie arsi pe rug, pentru că întinati fiind,
să fie curătati prin foc.”
(Teodor,
“Istoria Bisericii” 3,16-17)
După
cum vedem, crestinul ar trebui să fie cel putin curios: ce se întâmplă,
totusi, după cortină? Uneori însă această cortină, privită de departe,
arată ca un perete după care nu mai este nimic. Dar chiar dacă
“decoratorul” se jură că peretele este real si că nu e un decor, iată că
un amănunt iese la iveală si compromite toate jurămintele lui. Unele din
acest fel de amănunte m-au făcut să cercetez mai amănuntit ziua de 8 martie.
M-am întrebat: De fapt, ce facem în această zi? Este oare această sărbătoare
neutră cu privire la principiile crestine?
În
religie, ca si în cultură, există un compartiment de cercetare: reconstructia
mitologică. După cum un arheolog, bazându-se pe un fragment dintr-o coloană,
reconstruieste aspectul unui templu, iar un istoric al religiei, după o
referire neînsemnată, încearcă să refacă un cadru religios cândva actual,
tot asa si eu, bazându-mă pe detaliile ce au ajuns până în zilele noastre,
încerc să găsesc motivul pentru care se sărbătoreste 8 martie. Întrucât
această zi este unica frоntieră din “dinozaurul” sovietic care s-a
mai păstrat, apar întrebări: De ce anume ea a supravietuit perioadei
comuniste? Ce asocieri, gânduri, sperante erau legate de acea dată când sărbătoarea
de abia fusese inclusă în calendar? Cunoastem istoria înfiintării tuturor sărbătorilor
comuniste, ca 1 mai sau 17 noiembrie, dar nu si 8 martie. Nu există o versiune
oficială care să explice de ce a fost aleasă anume această dată pentru sărbătorirea
“zilei internationale a femeii”.
Multi
ani de-a rândul, când se apropia ziua de 8 martie, întrebam istoricii si
jurnalistii care se pregăteau să scrie articole pe această temă, si chiar
oameni de rând: ”De ce sărbătorim această zi?” Dar de fiecare dată
primeam aceleasi răspunsuri: “Asa a fost lăsat” sau “Asa s-a hotărât.”
Sărbătorile
nu apar de la sine. În special sărbătorile comuniste au fost stabilite de
persoane istorice reale. Cine dar ne-a învătat să sărbătorim această zi?
Cine si de ce? Putem reconstrui si întelege motivatiile acestor oameni?
Stiinta,
înainte de a propune ipoteze noi, arată de ce nu sunt satisfăcătoare
argumentele vechi. De aceea voi explica de ce nu sunt de acord cu unele
explicatii cu privire la 8 martie. De exemplu, nu sunt de acord cu explicatia că
această zi este ziua primăverii. Nu ar fi mai corect ca ziua primăverii să
fie pe 1 martie (cum serbează românii, bulgarii sau sârbii), prima duminică
din lună sau ziua echinoctiului de primăvară - 22 martie? De ce primăvara ar
trebui sa vină pe 8 martie?
Dacă
este o zi a femeii, n-ar fi mai comod să se sărbătorească într-una din
duminicile primăverii si nu obligatoriu într-o zi care pică în diferite zile
ale săptămânii? Este această zi o amintire a unui eveniment istoric? Nici o
sursă oficială nu confirmă această presupunere.
Nu
e straniu că oamenii serbează o zi de care nu stiu mai nimic? Nu face aceasta
posibilă situatia în care cei invitati la o petrecere serbează una, iar
organizatorii - cu totul altceva? Ei nu vor să descopere adevăratul motiv al
petrecerii: “Bucuria noastră e mare si nu ne împotrivim ca lumea să ne
felicite, însă sărbătoarea noastră nu e înteleasă tuturor. Totusi dorim o
sărbătoare mondială, de aceea, pentru ca toti să fie veseli si să ne
felicite cu sinceritate, îi vom da o altă denumire si o altă explicatie.”
Ce
poate fi neînteles si ascuns în această zi? Cu totii stim că 8 martie este
“ziua internatională a femeii”. De asemenea stim că femei există în
toate tările lumii. Cu toate acestea, în ultimii ani ne-am dat seama că
această zi se serbează doar în tările fostei URSS si în unele tări foste
socialiste. De ce în celelalte tări nu se serbează această zi? 8 martie nu e
ziua femeii, ci a unui tip special de femeie – „femeia revolutionar”. Iată
de ce în tările unde miscarea comunistă nu a prins rădăcini, această sărbătoare
nu există.
Este
înteleasă nevoia miscării revolutionare de a avea sărbătorile proprii în
locul unor sărbători populare, bisericesti sau nationale. De asemenea este înteleasă
si dorinta de a trezi si încrederea în tovarăsii de luptă. Destul de
ingenioasă a fost ideea de a încadra în miscarea revolutionară nu numai bărbati
muncitori, ci si femei, creându-le si o sărbătoare a lor.
De ce însă
ziua femeii-revolutionar a fost pusă pe 8 martie? A fost concediat cineva
dintre liderii miscării? Cine a fost arestat? Cine din ei s-a născut în
această zi? Nici un răspuns. De aici reiese că motivele creării acestei sărbători
nu au fost istorice, sociale sau publice. Ceva personal îi lega pe fondatorii
acestei sărbători cu această dată. Odată ce motivele au fost personale, ar
trebui să cercetăm mai îndeaproape persoanele, care de altfel ne sunt
cunoscute încă din copilărie. Numai că abia nu demult ne-am permis să
observăm că nu doar apartenenta la Internationala Comunistă si ideile
revolutionare erau comune pentru ei, ci si o anumită legătură etnică.
Internationala, cum s-a constatat mai tîrziu, în mare parte era uninatională.
Este un fapt fără de care nu se poate vorbi despre miscarea revolutionară din
Europa sfârsitului sec. 19 - începutul sec. 20. Evreii sunt cei care au
ridicat popoarele împotriva “lumii violentei” si au propus ca ea să fie
“distrusă din temelie”. Să ne amintim de sprijinul organizatiei evreiesti
BUND în organizarea primului congres al Partidului Revolutionar Social-Democrat
din Rusia. “Comitetul Central al BUND-ului a luat parte activă în
organizarea primului congres al partidului si s-a ocupat în special de partea
organizatorică. Kremer, care locuia la Minsk, avea o influentă destul de mare
în sesiunile congresului. Primul congres a avut loc chiar în sediul BUND din
Minsk.” (Tolghin. Despre primul congres al PRSDR / Slăbiciunea
socialismului. Revolutia din Rusia si evreii, A. Serebrenicov, sub îndrumarea
lui A. I. Soljenitîn. Paris; M., 1995. p.27).
Iată cum
explică cauzele esuării revolutiei din 1905 V. Jabotinski, unul din liderii
miscării sioniste din Rusia. “Îmi amintesc că atunci gloatele erau în
stare de orice. Un orator iscusit i-ar fi putut conduce usor la asaltul Odessei
si la spânzurarea lui Dimitrie Neidgard pe stâlpul unui felinar. Într-adevăr,
oratorii erau ascultati cu sufletul la gură, numai că toti erau fete
cunoscute, “cu ochii rotunzi, urechile mari si gura p...” si nici nu începea
bine să vorbească că în gloată se auzea: ”Ăsta-i jidan.” Era o remarcă,
în nici un caz o exclamatie sau un răcnet, si în această remarcă nu se găsea
nici urmă de răutate, doar că acest amănunt se lua în consideratie si
imediat se observa cum temperamentul gloatelor scădea. În acele momente,
poporul si oratorul trebuiau să fie una, ei însă nu aveau nimic comun cu
Rusia, cu traditiile ei - ei erau străini pentru popor. Evreii ieseau si
vorbeau despre ceva, iar lumea îi asculta fără ură, dar si fără înflăcărare.
Se observa că odată cu aparitia primului orator evreu, rusii concluzionau:
”Dacă vorbesc jidanii, înseamnă că doar pe jidani îi priveste.” Se crea
senzatia unei cauze străine, profitul căreia îl vor avea tot străinii.” (Jabotinski
V. Revolutia Iudeilor / Slăbiciunea socialismului. p.485-486.)
Acum
să ne amintim de revolutia care a reusit bolsevicilor. Se zice că Feldman, întâlnindu-se
cu niste tărani “deputati”, a zis: “Curând, tovarăsi, în toată lumea
se va instaura puterea sovietelor!” La care i se răspunse: ”Asa ceva nu va
fi.” “De ce nu va fi?” întrebă Feldman tulburat. “Nu-s destui
jidani.”
Recunoscând
omogenitatea etnică a “revolutiei ruse”, să pătrundem în vietile acestor
oameni. Închipuiti-vă în locul Clarei Tetkin, să zicem. Va venit în gând să
înfiintati o grupare revolutionară de femei, să folositi forta feminină în
lupta contra “exploatatorilor capitalisti”. Pentru o consolidare si o
propagandă mai bună a acestei miscări, aveti nevoie de o zi simbolică, care
va fi ziua Femeii-Revolutionar.
Revolutia,
după cum se stie, porneste dintr-un patos religios. Ea însăsi este un mit,
iar unui mit îi este caracteristic să aibă antecedente. Actiunea prezentă ar
trebui să readucă în actualitate un oarecare model din mitologia veche.
Instinctul mitic al revolutiei pune întrebarea astfel: “Au fost în istorie
femei care au ridicat poporul în lupta contra tiraniei si au avut succes?”
Rugând un european să dea un nume de femeie-lider, el negresit va răspunde:
Ioana d’Arc. Dar Clara Tetkin era evreică si pentru ea mai familiare sunt
asocierile cu evenimentele din istoria poporului său. Pentru evrei Ioana
d’Arc corespunde Esterei din istoria biblică. De aceea, atunci când Partidul
a pus problema înfiintării unei sărbători feminine, Clara Tetkin si-a adus
aminte de Estera.
Cu multe
secole în urmă Estera si-a salvat poporul de mânia unui tiran. Istoria
aceasta este prezentă nu numai în Biblie. Esterei îi este închinată cea mai
veselă sărbătoare a evreilor - Sărbătoarea Purim. Ea se serbează la sfârsitul
lunii februarie - începutul lui martie. Această sărbătoare nu are o dată
fixă (ca si Pastele crestin) si e posibil că în anul când s-a înfiintat
“ziua internatională a femeii”, Purimul să fi coincis cu 8 martie. A
schimba în fiecare an data ar fi fost incomod, de aceea s-a hotărât ca ziua
femeii-revolutionar să se serbeze separat de Purim. Indiferent de aceasta însă,
în fiecare an ziua de 8 martie este o chemare a lumii de a slăvi Femeia-Lider
- pe Estera, adică a serba Purimul.
Această
idee ar fi fost cel putin ingenioasă, dacă sărbătoarea Purim ar fi asemenea
Sărbătorii Secerisului. Dar aceasta nu este o sărbătoare religioasă.
Enciclopedia Ebraică mentionează: “...sărbătoarea nu este motivată de
Templu sau de un alt eveniment religios.” (Enciclopedia Ebraică, M. Terra,
1991.v.13, p. 123)
Robia
babiloniană se încheiase. Drumul spre casă era deschis, dar doritori de a se
întoarce erau mai putini decât s-a asteptat (din Rusia - socotită “închisoare
a popoarelor”- de asemenea au plecat mult mai putini evrei decât si-ar fi
dorit liderii miscării sioniste). Multi si-au deschis afaceri si treburile nu
le mergeau deloc prost. Ei nu doreau să piardă totul în schimbul întoarcerii.
Mii de familii evreiesti au rămas atunci să trăiască în diaspora pe întreg
teritoriul Imperiului Persan, într-o stare departe de a fi numită robie.
Persii mirati se întrebau: armata babiloniană a cucerit Ierusalimul sau evreii
au invadat Babilonul? Aman, “ministrul apărării”, merge la împăratul
Artaxerxe si-i prezintă situatia. Timpurile nici pe departe nu erau crestine si
evident că reactia împăratului a fost categorică: să fie nimiciti toti
evreii din imperiu. Vestea poruncii este aflată de regina Estera a cărei etnie
regele nu o cunostea. Într-un moment anume, Estera îl provoacă pe Artaxerxe:
“Mă iubesti? Dacă mă iubesti, atunci îi iubesti pe cei pe care îi iubesc
eu? Înseamnă că iubesti poporul meu si că îi urăsti pe cei pe care îi urăsc
eu? Urăsti dusmanii poporului meu? Atunci arată-ti mânia si nimiceste-i pe
cei pe care îi socoti dusmanii tăi!” Si Artaxerxe lasă în grija lui
Mardoheu formularea poruncii:
“Mardoheu
a scris în numele regelui Artaxerxe, scrisorile le-au pecetluit cu inelul
regelui si le-a trimis prin curieri călări, pe caii din herghelia regelui,
spunând că regele îngăduie iudeilor din cetate să se adune ca să-si apere
viata lor, să bată, să ucidă si să piardă pe toti cei puternici din popor
si din tară, care ar vrea să-i atace, cu femeile si cu copiii lor, iar averea
lor să o jefuiască” (Estera 8:10-11) .
“Atunci
iudeii s-au adunat în toate tările lor, prin toate tările lui Artaxerxe, ca să
pună mâna pe cei ce le doreau răul si nimeni n-a putut sta împotriva fetei
lor, pentru că frica de iudei apăsa asupra tuturor popoarelor (...) Căci
Mardoheu era mare în casa regelui.(...) Atunci au stârpit Iudeii pe toti
dusmanii lor, ucigând cu sabia, omorând, pierzând si făcând cu dusmanii lor
după voia lor (Estera 9:3-5).
Aman
a fost spânzurat împreună cu familia sa, iar după el au fost nimiciti 75000
de oameni - elita tării - oricine putea concura cu iudeii. Soarta Imperiului
era hotărâtă.
Cum
se poate sărbători o zi de măcel? Nici un popor din lume nu serbează o
asemenea zi cu bucurie. Purimul - sărbătoare în special pentru copii (unde se
cântă, se joacă, iar Talmudul recomandă celor maturi chiar să bea băuturi
spirtoase până nu mai deosebesc diferenta dintre expresiile “blestemat fie
Aman” si “binecuvântat este Mardoheu”) este comemorarea unui masacru în
care au murit poate mii de copii. Nu a fost o bătălie (cum încearcă unii să
explice), în care si evreii si persii să fi luptat cu armele în mână, ci un
măcel.
Biserica
nu are nimic împotriva personajelor biblice, doar că întelegerea evenimentelor
petrecute în cartea Estera este diferită în crestinism si iudaism.
Crestinismul vede în aceasta cum Dumnezeu nu a permis ca poporul Său să fie
nimicit de dusmanii persi, iar iudaismul vede în toate popoarele un dusman
care trebuie nimicit asemenea persilor.
În “Disputa lui Nahmadin” din Evul Mediu se explică Ps.109,1: ”Zis-a Domnul Domnului meu: ”Sezi la dreapta Mea, până ce voi pune pe vrăjmasii Tăi asternut picioarelor Tale” astfel: “Dumnezeu va ajuta Mesiei până ce toate popoarele vor fi sub picioarele lui. Ei îl resping, nu-l recunosc, iar unii si-au creat un alt Mesia.” Există deci în istoria gândirii iudaice o părere cum că toate popoarele sunt ostile evreilor, iar evenimentele Purimului arată cum trebuie să se procedeze cu ele.
În
crestinism, războaiele si robia babiloniană din Vechiul Testament sunt întelese
în mod duhovnicesc. În iudaism însă s-a păstrat întelegerea literală a
normelor si exemplelor vechi-testamentare.
Astfel,
consultantul pe probleme de presă a Ambasadei Israelului la Moscova, Zecv Ben
Arie, în discutia cu corespondentul publicatiei “Segodnea”, a subliniat însemnătatea
simbolică a sărbătorii: “Aceasta a fost o izbăvire deosebită: după voia
Celui Preaînalt, regele persan a permis evreilor să se apere cu arma în mână
si să atace preventiv”.
De
ce un popor în istoria căruia au fost atâtea suferinte, care a trecut prin atâtea
devastări, sărbătoreste un masacru care în vechime i-a reusit?
Din
păcate, la baza iudaismului există o dogmă care îi poate face pe evrei reci
fată de durerea altor popoare. În unele texte iudaice se afirmă că din punct
de vedere al iudaismului oameni sunt doar evreii!
“Orice
evreu, fie că este drept, fie că este păcătos, are două suflete - afirmă
un tratat rabinic. Unul din ele este legat de lumi si e numit klipa sau sitra
ahara. Acest suflet este sângele omului si dă viată trupului. De la el îsi
iau începutul toate viciile si patimile care se compun din 4 elemente. Tot din
suflet provin si toate calitătile bune ce sunt caracteristice fiecărui evreu,
cum sunt compătimirea si ajutorarea aproapelui. Întrucât este legat de partea
opusă si provine de la asa-zisa klipat noga în care este binele, iar
originea lui este legată de taina pomului cunoasterii binelui si răului.
Sufletele
neevreilor provin însă din restul klipatelor, care sunt necurate si în care
nu există binele, asa cum este spus în cartea ET NAIM, 49, cap 3: “Tot
binele făcut de păgâni este asupra lor”. Sau cum comentează Ghemara
expresia: “Mila popoarelor e un păcat”. “Toate actiunile de dreptate si
milă ale popoarelor sunt săvârsite din mândrie”. Al doilea suflet care-l
deosebeste pe evreu este o părticică din esenta nemărginită a lui Dumnezeu,
asa cum e spus: “Si Tu ai suflat în nările lui duh de viată”. Sufletele
evreilor au apărut din gândirea lui Dumnezeu.
Internationala
a avut scopuri mondiale. Ea a avut ce spune lumii: că Purimul e sărbătoarea
nimicirii dusmanilor, iar dusmanii Revolutiei bineînteles au fost nu numai
capitalistii, ci si Biserica. În acest caz e lipsită oare de motivatie
presupunerea că în constiinta liderilor evrei ai Internationalei, miscarea
revolutionară feminină se asocia cu Estera, iar 8 martie - din obisnuintă cu
sărbătoarea Purim?
Motivul
repulsiei mele fată de 8 martie e foarte simplu: de mic copil nu puteam suferi
această zi, iar devenind un om al Bisericii am îndrăgit sărbătoarea ortodoxă
a femeilor - Săptămâna Mironositelor, sărbătorită după a treia duminică
de la Paste.
Am
scris acest articol nu pentru ca noi crestinii să avem o atitudine neprietenoasă
fată de cei de un neam cu Clara Tetkin, ci pentru a întelege ce sărbătorim
de fapt pe 8 martie si pentru a reveni la traditiile noastre ortodoxe. Motivele
Clarei Tetkin sunt clare. Nu înteleg de ce noi ar trebui să serbăm Purimul
evreilor. N-ar fi timpul să uităm de sărbătorile “rosii”, ostile
crestinismului si de 8 martie în special, zi care nu are nimic comun cu femeia
crestină?
Bogdan
Mateciuc:
Unii
afirmă că este bine si frumos a cinsti femeia cu ocazia zilei de 8 martie. Ca
idee sună frumos, dar să privim însă în ce duh se face această
„cinstire” si vom vedea astfel cât de falsă este ea.
În
primul rând această „cinstire” merge exclusiv de la bărbati către femei,
nu si de la femeie la femeie. În această zi, bărbatii care în restul anului
le-au batjocorit sau insultat pe femei, pe colegele de la serviciu, devin brusc
galanti si le oferă o floare în semn de respect. De partea lor, femeile acceptă
această mascaradă. A doua zi, pe 9 martie, totul
revine la normal.
De
partea femeilor, se observă că cele care se bucură cel mai mult de „ziua
internatională a femeii” sunt femeile căzute, femeile departe de orice
virtute crestină, femei care au ocazia să se „simtă bine” de ziua lor.
Femeile adevărate nu au nevoie de o zi anume pentru a fi mai femei. Ele
sunt femei prin ele însele, fără ajutoare din afară. Respectul lor de sine
provine în mod natural din firea lor, din constiinta de sine, nu din stimulente
gen „ziua femeii”. În mod similar, bărbatul adevărat nu are nevoie să
fumeze sau să aibă relatii cu cât mai multe femei pentru a demonstra că e bărbat.
Bărbatul adevărat, ca si femeia adevărată, zdravănă la cap, sunt ei însisi
prin ei însisi.